Monday, January 12, 2015

AWAL PERSEKOLAHAN TAHUN 2015

Assalammualaikum dan salam kasih sayang....salamat hari isnin yang indah...

Hari ni rata-rata sahabat2 di FB di instagram buat status dan upload gambar anak2 mereka ke sekolah. Kebanyakkannya rata-rata anak2 yang baru masuk ke pra sekolah dan darjah satu.

Tetibe emo sekejap mokcik tauuuuu.......tapiii malas nak fikirlah...itu hak diaorang....apa salahnya nak share happiness diaorang kan...... ok..ok...pujuk hati dengan ikhlasnyaaa...... [hmmmmmmm.......sambil nyorok tepi pintu.....]

Dalam keluarga saya sendiri...anak kakak yang sulung tahun ni baru nak masuk darjah satu. Tapi dah mula sekolah awal dah....seminggu awal....Alhamdulillah.....ok je...Dia sekolah private agama...so..tak ada uniform sekolah putih biru...... tapiii dia pg sekolah pakai kopiah atau songkok....doakan semoga anak saudara saya nih berjaya dalam kesemua subject agama dan hafazannya..... semoga menjadi anak yang soleh dan penghuni syurga.....semoga menjadi al-Tahfiz seperti idaman kami sekeluarga....InshaaAllah...doa-doakan....semoga dia istqomah......dan diterangi hatinya untuk menerima ilmu yang bermanfaat....aminnnn..

Lupa pulak nak suruh kakak saya whatsapp gambar budak handsome tu....

Dan baru tadi abang saya call.... anak sedara saya yang lagi sorang....[anak abang saya] hari ni baru start pra sekolah untuk 5 tahun.... budak handsome yang lagi sorang nih memang tak pernah berpisah pun dengan ibu ayah nya.... hari2 duduk rumah dengan bibik.....tapiii dia cerdik...belajar dengan tengok cartoon network je...dia dah pandai speaking.....dah pandai buat bunyi2 binatang....kenal huruf dan pandai baca ABC.... Pra sekolah ni lebih kepada arabic dan agama....ada hafazan jugak.....

Al maklumlah kannn.... baru first time nak berpisah sekejap dgn ibu ayah dia....haruslah menangis..... hehehe...itu kebiasaan pada semua budak2....ada juga yang tidak....tapiii mereka2 ni tetap comel...proses nak mengenal dunia dan pembelajaran..... InshaaAllah...bila dah dapat kawan...dan happy....lepas ni mesti akan rasa seronok nak ke sekolah....

Bila abang saya whatsapp gambar budak comel tu lengkap berpakaian sekolah....terus senyum sorang2....udah besar dah budak nihhh.......

Anak kakak saya [perempuan] pula....hari ni first day kat sekolah baru....dulu sekolah di Teluk Intan...sekarang dah berpindah ke Ipoh dan bersekolah di Ipoh. Bila tanya dia apa perasaan nak jumpa kawan baru...cikgu baru dan environment baru....dia kata dia nervous sikit...sebab tak kenal sapa-sapa.... hehehe....itulah cabaran dia..... harap dapat sahabat yang baik dan selesa serta happy di tempat dan suasana yang baru....

Doa yang terbaik untuk kesemua anak2 saudara saya dan kesemua insan2 comel..... yang berjuang untuk menjadi khalifah yang mulia....menjadi insan yang cemerlang di dunia dan di akhirat. Yang akan membawa dan memimpin tangan ibu dan bapa mereka ke syurga Ilahi....semoga menjadi anak yang soleh dan solehah......anak2 syurga....harta yang tidak ternilai......itulah impian setiap ibu dan bapa.....

Pagi ni pergi awal ke tempat kerja...takut jammed di sekolah tempat laluan utama saya sebelum sampai ke pejabat..... nampak anak2 ni lengkap beruniform sekolah....masa tu terfikir dan terbayangkan ke semua anak2 sedara....sambil tu sempat jugak saya terpandang kat seorang kanak2 istimewa...yang turut dipimpin oleh ibunya untuk ke sekolah.....comel.....[saya tersenyum sensorang....raut wajahnya seolah bersemangat sangat nak ke sekolah.....] walaupun keadaannya begitu..tetapi tidak menghalang semangatnya untuk menjadi pejuang dalam menimba ilmu pengetahuan...semoga dia berjaya dalam kehidupannya di dunia dan diakhirat juga sahabat2 yang senasib dengannya....

Tak lupa juga kepada sahabat2 saya yang bertugas sebagai seorang pendidik....selamat bertugas wahai insan2 yang berdisiplin dan berhati mulia...semoga ilmu yang anda semua curahkan...dapat dimanfaatkan oleh anak2 sehingga ke hujung nyawa......tq cikguuuu..... ;)))

Disebabkan hari ni first day persekolahan....makanya ramai lah sahabat2 saya yang bercuti untuk menghantar anak2 mereka ke sekolah.....so..office macam sunyiii jerrr..... hehehe...so...bosan2..kita up la entry nih.....

Sampai sini jelah dulu....nanti kita jumpa kat entry seterusnya..... nak makan bekal yang en suami saya bekalkan untuk saya..iaitu roti berlapikkan telur yang digoreng dengan penuh kasih sayang.......dah rasa mcm bawak bekal ke sekolah pulak......tq en somi....hehehe....



Ehsan dari en google




Terima kasih kerana membaca entry ini =)))



2 comments:

  1. Assalamualaikum
    singgah sebentar disini
    sory sangat2 anum baru masuk kerja hari ini
    bz day

    ReplyDelete