Monday, January 12, 2015

IPOH - PJ - KUALA LUMPUR - IPOH

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Entry ni dah lama berhabuk dalam draft.....lupa ingatan nak publish kan dia...kesian tauuuu..... ahahaa... ok ok.... walaupun dah berhabuk..meh nak cuci dengan ekor Hideo...ehhhh....

Ni masa saya dan en suami balik ke rumah mertua saya di PJ.... Jemput baca....

Pagi ni sepanjang perjalanan ke tempat kerja di temani dengan hujan. Alhamdulillah...pagi ni juga...en suami menghantar saya ke tempat kerja. Kebetulan dia cuti dan saya pulak cuti dibekukan...so...pergilah kerja dalam keadaan keterpaksaan....nasib la encik tu sudi nak hantar....... [ehhhh haruslah kena hantar....bini kannnn......ehehehe....]

Plan asal nak balik minggu lepas 20/12 [sabtu]. Oleh kerana keadaan yang tidak mengizinkan...kami tunda ke minggu ini...

Dah lama sangat tak balik....memang rindu sangat2 dengan mama. Last balik masa bulan puasa beberapa bulan yang lepas....tengok tu... setengah tahun tak balik jenguk mama...... sabar je lah kannn......Asyik sibuk memanjang..... mengalahkan hapa je.... So...kalau sesiapa yang kenduri dia kitaorg tak datang tu...jgn nak sentap sentap pulak....bukannya sengaja atau disengajakan..... mana yang sempat kitaorg pegi.....bukan nak pilih2.......kenduri ni kena dtg kenduri tu tak payah datang.....itu bukan saya okeyyy....... mok mertua sendiri pun tak sempat nak jenguk inikan pulak kenduri korang kan......... [selingan sekejap..... sebab ibu dan bapa lebih penting dari orang lain...so..kami utamakan orang yang dah banyak bekorban untuk kami.....harap maklum....dan alhamdulillah mama atau ayah mertua tak pernah merungut ke..marah ke.... diaorang lebih faham anak diaorang kann....]

Motip ada selingan nih...sebab tak tahu kenapa..ada pulak yg sentap sebab kitaorg tak pg kenduri dia. Pertimbangan akal dan fikiran.....dan positifkan diri....mungkin yg tak datang ada hal yang betul2 tak dapat dielakkan...... biarlah...bukan rezeki dia nak dtg hari tu...kenapa nak marah2.....mungkin ada rezeki lain....

********

Sambung balik cerita...... Jam 8.30 pagi kami bergerak dari Ipoh terus ke PJ. Sebelum gerak.... call mama dulu bgtahu kitaorng baru gerak dari Ipoh...takut nanti mama tunggu lama pulak......dan siap pesan tak payah masak sebab nak bawak mama keluar...... Alhamdulillah...en suami pun bawak santai je.... bukan nak kejar apa2 pun..... memang kali ni niat ke sana sebab nak spend masa dengan keluarga mertua..... Singgah perhentian Ulu Bernam...pekena Zul Mee Kari....ahahaa.......lepas tu baru gerak terus ke PJ.

Sampai ke PJ lebih kurang pukul 11.45 pagi macam tu. Sampai2 je tengok2 ayah mertua saya tgh dok sibuk petik buah pulasan.....[mertua saya mmg suka tanam pokok buah2an.... sekeliling rumah.....bayangkan...rumah di tengah2 kota...tapiii penuh dengan pokok2 buah....herba, nenas......dan semuanya cantik je tersusun di sekeliling rumah...rasa nyaman dan tenang]. Duduk tepi kolam renang...sambil menikmati keindahan alam semulajadi di tgh kota raya....hebat mertua saya....hehehehe....



Dalam 3 ekor kucing mertua saya....Phia ni yg paling jinak dan manja...so..kita dera dia suruh ambik gambar..... ehhh sebenarnya puan Phia ni sukeeee.....ehehehee....



Saja-saja je buat posing....sementara tunggu mama bersiap.... kali ni balik tak ada bergambar dgn mama dan ayah mertua pun...nanti InshaaAllah....saya pujuk mama dgn ayah mertua untuk ambik gambar sama-sama... ;)))



Last jumpa kakak ipar saya ni masa balik berbuka puasa tahun nih kat rumah mertua..... kali ni balik tak sempat nak jumpa kak Sheron nih....dapat jumpa anak2 sedara je....

Alhamdulillah....dah lepas rindu kat mama.... kami duduk2 sembang2 dan minum untuk hilangkan penat sekejap. Mama dah siap untuk keluar manakala ayah mertua tgh sibuk kemas2 aquarium ikan2 kesayangannya. Anak2 sedara en suami kebetulan ada kat rumah mama...yang sorang nak tuition....yang sorang nak tinggal....So..kitaorang keluar dengan mama jelah.....

Mama bawak kitaorang pg ke Jaya Store....katanya baru je bukak....boleh pilih je nak makan kat mana-mana restoran yang ada kat dalam tu.... Almaklumlah kan....en suami saya tu memilih sikit orang nya...kalau kat tpt2 mcm tu selagi dia tak nampak logo halal jakim beso2 kat mata dia mmg agak ambik masa jugak dia nak buat keputusan...... saya dgn mama dah plan nak makan kat chilis....sekali en suami bagi isyarat tak nak......terus saya tarik2 manja tangan mama...ajak pg ke tempat lain.....sabar jelah encik tu tauuu..... penyudahnya...makan kat kenny rogers je... cuba menu baru.....

Sambil makan sambil bersembang..... sambil gelak2....[haishhh..tetiba rindu pulak]. Lama jugaklah kami sembang2...lepas tu mama ajak shopping groceries.... kalau boleh apa yang mama beli...semuanya nak beli utk kami.....ehhh...tak payahlah......ahahahaa....sabar jelah mama nih kan......

Dah puas menjelajah supermarket tu....kitaorang balik semula ke rumah..... lepak2 kat luar rumah.....cuaca pun macam best je kan....sementara nak tunggu anak sedara en suami habis tuition pukul 5.30 petang...lepas tu plan nak ke Mid valley...kengkonon nak pg le magnum cafe dan saya nak ke arzu....tak payah lah nak ke klcc kan.....

Tengah santai2 tu...tetiba mama datang bawak 2 bekas tupperware yang berisi tudung dengan satu paper bag berisi barang bagi kat saya....

Bila bukak 2 bekas tu....hmmm...ada 2 tudung FNJ.... dan dalam paper bag tu ada baju kurung untuk saya dan baju melayu untuk en suami.

Masa tu rasa nak menangis pun ada.... Memang mama selalu bagi saya barang...kalau mama beli baju apa pun..dia pasti akan belikan untuk saya...dan sejak kawin....mama anggap saya ni macam anaknya sendiri...al maklumlahkan.....en suami hanya 2 beradik je dan kedua2nya lelaki....en suami anak bongsu.....saya ni macam anak perempuan mama lah kan....sebab tu kami rapat dan saya ni mmg mama layan mcm anak sendiri....kita dua orang ni sangat2 open minded......ewahhhh....puji diri sendiri (menyampah).

Kali ni pemberian mama.... buat saya sedih dan sayu.....pertama sebab mama belikan baju kurung dan baju melayu utk kami untuk dipakai masa hari raya lepas.... Kalau tak sempat..mama suruh pakai masa raya haji..... tapii semua tu tak kesampaian....penyudahnya..mama suruh pakai kerja je.......terus cakap kat mama rasa bersalah saya....tapiii alhamdulillah...mama cakap dia faham......adoyaiii.......



baju melayu sepasang untuk en somi



baju kurung manik manik dan manik untuk saya.....mama tahu saya suka color pink....so...mmg sengaja beli color pink ini....saya sukeee....alhamdulillah....

Nak cerita pasal tudung FNJ la pulak....Yang ni ada rasa nak tergelak.... [maaf pada peminat FNJ terlebih dahulu ok....] saya honest dengan mama kata saya mmg tak pakai tudung mcm tu..... jenuh jugak mama paksa saya pakai......memang saya cuba..lepas tu berkali2 en suami tunjuk mimik muka tak cantik...tak cantik......orang tua tu kan cermin bergerak saya...... sekali terus mama pun kata....ehhhh...baru dia perasan....kenapa ada pin besooo kat tudung tu..... lepas tu terlampau banyak sangat ropon2...dah mcm apa je.....haishhh mama nih....... terus kitaorang tergelak2 termasuklah ayah mertua pun tergelak sama...terus cakap tak sesuailah..... kebetulan mama dapat tudung tu daripada somebody special.....dapat sekali 2....so...kedua2nya mama mmg nak bagi kat saya.....dengan rasa hormat....saya tak ambil dan suruh mama panjangkan kepada orang lain.....sebab mama sendiri pun secara peribadinya tak suka tudung2 mcm tu [ehhh lupa nak bgtahu....pada yg tahu....mama saya sebelum ni free hair....tapi kali ni kami balik....mama dah bertudung.....masyaaAllah...terus peluk mama banyak2 kali....happy sangat tgk perubahan mama.....syukur pada Allah...].....sebab tu mama try tanya saya kot2 saya pakai tudung mcm tu..... memang tak lah..... mama suruh ambik jugak2...suruh saya bagi kat sesiapa yang nak.....tak payahlah kot..... biar mama yang bagi sendiri lebih elok.....ehehehe...

