Thursday, January 31, 2013

PERASAAN

Assalammualaikum dan salam mahabbah...salam penuh kasih sayang. Rasanya dah lebih seminggu saya tak update blog ni....sibukkk macam orang gila...orang gila pun tak sibuk macam ni....uwaaaaa..... sob sob sob....[rasa macam nak duduk rumah dgn 5 orang gaji...saya tak payah buat apa2...duduk di sofa sambil menikmati buah anggur....wahhh nikmatnya.....boleh macam tu.....sudahhhh liaaa....bangun dari angan2 ituuuuu..... hahahahaaa...]

Saya nak kongsikan kata-kata yang dipetik dari MuslimNetwork ni... Jom kita hayati kata2 ini okeh....

Mari menjadi seorang insan yang selalu

• BERSABAR Di saat diuji .
• TERSENYUM Di kala hati menangis .
• MEMAAFKAN Di saat dihina .
• BERDIAM Dikala membuat kebaikkan

Kalau di hayati dari kata-kata diatas tu.... terasa keinsafan menerjah di hati...[tapiiii sekejap je la kot....huhuhuu...] namun... bila difikir dan di dalami maksudnya..... Ya Allah.... adakah saya orang yang akan mampu bersabar dan tersenyum apabila orang pijak pijak pijak dan pijak kepala saya.... dan mengata dan terus mengata saya. Kadang-kadang kesabaran itu juga ada limit nye... saya tak minta untuk orang memahami saya... namun cukup sekadar berfikir kalau dia berada di tempat saya... susahkan nak cari orang yang menggunakan pemikirannya dengan jalan yang betul!!!

Saya belajar bersabar dari emak dan suami saya. Ya Allah...emak adalah orang yang paling sabar yang pernah saya jumpa di dalam hidup saya. Pelbagai perkara dialami dan diuji. Namun mak senantiasa redha dan berserah kepadaNya. Contoh yang paling hampir... disaat2 genting ketika emak ingin memasuki bilik operation bagi menjalani pembedahan bypass. Disaat emak dalam keadaan kritikal semasa serangan jantung terhadapnya, masa emak selepas pembedahan... wajahnya tenang.... saya melihat sendiri wajah itu di mata saya. Bolehkah saya menjadi setabah dan sekuat emak...? Emak tak pernah sedikit pun merungut sakit...tak selesa.... dan saya dapat bayangkan..kalau lah saya yang berada di tempat emak.... mak aiiii... boleh ke saya setenang itu.....[mesti mengada2 je yang lebihnya.... hehehe]

Kenapa en suami? kerana disaat mak nenek ni marah2 macam tak ingat dunia... sedih macam tak ada orang lain lagi yang sesedih makcik nih.....suami saya hanya diam dan terus diam mendengar...cool je dia tu....[ewahhh...]...macam follow the flow je.... melihat dan mendengar.....macam ala...ala...no komen.... masa tu... memang rasa macam...eiiii saya ni cakap dengan tunggul kayu gamaknya...... Bila dah reda...dialah orang yang akan mengusap kepala saya dan akan berkata kepada saya.... 
"sabar sayang.... Allah sedang menguji kita...." 
[hanya dengan sebaris perkataan itu.........ianya meredakan hati saya.....]
Terus menitik air mata....baru ingat Allah.... barulah tahu nak bertenang.... terus ambil wuduk dan sujud padaNya.......mengadu kepadaNya agar mepermudahkan segala kesukaran.... menenangkan segala kegusaran... meringankan segala kekusutan...dan mententeramkan segala pergolakan di dada.... syukur padaMu ya Allah..kerana dikelilingi oleh insan yang senantiasa menyedarkan kepada saya erti kesabaran dan ketenangan.

Indahnya kesabaran itu apabila kita sendiri dapat merasainya. Atas didikan itulah... setiap kali ditimpa musibah, ujian dan dugaan Ilahi...saya sering mengingati insan yang lebih hebat ujiannya dari saya. Saya terus sujud dan memohon agar Allah memberi ruang dan jalan keluar yang paling tepat kepada saya....memberi ketenangan ketika saya berduka. Hanya DIA yang mampu meredakan segala kekusutan..memberi ketenangan dikala kita kerungsingan...dan akan membuka ruang kepada kita untuk menikmati indahnya hikmahNya bila kita bersabar menghadapi ujianNya. Manisnya kesabaran itu....apabila kita senantiasa berfikiran positif...diam apabila dikata dan dihina....dibandingkan antara kesempurnaan dia dengan saya...dan memaafkan kepada orang yang pernah mengutuk dan mengata saya....dan tersenyumlah dengan ikhlas jika kita merasa gundah.......sebenarnya SENYUM itu indah dan dapat meredakan kekusutan.... percayalah....

Semoga segala kebaikkan mengiringi perjalanan hidup kita untuk menjadi yang terbaik diantara yang terbaik. Yang penting...senantiasalah mengingatiNya kerana dengan mengingatiNya hati mudah menjadi tenang... Sejujurnya... bukan mudah untuk kita mengikis sikap dan sifat yang telah semulajadi ada di dalam diri kita. Seperti saya la tu kan.... hehehe.... namun...jika kita berkemahuan untuk berubah kepada yang lebih baik... In shaa Allah.... kita pasti boleh..kalau tidak banyak...sedikit itu pasti akan terkesan di hati kita. Mulakanlah dengan memaafkan sesiapa sahaja yang pernah menyakiti hati kita....diikuti dengan berdiam dan bersabar.... Saya sendiri masih cuba dan berusaha dalam melalui fasa kehidupan yang penuh mencabar ini.... masih berharap agar saya boleh menjadi sekuat Fatimah.... sebaik dan sebijak Aisyah...serta setabah Maryam....

Semoga usaha saya dan anda untuk melatih diri agar bersabar dan menjadi yang terbaik akan diredhai Ilahi... In shaa Allah.... salam penuh kasih sayang....=)))





Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

4 comments:

  1. alhamdulillah..snagt motivate blog awak ni... support saya blogger baru..follow me back
    http://nazsue1983.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks ya....salam perkenalan... =)))

      Delete