Wednesday, June 17, 2015

SALAM RAMADHAN 1436 HIJRAH

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

InshaaAllah dengan IzinNya, esok kita akan bersama-sama berada dalam bulan yang penuh dengan rahmatNya....penuh dengan kemuliaanNya....penuh dengan barakahNya....penuh dengan pahalaNya....dan kurniaanNya.....iaitu bulan Ramadhan.

[sedikit perkongsian]

Pagi ni hati saya sedikit tersentuh dan sayu...kerana.... sepanjang jalan ketika en suami menghantar saya....tiba2 je suami tanya soalan pada saya.

Suami: Andai kata.....kita ni tak ada agama.....kita percaya pada benda2 yang lain...macam zaman jahiliyah lah......tiba-tiba, jiran kita ke...abang kita ke....datang pada kita dan mengaku dia adalah nabi..... dapat wahyu dari Allah dan menyeru pada kita untuk mempercayai tuhan yang satu.....awak percaya tak??

Isteri: kalau zaman sekarang ni haruslah tak percaya yang dia tu Nabi.... tapi....kalau zaman ke belakang...... mungkin tidak jugak.....sebab saya mesti nak bukti....mana buktinya yang dia tu nabi....

Suami: Sebenarnya....itulah yang terjadi pada zaman Nabi dulu...... apabila Nabi cuba memberitahu kepada umatnya yang baginda adalah Nabi yang diutuskan untuk menyeru manusia ke jalan yang lurus. Nabi di herdik...Nabi di hina....Nabi menjadi bahan umpatan oleh umatnya pada zaman tu....

Isteri: terdiam............

Suami: Awak tahu siapa yang mempercayai Nabi pada ketika itu selain daripada isterinya Khadijah?

Isteri: terdiam...............

Suami: Itulah Saidina Abu Bakar...orang yang pertama sekali memeluk islam dan satu2nya sahabat Nabi pada ketika itu yang mula2 mempercayai cakap Nabi...... Saidina Abu Bakar ini akan mempercayai apa sahaja kata-kata Nabi sebab beliau tahu....setiap apa yang Nabi ungkapkan itu adalah benar..... sebab itu Saidina Abu Bakar di gelar As Siddiq....

Isteri: terdiam..................

Suami: Kita pernah di hina dan di kata begitu begini sebab tak ada anak...... awak dah menangis macam budak kecik kan.......

Isteri: [terus jeling suami]..................tu dulu laaaa....sekarang tak dahhhh.....

Suami: Ye lahhhh........ tu pun dah menangis kan....ada rasa geram kan.......
[sambil ketawa2 tengok muka isteri]

Isteri: diam
[sambil pandang ke luar.....hehehe]

Suami: Saya nak awak bayangkan pada zaman Rasulullah saw....begitulah keadaan umatnya pada masa itu apabila baginda ke pasar....baginda di herdik...bukan setakat orang lain.....keluarga baginda sendiri pun mengata dan menghina Nabi......Nabi pernah dikatakan gila kerana mengaku dirinya Nabi dan mengajak mempercayai tuhan yang satu.....bukan sorang dua yang mengata.....satu bandar tu mengata nabi........nak sampai kan agama Allah ni.....macam mana hebatnya dugaannya....awak bayangkanlah..... masa tu penduduk bandar tu tak tahu langsung pasal Islam......kosong.......tapiiii berkat kesabaran Nabi.....islam berkembang di seluruh dunia ni sampai sekarang..... jadi..... kalau Nabi dulu di uji Allah dengan pelbagai ujian.....kenapa kita yang diuji dengan sedikit ujian nak merungut.....bayangkan pula bagaimana perasaan Nabi ketika itu.....Allah hu Akbar....

Isteri: terdiam dan terus rasa sayu.....[air mata dah bertakung dah]....ehhh awakkk.....saya rindu nak ziarah Nabi lagiiii....... [tetiba menitik air mata]

Suami: kita doa sama-sama semoga Allah menjemput kita untuk menjadi tetamuNya lagiiii..........
Tujuan saya bagitahu ni..... saya nak kita bersabar setiap kali kita diuji.... sebenarnya ujian yang Nabi kita hadapi lebih hebat berbanding kita sekarang....Janji Allah tu pasti...yakin dan tawakal hanya padaNya.

Isteri: tq awakkk.....saya tak pernah sekali pun terfikir perasaan Nabi pada ketika awal2 baginda menerima wahyuNya....dan bagaimana penerimaan umat pada ketika itu..... bila awak tanya saya soalan macam tu...barulah terdetik kat hati saya........ tqvm awakk......

Suami: Tahu tak dari mana saya dapat ilmu ni...?

Isteri: menjebikkan bibir...sambil mengeleng kepala....
[memang selalu buat macam tu....kenan....ahahaha...]

Suami: Ustaz Nouman Ali Khan.......Cuba awak buka page dia kat fb....dengar ceramah2 dia.....

Isteri: ok.....lepas2 nih awak dengar ceramah dari mana2 ustaz...lepas tu awak bgtahu kat saya tauu.....macam selalu tuuu.... =)))

Suami: kita suruh dia dengar sendiri....dia suruh kita pulakkk....cerdik macam itik......
[terus concentrate bawak kete.....heheheee....]

Alhamdulillah...pagi ni dapat ilmu yang berguna daripada en suami...

Ketahuilah, Allah tidak sesekali menimpakan ujian kecuali sesuai kemampuan hambaNya.
“Allah tidak membebani seseorang kecuali dengan apa yang dia mampu.”
 
(Al-Baqarah: 286).

Allah juga berfirman,

“Tiada satu musibah yang menimpa di bumi dan dirimu melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sungguh demikian itu mudah bagi Allah, supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang hilang darimu dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. 
(Al-Hadid: 22-23)


Tiba2 terimbau kembali ujian dan dugaan yang dilalui. Betapa Allah itu sangat sweet....kalau bukan begitu ujianNya...maka tidaklah begini jadinya [kebaikkan2 dan pengajaran yang kita perolehi sekarang] =))

Sebenarnya tujuan entry ini untuk mengucapkan selamat berpuasa kepada sahabat2 semua....

Semoga segala amalan dan ibadat kita diterima oleh Yang Maha Berkuasa. Semoga kita terus istiqamah dalam melakukan ibadat kita di bulan yang mulia ini.... semoga kita semua terus bersabar dan redha dengan setiap ujian yang Allah berikan kepada kita.....

Jom kita rebut peluang keemasan ini untuk melakukan amalan2 kebaikkan...

Gandakan amalan kita dengan zikrullah...membaca al-quran...melakukan solat sunat terawih dan sunat witir....perbanyakkan berdoa dan gandakan amalan2 kebaikkan yang lain ya.....



ehsan en google


"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang sebelum kamu supaya kamu bertaqwa." 
Al Baqarah ayat 183



ehsan en google

Salam Ramdhan Mubarak 1436 Hijrah....
Semoga segala amalan kita diterima oleh yang Maha Berkuasa

Doa yang terbaik untuk kalian semua....semoga kita semua di beri kesihatan yang baik dan semoga Ramadhan kali ini memberi kebaikkan yang berganda kepada kita semua....InshaaAllah



Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

4 comments:

  1. bagus nya la hai suami Lia tu.. sempat bagi tazkirah pagi.. hihi.. takyah dgr radio ikim dah.
    Apa pun, slmt berpuasa utk Lia :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak ida..... radio ikim bergerak...hehehe..... salam ramadhan juga buat kak ida sekeluarga =)))

      Delete