Tuesday, May 5, 2015

BEST MOMENT DI MANDARIN ORIENTAL KLCC

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Bersempena dengan cuti pertabalan Paduka Seri Sultan Perak,Sultan Nazrin Muizzuddin Shah
Marilah kita sama-sama menyaksikan bagaimana Istiadat Pertabalan ini berlangsung mengikut adat Istiadat Negeri Perak yang akan bersiaran langsung esok....

Kalau dulu memang tak tahu bagaimana cara Istiadat Pertabalan ini berlangsung melainkan melalui cerita2 daripada abah saya.

Abah saya asalnya di Kuala Kangsar... dan sangat sinonim dengan Bandar Di Raja Kuala Kangsar....Memang tahulah serba sedikit adat2 Istiadat pertabalan nih.....orang lama kann...tapii seronok dengar cerita2 dari abah...

Sempena pertabalan yang akan berlangsung esok....terus teringat balik detik2 berjumpa dengan DYMM Tuanku Sultan Perak yang pada ketika itu sebagai Raja Muda Perak sebelum kemangkatan Almarhum DYMM Sultan Azlan Shah...

Cerita nih dah lama.... sehari sebelum saya, suami dan emak nak berangkat menunaikan Umrah.... kami sekeluarga lunch di Mandrin Oriental Hotel KLCC.... Kebetulan masa tu saya dari PJ [rumah mertua] dah on the way nak balik ke KL...abang saya call suruh terus pegi ke KLCC then terus ke Mandarin Oriental Hotel nih.... Memang masa tu dengan jalan jammed nya....berkali kali lah abang saya call... tanya kat mana kat mana.....sebab depe dah sampai dah.... so..kitaorang nih sampai agak lambat lah....sampai2 tu..nampak abang saya tunggu kitaorang kat pintu masuk utama ke hotel tu.....

Dalam keadaan termengah2 sebab jalan laju2 kan....dah terlambat.....abang saya datang kat kitaorang

"Mana yang lain....." 
saya tanya kat abang saya

"diaorang dah makan dah....ada kat dalam....." 
abang saya jawab....[memang masih ingat lagiii]

Lepas tu abang saya cakap kat en suami saya....

"Raja Muda Nazrin ada kat dalam bookstore tu.... awak berani tak tegur dan ambik gambar.......kalau nak ambik gambar saya boleh tolong ambik kan..."
[masa tu macam...Oooo.......patutlah abang saya dok tunggu kat depan tu......hmmmm]

Kat lobby hotel tu ada book store..tapii ke dalam sikit..... memang boleh nampak lah Tuanku tengah bayar masa tuh.... saya jenguk la nak tengok...
En suami terus kata

"saya berani..." 
[sabar jelah dengan orang tua saya tuuu]

Yang saya dah macam berdebar debar di campur tolak dengan termengah2 jalan tu tadiii...adoiyaiii...

Sekali bila Tuanku keluar je dari bookstore tu... en suami terus bagi salam dan angkat sembah hormat dan salam dengan Tuanku.....[ehhhh...saya macam terpaku...ye lah...masa tu tak tahu protokol lagi...huhuhuu...terus tunduk hormat je lah.....] abang saya pun angkat sembah hormat dan salam dgn Tuanku....saya senyum sambil tunduk hormat.

Tuanku senyum je dengan kitaorang...

En suami mohon izin nak ambik gambar....dan Tuanku yang sangat berjiwa rakyat nih terus setuju dan siap suruh kitaorang berdiri rapat2 dengan beliau....masa tu jantung dah dup dap dup dap je lah kannn..... abang saya tolong ambik kan gambar...banyak2 kali.....lepas tu saya yang ntah hapa2 nih....siap cakap kat abang saya..

."nak ambik gambar tak dengan Tuanku...."
Ya ampunnn...mokcik nih......hahaha..[ko ingat sebelah tu siapa ha makcikkk....ahahaha..sabar jelah....]

lepas tu Tuanku cakap...

"Marilah nak ambik gambar...ada lagi tak yang nak ambik gambar dengan saya.....saya boleh tunggu....."

Masa tu memang tak sangka sangat2 Tuanku sebaik itu....Ya Allah....

Tapi abang saya tak nak..... segan le tu kannn....



Alhamdulillah....inilah memory indah bersama dengan
DYMM Sultan Nazrin Muizzuddin Shah
Sultan Perak yang ke 35

En suami dan abang saya bersalaman dengan Tuanku sambil sembah hormat dengan Tuanku yang berjiwa rakyat tu...senyumannya tidak lekang dari bibir.....saya hanya tunduk hormat sambil meletakkan tangan kanan di dada kiri saya.....

Sebelum beredar..Tuanku sempat la tanya kitaorang ni dari mana...kerja dimana dan sebagainyalah kan....sebab masa tu ada je orang kiri kanan tengok kitaorang tetiba je sembah hormat...di sebabkan masa tu Tuanku hanyalah Raja Muda Perak..maka mungkin rakyat negeri lain tak cam Tuanku secara berdepan...hanya rakyat jelata negeri Perak sahaja yang akan mengenali Raja mereka....[masa tu....] hehehe....

Lepas dah ambik gambar...hati terus rasa berbunga2 riang...terus rasa tak ada selera nak makan....2 kali teruja...adoyaiiiii..... Masa tu barulah nampak kelibat kakak2 saya....terus excited cerita dengan diaorang.... kakak saya tak habis2 tanya..Tuanku Zara ada tak...sebab Tuanku Zara adalah kawan beliau masa sekolah Convent dulu......kakak saya pernah dapat kad daripada Tuanku Zara masa sekolah dulu... memang tak ada rezeki dia kan.....rezeki yang tak disangka sangka tu pada kitaorang bertiga... Itulah hikmah sampai lambat gamaknya......hehehe...

Itulah memory indah sebelum kitaorang berangkat ke tanah suci untuk menunaikan umrah.... memang betul....saya terus tak ada selera makan sebab terlalu excited.... hehehee....



Saya share gambar2 dari kakak saya yang sempat di ambil....Saya masa tu tak teringat nak ambik gambar...ni semua dari kakak saya....dan saya tak makan pun.....sabar je lah....orang kata terlebih excited.....hehehe....









Dah lunch..kitaorang jalan2 KLCC.....jenguk2 kedai je....ehehe..

Esoknya.... Masa nak check in nak pergi umrah..... tetiba abang saya tegur seseorang yang kebetulan sama kapal dengan kitaorang......tapi of course lah beliau duduk di First class kann...ehehehe...

Lama abang saya sembang dengan orang itu....yang saya dengar...abang saya cakap..hantar mak dengan adik.....dalam hati cakap...kawan dia kot.....huhuhu...[ye lah sangat kannn....]

Bila saya tanya...siapa tu...
abang saya jawab....

"Itu Tan Sri Mahmood Adam Pengerusi SPA Malaysia...."

"haaaa...." 
sambil ternganga mulut.....ahahahaa......sabaq je lah...

Dan kat sana..... dapat pulak satu bas....satu hotel [kat Madinah] dengan Tan Sri dan Puan Sri.... ada lah tegur2 dan senyum2...tapiii segan nak bersembang2...Tan Sri ok je...kitaorang yang segan...hehehe....lagipun kat sana sibuk nak beribadatkan...jumpa masa makan je...lepas tu kat Mekkah tak jumpa dah...jumpa balik masa kat airport sementara nak tunggu penerbangan balik....haaa masa tu sempatla kitaorang bertegur sapa dan sembang2...tapiii memang tak teringat nak bergambar pun...... yang pasti...beliau memang baik dan sangat peramah..... dalam hati...."abang haku nih kenal sesaja orang....sabar jelah........"

Alhamdulillah...itulah memory indah saya sebelum..semasa dan selepas umrah....



Terima kasih kerana membaca entry ini =))) 

4 comments:

  1. Replies
    1. Terbaik lah Tuanku siap offer tunggu jika ada lagi yg nak bergambar..moga di rahmati Allah semuanya.

      Delete
    2. Kak Hanem.....
      Iye kak....Tuanku sangat humble... handsome... intelligent...sporting....dan sangat2 berjiwa rakyat...itulah Sultan kesayangan seluruh rakyat Perak....ehehehe....

      Delete