Wednesday, November 19, 2014

REDHA ATAU KELUH KESAH

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Hari ni mencuri masa sedikit untuk diluangkan kepada penulisan belog ini.

Entah kenapa...beberapa hari ni terasa macam kurang sihat. Penyakit berjangkit en suami sudah sampai kepada saya agaknya...dia demam....terus lah orang tua tu jangkitkan demam dia pada saya...dan sekarang rasa mcm nak selsema la pulak.... ehhh tak nak layan lah sangat sakit2 nih.... kita tolak ke tepi.... selagi boleh bertahan...kita tahan jelah.....jom buat kerja..... eheheheee...

Tapi hari ni saya nak berkongsi pengalaman dan sedikit pendapat..

Jodoh pertemuan..ajal dan maut, serta rezeki....itu semua rahsia Allah.

Bila mana DIA mempertemukan jodoh yang terbaik untuk kita...dan kita menikmati kehidupan alam rumahtangga [dan dengan izinNya]...kita bahagia dan kita beroleh apa yang kita ingini .... itu adalah anugerah yang terindah dari Allah.

Namun...disetiap kehidupan manusia ini...pasti akan ada kekuranganya..
Samaada ianya diketahui orang atau hanya diri sendiri dan pasangan kita sahaja yang tahu.
Apa yang nyata....yang diketahui orang itu selalunya menjadi masalah.
Masalah yang sengaja ditimbulkan entah kerana apa.
Sedangkan perkara yang dijadikan masalah itu sebenarnya BUKAN menjadi masalah BESAR pun pada pasangan itu.
Namun tak semua orang begitu.....hanya segelintir sahaja.....tetapi...di kalangan segelintir itulah selalunya membawa kepada masalah.

Kalau dulu...saya pasti akan tersentap atau kata manisnya....terusik sedikit perasaan tu bila ada yang bertanya mengenai zuriat. Masa tu zaman saya kurang sabar....ehehehe...tapii jujurnya tidak kini.... sebab saya bukan lagi seperti dulu yang mudah terasa...mudah tersentap...mudah nak marah..... sebab saya ni dah jadi mokcik.....ahahaaa...[ehhhh mokcik gila2 okehhh... anak2 sedara bertimbun kot....]..soo..tahap kesabaran tu mengatasi hawa nafsu yang jahat......InshaaAllah....

Bila kita dah sedikit demi sedikit untuk cuba redha dan menerima ketetapan ini sebagai satu rahmat dan takdir dari Ilahi... cubaan dan dugaan itu lebih hebat lagi sebenarnya.

Allah menguji hamba2Nya mengikut tahap kemampuan diri hambaNya.

Kalau nak diceritakan disini...sebenarnya terlalu banyak kata-kata sinis yang dilontarkan kepada saya secara terus ditujukan kepada saya mahupun sindiran... namun.... semuanya itu tidak menjadi asbab untuk saya membawa diri dan terperuk dengan perasaan saya. Orang seperti itu akan berasa gembira dengan kesedihan dan kekurangan orang lain......

Seperti yang saya katakan tadi... tak semua orang suka mengata dan menghina....... ada yang banyak memberi kata-kata positif kepada saya. Itu semua terpulang kepada pemikiran masing-masing. Mungkin yang mengata...membanggakan diri akan kesempurnaan yang di miliki itu.... kita anggap dia cetek ilmu pengetahuan. Dia tidak tahu adab2 agama dan tidak tahu dan memahami akan maksud sebenar qada' dan qadar Ilahi. Doakan sahaja agar Allah memberi hidayah kepadanya...

Kita punya kebahagiaan kita tersendiri...cara bagaimana kita peroleh kebahagiaan itu....terpulang kepada pasangan dan diri masing2. Janganlah kita jadikan dari satu kekurangan dalam rumahtangga kita itu sebagai alasan untuk melakukan sesuatu yang dilarang Allah... Allah cuma tidak penuhi satu sahaja permintaan kita yang kita selalu anggap....kenapa dia dengan mudah memperolehi apa yang dia nak..kenapa tidak kita?? [kita selalu persoalkan ketetapan Ilahi...padahal kita tahu.. ianya berdosa untuk mempertikaikan takdir2 Ilahi].. Tetapi pernah tak kita pandang dari satu sudut lain.... bahawa Allah memberi lebih dari apa yang sepatutnya kepada kita. Allah berikan kebahagiaan....Allah limpahkan kasih sayangNya di dalam rumahtangga kita.... Allah kurniakan seorang suami yang sangat memahami dan memotivasikan kita..... Allah berikan rezeki yang melimpah ruah kepada kita...Allah berikan kemudahan untuk kita bersama dengan suami kita untuk kemana-mana sahaja...Allah berikan nikmat masaNya kepada kita untuk bersamaNya di tikar sejadah..... maka ambillah semua anugerah2 itu dengan rasa syukur..... kerana dalam satu nikmat yang TIDAK dikurniakan...disebalik SATU itu sebenarnya ada limpahan kurniaanNya yang tidak terkira..... Ambillah takdir Ilahi ini sebagai satu hikmah dariNya...