Dalam pukul 5ptg macam tu.....kitaorg ambik anak sedara...hi tea berlima orang......terus ke mid valley.... budak2 tu nampak je bookstore...terus tak keluar2 dah.....saya... mama dan en suami melilau2 jalan dalam mid valley yang beso gedabak tuuu....... mmg penat mokcik okeh....terus mama ajak masuk kedai perabot kat dalam tu.....tgk barang2...terus rasa seronok..... tgk set katil...wahhh cantiknya... mama kata..ambik gambar dalam minda..lepas tu simpan elok2.....doa2 kot2 impian nak set katil mcm tu jadi kenyataan...toinggggg.....ahahaha...terus kitaorang ketawa sama2...... kalau masuk je mana2 kedai...mesti ada jelah barang yang nak dibelinya.......oh mama.....

Lepas tu terus ke arzu...beli apa yang diingini.....lepas tu terus mama tanya samaada nak ke magnum cafe atau tidak..sebab nak ambik bebudak tu dulu.....orang terlalu ramai.....penyudahnya..en suami kata tak nak......kitaorang pg balik ke bookstore....tgk bebudak tu shopping buku bacaan melambak2.....lepas tu terus balik semula ke rumah mama..... Janji dengan mama esok pagi breakfast sesama...sebab kitaorang kena balik ke KL [rumah abang saya.....sebab dah janji nak ke rumah dia].



tujuan asal ke arzu nak cari inner....inner dia sangat selesa.....suke sangat...tapiii kalau dah sampai tu....faham2 jelah kan...mesti nak tgk sana sini.....





gedikkk je laki haku nih......hehehee...

Terus ke kl....Rasa macam masih awal lagi.....kitaorang terus ke klcc.... ingatkan nak pegi H&M....sekali masuk je butik Mark&Spencer terus en suami melekat kat situ..... hmmmm...sempat sambar seluar dgn belt...memang sales dan harganya berbaloi baloi.... saya sibuk pg cari biskut favorite saya.... nak ke H&M dah tak sempat dah.....huhuhuu...

On the way nak ke rumah abang saya...... en suami teringin pulak nak makan kat Nailis cafe...terus call kakak saya samaada dia nak join ke tak sebab dah dekat dgn rumah dia di Ampang tu....tengok2 dia nak join sekali....kami pg pulak ambik dia dan terus ke nailis...call abang saya.....dia kata tak nak keluar dah sebab baru balik dari kenduri.....

Kami dinner kat nailis...kakak saya order bubur kacang dengan cucur ikan bilis..... memang cucur dia terbaiklah..dengan garingnya...dengan sedap nye.....bubur pun sedap...tapii nasi goreng dia macam kurang sikit sebab dia campur nasi tu dengan air...so..nasi tu macam kembang sikit.......sabar je lah kan...yang lain tu western..mmg tak pernah cuba lagiii...... tapiii memang ramai orang..kalau setiap kali datang pun....



kalau ke sini mmg wajib lah order cucur goreng ikan bilis yang rangup kriuk kriuk nih....ehehe...



Nasi goreng cina.....tak berapa sedap lah....



nasi goreng ikan sardin......pun biasa-biasa je....



yang ini memang sangat sedap....cukup rasa lemak santan nya....rasa macam mak saya masak.....ehehehe...mmg sedap...

Dah agak lewat malam.....kami hantar kakak saya tu...lepas tu baru ke rumah abang saya...tengok2 anak2 sedara lelaki semua dah sedia menunggu termasuk abang saya.... kitaorang sembang2 sekejap..almaklumlah..diaorang semua baru je balik dari bercuti ke Spain seminggu lepas...so..cerita tu fresh lagiii kannn..... memang macam2 lah cerita yang diceritakan..... heheheee....

Part yang paling best..... tetiba anak saudara saya ican yang ikut sekali abang saya...bawak turun souvenir untuk saya dan en suami..... wahhhhhh.....banyoknye kannn......terus hilang penat bagai..... dapat bag ada tulis Madrid besau2.......dapat baju hard rock dari Madrid...dapat keychain....dapat FM dapat globe HRC...hmmmm....happy mok sedara dengan pak sedara.....terus pindah barang dari handbag masuk ke bag baruuuu.......heheheee...



bag galas yang saya dan kakak2 yang lain dapat.....



keychain dari CORDOBA



T-shirt dari Toledo





Baju T-shirt HRC dari Barcelona

Lepas bersihkan badan..solat semua...letak je kepala terus terlena tak hingat dunia........
 
Dah habis part satu.


************************

Hari kedua di KL... sesudah subuh.....saya lepak2 sekejap kat ruang tamu abang saya sambil tgk tv...lepas tu kami bersiap untuk ke rumah mama..... abang Saya pun tak turun lagi...dan anak2 sedara saya pun masih lena tidur....kami pesan kat bibik kata tak breakfast sekali...nak terus ke PJ....

Kami sampai awal kat rumah mertua...tgk2 budak2 tu tak ada...mama kata malam tadi kakak ipar dah ambik diaorang untuk ke rumah mak sedara diaorang kat KL.... so..tinggal berdua jelah dengan ayah mertua...... Masa kitaorang sampai...ayah mertua saya tgh breakfast...so..ajak kitaorang sekali join....tapi kitaorang tolak lah sebab nak ajak breakfast keluar.... [ok...ayah mertua saya tak suka keluar.....lebih suka habiskan masa di rumah dengan pokok2nya.... ikan2nya...dan kucing2 kesayangan..... mungkin dulu masa kerja...beliau dah puas ke sana dan kemari...... ke luar negara....ke luar negeri....hahahaa....dia dah jemu katanya....kalau nak keluar hanya untuk urusan penting sahaja....the rest....memang dia kasi peluang kat mama untuk spend masa dgn kitaorang.....sangat sporting...siap pesan dkt en suami.... suruh jaga mama elok2...dan siap ber flying kiss ok....mama dgn pok mertua saya sangat loving couple......tu contoh kpd anak2 menantu.......patutlah en suami saya pun loving2 orangnya.....ahahahaa].



sekali lagiii kita dera puan Phia niiiii......ehehehe...suke sgt main dgn kucing manja2 nih.....saya ckp kat mama...Phia ni mcm kambing....sebab muncung dia tajam ke depan.....ahahaha....

Sembang sekejap dengan ayah mertua.....main2 dengan kucing2 yang comel dan manja....lepas tu baru keluar untuk breakfast.....

Lepas breakfast.....kitaorang terus ke Semua House dengan mama sekali....kalau dah ke KL tu..macam2 tempat nak pergi..macam2 benda difikirkan dalam kepala otak nih kan.... pegi Semua House sebab nak cari brooch...boleh macam tu....ahahaha...mama pun layan sekali pilih.......sempat jugak melilau2 kat masjid India tu....tgk2..tapiii macam tak ada yang berkenan kan...just cuci2 mata....lepas tu kitaorang ke sogo..Punyalah ramai manusia.......niat nak cari kasut je pun.... tapii ramai sangat orang...tak jadilah..terus turun bawah...kitaorang lunch.....dah selesai semua terus hantar mama ke PJ..... part nak balik nih.....rasa sedih sangat nak tinggalkan mama.....kitaorang duduk rehat sekejap...belek2 barang yang dibeli.....sembang2 sekejap dengan ayah mertua..... sekali mama bawak keluar satu plastik dan bagi kat en suami...suruh bawak balik Ipoh..... bila tgk isi dalam...ada buah nanas [besauuuuu okeh....] ada buah kedondong...ada buah pulasan....ada bunga kantan....ada daun limau purut dan macam2....dah macam poket doremon okeh.....ahahahaa...

Dah salam peluk cium mama.....dah salam ayah mertua...kitaorang pun terpaksa gerak balik ke KL sebab nak ambik anak2 sedara nak tumpang balik Ipoh......

Sampai rumah abang lebih kurang pukul 4.30 petang.... ingat nak terus gerak balik....sekali kakak ipar tahan suruh dinner dulu....... so sembang2 dgn abang n kakak ipar saya pasal cuti diaorang..... abang saya naik ke atas kemudian bawak turun set chess hand made dari Cordoba..... mmg cantik sangat.... mmg asalnya...masa abang saya whatsapp gambar....dah beli baru bgtahu kan......hmmm mmg en suami tak nak lah...sebab semua collection dia..... dia guna untuk buat revision...mmg dia pakai sepenuhnya kat rumah tu....tapii yang abang saya beli ni lebih kepada perhiasan...so..en suami tolak dengan cara yang baik..... hehehehehe.... sebelum ni....abang saya kemana pun mmg belikan set chess utk en suami...ada yang beli kat Harrods...[yang tu mmg cantik..handmade jugak....ada magnet....so...ponds tu tak la jatuh2...] ada beli kat Baker's Street lah.....ada yang dari Thailand... ada yang dari Bandung....semuanya handmade...dan semuanya tu en suami guna...memang dia suke lah kan.... yang ni mmg dia tak nak...penyudahnya abang saya decide taruh dalam almari hiasan rumah dia je lahhh.....pun cantikkkkk......hehehehehe





Nilah set chess nya....sangat cantikkkkk.....mmg cantik letak kat dalam almari hiasan....hehehe...

Selesai solat maghrib....lepas dinner...kitaorang terus gerak ke Ipoh.... hujan di sepanjang jalan...sempat jugaklah abang saya pesan suruh en suami bawak perlahan takut jalan licin dan banyak pembinaan baik pulih jalan sedang dijalankan. Dua orang anak sedara saya ikut balik ke Ipoh.

On the way ke Ipoh....highway Utara Selatan jalan lancar je....memang tak banyak kereta...tapiii... dari utara nak ke KL....memang jammed......punyalah banyak kereta...cuaca pulak hujan sepanjang perjalanan kami ke Ipoh.

En suami memang bawak santai je...ikut kelajuan je lah kan..tak lah nak speed sebab nak cepat sampai kan.... so...saya dah perasan dah ada satu lori ni...dari jalan duta lagi dia dah potong kitaorang.....laju je...dengan bawak muatannya...memang laju....saya tegur dan mmg anak2 sedara pun perasan... saya cakap kat en suami jangan potong dia...biar ada jarak sikit dengan lori tu.....

Saya macam tak puas hati tgk cara pemanduan lori tu..... sebab...ada 4 lane.... dia boleh cilok2 dgn lori besar gedaba tu dekat2 dgn kereta orang sehingga orang yg tgh elok laju memandu terpaksa break...dia potong hampir2 nak berselisih dgn kete orang... sekali lagi saya tegur kata pemantu tu bawak lori lain macam je....menakutkan dan membahayakan pemandu lain.... Sampai je kat Bukit Tagar.... naik bukit....saya tgk lori tu tetiba slow.... saya cakap kat suami mungkin sebab naik bukit so dia tak ada pickup.... tgh2 cakap...saya nampak ada penunggang motosikal terjatuh kat tepi divider highway.....en suami pun nampak...tapii kami tak sempat berhenti. Kelam kabut saya suruh en suami kejar lori tu..... ambik no plate dia yang mmg susah nak baca....... anak saudara saya dah stanby nak taip..sorang lagi dah stanby nak call 999....alhmadulillah....dapat no plate......mmg lori tu tetiba bagi hazard light.... saya rasa dia perasan dia dah langgar orang.....dan dia terus bawak slow....mungkin dia hope..orang lain tak perasan...tapiii ko jangan risauuu.....kitaorang akan tolong ko untuk report polis okeh..... anak saudara saya terus buat report kat 999..bagi no plate...bagi tahu lokasi...... dan terus disambungkan pada hospital...memang ada yang dah report.....ambulans dah on the way ke tempat kejadian..... hope...si pemandu lori yang tak ada hati perut tu dapat ditangkap dan dibawa ke muka pengadilan...... dan harap penunggang motosikal tak ada kecederaaan yang teruk dan harap beliau selamat....Allahumma Aminnn....

Itulah pertama kali saya tgk kejadian yang macam tu...nasib ada anak2 sedara yang sama2 bertanggung jawab.....

Kitaorang stop kat perhentian Tapah.....dekat setengah jam jugak...lepas tu teruskan perjalanan balik ke Ipoh... sampai ke rumah lebih kurang pukul 12.00 tgh malam....jenguk dulu anak2 berbulus...semuanya bising mengeowww bila nampak muka kitaorg.....dah mcm kumpulan koir pulak kannn...meoww sana sini....haiyooo...uncle dgn auntie pg sehari je kot....... rindu mcm setahun......sabar je lah.... bg muka depe suruh kitaorg cium.....sabar jelah.....ehehehee...

Sembang2 dengan emak dan kakak saya......dalam pukul 2 pagi baru masuk tido..... esok kena kerja.....uwaaaaa...en suami elok cuti.....uwaaa....




Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

2 comments: