Wednesday, May 23, 2012

UJIAN DAN DUGAAN TANPA HENTI

Assalammualaikum...salam ukhwah... semoga kehidupan kita dilimpahi rahmat dariNya...

"Dugaan itu datang untuk mengingatkan kepada yang lupa dan memberikan ganjaran kepada yang sabar" - Ustaz Mohd Kazim Elias -

Manusia tidak pernah terlepas dari ujian dan dugaanNya. Termasuklah saya. Satu per satu Allah menduga hati saya..... itu tandanya Allah menyayangi saya...syukur ya Allah diatas ujianMu ini. Kerana dengannya, namaMu tidak terlepas dari bibirku ini...hati senantiasa berzikir dan memohon agar Engkau berikan padaku ketenangan, kekuatan dan kesabaran... kerana ujian yang Engkau berikan pada ku cukup hebat... bukan datang dari satu arah..tetapi datang dari 2 arah. Ibaratnya, dua anak panah sedang menuju kearah saya...saya di tengah-tengah...hanya ada dua jalan sahaja..samaada saya lari ke depan atau berlari ke belakang. Namun arah depan dan belakang itu terdapatnya curam yang sangat dalam. Allahuakhbar... aku redha... kerana dengan kekuasaanMu sahaja... jika saya ke depan atau mengundur ke belakang memasuki curam itu... DIA sahaja yang mampu untuk menyelamatkan saya....[ begitulah ibaratnya ].

“Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan" (surah Al-Anbiyaa’ ayat 35 )
Imam Al-Hafiz Ibn Katsir rahimullah dalam memberikan penerangan terhadap ayat ini menyatakan bahawa Allah menguji hambanya dengan musibah pada satu waktu, dan kemudian dengan nikmat pada waktu yang lain, untuk melihat siapa yang bersyukur dan siapa yang kufur, siapa pula yang sabar, dan siapa yang putus harap.

Kita tidak diberi hak untuk menghalang orang dari berkata-kata. Kita tidak diberi kuasa untuk menghukum seseorang. Biarkanlah mereka berkata-kata selagi mereka mampu... biarlah mereka terus mengutuk dan menghina selagi mereka terdaya untuk melakukannya...biarlah mereka terus membenci dan mencari kesalahan kita selagi mereka sanggup untuk melakukannya. Kita tiada hak untuk memaksa orang memahami situasi kita... kita tiada hak untuk memaksa orang menyukai kita..

Walau seberat dan sehebat mana sekalipun ujian yang Allah berikan kepada saya...saya akan sedaya upaya untuk mengharunginya..kerana saya yakin Allah senantiasa bersama-sama dengan saya. Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya. Saya yakin..setiap ujian dan cobaan...Allah datangkan dengan jalan penyelesaian...cuma..kita sahaja yang perlu mencari jalan tersebut...namun saya akan pastikan jalan yang bakal saya pilih ini adalah jalan yang terbaik.... yang penting... en suami saya senantiasa akan berada di sisi saya untuk bersama-sama mencari jalan yang terbaik itu....

Semoga di setiap kesukaran itu....ada jalan kemudahannya.....di setiap kesempitan nya itu....ada kelapangan....dan di setiap kesedihan....biarlah hadir kegembiraannya......









Terima kasih kerana membaca entry ini =))

No comments:

Post a Comment