Wednesday, February 4, 2015

IPOH-SEMANGGOL-KUALA KURAU-TG PIANDANG-PARIT BUNTAR-BAGAN SERAI-SELAMA-IPOH

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Hari ni baru start keje setelah 4 hari bercuti.
Kalau kat KL hari Isnin cuti Hari Wilayah....di Ipoh...saya ambik cuti sendiri...hehehe...

Disebabkan cuti yang agak panjang.... anak sedara yang sulung balik ke Ipoh setelah hampir sebulan lebih kat KL.. dia kerja dengan abang saya sementara nak tunggu result SPM dia keluar. Ikutkan hati..dia nak keje kat Ipoh je... keje Coffee Beans ke...atau Starbucks... sudahnya..abang saya suruh keje dengan dia jaga site kat KL... So..lepas balik dari Spain hujung tahun lepas [anak sedara saya ni ikut sekali]...dah rehat lebih kurang 2 minggu.... abang saya terus suruh dia masuk keje..... secara rasminya...anak sedara saya ni bekerjalah dengan abang saya dan duduk di rumah abang saya.... makan semua abang saya tanggunglah kan...dah macam anak sendiri....hehehe...gaji yang dia dapat tu memang bulat2 utk dia.
[ehhhh panjang lebar pulak saya cerita pasal anak sedara....]

Ok....memang dah plan dengan kakak saya dan en suami nak pergi ke utara Perak pada hari Isnin lepas [02.02.2015]...dan kebetulan anak sedara saya ican ada......maka..dia pun join lah sekali kitaorang nih. Actually.... kakak saya ada PO visit untuk setiap Pejabat2 Pos di utara Perak.

Oleh kerana dia terpaksa nak drive sensorang..... akhirnya saya dan en suami ambik keputusan untuk follow dia....sambil menyelam sambil minum air kata orang kan......



Mulakan perjalanan kami dengan Bismillah....

Bergerak dari rumah lebih kurang pukul 9.00 pagi dari Ipoh. Kami singgah makan di Perhentian Bukit Gantang untuk breakfast... makan nasi lemak bungkus dia...sangat yummy....sampai 2 bungkus en suami dgn anak sedara saya makan...itu pun tak cukup kata mereka....aiyoookk... ok..lepas tu kami meneruskan perjalanan ke Semanggol Taiping. Kiranya..keluar high way...tak jauh dah.... pejabat pos betul2 sebelah Balai Polis je.

Kami meneruskan perjalanan ke Kuala Kurau.

Selepas membuat lawatan dia Pejabat Pos Kuala Kurau.... kami singgah untuk membeli ikan masin dan telur masin. Dua masin masin ni [ehhh macam pelik je bunyik nye....ahahaha....] memang antara yang fofular di Kuala Kurau ni. Tempat ni adalah pengeluar utama untuk masin masin ni....hehehe...

Kitaorang singgah di kilang telur masin ni.... dari luar memang bau dia ayoyoyooo....terus rasa macam...nak masuk ke haaa...tapiiii oleh kerana tarikan telur masin tu macam best je kan.... kami masuklah...... Tokey ke bini dia ke tak tahulah....sambut kedatangan kitaorang. Bila tanya satu kotak berapa.... terus teruja nak beli....murah sangatlah kannn.... makanya berkotak kotak lah kami beli....satu kotak ada 20 biji.....rasa mcm berbaloi jugaklah.... dalam kepala..terus ingat nak belikan untuk mak dgn adik beradik yg lain [itu wajiblah kan....] lepas tu nak bagi orang tu..orang ni.....sama jugak dengan kakak saya..... en suami dan anak sedara tolong angkat masuk bonet kete.... lepas tu [ok..saya mmg suka menyibuk kalau tempat2 mcm tu....] tgk sana sini...kebetulan mesin membuat telur masin tu kat depan tu je kan... terus cakap kat nyonya tu....boleh ambik gambar tak? dia kata oooo boleh...boleh...laju je mokcik ambik gambar.... hehehe....



nyonya ni sedang bungkus yg kitaorang punya.... katanya telur masin ni baru 2 hari je buat....kalau nak lagi sedap..kena taruh lagi 20 hari...then baru rebus atau masak....