Maafkan saya andai saya katakan....tidak semua pasangan yang dikurniakan anak itu Allah janjikan kebahagiaan.... tak semua kelahiran anak itu akan mengeratkan lagi kasih sayang.....tak semua anak yang dilahirkan itu menjaminkan kita untuk masuk ke syurga... tak semua...... so...fahamilah wahai manusia yang suka membanggakan diri.... dari sudut lain...kenapa mereka membangga banggakan apa yang mereka miliki..... kerana mereka tidak cukup dengan kasih sayang....mereka mencari kepuasan hati mereka dengan cara menyakiti hati orang lain.... namun....sepastinya....mereka tidak akan pernah merasa puas.... percayalah....manusia sebegini tidak akan sedar selagi hidayah Allah tak sampai kepadanya.... dalam hal lain....ada juga manusia yang tidak suka melihat kebahagiaan orang lain..... semuanya sebab mereka tidak mensyukuri nikmat yang Allah beri kepada mereka..... mereka rasa tak cukup dengan apa yang mereka ada..... so...teruskan berdoa....agar Allah pelihara hati kita dari terus membencinya....sebaliknya....berdoalah agar satu hari Allah akan membuka pintu kebahagiaan baginya....

Dan saya bersyukur atas ujian ini...kerana...ianya lebih mendekatkan diri saya kepada yang maha Pencipta. Sedikit demi sedikit...saya belajar untuk memperbaiki diri saya....menjaga penampilan saya....menjaga lidah saya dan tingkah laku saya agar tidak tersasar dari landasan yang sepatutnya.....Saya mempelajari banyak perkara tentang penampilan diri sebagai muslimah.... mungkin inilah hikmah yang terindah dalam hidup saya...memahami dan mendalami tentang agama lebih menenangkan saya berbanding memikirkan hal2 lain. Ia membuat saya lebih teruja tetapi bukan utk menunjuk2.... saya tenang....saya selesa.... sangat selesa...selain en suami banyak memberi sokongan dan dorongan tetapi tidak pernah memaksa.... kalau saya terlupa [dari segi penampilan]...bila dah masuk kereta..lupa nak pakai sarung lengan....atau stokin... en suami akan cakap..."tak pe...cuba pelan2.... lama-lama akan jadi kebiasaan dan tak lupa dah......." alhamdulillah....saya masih dalam proses perubahan sedikit demi sedikit.....hehehe...doakan semoga saya istiqomah.... inshaaAllah...

Seperti kata en suami....jika kita jaga hubungan kita dengan Allah...maka Allah akan jaga kita.....

Bila kita betul2 memahami erti surah Ar-Rahman...maka janganlah bertanyakan kepada Allah lagi...kerana ianya cukup jelas untuk kita memahami dan menghayati bahawa takdir Allah itu indah...jika kita benar2 memahaminya.

Disetiap ujian yang melanda....pasti di satu sudut yang lain...kita akan mendapat keindahan yang tidak pernah kita gambarkan....maka bertawakallah.... bukan hanya kepada golongan seperti kami....yang mengharapkan rezeki yang satu itu..... tetapi juga kepada mereka yang belum dipertemukan jodoh..... Allah menetapkan sesuatu yang terbaik buat kita semua di hari akhirat nanti....

Jadi janganlah mengeluh dengan apa yang menimpa kita...sebaliknya...belajarlah untuk redha..... bersyukurlah dengan setiap anugerahNya kepada kita....bila kita bersyukur dengan hanya pada perkara yang kecil.....nescaya Allah akan menggantikan perkara yang kecil itu kepada yang lebih hebat dan menggembirakan kita.... InshaaAllah...

Sedikit perkongsian yang saya dapat di pagi hari ketika dalam perjalanan ke tempat kerja. Bila kita rasa kesempitan rezeki...maka perbanyakkanlah sedekah...nilai seringgit yang kita berikan...Allah akan gandakannya sebanyak 10 kali.... jadi....dalam situasi lain....bila kita mensyukuri perkara yang kecil...Allah akan memberi sesuatu yang lebih bernilai lagi pada kita.....

maka janganlah berhenti bergantung kepada tali Ilahi..kerana Allah itu lebih adil berbanding manusia.....janji Ilahi itu tepat berbanding janji manusia.....kerana Allah sifatNya penuh dengan kasih sayang.....maka yakinilah padaNYA.....



Terima kasih kerana membaca entry ini =)))




5 comments:

  1. Alia, sunguh tersentuh baca artikel kali, sesungguhnya benar takdir Allah itu hikmah dari Nya.Semua manusia diberi ujian dari berbagai cara. Allah bole sahaja mengurnia semua yang terbaik tapi ada kalanya itu akan membuat kita lalai. Walau dengan satu ujian diberi tapi masih banyak lagi nikmatnya yang kita dapat.Kenapa hanya satu yang belum dikuniakan kita langsung tidak menghargai yang banyak nikmat dan rezeki yang dah diberikan.
    Tidak semestinya jika sesorang itu dikurnia zuriat ia dah dikiranya lengkap semuanya. Kita tidak tahu disudut lain apa pula ujian yang diberi mungkin lebih perit terutama untuk mendidik zuriat yang dikurnia itu dengan cara yang betul.
    Alhamdulillah Alia telah dikurniakan erti redha dan sabar, bilamana sindiran dari orang2 yang bermulut celupar itu telah tidak lagi mendatangkan rasa sedih, marah dan rendah diri. Pasti ganjaran dari Allah bakal terus diterima dari perlbagai sudut.
    Akak juga pada mulanya hanya tahu menyebut erti redha dan sabar tapi setelah mengharungi ujian dan melihat hikmah disebalik ujian itu baru hati ini benar2 tahu dan tidak lagi rasa persoalkan kenapa Allah lewatkan permohonan.(Walaupun bukan diberi ujian dengan zuriat tapi ujian lain yang agak hebat jugak) Dengan mengamalkan surah2 terutama Yassin ia amat memberi kesan yang cepat dalam menghilangkan resah dan gelisah dan dukacita. Amalan membaca AlQuran dan menghayati setiap ayat akan memberi hikmah keluar dari segala masalah. InsyAllah.
    So jalani hidup ini dengan tabah dan nikmatilah rezeki yang tak terkira banyaknya yang Allah kurniakan ini . InsyAllah semoga sesiap sahaja yang membaca ini mendoakan Alia dikurniakan rezeki dan tabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak hanem...

      kadang2 menangis jugak bila ada ayat2 yang dikeluarkan yang menyakiti hati....tapiii bila kita menangis tak bermakna kita tak redha.....ada kala..bila kita rasa terlalu geram....tak tahu mcm mana nak luahkan....kita pasti menangis kan....bukan menyalahi takdir..tetapi geram kenapa manusia yang berkata itu tak faham erti takdir Ilahi....

      Betul tu..lia setuju dengan kata-kata kak hanem... bila kita dah ada apa yang kita miliki tak bermakna hidup kita dah sempurna.... pasti ada lagi ujian2 Allah yang perlu kita tempuhi...

      terima kasih kak hanem diatas perkongsian...lia amat menghargainya....semoga Allah juga melimpahi rahmatNya kepada kak hanem sekeluarga.....Aminn... :D

      Delete
  2. singgah pagi
    hari ini bz skit
    nak mengemas kat office

    ReplyDelete
  3. Ada nyer beno belaka Alia.. haha.
    Akak pun dah 6 tahun ni, rasa cam.. ah, takpe lah..apa orang nak cakap je lah.. tp, jauh di sudut hati, sedih juga mengenangkannya. Kut tak, tahun ni anak dah skolah tadika.. dah nak sekolah dah pun kan.. bulan Januari biasanya akk deactivate FB sbb takmo tgk kengkawan citer pasal hantar anak ke sekolah. Huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekda... haahkan....kalau tak.. anak kita dah tadika dah....
      tak pe kek da....belum ada nikmat anak...Allah gantikan dengan nikmat yang lain....InshaaAllah...kita doa sama-sama...yang penting orang sebelah sentiasa faham ehh..ehh....kena fahamlah kan.....hehehe...

      Delete