Thursday, November 1, 2012

D E M A M

Assalammualaikum dan salam ceria...

Semalam (31.10.2012) saya demam...huhuhuu... tapiii saya masih bersyukur kerana diberi kesihatan kepada jari jemari saya untuk menekan keyboard netbook saya ni...[yang juga pemberian hadiah teristimewa dari en suami saya... ;)))] walaupun masih terasa sengal2 di setiap sendi2 saya..namun...kebosanan melanda apabila asyik disuruh baring dan berehat.... huhuhuu...

Saya bersyukur kerana dianugerahkan dengan demam ni... lama dah tak demam.... rasanya last demam ketika balik dari Korea awal tahun ni.... itupun kerana tak tahan dgn perubahan cuaca... daripada cuaca yg sejuk beku kepada cuaca yang sangat panas...kebetulan masa tu nak menyambut perayaan tahun baru cina... mungkin saya sesuai duduk di negara yang sejuk kot... hehehehee...

Ok.. nak bercerita serba sedikit tentang demam ni...[untuk rekod kesukaan saya]... Disebabkan saya jarang terkena demam... en suami tersangatlah risau... hari pertama terkena demam...malam tu juga saya dibawa ke klinik yang berhampiran. Ternyata suhu badan saya panas . Kelopak mata, tekak dan badan terasa sangatlah tak selesa. Dan kerana suhu badan yang panas, tekak yang dah bengkak dan segala otot dan sendi.....semuanya dah sengal2... Doktor bagi ubat sakit.....demam...dan yang paling penting antibiotik... beserta MC[untuk rehat sepenuhnya dirumah]... En suami belikan saya plain porridge McD....kerana tekak saya tak boleh menerima nasi...terlalu sakit untuk ditelan.... huhuhuu...

Selesai makan ketiga2 ubat yang diberi..mungkin dosnya tinggi.... memang terus pengsan tak sedar apa dah....tau tau dah pagiii.....

Syukur al-hamdulillah... bangun je pagi..terasa semua otot dan sendi kembali normal..dah tak sakit2 dah macam malam tadi...cumanya...tekak masih terasa kurang selesa dan kahak saya berdarah...sehingga ke hari ini.... en suami kata..kalau masih berdarah.... ke hospital la jawapannya.... huhuhuu... mintak2..biarlah ok ye wahai cik tekak.... sebab selalunya kahak ni melibatkan paru-paru... so... risaulah encik suami saya tu....tambahan puan isteri dia ni jarang sakit.....

Tapiii...saya masih bersyukur dengan sakit ini... kerana... bila kita sakit...kita selalu mengingatkan kematian. Dan juga ianya penghapus dosa kecil jika kita redha...

Selama duduk di rumah..terasa sangatlah membosankan... tengah hari en suami balik dan belikan lauk pauk untuk saya dan mak abah... lepas tu saya tertidur dengan en Tabby saya di dalam bilik. Lenanya Tabby tidur disampaing saya... Sesekali Tabby tersedar...dan menjilat tangan dan muka saya... [gamaknya dia tahu saya demam dan bersimpati dengan saya....hehehee...]...saya tersenyum sendirian melihat telatahnya...seekor kucing yang garang tetapi sangat manja dan suka dibelai....

Alhamdulillah...hari ini saya beransur pulih...dan boleh ke tempat kerja semula...cuma seperti yang saya katakan..kahak saya masih berdarah... dan tekak masih terasa gatal...mungkin terlalu panas...menyebabkan tekak saya luka....[pepandai je jadi doktor tak bertauliah...hehehe...]..

Tengah demam dan sakit ni... abang saya call dan tiba-tiba je ajak saya dan en suami bercuti ke Italy dan 5 lagi negara yang berhampiran pada awal bulan Disember ni.... MasyaAllah... terasa tersangatlah gembira...[gamaknya demam terkejut kot....heheheee..]... Apa jawapan saya.... tungguuuu entry seterusnya ya.... hehehe.... Ok...sekarang dah tiba masa untuk makan ubat nak sihatkan badan.... moga segalanya dipermudahkan Ilahi..... ;)))




Gambar ehsan dari en google



Semoga kita semua jaga kesihatan kita ya.....






Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

No comments:

Post a Comment