Ni telur yang dalam proses nak buat telur masin....belum cover dengan benda hitam2 tu....



Yang ni mesin nak membungkus setelah di salut dengan benda yang hitam2 tu.....hehehe...ni semua dari pemerhatian saya lah....soo..sesiapa yang buat kajian ke apa ke..sesuai sangatlah untuk telur masin nih....hehehe...

Dah seronok borong telor masin... kitaorang pegi pulak memborong ikan masin..... kali ni...dari luar lagi dah berbau [lagiiiii la lebihhhh dari bau telo masin tadi.... berganda2 lebihan baunya.....]......dalam kepala otak dah serba salah..nak masuk tak nak..masuk tak nakkk...[sambil duduk lelama kat luar tuu...] penyudahnya kakak saya tarik saya suruh masuk.....aaaaaa....busuk okeh....[mmg ngengada banyak.....mokcik rasa nak termuntah.......tapiii tak sedar diri...suka makan ikan masinnn tuuu.....].

Masuk je kedai dia [kat tepi laut tu...] terus nampak ikan masin yang dijemur.... katanya busuk sebab ikan baru je di jemur.....[ok...saya menahan dengan sabarnye sambil bersembang...hebat tak makcik... manakala en suami dah tutup dgn handkerchief dah macam zorro... nasib uncle tu faham tak ambik hati tauu....ahahahaa]



ni kat tepi laut..... kedai ni yang kitaorang jumpa...nak ke lain tak tahu yang mana nak dituju.... penyudahnya pegi yang ini....orang kata kedai dia ni famous la jugak.....



Ikan belanak yang baru dijemur di tepi laut



yang besar tu ikan kurau...sekilo lebih dari rm50 laa......kalau kat luar mahal lagiiii....



ni favorite kitaorang..... memang fresh...tapii bau tak ok....huhuhuu

Dalam bau yang kurang enak tu....kemain melambak2 kitaorang borong.... ada ikan masin ikan kurau tu...ada ikan belanak..... yang kitaorang beli....ikan belanak berkilo2.... dengan ikan masam tenggiri.... [sangat marvelous....makan dgn nasik panas...goreng dgn bawang....argggg heaven okeh.... kegemaran kitaorang bersama.... hehehe...]

Dah puas memborong....letak dalam bonet yang penuh dgn telo masin tadi... nak pegi ke pejabat pos seterusnya iaitu Tanjung Piandang. Dalam kete ada bau yg kurang enak....hmmm...tak lain tak bukan mesti bau ikan masin....adoyaiii... Kelam kabut en suami dan anak sedara cari bekas kabus putih tu....ahahaha...memang pening kepala bau nya... dah lah cuaca panas terik..... almaklumlahkan laut kan...



ateee moh le teruskan perjalanan.....lihatlah betapa teriknya cuaca...gigih mokcik ambik gambar dalam panas terik tu dengan motip nak nampakkan signboard tu....sengal kannn....janji senyum mesti mau ada....senyum sampai mata jadi kecikkkkk.....hikhikhik....

Dah habis urusan kat Tg Piandang...kami meneruskan perjalanan kami ke Parit Buntar. Kat sana singgah kat Pos Office dan terus ke Bagan Serai. Sampai sahaja ke Bagan Serai... kami singgah makan di Restoran Selamat untuk menjamu selera. Ikutkan dari Tg Piandang lagi dah nak lunch dah... sebab orang kata kat Tg Piandang tu famous kari ikan semilang.... tapiii kitaorang cari punya cari...memang tak jumpa lah kan...kee...mmg kitaorang tak tahu jalan nye...yang tahuuu kat kuala gula yg ada kari ikan semilang nih....tapiii tak kan nak ke sana....kena ke belakang balik.....lagipun dia bukak petang.....hehehe...so...last sekali..en suami kata kat Bagan Serai ada satu kedai makan best.... sebab masa tournament chess kat sana..kawan dia recommend restoran ni....memang terbaik...dan harus cuba...

Sampai je ke pekan Bagan Serai...kami terus cari Restoran tu...al maklumlah... dah lapar katanya..... hehehe...

