Monday, January 13, 2014

KESUNYIAN

Assalammualaikum dan salam 11 Rabiulawal 1435.
Okey.. terus sahaja kepada topik...[dah tak larat nak berleter panjang dah...hehehe]

Sejak akhir2 ni terus terasa sangat lah kesunyian..[tak tau la kenapa..habaq sikit nih...kengkonon mcm nak mengadu pulakkk....].

Dari semenjak mendapat tahu sahabat saya Sya meninggal dunia secara mengejut [itu janji Ilahi kepadanya] saya terus terfikir betapa hidup ini sebenarnya sangatlah singkat... kematian itu sebenarnya terlalu hampir dengan kita. Pelbagai persoalan bermain difikiran...

adakah cukup amalan2 ku didunia ini... anytime je Allah boleh ambik nyawa kita..tak kira masa dan tempat...tak kira walau apa keadaan sekalipun..kalau dah sampai janjiNya untuk mengambil kita kepadaNya..maka tidak akan terlewat walau sesaat pun. MasyaAllah... takut dan hati terus berasa takut. Perasaan terasa sangat berdebar2 bila setiap kali mata nak terlena...Adakah aku akan masih bernyawa esok... Betul setiap insan pasti akan merasai kematian... tapiii persoalannya...adakah amalan ku cukup untuk ku bawa bersama-sama...adakah amalan yang ku lakukan akan membantu meringankan bebananku disana..siapakah yang akan mendoakan kesejahteraanku disana....[ya Allah... takutnya.....hmmmmm...fikir dan terus berfikir sehingga tiba2 dada pun menjadi sesak...adoyaiiiii]

Tambahan lah pulak tu...berita kematian demi kematian menujah ke gegendang telinga... sehingga bila tengok astro oasis pun...[tetiba suka tengok rancangan Pencetus Ummah] ada jugak menceritakan mengenai alam barzakh.... ya Allah..takutnya..semuanya tu terkesan dihati saya... [pendapat saya...bagus betul kalau diteruskan rancangan2 seperti itu....sedikit sebanyak...[pada sayalah..banyakkkkkk...] akan memberi impak positif kepada penonton..especially orang2 seperti saya nih.... hehee....[banyak dosakan..mestilah takut kan...siapa yang tak de dosa....tipuuuuu laaaaa kannnnnnn]]

Okeyyy..cara-cara nak releasekan kesunyian ini.... bergurau2 dengan en hubby...

Memanglah terasa...sebabnya...sebulan lebih anak2 sedara saya duduk kat rumah....tiap2 hari...mesti akan sebut nama Yasmin....arrissa...meh makan.....nak rasa acu buat ini tak.... ermmm dan macam2 lagi testimoni yang acu mereka buat nak test cara masakannya...especially dessertlah kan...nak masak gulai kari memang tak lah kan..... heheheee...[gelak jahat okeyyyy]..dan mereka sangat setia merasai semua masakan acu mereka ini.... dan confirm..mmg tak berani kata tak sedappp...ngeeeee...[senyum mulut henyot....senyum jahatttt]...

Dah cukup sebulan setengah mereka bercuti di kampung...tiba masanya untuk mereka kembali kepada ibu ayah mereka.... nak mulakan persekolahan... last day cuti tu pulak mak dengan abah pulak terus ke kl... pergi rumah kakak sulung saya...soo bila saya balik je rumah dari kerja...sunyi sepiiiii..... Ya Allah...stress nyaa.... terus jadi macam alooo sedihnya.... beginikah rasa kesunyian tanpa mereka2 disisi... tetiba terus jadi orang beremosi.... tambah dengan garam gulanya.... semasa duduk berdua di rumah...[mmg tak la nak pg dapur sensorang kan.... gilee..kalau menjerit... 60 saat baru en suami sampai ke dapur tu dari depan... hahahaa... tetiba merepek nih.....haissshhhh]..tetiba en suami pulak demam terukkk.. soo..sayalah menjadi nursenya... dah tu en suami pun asyik tido je lah kannnn.....100x rasa sunyiiilah jawapannya...ambik kucing2 sekalian masuk..utk redakan rasa sunyi ituuu.... kalau nak tahuuu..kucing2 itu semuanya jenis senyappp tahap dewa dewi okeh..main pun senyap2 jee...tak delah nak mengeooowwww bagai....cuma suara saya je nyaringggg panggil2 nama mereka2 itu...

