Wednesday, August 21, 2013

5 TAHUN SUDAHH!!!

22 OGOS 2013

Hari ni genaplah 5 tahun usia perkahwinan saya dan en suami saya.

Syukur alhamdulillah kerana Allah memberi kepada kami kesempatan untuk bersama-sama menikmati dan mengecapi kebahagiaan... menikmati indahnya kasih sayang Ilahi setelah DIA menguji kami dengan bermacam-macam ujian dan dugaan.

Anniversary kali ini...nak mengimbas kembali perkenalan kami 5 tahun yang lepas...masa awal2 perkenalan dan perkahwinan.....mungkin jika ada rezeki...biarlah cerita ini menjadi bacaan bakal zuriat saya [jika diizinkan untuk memilikinya.....] atau paling tidak untuk tatapan anak2 sedara kesayangan saya yang saya anggap seperti anak saya sendiri.

Tepat jam 9.30 malam [jumaat malam sabtu] pada 22 Ogos 2008..maka bertukarlah status saya dari seorang cik kepada puan. Perasaan saya ketika itu...rasa syukur kerana pada usia 28 tahun akhirnya saya kini sah menjadi isteri kepada seorang pemuda yang pada awalnya saya hanya anggap sebagai SAHABAT atau bahasa pasarnya KAWAN...

Bila status tu dah bertukar..banyak jugaklah kejanggalannya. Untuk mengubah panggilan "awak" kepada "abang" tu agak susah pada saya. Sama seperti en suami...sukar untuk mengubah panggilan awak kepada "lia" ke "sayang" ke...Jadi..atas persetujuan kami berdua....panggilan "sayang" kami adalah "saya" "awak" sweet sangat kan....hehehee....
Di awal perkahwinan...banyak perangai dari status KAWAN itu ditonjolkan oleh saya khasnya.... Ini berbeza dengan suami saya... beliau begitu tabah dan sabar melayani kerenah saya. Beliau seorang yang sangat cool.... dan mungkin ada ketikanya memang ada jugaklah perangai gila2 dia dan atas sebab itu....perkahwinan ini penuh dengan gelak ketawa sebenarnya.

Kami berkenalan sebagai seorang rakan sekerja pada awalnya dimana pada ketika itu...saya berstatus... "single but not available". Saya dan suami saya yang berkawan pada ketika itu selalu bergurau dan bila bab kerja.....yang paling serious tu saya......yang paling kuat berangin tu saya....dan yang paling kuat mengamuk tu saya.....[pada ketika itu....] disebabkan kat tempat kerja saya tu tak ada kawan perempuan..maka...kawan2 saya semuanya lelaki...dan atas sebab itu jugaklah.... cara kami bergurau tu agak kasar...dan tak sangka yang terlebih kasar tu adalah saya...[ni kasar bukan bertepuk bertampar ye....ni kasar cakap dan bahasa...tapii tak ada mencarut2ni okeh....itu bukan saya....setakat gile...bengong...semua tu biasa.....mueheheheee].

Satu hari...[cewahhh....] kebetulan abang saya ambil saya kerja masa tu...dan kebetulan...suami saya ada di situ..dan bermulalah perkenalan diantara abang saya dan en suami.... sebenarnya...abang saya ni agak tegas..... memang susah nak terima kawan2 saya nih....tapiii pelik bin ajaibnya.....sekali kenal dengan en suami......dia dah macam sukee..... sedangkan dengan "yang lagi sorang" tu dia kurang sikit....[senang cakap...tak sukeee...ehehehe....]

Rupanya..tanpa saya sedari...en suami pada ketika status "single but not available" tu...dalam diam ada menyimpan perasaan pada saya dimana pada ketika itu....makcik nih memang tak ambik peduli pun pasal dia kann.... dan ditakdirkan tuhan..hubungan saya dengan "yang sorang lagi tu" berakhir......mungkin tiada jodoh kami......dan saya kembali berstatus "single and available"....ahahahaa....sabar jelah kan...

Memandangkan umur semakin lama semakin meningkat.... tetiba pulak saya ni ramai la pulak kenalan....dari ke meeting sampailah ke mana2 pun ada je lah kenalan kan....[yang ni en suami saya tahu masa tu....tapii dia diammm je.....] dan kadang2 dapat hadiah surprise dari secret admire....hahaha...masa tu...memang sangat perasan kannn..... sehingga saya tak pandang insan di depan mata saya ni....dan ada satu ketika......en suami ni sendiri [yang pada tu berstatus kawan pada saya] yang memberi hadiah dari "secret admire" kepada saya.....[gelak sambil tutup mulut....hehehe]

Selepas sahaja balik dari bercuti graduation saya.... seperti kebiasaannya....saya pasti akan buka drawer saya..... dan masa tu....surprise sangat2...bila kat dalam drawer saya tu penuh dengan coklat cadbury, sekuntum bunga rose dan satu kotak hadiah kecil..... Entah kenapa....rasa terharu...kerana ini pertama kali saya rasa sersurprise itu..... hati terdetik.....kenapa dia buat semua itu untuk saya.....tak pernah saya alami perasaan gembira bercampur sayu....seperti itu...... 

Jujurnya.......Setiap pagiiii.......setiap hariii.......Dia yang akan belikan saya nasi lemak/meehoon dan air beserta dessert setiap pagi dan diletakkan di atas meja saya......bila saya masuk je office..semua tu dah tersedia di atas meja saya....masyaaAllah..... Dia yang selalu ada bersama saya ketika saya sedih....ketika saya stress dengan kerja2 saya......Dia yang akan menemani saya kalau saya terpaksa stay sampai malam kerana tugasan saya.....Dia yang akan menjadi pendengar setia saya disetiap keluhan dan luahan......

Tapiiiiii saya tak nampak dia ketika itu........yang saya nampak...orang lain....yang suka nak bergelak ketawa dengan saya.....bila dalam kesusahan.....dia yang sentiasa ada bersama2 saya....duduk disebelah saya..menjadi pendengar setia......[indahnya aturan Ilahi.....]

Saya tak pasti kenapa........satu hari abang saya terus sahaja bertanyakan pada en suami dan minta en suami terus meminang saya...[ala-ala bg green light...seolah tahu perasaan en suami pada saya ketika itu]. Apalagi...berbunga2 rianglah lah kan hati en suami saya tu.... dan pada ketika itu......en suami dah dapat offer kerja di tempat lain dan kami pula dah jarang berjumpa tetapi masih keep in touch....

Bagai mengikut arahan...saya cuba untuk menerima en suami....dalam istikharah....Allah memberi petunjukNya.....dia hadir dalam hati saya.....dan dengan mudah...hati terbuka untuk menerima dia....

Dalam tempoh pertunangan..kami banyak habiskan masa untuk berbincang tentang majlis perkahwinan sehingga tak ada masa untuk keluar bersama berduaan seperti pasangan2 yang lain untuk berdating....itulah realitinya....kalau keluar pun atas urusan nak beli barang kawin dan kadang2 mak abah ikut sekali..kalau tak mak abah....kakak2 saya akan ikut sekali...kalau keluar berdua pun...atas sebab en suami temankan saya makan lunch.......lps tu balik kerja mcm biasa dan melayani kesibukkan kerja saya pada ketika itu...... 
Dalam tempoh bertunang itu.....seperti pasangan bertunang yang lain.....banyak ujian yang terpaksa kami lalui....seperti saya katakan di awal tadi....suami saya ketika itu...orangnya sangat cool.......dia tak pernah melenting pun melayani kepala angin saya nih.......tulah namanya ujian..... kadang2 benda kecil pun boleh jadi gaduh kan.....tapiii sekejap je lah kan....sebab sebelah pihak tak de respond.....hehehe....

Di awal perkahwinan tu... memang susah bagi saya untuk menyesuaikan diri. Untuk mengalihkan perangai saya terhadap en suami dari seorang kawan kepada suami agak sukar bagi saya pada masa tu. Sebab masa tempoh pertunangan pun....macam tak ada beza.....sama je macam kami berkawan....yang bezanya...topik kami....untuk majlis kawin.....tapiii dalam pemilihan warna semua tu....banyaknya....en suami bagi kepada saya untuk memilih.....tak adalah nak cakap pasal kasih sayang nih....apatah lagiii nak bincang lebih jauh dari itu......pelik...tapiii itulah hakikat hubungan kami pada ketika itu....tapiiii satu perkara yang perlu saya akui..... en suami saya ni sangat daring orang nyaaa...... bukan macam saya....kasar tak hingat dunia.....hehehe....tapiii tak kenal maka tak cintaaa.......ahahahaaa...

Oleh kerana en suami seorang yang agak gila2 dan kelakar...maka bila setiap kali bergurau tu... segala bagai perkataan [yang dulu kami ni kawan kan...] akan terkeluar......sehingga ada ketika saya ditegur oleh emak agar jaga tutur kata saya dengan en suami........tapiii en suami senantiasa memberi ruang pada saya....dia sangat cool....[wahhh....]

Bila dah dikatakan seperti sahabat.... ada ketika dan masanya... memang banyak perkara yang kelakar berlaku diantara kami....kerana masing2 cuba untuk memahami diantara satu sama lain..belajar step by step untuk menjadi pasangan suami dan isteri... [tipulah kalau saya katakan kami langsung tak pernah bertengkar kan... yang tu tak payah cite okeh..sebab yang paling kuat mengamuk..dan yang paling keras kepala tu adalah saya...hehehe]......saya cuba dan belajar untuk menjadi seorang isteri yang akan sediakan minuman untuk suami.....yang akan iron baju suami....tapiii kadang2....en suami buat sendiri....hehehee....

Kami senantiasa memberi ruang dan peluang untuk mengenali diri masing2....dan realitinya...saya sebenarnya......baru belajar nak menyayangi dia sebagai suami saya....hehehehe.... Bila dah kawin nilah..barulah tahu nak pegang tangan.....pergi tengok wayang bersama.....balik lewat malam...berdating.....dan yang paling best....selepas balik dari honeymoon.....ibu mertua saya juga mainkan peranan... tempahkan candle light dinner untuk kami di restoran berpusing menara KL [kini nama nya atmosphere 360 restauran]..dan masa tulah baru tahu nak cakap lembut2 dengan en suami....hahahaa...memang kelakar sebab kadang2 tersasul jugak.......ambik masa jugak lah.......

Bila kemesraan tu mula wujud... saya mula belajar untuk menyayangi dan memahaminya. Walaupun sebenarnya masih banyak kekurangan saya dalam menjalankan tanggungjawab saya sebagai seorang isteri pada masa tu [biasalahkan pada pasangan yang baru kawin...hehehe].... kami belajar bersama bagaimana untuk menerima dan diterima diantara satu sama lain walaupun memang banyak kekurangannya di sana sini. Sedikit demi sedikit... dari sayang... saya terus jatuh cinta dengan dia....En suami banyak membantu saya....berlemah lembut dengan saya dan bersabar dengan saya.....

Syukur kerana Allah anugerahkan dia yang dipinjamkan kepada saya untuk sementara di dunia ini... dan saya harap agar saya dipertemukan jodoh dengannya di syurgaNya juga.. Selama tempoh inilah...banyak perkara yang berlaku.....dia menjadi doktor yang merawat saya ketika saya sakit.....senantiasa berada di sisi saya di ketika susah dan senang...di ketika sedih dan gembira.......sanggup bersusah payah untuk saya..... ketika melihat pengorbanannya....barulah saya sedar....dia adalah yang terbaik untuk saya...yang sentiasa ada bila saya perlukan dia.....

Allah temukan yang terbaik untuk saya....setelah saya terpaksa melalui pelbagai ujian dan cabaran bertemu dengan bermacam jenis watak dan ragam manusia.......dan akhirnya......suami saya adalah yang TERBAIK untuk saya......syukur sangat2.....dia banyak mengalah.....dia banyak membimbing......dia tidak pernah memaksa atau mendesak....sentiasa bagi ruang dan peluang kepada saya.....mengajar saya bagaimana untuk bersabar dan tenang......dan....kini.....saya dah 5 tahun dengan insan yang bernama SUAMI....... =))))

Masjid Nabawi dan Kaabah yang Allah muliakan menjadi saksi akan kasih sayang ini... alangkah indah ketika umbun2 saya disentuh sambil dibacakan doa yang indah dari seorang insan yang bergelar suami ...dan ditempat suci itu jugalah menjadi saksi akan kasih sayang suami kepada saya...dan disitu juga tertumpahnya air mata ini tanda syukur kepadaNya kerana anugerah yang terindah ini.... semoga kekuatan kasih sayang ini akan kekal sehingga ke jannah...dan semoga segala doa yang kami pohon ketika kaki melangkah tawaf dan saie...ketika dahi sujud kepadaNya...akan dimakbulkan oleh yang Maha Kuasa.... 

Ok...sempena anniversarry yang ke 5 tahun ni... saya buatkan kad khas untuk en suami saya.












Masa bagi kad dan bookmark ni......ada riak kegembiraan di wajahnya......sebenarnya....dia akan senantiasa menghargai pemberian dari isterinya......=))))



Alhamdulillah...ni gambar raya 2013 tahun yang ke 5 kami beraya bersama- mengenakan jubah yang dihadiahkan oleh en suami saya ketika kami berada di kota Mekkah. TQ awak... :D

Semoga Allah merahmati perkahwinan ini sehingga ke hujung nyawa...

Doakan kebahagiaan kami dan doakan segala apa yang kami impikan akan menjadi kenyataan...aminn... 
Terima kasih kerana membaca entry ini.. =)))

No comments:

Post a Comment