Dengan mudah...kami terus ke Restoran Selamat yang terletak betul2 kat pekan Bagan Serai. Cari jejantas...restoran ni betul2 kat bawah jejantas tu..... wajib cuba okeh....







nampak je jejantas kat atas tu..kedai ni betul2 kat tangga jejantas nih.... sebelah dia Pasar Ekonomi...rasanya tak susah pun nak cari restoran nih...



Pilihan lauk pauk yang simple tapii sedap... kalau rasa teringin nak makan ikan semilang ke..nasi beriyani ke...boleh call dulu.... alamak..saya lupa nak ambik gambar kad dia...order dulu baru datang pun boleh jugak.....baik jugak anak owner nih.... peramah dan tak sombong...

Kitaorang pilih lauk yang simple je....[maaflah tak sempat ambik gambar lauk pauk yg kami ambik..sebab dah lapar sgt kot...hehehee...]...simple tak simple la...kakak saya ambik kerang dan sayur...saya ambik sotong dan sayur... anak saudara saya ambik ayam...sotong kerang dan sayur..manakala en suami ambik benda simple je....ikut tekak masing2 kan.... lepas tu kebetulan anak pemilik kedai ni tegur kitaorang....mungkin nampak mcm orang luar....tanya dari mana.... [ramah tamah la pulak kan...] so..kitaorang bgtahu dari Ipoh....pernah datang rasa dia punya roti canai daging.... suka dgn kari daging dia.... tapiii kali ni datang tak merasa pulak..... [ni en suami yg jawab lah kan....] lepas tu terus dia cakap...nak kari daging ka.... ada...ada.... nanti suruh budak keje ambik maiii.....

Terus dapat sepinggan penuh kari daging....yeayyy.....[mmg happy sgt...] Bila rasa..memang terbaik okeh.... terus mintak bungkus nak bawak balik Ipoh..... memang habis kitaorang makan.... sedap.... rasanya sedap macam Restoran Pantai yg saya ceritakan disini malahan lebih sedap lagiii....hehehehe....

Nanti boleh try ok kalau2 ke area Bagan Serai ni..memang terbaik.... dan ada kari ikan semilang jugakkk... =)))

Selepas dah menjamu selera dengan rasa puas hatinya di Bagan Serai tu...pejabat pos dah buat visit....kitaorang meneruskan perjalanan kitaorang ke Selama Perak. Dari Bagan Serai ke Selama..mengambil masa sejam sahaja.

Dah sampai ke Pejabat Pos Selama...sempat jugaklah saya melepaskan rindu kat tempat pertama saya posting....tengok rumah sewa la....hehehe...rindu betul dengan suasana orang2 yang baik dan mesra kat sana...suasana yang damai.... memang best kat sana...yang buat tak best tu sebab berjauhan dengan en suami dan keluarga saya...memang setiap kali en suami hantar saya....setiap kali tu lah menangis macam budak2.... ahahaa... kadang2 en suami datang seminggu 2 kali menjenguk saya.... kat sana cuacanya hari2 hujan...dan saya pun memang hari2 hujan jugak kalau bersembang dgn en suami dlm phone....hahahahaha...kenangan betul lahhh.... Bila teringat balik...terus rasa insaf....terus rasa nak tergelak.....



yang penting ada nama Selama tu...

Saya bgtahu kat kakak saya...masyarakat kat Selama ni sangat best...diaorang baik dan sangat menghormati orang luar mcm kita nih..... dan apa yg saya katakan tu kakak saya mengiakan setelah dia berjumpa dengan staff PO kat Selama dan mereka semuanya ramah tamah dan baik sangat2.... termasuk Post Master diaorang.

Dah selesai tugas kakak saya...kitaorang gerak dari Selama....on the way balik tu...singgah pulak ke Empangan Bukit Merah. Teringat balik kenangan dgn en suami... bila lalu je empangan tu...pasti akan jakun mak nenek..... setiap kali lalu mesti kata...cantiknya...tapii tak pernah singgah sebab masa pegi dah sampai subuh...masa balik selalunya dah nak dekat maghrib...so..kitaorang ambik peluang ni singgah sekejap dan bergambar kenangan.... best dan nyaman petang2 hari tgk air kat empangan yang besar tu.... Kat situ ada satu couple... pakcik dan makcik.... duduk mengadap air empangan tu sambil pasang lagu2 lama...Ya Allah...bestnya.... rasa mcm kagum dengan pasangan tu...mungkin teringat tempat dating masa muda2 dulu kot.....so..kitaorang pun macam join sekali layan lagu2 lama tu....ahahahaa...best uollsss....




KAMI sambil2 hilangkan penat...sedut udara yang segar dan nyaman.... best tau...



Kami bertiga yang macam kawan...hehehe... cantik suasana kat sini...



dua orang kawan baik...kawan chess...



fuyossss ya amat...suruh saya ambik gambar dia mcm nih....sabar jelah...

Dah ambik gambar semua bagai.... kitaorang meneruskan perjalanan balik semula ke sarang.... singgah kat perhentian Bukit Merah untuk solat... kemudian kitaorang tetiba teringat nak makan mee udang Mak Jah.... terus exit Taiping (u)... terus ke Kemunting. Terus cari mee udang nih..tak la susah sangat...jalan terus nak ke Port weld....yang jual mee mee udang ni kat tepi2 jalan je... ada gerai dan restoan...boleh pilih je nak rasa yang mana...mak teh mak jah....ahahaha..tapii kitaorang pg yang mak jah punya.....







Memang orang ramai... saya dgn kakak saya order mee udang biasa..sepinggan rm9...manakala anak sedara order sotong goreng tepung dan en suami order omelet [hahahaha....dia tak makan sea food...so..bertabah je tgk order dia tu.....]



hehehe..ini order en suami...dia tak makan seafood...bila suruh order yg lain dia tak mo.... ikut suka hatilah en labi labi oiii..... mungkin dah kenyang sebab makan banyak masa kat bagan serai tadi kan.....





Ni anak sedara yang order..sotong goreng tepung.... ok la jugak



Rasa mee udang agak menghampakan...tak sedap...dan tak recommend restoran nih... kawan2 fb suggest Restoran mee udang salleh...jalan ke depan sikit dari restoran mak jah ni....so..nanti kalau anda nak merasa mee udang boleh cuba yang mee udang salleh..... Dulu sedap tau mak jah ni...tapiii sejak dah famous ni.... terus rasa tak sedap..... tak taulah kan mulut dan lidah memasing...tapiii jujurnya di lidah saya dan kakak saya serta kawan2 saya memang mengiyakan...tak sedap okeh...

Lepas menjamu selera..kitaorang meneruskan perjalanan balik semula ke sarang... Singgah sekejap di hentian Taiping untuk solat maghrib dan selesai semua...kami meneruskan perjalanan balik ke Ipoh.

Alhamdulillah...jalan tak la berapa sibuk sangat.... perjalanan kami lancar dan selamat sampai jam 9.45 malam. Sampai2 je....mak dan bapa saudara saya kebetulan ada kat rumah.... lepas bersihkan badan semua... kami pun membuka hasil yang kami beli.... bagi kat mak saudara sikit...

Esok pagi.... makanan kitaorang...ikan masin [ikan belanak] dan ikan masin masam tenggiri dengan bawang goreng separa masak....di makan dengan nasi panas....ya Allah...heaven nye.... rasa nak tambah berkali2... ada pulak kari daging dari Bagan Serai tu.....ermmmmm....tak tau nak cakap lah.....hehehee...

Itulah kisahnya perjalanan kami sehari suntuk ke utara Perak.... best jugak..... =))))

Nota kaki: dah kenapa...saya sekarang memang semakin berselera makan itu dan ini....saiz baju dari S kepada M.... huhuhuuu..... terus rasa gigih nak berzumba sensorang dalam bilik...boleh mcm tu....hehehee....





Terima kasih kerana membaca entry ini =)))



2 comments:

  1. tak pernah terlepas lagi ke parit buntaq semua tu. abis2 kuala gula tu je.
    tunggu lah one sweet day nanti. saja pi jalan2 situ kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekda....ni jalan2 satu hari je...harung semua sekali...terus ke Selama...kalau2 kekda ada nak ke Bagan Serai tu...kekda singgah kat restoran selamat tu ok..rasa masakan orang sana....kari semilang semua tu famous kat area sana katanya.... =)))

      Delete