Wednesday, July 29, 2015

CERITA RAYA 2015 PART 3

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Masih berada dalam bulan syawal 1436 hijrah.

Tak sangka pulak ada part 3....hehehe....ni secara kebetulan....dah namapun cerita raya...so..saya buat je lah part 3...senang...tak payah nak pikir tajuk apa nak taruh....lepas ni kalau ada kejadian lagi...kita guna je part 4, 5 dan seterusnya.....=))

Pagi Sabtu [25/7/2015] tu, mak dah bagitahu ada jemputan daripada sepupu sepapat belah emak nak buat reunion keluarga...berkumpul semua kaum kerabat belah arwah opah saya nih..... buat lepas maghrib katanya. Dan majlis tu diadakan di rumah peninggalan arwah kakak opah saya nih.....di Meru.

Kebanyakkannya sedara mara emak saya ni duduk di luar Perak....so...dah lama terpisah....inilah peluangnya mak saya nak jumpa balik sepupu sepapat belah adik beradik arwah opah saya nih.....sepupu rapat katanya....entah2 saya pun tak kenal dan tak pernah jumpa...

Sepanjang hari sabtu tu pulakkk cuaca sangatlah best....hujan sepanjang hari...dari pagi sampai ke malam....ehhh best sangat...sejukkkk......
Kitaorang pergi agak lewat sikit...lepas isya' baru pergi ke majlis tersebut.
Abah saya....kakak dan anak saudara saya jaga...sebab abah masih belum sihat sepenuhnya....

Kitaorang sampai pun dah agak lewat jugaklah...dalam pukul 9.30 malam macam tu....bila kitaorang sampai...sepupu mak siap announce guna microphone nama mak....terus saya tersipu2 malu....yelah...semua mata memandang kepada kami.....kalau ku tahu sebegitu majlisnya...harus akan ku sampai awal...hehehe...meriah sangat.

Ramai jugaklah yang hadir ke majlis tersebut.

Emak saya busy sembang dengan sepupu sepapatnya...yelah..diaorang jarang berjumpa...ada yang dah berbelas tahun tak jumpa...tapii jumpa di family reunion tu......alhamdulillah....

Tiba lah sesi perkenalan....Bila dengar cerita salah silah tentang keluarga nih.....barulah saya tahu betapa ramainya ahli keluarga arwah opah saya nih....dan betapa ramainya sepupu sepapat mak saya yang saya pun tak kenal.......

Yang hadir mewakili adik beradik arwah opah saya nih ada 4...maksudnya daripada 4 beradik arwah opah saya nih.... arwah opah saya nih anak yang bongsu....kiranya adik beradik mak saya ni last la....

Dimulakan dengan kaum kerabat belah kakakarwah opah saya.....sepupu mak yang saya panggil cik mun...memperkenalkan adik beradiknya.....sehinggalah anak2 dan cucu....setiap keluarga kena berdiri utk diperkenalkan kepada keluarga yang lain...[ehh best lah pulak....lepas nih kalau terserempak....boleh lah hai hai kan......kalau tak...selisih bahu pun tak kenal......kenyataannya....memang ramai yang masih saya tak kenal lagiii....] Ada juga yang dah meninggal dunia....macam dari adik beradik mak sendiri.....ada 2 orang yang dah pergi kepada yang Maha Pencipta.

Seterusnya anak abang arwah opah saya....ada seorang wakil....dan kakak yang lagi satu ada 2 orang wakil....last sekali family mak.....yang diwakili oleh mak teh saya untuk memperkenalkan adik beradiknya dan kitaorang semua.....wakil daripada sebelah arwah opah saya ada 4 orang...yang lain tak dapat balik....Macam biasa...kena berdiri dan senyum2 kambing....=))



mak teh menjadi wakil daripada belah arwah opah saya....adik beradik belah emak.....untuk memperkenalkan adik beradiknya.....termasuk anak semua....mana yang ada lahh.....hehehe...

Memang meriah macam kenduri kendara pulak....yelah dah bercampur semua.....memang sangat best.....riuh rendah.....

Dalam riuh rendah tu....ada lah saya terdengar mereka2 bersembang tentang adik beradik diaorang nih......ada yang meninggal kena pancung dengan komunis......subhanallah.....masa tu...terus rasa sebak....terus teringat balik cerita2 arwah opah saya yang akan menangis setiap kali menceritakan pada cucunya tentang zaman jepun.....arwah opah saya pandai cakap Jepun...dan pandai menyanyi lagu kebangsaan Jepun pada zaman perang dahulu kala.....

Bila dah buka satu cerita.......maka panjang lebar lah mereka semua bersoreh.....tengok mak mak saudara semuanya happy dapat jumpa balik kaum kerabat yang dah lama tak jumpa....



harus ada gambar berdua =))



Dengan anak menantu mak teh saya. Sepupu dekat nih...



Dengan emak saudara saya serta sepupu sepapat saya...



Inilah waris2 yang tinggal...sepupu sepapat dan adik beradik mak saya.... banyak yang tak dapat hadir.... kitaorang yang dah generasi ke 3/4 nih duduk tepi ambik gambar....hehehe...kalau semuanya masukkk...memang ramai lahhh......Bestnya...semuanya sangat2 sporting..... =))

InshaaAllah...kalau ada rezeki..... lepas nih katanya nak buat lagi..... kena mencari waktu yang sesuai untuk berkumpul semua.....



Terima kasih kerana membaca entry ini =))

2 comments: