Thursday, July 23, 2015

CERITA RAYA 2015 PART 2

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Ok... hari ni nak cerita part yang ke 2 pulak...

Raya ke 4 [Isnin], kitaorang adik beradik seronok masak sama-sama...kebetulan kakak yang sulung dah sampai...so...disebabkan dia memang pakar masak memasak ni plus pulak dengan kakak yang lagi sorang....memang double trouble la diaorang masak macam hapa je kann....tapiii memang terbaik.... makan ramai2...sangat berselera....tambahan saya pun dah mula ada selera makan.....

Kebetulan mak saudara dan sepupu saya datang ke rumah [alhamdulillah....raya tahun nih....saudara belah mak dan abah ramai yang berkunjung ke rumah.....] elok lepas kitaorang makan tengah hari.....
Sementara nak tunggu solat zohor, tetiba abah collapse... Memang kelam kabut sikit lah masa tu...dengan mak saudara saya sekali cemas tgk abang ipar dia tetiba collapse.

Kebetulan abang2 ipar saya ada....manakala abang saya ada urusan diluar.... jadinya abang2 ipar saya yang semuanya berbadan besauuu + anak2 sedara saya mengangkat abah naik ke kereta dan bawak abah ke Hospital Pantai, manakala....abang saya terus ke Hospital Pantai selepas selesai urusannya.......di emergency, doctor yang bertugas check BP abah..... memang naik sampai 200. Terpaksa admitted sebab pernah ada history buat angioplasty di sana....

Tunggu Doktor yang merawat abah sampai....
Dah check darah...dah scan....dah x-ray...abah ada masalah jantung jugak.....

Kena buat angiogram dan kalau kritikal....mungkin akan terus buat angioplasty.....tengok macam mana keadaan abah.

Doktor bagitahu result Angiogram abah....sangat negative....semua saluran ke jantung abah tersumbat.... Subhanallah....
Ada saluran yang 40% tersumbat, ada yang 70% tersumbat dan keseluruhannya memang semua saluran ke jantung tu dah tersumbat.....

Allah menguji kami lagi......alhamdulillah.....saya yakin dengan ujian ini...pasti akan ada kebaikkan2 di dalamnya....semoga kami kuat dan tabah....

Semoga Allah permudahkan urusan kami terhadap kedua ibu dan bapa kami....

Buat masa nih abah just continue dengan makan ubat dulu sementara nak menunggu masa yang sesuai untuk buat angioplasty....



mesin yang control degupan jantung abah.....ada tiub yang dimasukkan terus ke jantung....maknanya abah saya tak boleh nak bangun dan bergerak lebih kurang 8 jam.

Tengok wayar berselirat macam ni.....memang agak fobia jugak....masa tu saya sangat2 faham perasaan abah......sebab saya pernah kena...bezanya wayar2 tu kurang sikit je....

Pada awalnya, doktor nak masukkan tiub melalui lengan abah....mungkin sebab faktor usia....uratnya tak bekerjasama [hehehe].... jadi terpaksa masukkan tiub melalui urat tengkuk abah.....memang sakit katanya....

Terima kasih jugak pada abang ipar saya yang sulung....yang sanggup berhari2 menjaga abah siang dan malam....Hopefully hari ni abah dah boleh discharge.....

Doakan semoga abah saya segera pulih seperti sedia kala.....InshaaAllah....

Teringat pulak raya tahun lepas..... raya ke 3, mak dimasukkan ke hospital akibat jangkitan di paru2 dan denggi.....tahun nih abah pulak di masukkan ke hospital...

Pesanan emak pada kitaorang adik beradik....

Allah memang tidak akan berhenti menguji kita semua....
yakin dan sabarlah
kerana dari kamu semua kecil lagi....memang kamu semua selalu diuji dengan ujian yang berat....
Tapiiii....Allah bagi kebaikkan demi kebaikkan pada kita semua untuk kita sama-sama menikmatinya bukan hanya pada keluarga ini sahaja ...tetapi orang lain juga dapat menimatinya sekali....
Itulah hikmahNya bila kita menerima ujian ini dengan sabar dan redha....
Mungkin Allah menguji kita lagii kali ni....DIA nak bagi kita belipat kali ganda kebaikkan... berdoa dan bertawakallah....

Saya ambik kata-kata emak saya sebagai penguat semangat untuk melalui ujian ini....InshaaAllah.... kita positifkan diri dan terima apa sahaja ujian Ilahi.....inilah yang dijanjikan Ilahi...maka kami terima dengan redha....




Terima kasih kerana membaca entry ini... =))




6 comments:

  1. selamat hari raya
    maaf zahir dan batin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat hari raya anum....
      maaf zahir dan batin =))

      Delete
  2. Sabar dan tabahlah dengan segala ujian yang Allah beri ini. Moga cepat sembuh dan dipermudahkan segala urusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaaAllah kak hanem....
      terima kasih diatas doa itu....aminnn.... =))

      Delete
  3. selamat hari raya Alia.

    Ujian tanda Allah sayang kita.. jadi, kita sabar dan syukur saja kerana selalu terpilih utk diberi ujian.. :)

    Moga ayah Alia cepat sembuh.. akak doakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat hari raya kekda!!

      InshaaAllah kekda.... terima kasih dengan kata-kata yang sangat memotivasikan lia...

      Aminnn....semoga doa kita semua dimakbulkan...tq kekda... =))

      Delete