Soo..bila en suami demam...kerisauan saya melampau ke ganda infinity.... yelahkan... sesungguhnya segala apa yang bermain difikiran adalah...saya takut kehilangannya..... huhuhuuuu....so..sayapun ambik la cuti untuk menjaganya....kebetulan en suami dapat mc.. dah la pulak...disebabkan kesunyian ni kan... setiap beberapa jam..saya akan cakap kat en suami yang sedang nyenyak tido tu... "awak dah makan ubat takkk..."..kang lagi sejam..tanya lagiii.."awak dah makan ubat ke belum...." sejam lepas tu..."awak..bangun...solattt...." hahahaaaa...memang tak senang hidup lah en suami kalau nurse ni yang jaga..... sampai saya sendiri dengan rasa tak bersalah...terus cakap.."awak...esok saya nak kerja tauuu.... bosan lah duduk rumah...kang awak tak sihat2 terus stress dengan sayaa...." hahahaa.. dan dengan rela hati..en suami pun cakap..."esok awak kerja lahhh...saya cuti lagi esok..nak tidoooo nak rehatt..." [okeh..ayat itu memang macam memerli saya...macam je tauuuu....eh tak...mmg betul perli....haishhhhh]..

Bila bukak je hp..mula la search macam2 benda...nak shopping laa... baca blog2 pasal jalan2 la.... tiba2 terjumpa pulak blog cerita sedih.... dah matiii mood kat situ....dalam hati terus cakap "menyesal betul baca..." terus kesat2 air mata... tetiba pulak si penulis cerita pasal kematian....matii lagiii....[cerita kematian itu sangat terkesan di hati saya....huhuhuu...] terus tutup hp..main game..tapii fikiran ligat berfikir apa yang ditulis oleh si penulis itu tadi.... huuuuuu sedihhhhh..... kenapakah lately ini saya terlalu sensitif...mudah merasa sunyi...adakah giliran saya pula akan tiba.... kita kena selalu bersedia kan..... semoga Allah menerima segala amalan2 saya didunia ini..semoga Allah menerima segala doa2 saya untuk masuk ke syurgaNya..... aminnn...aminn...aminnn...

Alhamdulillah..beberapa hari ni...mak abah pun dah balik dari kl kan.. so..hati mula rasa rasional sikit... kurang dah moody... kurang stress kurang emosional.... hehehee... haiyoooo..melayani perasaan tak tentu hala la pulak...tetiba je...mungkin faktor usia kott... [nampak sangatlah dah semakin berumur kannn.... tapiii harap..biarlah perasaan itu membawa saya ke arah kebaikkan.... aminnnn....tapiii rasanya..mmg faktor umur laaa.... arggggg...memang...tak syak lagiiii... hahahaaa]...

Dan semakin saya membaca kalam Ilahi...semakin hati menjadi tenang...semakin diri terasa dekat kepadaNya...apa-apa pun kembalilah kepadaNya... DIA yang mampu memberi ketenangan kepada kita... syukur padaMu Ya Allah...


Nota kaki: apa yg diluahkan diatas itu adalah perasaan saya... dan pengakhirannya...itulah sepatutnya yang kita amalkan... jangan ikut sangat emosi yang tak tentu hala tu okeyyy....
[nasihat utk diri sendiri...ntah hapa2 je merepek hari nih....]






Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

5 comments:

  1. Replies
    1. hahaha... mcm lawak je baca entry kali ni... ntah hapa2 je...
      anyway tq tq.. ;)))

      Delete
  2. Oh! Nampak kacak dan gagah masa demam kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owhhhh mcm nk masuk icu je rasanya... Hahahaha

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete