Tuesday, May 12, 2015

DARI KACA MATA HATI

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Terima kasih Yang Empunya Dunia...kerana memberi peluang dan ruang untuk saya berada di celahan muka bumi ini meminjamkan saya kehidupan yang akan menanti akhirat..... mengira detik demi detik kematian yang pasti akan menjelma..... menguraikan rasa kerinduan terhadap yang Maha Pencipta...entah dimana tempat diri di sisi Ilahi...Moga apa yang diusahakan untuk menjadi yang terbaik....mendapat husnul Khotimah dikabulkan Ilahi.....aminnn...

Teringat balik kisah kisah silam yang banyak mengajar diri... setiap orang ada zaman jahil diri mereka sendiri. Dimana satu zaman yang mana kita nak cuba bermacam-macam perkara.... kita ada rasa nak enjoy....kita punya rasa ingin berpasangan..... kita nak bergembira dengan kawan-kawan seangkatan kita.....Di satu masa dimana kita kurang arif tentang dosa dan pahala.....
Mengimbau juga zaman2 bila diuji....susah dan senang....
Bila susah...kita namakan ujian...bila senang kita bergelak ketawa sana dan sini...hakikatnya....kedua-duanya adalah ujian.

ehsan dari en google =))

Bila mengingati semula......terus cermin diri...itukah aku?? Melihat keadaan diri dulu dan kini...terus mensyukuri kepada Ilahi.....walaupun tidak sehebat mana perubahannya....yang mana masih ada kekurangan disana sini...namun sekurang-kurangnya...kini ada kesedaran....ada rasa malu....ada rasa keinsafan..... mahu kembali ke jalan yang benar.....kembali kepada kalam Ilahi...mengenal...DIA tuhan Rabul'alamin....
Terima kasih Allah kerana mengembalikan saya ke jalan yang benar ini walaupun masih dalam proses pembelajaran dan memperbaiki diri...

Dunia sosial......ingin bergembira dan enjoy sepanjang masa telah saya tinggalkan...langkah baru diambil untuk persediaan ke alam yang kekal.... menyesali setiap langkah yang pernah diambil dahulu...... Walaupun dahulu..saya bukanlah sesosial mana...setiap kali nak keluar rumah...wajib mendapat keizinan.... kalau ada yang minat....bagi bunga kepada saya....nampak dek abang saya...terus dicampakkan bunga itu keluar.... saya bukan remaja yang sosial..yang akan bergembira bersama teman...hendak kemana-mana akan dipantau oleh keluarga....Even...saya nak berkawan dengan sesiapa pun dipantau oleh abang saya...kena dapat persetujuan keluarga.......
Namun ada ketika.... kerana kehendak diri......kawalan yang ketat itu akhirnya terlerai jugak dek kerana kedegilan saya..... dan semua itu menjadi kenangan kepada saya untuk tidak mengulanginya semula....
Bila difikirkan kembali....ada baiknya mereka buat macam tu pada saya...kalau tidak..harus saya juga akan pergi lebih jauh dari sepatutnya....

Semua yang terkebelakang....hanya untuk imbasan agar kita kenal siapa diri kita dahulu dan kini....Itulah yang membezakan kita....semua orang pernah buat kesilapan...tidak kira kesilapan yang sengaja dilakukan ataupun yang tidak sengaja kita lakukan..bila ada kesedaran..maka teruslah melangkah ke hadapan memperbaiki diri untuk lebih mengenal tuhan. Bukan hanya sekadar kenal....mendalami ilmu2Nya yang terbentang luas..sehinggakan bila kita memandang titisan hujan sekalipun...kita melihat rahmatNya...bila kita menghirup udara pun...kita merasai nikmatNya..... mensyukuri setiap nikmatNya dari sekecil2 rahmatNya sehinggalah sebesar2 pemberian dan anugerahNya....

Jika kita ada masa silam yang hitam.... dan kita masih bernafas pada hari ini...maka bangunlah....kerana kita hidup hari ini atas peluang yang Allah berikan kepada kita untuk kembali kepadaNya.... tanganNya terbuka luas untuk mendakap kita...kerana kasih sayangNya yang amat luaslah kita masih ada pada hari ini....maka ambil lah peluang yang Allah berikan kepada kita....bersyukurlah..kerana kita tidak mati dalam kekufuran dan kejahilan diri....

Maafkanlah orang2 sekeliling kita yang pernah mengata mengutuk menghina kita sekalipun mencebikkan bibir kepada kita... tidak kira kita dipihak yang betul atau pun sebaliknya....maka ambiklah satu langkah...maafkanlah sesiapa sahaja yang pernah buat kita marah...yang pernah buat kita terasa hati..yang pernah buat kita down...dan yang pernah buat kita terjerumus kelembah kejahilan itu......anggaplah..mereka sebagai satu cabaran pada kita waktu dahulu untuk kita teruskan kehidupan yang lebih baik pada masa kini....tanamkanlah dalam diri..kalau bukan kerana mereka mereka dan mereka.......maka tiadalah kita sekarang ini......

“Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang
yang sabar dan tidak dianugerah melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar.”
(Surah Fushshilat : 35)


Nak jadi orang yang baik sebenarnya susah..kerana banyak cabaran dan dugaan..namun nak menjadi yang buruk itu amatlah mudah..maka ambillah cabaran itu untuk menjadi yang baik....kerana disitu kita akan diuji...kuatkah iman kita???....sabarkah kita??.....redhakah kita....????
Anggaplah kesemua itu....sebagai kaffarah dosa2 kita yang lepas....berbaik sangkalah dengan Allah..... =))

“Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu; dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ehwalmu.”
(Surah Muhammad : 31)


Jika manusia tetap bersabar, maka ALLAH akan hadiahkan sesuatu yang lebih baik hasil dari kesabaran dan keyakinan hamba-Nya dalam memelihara hati dan diri mereka....
Sabarlah menjaga kesucian diri. Bersabarlah dalam menjaga hati.... 
Kerana orang-orang yang sabar itu, mendapat tempat yang istimewa di sisi-Nya.....

“..Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar.” – ali Imran : 146
 
Namun satu perkara yang perlu kita ketahui...... 

Redha lebih tinggi daripada sabar...orang yang redha pasti orang yang sabar...tapii orang yang sabar itu belum tentunya menjadi orang yang redha....Apa yang  penting....adakan sifat kedua2 ini dalam diri kita..... 


Selamat beramal...semoga yang baik mengiringi kehidupan kita...sekurang-kurangnya ada catatan kebaikkan untuk kita pada hari ini....wallahualam...

Terima kasih kerana membaca.... =))
 

2 comments:

  1. Org yang sabar belum tentu menjadi orang yang redha. Betul tu kan. moga kita dapat capai tahap yang lebih tinggi dari sabar tu. Isyaallah.
    Keluhan dan rintihan bila ditimpa susah kita kata ujian ,,,tapi bila senang dan gembira kita kata anugerah walhal bersama itu adalah ujian jugak.
    Moga Alia dan keluarga dalam Rahmat Allah sentiasa.
    -kak Haneem-

    ReplyDelete