Monday, April 20, 2015

SHORT TRIP TO PENANG

Assalammualaikum dan salam kasih sayang wahai sahabat calon2 penghuni syurga....

Alhamdulillah... hari ni pepagi lagi dah sejuk sampai ke tulang. Semalam petang hujan turun dengan lebat selebatnya sekali dengan ribut petir dan awan yang berdentum dentam....Syukur kerana masih bernafas di bumi Allah yang indah ini sebagai pinjaman sementaraNya kepada kita.

Sejak dua menjak ni agak sibuk dengan tugasan yang diberikan dan hari ni...barulah ada peluang nak menulis di blog nih.

Ok..sebenarnya nak cerita yang dah tertangguh hampir seminggu.

11 April 2015 [Sabtu], saya, mak dan abah serta kakak saya sekeluarga ke Sg Bakap, Pulau Pinang untuk ke satu kenduri belah abang ipar saya. Kenapa pulak tetiba saya ikut sekali nih..... Kebetulan en suami ada tournament chess selama 2 hari di Hotel Syuen. Dan kebetulan mak dan abah nak ikut sekali ke kenduri kawin tu sekali heret saya....hehehe... yelah...katanya nak balik hari je kan....dari duduk sensorang kat rumah....baik ikut....katanya.......so...pagi tu jugak kakak saya ajak saya pergi sekali....nak tak nak kelam kabut siap..... sempat jugaklah ambik baju spare.... takut2 kalau depe dok lajak ke mana-mana ke atau nak tido sana ke... mana tahu kan....dulu pegi kelantan...terus tido sana..... semuanya dah tak perlu ada plan yang beria2....sabar jelah.....

Kitaorang sampai...pengantin dah siap makan beradap.... memang meriahlah kan....kenduri di kampung.... segala makanan utara dihidangkan.... dengan kari lembu freshnya....apam balik...dan macam2 lagi lah....



sangat meriah.....walaupun hari hujan...



kakak saya dengan anak daranya...



teknik nak mengempiskan pipi yang dah macam apam + baking powder.....ehehehee

Dah selesai di rumah kenduri....kebetulan hujan lah pulak time kitaorang dah nak balik tu....terpaksa tunggu sekejap sampai hujan reda.... Lepas tu kitaorang teruskan perjalanan....apa-apa pun kena berhenti sekejap untuk solat. So..kitaorang berhenti kat satu stesen minyak Petronas untuk solat dan terus salin baju...... Kebetulan hujan masa tu punya lah lebat selebatnya...

Dah selesai semua perkara2 yang wajib.... dah rasa sangat selesa....kitaorang teruskan perjalanan ke Penang. Kakak saya nak ke Gurney Plaza. Dulu masa pegi tu memang ada sale.... dan seronok shopping kat sana...kalau sales tu memang betul2 sales.... tapi kali ni kitaorang pergi macam biasa-biasa je...harga pun standard je lah kan.... so...jamu mata je lah ekkk. Cuma abah dengan mak je yang membeli.....hehehe... Nak ke tempat lain macam dah tak sempat dah.... ni pun sebab dah sampai ke Penang...so...lajak je lah tempat yang nak pergi..... sampai ke Gurney Plaza pun dah pukul 4.00 petang..... so..memang tak kemana lah kan...



welcome to Penang.....ehehee.... kredit to kakak saya lah...dia yang ambik gambar nih....

Dah puas menjelajah Gurney Plaza....perkara wajib...haruslah pekena pasembornya kan.... Kali ni memang tak nak ke Padang Kota. Sebab...satu harganya macam tak berbaloi dengan apa yang kitaorang makan....[dulu lah masa pergi family trip ke sana...] lepas tu rasanya tak la sedap mana.... peniaga kat sana macam ambik kesempatan pulak...tapiii tak semua..... sesetengah...mungkin masa tu nasib kitaorang kurang baik kot....dapat peniaga yang macam tu....ada peniaga yang ok....tapii rezeki tu bukan kat kitaorang....

So..kali ni cuba di Persiaran Gurney pulak.

Dalam keadaan hujan yang renyai2 tak berhenti tu..... dapat lah jugak tempat duduk kat satu stall jual pasembor yang famous..... [baca tentang stall pasembor ni pun dari blog sahabat....so..dah sampai...harus lah nak cuba....]. Dalam keadaan hujan yang renyai2 tu pun masih ramai pengunjung.....dalam hati tu macam...ehhh depe ni tak reti nak balik ke.... lepas tu ada lah suara baik cakap dalam hati la jugak.....hehehehe.... ingat ko sorang je ke dalam dunia ni yang baru nak merasa pasembor kat situ....ahahahaaa....sabar je lah......

