Wednesday, July 22, 2015

CERITA RAYA 2015 PART 1

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.....salam Syawal 1436 hijrah.
Hari ni dah start keje dah setelah cuti dari hari Khamis minggu lepas. Ehhh ada part by part pulak....
Sebenarnya...ada kisah suka dan duka....kita cerita yang suka dulu lah.....

Ok...cerita hari raya saya kali ni agak berbeza sikit.
Raya pertama sampai raya kedua....memang tak ada mood raya.
Sebab....keadaan saya kurang stable lagi....masa tu en suami dah bagi tempoh masa dah....kalau sampai seminggu raya saya masih pening dan masih tak sihat.....alamatnya ke hospital lagi lah jawapannya.....

Bila dah puan isteri tak sihat....en suami pun tak ada mood nak beraya...kesian kat dia.... lepas balik dari sembahyang raya...dengan dia dia terus tukar baju...tak sempat nak bergambar pun..... tak pakai pun baju raya.....[sedih....] Tak pe...ini mungkin dugaan buat kami berdua....DIA dah bagi happy banyak2 hari kan....so... sekarang kena redha dengan ujian dr DIA...

Gigih saya minum air masak berbotol botol plus air 100 plus. Lemang dan ketupat rendang semua tu memang saya tak sentuh lah.....nampak lemang dgn ketupat pun dah macam berpusing2 kat depan mata....ehehehe...

Malam hari raya ke 2 saya dah semakin sihat...alhamdulillah dah ada selera makan....dah boleh makan ketupat dengan salad...[ehhh sedap tauuu......boleh try.... salad+timun+nasi impit+kuah kacang....memang terbaik rasa dia....kerr...saya yang dah ketinggalan zaman nih...orang lain dah rasa dulu.........hahahaa...]. Barulah boleh nak makan lemang seketoi dua..... rasa nikmat sedapnya daging masak hitam mak saudara saya tolong masakkan...... Tapiii...masih dalam kuantiti yang sedikit.....sebab saya kena jaga juga pemakanan saya.....takut nanti tetiba pening pitam pulak.....hehehee...

Alhamdulillah....hasil gigih saya yang nak sangat sihat nih....minum air masak banyak2..... pagi raya ke 3 tu...saya bangun tido dah tak pening dah.... [kalau tak setiap hari start dari saya kena dehidrasi sampai lah ke hari raya ke 2 tu....bangun pagi je terus rasa nak pitam......ayoyoyo....ceritanya DISINI ].

So...masa tu barulah ada mood nak beraya.... kebetulan raya ke 3 tu sepupu saya bertunang....so..semua saudara mara jauh dan dekat berkumpul di rumah pakcik saya tu.... masa tu baru jumpa semua saudara mara.... hari tu barulah ada gambar raya.....[sedih...sebab masih tak pakai lagi baju raya.....]

Tapiiii tak kisahlah.....janji ada gambar kitaorang adik beradik sama-sama...cuma kakak yang sulung je tak balik lagi..... so..gambar dia tak ada...sebab tahun lepas dah balik Ipoh...tahun ni diaorang se family balik Ipoh lewat sikit.....

Jom tengok gambar2 kami...
Lokasinya: di halaman rumah tinggalan almarhum atok dan almarhumah opah saya....
Setiap sudut halaman itu ada kenangan yang best!!



kuih raya tahun ni sikit je.... plan asal nak buat 2 jenis kuih raya....
gigih beratur kat kedai kuih beli bahan2 nak buat biskut....
sekali saya tak sihat....terus membeku jelah bahan2 tu dalam peti ais....
yang ni semua biskut tunjuk2.... =))



Tahun lepas beli baju nih...tapiii tak pakai2 sampai dah setahun dah
Ni keluaran Jovian utk tahun lepas punya raya....
saya beli saiz S tapiii nampak besar....tak pernah pakai pun....siap ada price tag.....
Gelak sensorang sambil pakai baju nih....pun boleh laaaa....
Baju raya...kita pakai lain kali lahhh.....
Boleh macam tu.....
[sambil en suami ngeleng2 kepala.....hahaha....]



kakak saya dengan abang ipar.....nasib la tak roboh pintu tu....hehehe



kak ita yang baru habis pantang....
tapiii dah selim melim.... =))



dengan satu satunya kakak ipar yang saya ada....



KAMI sepupu sepapat... yang mana sempat ada dalam gambar...
yang lain busy...



KAMI dengan sepupu jugak



suka gambar kat tingkap nih....
dedulu selalu kalau ke rumah opah...
mesti jenguk ikut tingkap nih.....sekarang rumah ni dah kosong....



candid.......yang sorang beria posing ala ala che ta katanya.....hahaha



anak2 bujang yang semakin handsome...



kakak saya dgn anak perempuan dia



dengan sepupu yang selalu supply buah buahan tempatan kat kitaorang utk makan....hehehe



KAMI semua



Sedara mara sepupu sepapat....


Hari raya ke 4.....kami adik beradik memenuhi jemputan raya ke rumah sepupu...



Puan sepupu dan suaminya jamu kitaorang chicken chop kuah black paper,
hot dog dan mushroom soup



selera makan baru ada...so..apa lagiii....hehehe...
Tq sepupu sebab jemput kitaorang ke rumah dia... =))

Rasanya masih belum terlambat untuk saya ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri...
Taqabbalallu minna waminkum
Semoga Allah menerima amalanku dan amalanmu...
Ampunkanlah segala kekhilafan diri ini....
Semoga kita senantiasa diberkati Ilahi....

Aminn...



Ikhlas dari saya dan en suami =)))




Terima kasih kerana membaca entry ini =))



No comments:

Post a Comment