Monday, December 1, 2014

UJIAN S A K I T

Assalammualaikum dan salam kasih sayang....selamat hari isnin.....eeehhhh.....dah Disember lahh..... Selamat melalui bulan Disember.... cepatnya masa berlalu meninggalkan kita.....

Cuaca pagi ni agak mendung... sepanjang perjalanan ke tempat kerja terasa sangat nyaman.... syukur padaMU Ya Allah....

Sekarang ni musim hujan.... sekali dengan ribut petir...ada juga tempat2 yang kena banjir kilat.... semoga Allah melindungi kita semua.

Hampir setiap petang hujan dan ribut petir....agak gayat jugak bila dengar kilat dan guruh berdentum dentam.... tetiba teringat kat kucing2 kesayangan... confirm berkumpul duduk satu tempat je..... adoyaiiii...dan ada sekali tu kawasan tempat laluan utama untuk balik ke Ipoh dari tempat kerja...banjir.....memang terpaksa redah jugak banjir tu....[nasib keretaku tak apa2.....hehehe....bila cerita kat en suami....saya redah banjir..terbeliak2 biji matanya....apa nak buat....saya rasa mcm over confident la pulak kan....tapiii nasibbb tak ada apa2...lepas nafas lega tauuuu.....]

Memandangkan sekarang ni cuaca tak menentu.....maka jomlah kita jaga kesihatan... sekarang ni kat Perak dah banyak kes denggi...... banyak kes kematian akibat denggi berdarah. Baru2 ni sahabat en suami saya...[Perak Chess Player] meninggal dunia kerana denggi berdarah. Namun itu semua ketetapan Ilahi....Kita yang masih hidup...kena jaga kesihatan....kalau demam tu...cepat2 lah pergi jumpa doktor...dan kalau masih tak kebah2.... cepat terus ke hospital untuk buat pemeriksaan darah.

Saya dan en suami baru je bangkit dari demam yang sekali pakej dengan selsema dan batuk. Bila 2 kawan baik tu dah reda...[selsema dan batuk].... demam pulak tak kebah2... bila malam je...mesti demam....so...sebab dah tak larat sangat......jumpa doktor....dapat mc...duduk rehat dirumah.... hampir seminggu mmg rasa tak berdaya..... masa tu dah terfikir dah.....kalau2 terkena denggi...sebab kawasan perumahan saya tu dah banyak kes denggi even..mak saya sendiri pun pernah dimasukkan ke hospital akibat denggi masa raya haji baru2 nih...... apalagiii.... cepat2 beli air 100 plus bebanyak..... lepas tu....makan pucuk betik...[yang ni memang berkesan untuk naikkan platelet darah dalam badan kita.... masa mak kena denggi...kitaorang bagi makan pucuk betik rebus.... cicah dgn sambal belacan....pahit tu mmg pahit...tapiii sangat berkesan.... so...amalkan kalau ada salah seorang ahli keluarga yang kena denggi.....]...lagi satu.... sup ketam...hiruplah sup ketam tu banyak2..... InshaaAllah...asalkan kita berusaha untuk sembuhkan sakit kita..... dan alhamdulillah.... ianya berkesan....

Alhamdulillah...kini saya dan en suami semakin sihat.... dan badan dah rasa sangat selesa......

Ujian sakit adalah guru yang tidak bercakap tetapi ia mengajar dan mendidik hati untuk bersabar...yakin dan bertawakal.

Sebenarnya...sakit itu adalah nikmat dari Allah....kerana ia adalah salah satu ujian tanda bukti cinta Allah kepada hambaNya...

Sakit adalah hikmah dari Allah yang kita tak tahu.... Adakala...ianya datang secara tiba-tiba...adakala ianya datang pada diri terlalu lama...dan kadang2 ianya datang cuma sementara....

Yang paling utama...sakit itu penghapus dosa [kafarah] kita.

Allah menjanjikan bahawa setiap penyakit dan sakit itu ada penawarnya...dan carilah penawar itu.... semoga kita semua lebih tabah dan redha ketika Allah menguji kita dengan kesakitan.... Itu tandanya Allah memandang kita dengan kasih sayangNya.... Sebab Allah sayang....DIA uji kita.... jadi...kalau kita sayang Allah...maka berdoa dan bersujudlah serta memohonlah pertolongan padaNya... ;)))



Sakit dan sihat kedua2nya hikmah yang tidak terhingga dari Ilahi....soo..dalam dua perkara ini...senantiasalah bersyukur kepadaNya diatas sekecil2 dan sebesar2 nikmat anugerahNya....




Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

2 comments:

  1. Sungguh benar setiap penyakit itu Allah sediakan penawar. Daun betik dan sup ketam tu memang terbukti keberkesanannya. Baru2 ini anak buah akak kena denggi jugak dan setelah ikhtiar dengan daun betik dan sup ketam tu hasil menaikkan pletlet darah amat cepat walau dah seminggu duk kat ward. Daun rebusan betik dan sup ketam tu jugak doktor yang sarankan utk ikhtiar.

    ReplyDelete
  2. musim hujan sekarang ni.. kena byk makan makanan kuatkan antibodi.. kena byk makan sayur.. hihi..

    apa pun, jaga kesihatan Alia ya.. :D

    ReplyDelete