Baca dari blog2 sahabat kata peniaga dia akan menari ketika potong cucur pasembor tu.....tapiii time kitaorang datang tu tak menari pun....hehehe...owh lupa..... hari tengah hujan....dan kebetulan memang ramai sangat pengunjung masa tu.... tak silap dari Jepun....siap ambik video bagai.....namapun pelancong.....

So...saya dengan kakak saya pun pilih lah apa yang berkenan di hati....rasa teringin nak makan sotong....so..ambiklah sotong.... memang banyak..... menakala abang ipar saya sibuk membeli nasi lemak ayam cili api [kalau tak silap saya nama dia].



Kat Gurney Drive nih.... ada stall untuk chinese dan ada yang Islam....berasingan....kalau ke sini.... pilih stall no 09 nih okey....dialah satu2nya yang signboard kedainya bewarna warni mcm nih....hehehe









Banyak pilihan....so boleh pilih je apa yang teringin di tekak anda okeh.... kalau boleh saya nak rasa semua....tapiii teringat cakap en suami...jangan makan macam naga...makan macam malu2 sikit tau.....paham lah apa maksud dia....sabaq je lah orang tua tu tauuu...hehehe



dan inilah hasil2 dari pemilihan saya dan kakak saya....ehhhh rasa mcm pilih sikit je tadi...pasaipa jadi banyak mcm nih...... hehehehee...

Memang pasembor dia sedap...recommended.... berpatutan dengan harga.... dan memang puas hati.....

Disebabkan dah terlambat sampai ke Penang nye kan.... memang tak pergi beli jeruk pun..... lepas makan kat Persiaran Gurney tu.... kitaorang terus balik ke Ipoh. Salah satu sebab nya nak terus balik.....sebab anak saudara saya zara tetiba demam panas..... so...memang terus gerak balik Ipoh lah.....

Singgah kat RNR Bukit Merah untuk solat..... beli buah2 bagai.... lepas tu kakak saya cakap...nak singgah ke Changkat Jering nak makan laksa. ehhhh apakah.....tapii sebenarnya....saya pun sukaaa......hehehe....

Selaku driver yang berdedikasi.....[heheeee....] abang ipar saya pun bawaklah kitaorang singgah di pasar minggu di Changkat Jering.



tersangat sedap....ni baru betoiii laksa utara....Boleh pilih laksa udang dia..... memang melambak2 udang dia taruh dalam laksa nih....dan sangat terbaik.....

Kali ni pekena laksa dia...lokasinya....kat pasar minggu Changkat Jering..... bukan kat dalam pasar minggu tu.....Owner dia bawak lori kecik tu dan meniaga laksa kat betul2 depan Restoran Makanan siam [kalau tak silap saya....sorry sebab tak ambik gambar......masa tu rasa mcm dah weng dah kan.....so..tak teringat nak ambik gambar...ehehehe.....]... sebenarnya gerai laksa tu famous dengan laksa udangnya yang memang sedap.... kalau nak rasa boleh cuba singgah.....sementara balik ke Selatan tu dari Utara la..... exit je tol Changkat Jering...ikut je Signboard ya.... Pasar minggu tu hanya akan ada pada hari Sabtu dan Ahad sahaja.... dan kakak yang jual laksa ni mungkin ada setiap hari.....

Dah kenyang tak hingat dunia..... kitaorang teruskan perjalanan balik ke Ipoh......

Kitaorang sampai Ipoh dalam jam 11.30 malam..... tengok2 en suami dah tido....sebab esoknya ada tournament lagi.....

Alhamdulillah..keputusan tournament en suami tidaklah menghampakan..... dapat hadiah berupa wang tunai....no 14 daripada 80 orang peserta kategori open yang mana semuanya hebat2 dari pelbagai negara.....dan peringkat umur dan kelayakkan....

Itu jelah short trip kitaorang ke Penang. InshaaAllah kalau ada rezeki boleh mai Penang dengan family semua....dulu dah mai beberapa kali untuk percutian keluarga....cumanya saya tak sempat nak masukkan....hehehe..... satu satu naaa.....


Terima kasih kerana membaca entry ini =)))


2 comments: