Tuesday, May 5, 2015

KISAH CUTI

Assalammualaikum dan salam kasih sayang. Selamat hari Isnin yang indah.
Seawal pagi lagi cuaca seakan mendung dan mendamaikan.
Alhamdulillah.... syukur yang tidak terhingga kepada yang Maha Pencipta =))

Sebenarnya hari ni agak bersemangat sikit nak ke tempat kerja.... sebab.... jalan pun agak lengang....keluar rumah lambat pun...masih sempat sampai ke office.... kedua...hari ni macam best je...sebab staff kat opis pun ramai yang cuti..... dan yang ke tiganya..... en suami yang hantar saya ke opis.... [senyum sampai ke telinga....tapiiii....dia demam.....kesian lah pulak...masih nak hantar bini dia..... tq suami....]

Dah tak tahu nak letak tajuk apa...kita letak je lah tajuk Kisah Cuti....ahahaha...kisah tak kisah sangat lah kan....bukannya ke mana-mana pun.....dah tak tahu nak letak tajuk apa....kekadang sesaja gatai tulis kat blog nih.......lepas tu blurrr sekejap...eh...nak tulis tajuk apaa......ehehehe...

Sebenarnya....cuti kali nih memang tak ada plan nak ke mana pun.... dari awal dah bagitahu....cuti ke luar negara di bekukan seketika oleh kami kami semua sebab banyak urusan2 yang perlu diselesaikan...[tapiii kalau terrrrrr pegi tu....sebenarnya tak ada perancangan awal lah tu...... terlajak je la kot.....ehehehee.....]...nak cuti cuti Malaysia pun memamng tak ada plan [selalunya....cuti2 dalam Malaysia ni memang tak pernah ada plan...kekadang main redah je.....ikut nasib je lah kannn....cumanya...banyak saya tak ceritakan dalam blog nih.....kekadang.... malam tu baru bincang....esok pepagi tau tau dah sampai Langkawi.....memang selalunya macam tu......huhuhu]..... sebab....emak saudara saya nak buat kenduri kesyukuran.... dan emak pulak nak pergi menghantar pengantin ke Kedah bersama jiran2 tetangga.... rombongan MakCik Waa ke Kedah [hehehehe....Makcik Wa tu jiran saya....].... so...kitaorang decide pegi rumah mak saudara je lah......

Hari Buruh/Hari Pekerja jatuh pada 1/5/2015 hari Jumaat. So..Jumaat tu memang tak kemana-mana.... duduk rumah....kemas rumah apa yang patut...dari pagi sampai ke petang kemas rumah..kemas bilik.....kemas apa yang patut...... memang hari mengemas lah Jumaat tu.

Malam tu pegi rumah emak saudara.... sebab lauk semua tu emak saudara saya masak sendiri....mak awal2 dah pergi.... malam tu saya dan en suami ambik mak....jenguk2 apa yang emak2 saudara saya masak.....[rasanya saya tak tolong.....tolong tengok je kot....ehhh.......hehehe...]. Lewat malam baru balik...tak la lewat sangat....

Lewat malam tu jugak.... abang saya sekeluarga sampai ke Ipoh..... bayangkanlah gerak dari KL pukul 2.00 petang [lepas Zohor]...dekat jam 11.00 malam baru sampai....apakah...... memang jammed teruk..... alhamdulillah diaorang selamat sampai.... kakak kakak yang lain tak balik pun sebab memasing ada hal...

2/5/2015 hari Sabtu... kitaorang pergi ke kenduri mak saudara saya tu..... makan tengah hari.... Walaupun memang banyak jugak kenduri kawin sana sini...ramai jugak tetamu yang datang...



wajib ada gambar berdua =))



dengan 4 orang anak teruna kembang setaman jeee....ehehehe....



dengan kakak ipar dan sepupu sepapat....

Saya dengan en suami balik awal...bawak abah balik...biasalah orang tua kan..tak suka duduk lelama kat kenduri...so..kitaorang balik awal sikit.....

Dalam pukul 3.30petang macam tu...abang saya call ambik saya dan en suami ronda2 mencari sesuatu.... Nasib baik lah apa yang diidamkan ada jugak kat satu kedai nih [saya siap tepuk tangan sebab happy sangat setelah dah menjejaki beberapa buah kedai....ahahaha...sambil gelak2...]..... ok...boleh balikkkk..... sempat jugak kitaorang beli donut kat satu kedai ni...nama dia Noorjihan Bakery [tak silap saya lah.....tak sempat nak ambik gambar pun..sebab masa tu hujan....so...nak cecepat masuk kete.....huhuhu]. Lokasi dia kat pekan baru..kedai tu memang dari sebelum saya lahir lagiii dah ada.... patut lah kawan2 saya selalu je kata kek dia sedap...memang sedap...dan memang rasa macam kek dedulu kala....tak ubah sampai sekarang....dia punya donut tu...dari dulu sampai sekarang masih sama je rasanya..... memang terbaik ok..... abang saya borong banyak2.....sabar je lah.....hehehe..

Ingatkan dah boleh balik.... tetiba ajak pg makan laksa telur sarang pulak.... ok...saya dgn en suami pun bawak lah.....dia kata sedap...ok..suke le tu kan....ehehehe...bungkus lagi 5 bawak balik....

Malam...dah tak larat nak makan luar....dan kebetulan kakak saya masak nasi goreng kampung....memang semuanya berselera makan........ kalau tak.....mlm tu jugak nak celebrate birthday anak saudara saya Oyyim....tapiii..malam tu ada siaran langsung perlawanan bola antara Perak dengan Selangor.....semuanya nak tgk bola........ so....kita tunda esok je lah......ehehehee....

3/5/2015 hari Ahad- Memang tak ada ke mana-mana sebab en suami pun dah mula nak demam... Abang saya...awal2 dah keluar...katanya ada barang lagi nak cari dan nak dibeli... Tengah hari tu... barulah kitaorang keluar dengan niat nak mencari ubat si Hoshi sebab dah sampai masanya dia makan ubat perancang dia...so..kena beli kat klinik haiwan.... kebetulan Klinik tu tutup la pulak.... so..masa nak buat U turn nak melencong ke lain la kononnya..... nampak kete abang saya kat satu kedai nih.....so..memang menyibukkan diri lah pergi jenguk..... rupanya tengah memborong barang yang dia nak..... memang melambak2....sabar je lah...katanya kat KL design yang diaorang nak semuanya tak cantik..... yang banyak choice kat Ipoh.... pulak dahhhh.....ehehehe.... tunggu je lah dia masuk rumah baru nanti.....tengok macam mana ID dia design kan utk rumah dia.....

Masa kitaorang nak balik tu.... dia sempat tanya kitaorang nak ke mana..... [baru je fikir nak melencong berduaan...] dah disuruh buat reservation kat Pakeeza...ehhh abang haku nih.....sabar je lah....saya cakap.......kalau tak nak join boleh tak.....terus tanya kat en suami....kenapa...? memang kalah lah kan..........adoyaiiii....yelah..sesekali balik...memang itulah peelnya.....mesti nak makan luar sekeluarga...... tak kira..kat Ipoh ke KL ke....memang macam tu...... hehehe...

So..tengah hari tu....kitaorang lunch sekeluarga di Pakeeza Restaurant nih.... disebabkan kitaorang ni regular customer....[yelah..kenduri kawin semua pun memang ambik catering Pakeeza nih kan......dan setiap kali puasa....mesti akan booking utk sefamily berbuka kat sini.......mesti....tak tahulah kenapa....hahahaaa] diaorang dah tahu dah.......dan tempatkan kitaorang kat tingkat atas...memang nyaman dan selesa....kalau kat bawah tu....memang crowded dgn orang yang ramai datang mkn kat situ.....kat atas...family kitaorang je.....nak jerit ke..nak cakap kuat kuat ke...ikut suka hatilah....hehehee.....

Banyak jugaklah abang saya tu order.....sabar jelah...

Oh yee.... lunch tu bersempena nak celebrate birthday abah dengan Oyyim sekali..... Tapiiii tak ada kek....kalau bgtahu awal2...harus saya tempah atau beli kek....ni bgtahu dah lewat...kejap tu nak pegi..kejap tu jugak suruh reserve...haishhh....sabar jelah... tapiii tak pe lah....abah bukan suka makan kek..... kek Oyyim nanti....balik KL celebrate lain.....hehehe...sepupu2 dia banyak yang tak balik...so....celebrate kat KL je lah ye Oyyim bucuk hencemmmm.....



yang nih namanya keropok papadom...tapiii dia buat gulung2....hehe



memula mintak ayam masak merah...sekali kata dah habis...so..kita ambik ayam masak masala je lahh...



Manu utama....kari kepala ikan...memula nak ikan merah..tak ada jugak...dapat ikan apa ntah namanya... tapii bukan ikan nyok nyok tu......



sotong goreng bertepung....



bendi goreng....



meja sebelah....orang2 lama....ehehehe



meja kitaorang....anak2....ehhhh.....

4.00 petang tu jugak....abang dengan family dia gerak balik ke KL... sebab esoknya nak hantar anak2 ke hostel....sorang ke MRSM...sorang lagi kat tempat lain.....dan Ican....officially dah tak kerja dah dengan abang saya sebab nak further study.... buat masa nih dia sambung form 6...sementara nak tunggu result interview UPSI dia....[dia ambik course TESL] atau panggilan dari mana2 U lain.... tapiii target dia UPSI..sebab itu first choice dia...harap2 dapat lah hendaknya..... InshaaAllah..

Last but not least.... 4/5/2015 hari Isnin tu....pepagi lagi dah keluar pegi breakfast...memang tak masak pun..... makan kat luar....lepas tu jejalan ke shopping komplek.... tengok sana sini....ehehehee.... Ingat nak cari kasut [aktiviti setiap bulan..beli kasut...beli tudung....kenan kann....]....tapiii macam tak ada yang minat je..... tunggu nanti lah....sebab ada voucher Parkson..so..nanti kita pg Parkson jelah.....ehehehe..... Lepas tu kakak saya ajak pg Ariani.... sebab ada sale.... hahaha...yang ni memang nak tergelak.... selalunya kalau tak sale pun memang akan dapat harga platinum....[kitaorang pemegang kad platinum tu.....dan mmg pelanggan tetap Ariani nih....tapiii tgk pada yang minatlah....kekadang saya...redah je..kalau rasa selesa.... pakai je lah apa2 jenis pun....kekadang adik angkat buatkan untuk saya...memang cantik sangat...tak kisahlah kannn saya ok jeee.....janji menutup aurat kannn] banyaklah jugak kurangnya...selalunya kalau ada keluaran baru ke..mesti Syima [penyelia butik] tu akan call kitaorang bgtahu ada stock baru semua semualah kannn...dia memang peramah..... kebetulan ariani ada buat pertandingan gambar siapa yang boleh dapat like paling banyak di FB..... ahaha...kakak saya suruh saya masuk..... beli apa2 tudung lepas tu ambik gambar....ariani akan post dalam fb.... lepas tu tengok siapa paling banyak dapat like..dialah pemenang..... [mengikut peraturan yang ditetapkan...]
Memang tak lah kannnnn.....ahahahaaa...... jenuhlah Syima tu msg...whatsappp...... ahahaha... tak nak lah...kawan2 pun tak tahu saya pakai tudung brand apa.......dan rasanya tak perlu tahu kot.......lagipun malu laaaaaa....adoyai.... so...sampai ke sudah...memang saya tak nak pergi....jenuh kena paksa dgn kakak saya...... memang tak pergi pun..... kalau tak...memang ada keinginan nak beli tudung bawal ariani nih..... pakai dia sangat selesa...kalau pg opis...saya selesa pakai tudung bawal...so...dah ada la dua tiga koleksi....rasa mcm nak tambah lagi...tapii karang pergi kena paksa ambik gambar...baik tak payah pergi..itu yang iye nye.....[gelak jahat....] kalau pegi nih......mesti kena jerit dengan si syima tu......ampun...ampun....ahahahaaa..... [ehhhhhh cite pasal tudung pulak dahhh.....]

Rasanya...itu jelah aktiviti kitaorang selama cuti 4 hari tu....
Hari ni semuanya menjalankan tugas seperti biasa.....
dan esok cuti lagi..... sempena pertabalan Sultan Perak yang ke 35...




Terima kasih kerana membaca entry ini =))

4 comments:

  1. best arr orang Perak.. eh, silap..best arr orang duk Perak.. ada cuti lagi. Huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah... Ada sehari lg cuti... Alhamdulillah... =)))

      Delete