Friday, October 4, 2013

KELAM KABUT

Assalammualaikum...salam ceria...salam kasih sayang....syukur padaNya yang menganugerahkan hari-hari yang indah kepada kita.

Mood saya untuk beberapa hari ni agak kelam sikit. Tapii tak mengapa..saya akan cuba mengisi hari-hari yang kelam ini dengan memasak dan makan..makan..makan... Minggu lepas saya buat pau kelapa. Wahhh... rasa mcm teruja je tgk en suami saya makan dan ayat yang tak boleh bla.... "WAHHHHH SEDAPNYA...kenapa pau ni sedappp sangat...." hahahaa...gelak burung kakak tua saya dengar ayat suami saya tu....macam iklan pulakkk....sambil terbulat2 biji matanya.....ahahahaa....

InshaaAllah..kalau diizinkan..saya akan sharekan resepi pau tu kepada sahabat2 saya ni dan ada cerita disebaliknya sebenarnya... dan ianya bolehlah dijadikan tips yang berguna kepada insan2 yang yang baru pertama kali buat pau seperti saya ni... Soo..minggu ni nak buat pau kaya pulak...

Ok..tutup kisah pau...[sebab makcik ni suka membebel pepanjang kan....] sebenarnya... en suami saya tak ada untuk 4 hari..maka terasa 4 hari ni terlalu lama berlalu... baru je sehari en suami tak ada dah terasa rindu... huhuhu... En suami saya terpaksa ke Johor mewakili negeri Perak dalam pertandingan chess untuk sukan MAKSAK. [semoga kemenangan berpihak kepada pasukan Perak...]

Ok..en suami tak ada kan.. so.. secara automatiknya...saya perlu mengambil alih tugas en suami untuk encik2 dan puan kucing sekalian..balik je keje semalam..saya pun dengan efficient nye.. membuang taik...tambah makanan...gantikan air minuman dan basuh lantai... [arggggggg penat...penat....dan penat.... awakkkk cepat balikkk....]. Sambil buat keje...sambil tu tgk muka budak2 comel tu...hilang penat..sambil buat keje..sambil bersembang dengan mereka2...seolah memahami situasi itu..sebab selalunya "uncle" depe yang buat....tak nampak pun muka makcik ni..sebab makcik ni tahu main je dengan depe kannn.... hehehe... sambil saya buat keje..sambil tu tangan2 mereka mencuit2 saya......seronok betul rasanya bertemankan budak2 comel nih... bertambah2 la sayang mereka kepada saya...opppssss.... hehehee....

Yang en tabby ni pulak...tak habis2 tanya "uncle" nye..tau la geng kan..tak perlulah setiap saat nak "uncle...uncle.." adoyaiii... tapii tak salahkan dia..sebab dia mmg sangat manja dgn en suami saya..geng membuli saya..sebab dia selalu lepaskan geram dia kepada saya kalau dia kena marah dengan uncle nye.... redha je la kan... nasib kucing..kalau budak besar dah lama kena cepukkk tauuu.... tapii ni lagi kau cakar..lagi haku ciummm kau.... hahahaaa....sayang okeh...[macam mana tau dia panggil uncle....? owhhh untuk pengetahuan semua...kucing saya ni pandai membuat intonasi.."uncle" dan "mak"...cerdik dan pintar... tu sebab lah sayang sangat kat diaa....takjub dengan kuasa Ilahi....]

Ok..dah selesai menguruskan mereka2 semua... bolehlah makcik ni rehat... so... terpaksalah melalui malam yang sangat membosankan tanpa en suami disisi...

Pagi tadi... [best pulak nak bercerita].. tetiba mak ketuk pintu...."liaaa dah lambattttt"..

"haaa lambat..apasal jam tak berbunyi nih...." tengok jam dah pukul 6.45 pagi.... Ya Allah...saya terus bangun tak tgk kiri kanan...terus keluar pegi kepada encik2 dan puan kucing sekalian. tambah makanan...gantikan air minuman.... berlari kesana kemari berkejar kejar...saya tgk kucing2 tu pelik tgk saya kelam kabut mcm tu.... hahaha... bila saya ke kiri...kepala depe ikut sama ke kiri.. bila tgk muka depe pelik mcm tu rasa nak tergelak pun ada... tapii tuhan je yang tahu....sebenarnya saya dah terlambat nak bersiap....arrrgggg...awakkk cepat balikkk... sempat pulak la mak membebel kat saya..."haa...mcm tu la kamal sebelum pg keje...." ye la kan..selama ni saya ni bangun betul2 sempat utk solat dan bersiap utk diri sendiri je... yang uruskan mereka2 tu, start enjin kete saya...tolong bukak tutup gate...semuanya en suami... bila sekali en suami tak ada...rasa mcm aduhaiii...susahnya hidup.... [so..baru tahu kannnnn....].

Alhamdulillah..tak lambat masuk keje...sampai je opis..terus hantar report kat en suami...call dia dan pot pet pot pet saya bercerita....[makcik ni kan suka bercerita...hehehee] tergelak besar en suami...[oooo...sukee ye....]. Tapii yang palinggggg utamanya....saya rindu kat boyfriend saya tuuu..... huhuhuu

Soo...motivasi untuk diri saya untuk melalui hari2 minggu tanpa en suami saya....plan perkara2 yang boleh menghilangkan kebosanan saya...apalagi kalau bukan masak dan masak kan... tapiii bukan masak gulai bagai...saya suka bermain dengan tepung..so..minggu ni nak cuba buat pau dan donut... semua ni request dari kakak dan anak2 sedara saya.

Jom layan gambar kucing kucing comel saya...



My handsome Tabby -yang paling manja...dan pandai panggil "uncle dan "makkk"

 
 
Si cantik Kitty





Hurairah yang domeiiii



Hideo yang gebussss



Hoshi bintang hati kami



Sakura yang handsome..like father like son okeh....



Hurairah dan Sakura yang memanjat bagai nak gilee...kalau lah ada pokok...habis lah..... dah panjat tak tahu turun kannn....memang sangat notty



Aktiviti wajib kalau masuk je dalam bilik



Dan aktiviti ini jugak...



Dalam tong sampah pun nak main tauuu...mmg menguji kesabaran budak2 nih... tapii dalam nak marah...terus ketawa tgk gelagat mereka...seronok hanya Allah yang tahu....



Dan sekarang mereka dah 5 bulan..dah semakin membesar...kalau nak peluk pun dah best dah... dan semakin comel...sangat riang ria..bermain..berlari ke sana ke mari..rasa sangat bersyukur dengan anugerah Ilahi kerana hadirkan mereka dalam hidup saya dan suami. Merekalah menjadi penghibur hati suka dan duka kami... ;)))))



Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

2 comments:

  1. assalamualaikum
    hai sis singgah dan follow sis
    sis ada emel x nak tanya pendapat pasal korea..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam..

      Tq very much kerana sudi singgah n follow di blog ni... ;))
      boleh email terus ke alia1602@yahoo.com.

      Delete