Wednesday, September 17, 2014

MOTIVASI DIRI

Assalammualaikum dan salam ukhwah....
Semoga kita meninggalkan segala keburukkan semalam dan mencari kebaikkan pada hari ini dan hari-hari akan datang.

Alhamdulillah pagi ni en suami rajin nak hantar saya ke tempat kerja....ehehee...terus rasa seronok dan gumbira.....so sepanjang jalan memang pot pet pot pet...macam2 cerita penglipurlara terkeluar.....yang pasti....memang senyummmm je sepanjang jalan.....

Syukur juga kerana selama ketiadaan en suami selama 5 hari ini pada minggu lepas...Allah mudahkan segala-galanya urusan saya disamping emak dan abah ada disisi saya sebagai teman utk berbual macam2 perkara.... Setiap hari selang beberapa jam...kalau tak msg...mesti en suami akan call tanya khabar dan setiap kali itulah saya akan hantar report pasal anak2 berbulus nya yang sangat panjang akal..... kencing dalam buai la.... cakar dan gigit saya lah.....macam2 lagi perangai "baikkkk" yang depe tunjuk kat saya..... adoyaiii....sabaq...sabaq.... bila tgk wajah mereka....terus tak jadi marah......ehehehe....Ada juga kelakuan2 mereka yang sering buat saya ketawa....dan menghiburkan hati.....macam2....

Tertarik dengan kata-kata Ustaz Dr. Zaharuddin Abd. Rahman

Taubat tidak semestinya di atas sejadah atau di masjid, ia juga boleh semasa memandu, di hadapan komputer, di hadapan TV, di dapur dan sebagainya khususnya sewaktu bersendirian.
Yang utama adalah penyesalan di dalam hati dan keazaman untuk tidak ulangi serta titiskanlah air mata insaf itu..


Semoga Allah membantu kita memperbaiki hati nurani kita ke arah ketaqwaan kepadaNya....aminn

Alhamdulillah....Allah sekali lagi memberi Ilmu yang berguna kepada kita untuk kita sama-sama berfikir dan menuju ke jalan kebaikkan itu.....

Setiap yang berlaku....pasti ada hikmahNya...[inilah yang selalu saya tulis di dalam blog ni]. Sebagai manusia biasa...kita mempunyai akal dan fikiran untuk berfikir di setiap kejadian yang menimpa kita. Tak kira baik ataupun buruk...sebenarnya ada pengajaran di dalamnya.

Samada kita sedar ataupun tidak..sebenarnya setiap hari pada satu masa dan ketika...kita senantiasa di beri pengajaran dan pelajaran oleh Allah taala....tak kira samaada kita sedang tidur....kita sedang makan....minum....duduk diam... bekerja...di dalam perjalanan, ditengah-tengah orang ramai dan dimana-mana sahaja kita berada dan apa sahaja yang sedang kita lakukan....pasti ada pelajaran disitu..... maka berfikir dan teruslah berfikir.....

Tidak semua manusia yang kita anggap baik itu betul2 baik...dan tak semua manusia yang kita anggap jahat itu betul2 jahat....... Mungkin dalam kejahatan dia...ada secebis kebaikkan yang boleh menaikkan darjatnya......

Kita bukan tuhan untuk mengatakan setiap kenikmatan itu akan kekal selamanya....
Dan kita bukan tuhan untuk kita mengatakan dia tiada.......dan akan terus tiada sampai bila-bila.

Jom kita muhasabah diri...
Hari ini kita marah dan geram serta benci pada seseorang....entah esok atau lusa atau bila2 yang Allah tentukan...orang yang kita marah dan benci itulah yang banyak membantu kita......mengambil berat tentang kita dan melakukan kebaikkan kepada kita yang tidak kita sangka...

Hari ini kita baik dengan seseorang.....entah esok atau lusa....kita akan menjadi musuh baginya....buatlah apa saja kebaikan padanya......tetap tidak betul pada pandangan matanya....

Hari ini kita menghina seseorang.....entah esok...dia menjadi lebih baik dari kata-kata penghinaan yang kita lontarkan kepadanya....mungkin dia lebih berjaya dari kita...

Hari ini kita mengatakan dia sombong...dia jahat....dia bukan manusia yang baik.... Mungkin esok....dia menjadi lebih baik dari kita malahan kita tidak tahu kesudahan hidupnya...mungkin lebih mulia dari apa yang kita sangkakan....

Segala apa yang ada di dunia ini adalah milik Allah.... hati dan naluri kita boleh berubah pada bila-bila masa yang tidak boleh kita jangkakan......

Inilah kehidupan....kalau tidak ada cabaran..maka bukanlah dinamakan kehidupan.... Jadi...janganlah kita asyik nak mencari kekurangan dan kesalahan orang pada kita...sebaliknya.... sibukkanlah diri dalam memperbaiki diri sendiri ke arah kebaikkan...

Syukur alhamdulillah..... apabila kita senantiasa berniat untuk memperbaiki diri....sedikit demi sedikit Allah membuka pintu hati kita untuk senantiasa mempelajari ilmu2 yang menyedarkan diri yang senantiasa terpesong dari landasan sebenar.... betul...sebagai manusia...kita sering melakukan kesilapan....namun...kita senantiasa diberi ruang dan peluang untuk kembali kepada kebaikan....[selagi ada hayat...selagi peluang itu terbuka luas....] Semoga saya terus istiqamah dalam memperbaiki diri yang penuh kekurangan. Tujuan dan nawaitu saya adalah semata-mata kerana Allah....

Emak saya selalu berpesan...kalau nak kelihatan cantik.... maka cantikkanlah hati tu dulu...dan kecantikan itu akan datang secara semulajadi....tak perlu make up mahal...make up tebal2 utk nampak cantik...paling tidak..jika kita menjaga solat kita....secara tak langsung.... nur itu akan terus kelihatan di wajah kita....wallahualam....

Jadinya...jom bersihkan hati kita dulu...dan jangan berhenti berusaha untuk mencari redha Ilahi....

"Tanda diterimanya amal seorang hamba di sisi Allah adalah ketika suatu ibadah menuntunnya pada ketaatan yang lebih tinggi.
Dan di antara tanda ditolaknya amal seorang hamba adalah jika ibadahnya tetap disusuli maksiat, tak tercegah dia darinya."

-Ibn Rajab-
 
 
 
 
Terima kasih kerana membaca entry ini =)))
 

2 comments: