Saturday, August 9, 2014

PERCUTIAN KE HONG KONG DAY 4

Selamat pagi Lantau Island. Hari ni hari terakhir kami berada di Hong Kong. Dah tiba masanya untuk kembali ke sarang....huhuhuuu....

Seawal 7.00 pagiii kami semua dah get ready nak menjelajah sekali lagi ke Disneyland...walaupun hanya 1 day pass sahaja.... kebetulan hari tu pulak hujan renyai2..jadi..plan tu terbantut sekejap...
 
Kalau ikut plan awal..kami ambil 2 day pass untuk masuk ke Disneyland ni dan flight kami dijangka pkl 8.30malam... Atas permintaan abang saya untuk balik awal... sebab anaknya uwais nak balik ke mrsm keesokkan harinya....sooo..terpaksalah ambik 1 day pass dan penerbangan kami diawalkan ke 2.10 petang.
Memandangkan pembatalan ini dibuat last minit...maka kakak saya yang pergi sendiri tu [yang mmg ambil 2 day pass] meneruskan plan mereka utk masuk ke Disneyland untuk hari yang kedua...
 
Breakfast memang tak ambik..... abg saya kurang yakin katanya.....soo....keputusannya...kitaorang tak ambik sekali dgn breakfast...tapiii sebenarnya mmg ada makanan halal kat situ.....tak silap saya kat
Chef Mickey in Disney's Hollywood Hotel , Studio Lounge in Disney's Hollywood Hotel and Walt's Cafe in Hong Kong Disneyland Hotel. Dimana ketiga2 cafe ni akan ada maskot character Walt Disney yang akan datang kepada pengunjung ke cafe2 tersebut...jadinya..pengunjung berpeluang untuk mengambil gambar bersama character2 nih...

Ok..hujan pun dah reda...soo...saya dengan tentera semua naik la bus shuttle pg semula ke Disneyland...ambik gambar tak hingat dunia....
 nampak tak..kat lift tu pun kepala mickey mouse...
ambik gambar depan hotel...semalam mereka tak sempat nak ambik gambar...ehehehe...
 ni tempat tunggu bas shuttle... bangku berkepala mickey....
 bas akan berhenti kat terminal A ni dan masa balik pun kita kena ke terminal yang sama untuk yg tido di hotel dalam Disney nih..
 sekali lagi bergambar...semalam ramai orang...pagi ni sangat2 clear..
 posing ala-ala sotong kurita....
 4 orang budak poyo...ehehehe
 hasil didikan saya...kihkihkih
 geng ngok ngek namanya nih.....hehehehe
sila buang sampah di dalam tong sampah yang comel nih..
 
Sebenarnya ada kisah kelakar yang buat kitaorang ketawa tak hingat dunia malam tu kat bilik.... Anak saudara saya baru je beli monopod dia...mmg semata-mata beli nak berselfie ambik gambar kat disneyland habakhang.... rasanya mmg banyak jugaklah gambar yang dia ambik... ican dgn haikal ni mmg sangatlah rapat kan...apa saja...baju..kasut..topi..semuanya kalau boleh nak sama...adoyaiii...ingatkan pompuan je ada mcm tu...lelaki pun ada..tapii depe mmg dari kecik pun mcm tu.....hmmmm.....
 
Okey..masa nak transfer gambar tu.... tetiba anak saudara saya ni menjerit...."yeahhhhhhhh...." sambil garu2 kepala.... saya tanya lah..."kenapa icannn..."
dengan wajah yg macam nak marah tak boleh marah....mmg lain macam la...dia kata...
."habis gambar terdelete semua...." lepas tu saya dgn en suami ketawa kan dia...[mmg jahat makcik dan pakcik depe nih....tulah sebab nak kacau daun kat bilik kitaorang lagiiii......hahahaaaa...] lepas tu dan dan tu lah pakcik dia ni redakan depe....kata ada satu application yg membolehkan kita dapat semula gambar2 tu.... [mmg reda sikitlah jiwa raga dia kannn....]..lepas tu sambung balik sembang.... "tak payah nak risau sangatlah....dalam hp ya melambak2 gambar korang" saya pulak cuba redakan hati dia... kesian kannn....anak sedara mcm anak saya jugakkkk...
 sila pandang atas...
  bila pandang ke bawah...nampak kepala mickey yang kecikkkkk....ehehehe

 Pagi ni..sekali lagi kitaorang berselfie kat luar Disneyland tu....macam2 gaya lah kitaorg buat...tambahan pulak tu tak ramai orang kannn... Dah puas ambik gambar kat sana..kami naik semula bus shuttle... kemudian turun di Hong Kong Disneyland Hotel... mak aiii... hotel ni lebih cantik lagiii.... apa lagii..kami terjah lah hotel ni sampai ke belakang... hehehe.... nampak la Mickey Maze...soo kitaorang pun meneroka la ke dalam Mickey Maze tu...sesaja nak ambik gambar....hehehe... sekali anak sedara saya Uwais hilang.... terjerit2 dia panggil Ican... hahahaa...sabar je la....
 lobby hotel nih....



 yeahh.... ni en suami sendiri yg nak buat aksi begini..... hehehe

 Pemandangan dan tarikan yang terdapat di belakang Hotel Disneyland nih....

Dah puas bergambar..kami balik semula ke Hollywood Hotel. Round pulak ke belakang Hotel....ambik gambar sana sini....kemudian baru lah naik semula ke bilik untuk breakfast maggie dihatiku dengan secawan nescafe..sekali lagi dibancuh oleh en suami untuk saya dan anak2 sedara semua.... hehehehe...





 pemandangan di belakang hotel yang kami duduk ni...Hollywood Hotel
jom naik bilik..berkemas dan turun semula ke lobby... masa utk berangakat pulang ye anak-anak....

Soo..semuanya makan sambil bersembang... semua barang dah ready untuk dibawa turun... Tepat jam 10.00 pagii...kami semua dah get ready turun kan beg dan sempat jugaklah jenguk2 kedai souvenir..manalah tahu kot kot ada lagii nak membelikan....rupanya ada....en suami belikan something untuk kawan dia...
sempat lagi ambil gambar nih....

Okey..bas dan Nicole pun dah ready tunggu kami untuk di bawa ke airport...kebetulan..kitaorang turun je utk check out... hujan turun dengan lebatnya.... sangat2 lebat sehingga hari tu nampak macam dah malam sangat.... kakak saya yang pg sendiri tu kebetulan ambil 2 days pass...nak tak nak kena tunggu hujan reda baru pergi...dah siap beli baju hujan masing2... so..kitaorang lambai dari dalam bas....cakap kat dia...

"jumpa kat Malaysia yeee....." [huh sangat poyos kannn.....hahahaaa]...
 
Tak sampai setengah jam...kami dah sampai ke airport. Soo..tiba masanya untuk say goodbye kat Nicole...huhuhu...dia tunggu sampailah kami check in luggage....

sempat lagi berselfie kannn....ehehehe 
 
 
Dah check in luggage...tetiba abang saya cakap..."jom ikut...ada tempat best.....siap dah survey dah...." Ok..kami ni pun ikutlah dengan harapan dalam kepala otak saya....kot kot kedai souvenir lah kannn....sekali pegiii...dia bawak restoran makanan segera Popeye.....uwaaaaaa..... makan lagiiiii....ahahahaaa..mmg lawak betul la abang haku nihhh....
 
So...dia pun panggillah angkatan tenteranya termasuklah en suami saya untuk order makanan... sekali punyalah banyak dia order.....haiyoooo.... nak tak nak kena makan dan habiskan....dah la tak ada sos cili....tapiii sebenarnya...itulah satu2nya restoran segera makanan halal kat airport tu....sedaplah pulak ayamnye.... kakak saya kata kat midvalley ada restoran popeye nih...harus kena cuba.... sangat menyelerakan.... 

Dah menjamu selera kami pun pg la ke departure hall dia [sebelum tu seperti biasa kena melepasi imegresen mereka dulu kemudian naik bas shuttle untuk ke seberang sana....]... sempat jugaklah saya masuk kedai souvenir dia untuk habiskan HKD yang masih berbaki ditangan....sempatlah tangkap dompet syiling kecil yang tertulis nama Hong Kong. At least boleh la bg kat mak ke..kakak yang sulung ke..atau sesapa nye lah kan....hehehe... 
Ok..bila dah naik kapal terbang... delay la pulak satu jam...kena tunggu turn nak berlepas... Mungkin landasan mereka agak kecil..dan kebiasaannya kalau ke Hong Kong..mesti akan delay sebab sesak dengan kapal2 terbang yang nak berlepas kan... memang kena que panjang okey...boleh nampak dari tingkap.... hehehe... ni pengalaman pertama saya tengok kapal terbang jammed....hehehee.... 
Oleh kerana disebabkan cuaca agak buruk pada ketika kami berlepas...[hujan sepanjang hari]... captain banyak2 kali membuat announcement utk kenakan tali pinggang keledar... dan kali ni captain sangat tegas..dia banyak kali arahkan anak2 kapal untuk duduk dan mengenakan tali pinggang keledar....

Alhamdulillah... sampai sahaja ke Malaysia..cepat2 saya call mak bgtahu kata dah selamat sampai... bersyukur orang tua saya tu...risau katanya...hehehe...mak..mak...

Kami sampai ke Ipoh lewat jam 12.30 tengah malam...memang tidur tak hingat dunia...kepenatan..sepanjang jalan balik ke Ipoh...hujan disepanjang jalan.... makin lenalah makcik nih kan....

Dah sampai rumah..apalagiii....jenguklah kat anak2 berbulus semua yang tgh lena tidur...sekali dengar suara saya dan encik suami..semuanya bangunnnn...macamkan rindu sesangat lah tuuuu.... sekali en suami angkut semuanya ke dalam bilik..... hmmm tak henti2 cium saya...cium suami...mcmkan setahun tak jumpa..... hehehehe....

Itulah sedikit sebanyak pengalaman saya dan adik beradik ketika bercuti ke Hong Kong.

Seperti biasa balik je dari berjalan...confirm saya akan demam...dannn...betull....saya demam tak hingat dunia..sekali dengan batuk dan batuk...lepas je balik dari bercuti..terpaksa pulak pg ke kursus utk 3 hari..memang mudah je lah sakit tu dtg menerjah saya.....huhuhuu...


Itulah sikit sebanyak coretan saya yang tidak seberapa untuk memberi sedikit sebanyak panduan kepada anda semua yang akan kesana....maafkan saya andai ada terkasar bahasa di dalam penulisan atau catatan perjalanan saya ini...sesungguhnya yang baik itu datanganya dari Allah..dan yang buruk itu datangnya dari kelemahan dan kelalaian saya sendiri....
 
terima kasih kerana meluangkan masa untuk membaca.... ;))))

1 comment: