Saturday, August 22, 2015

HAPPY 7TH ANNIVERSARY

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Alhamdulillah hari ni 22 Ogos 2015 genaplah 7 tahun usia perkahwinan kami.
Dalam tempoh 7 tahun tu banyak perkara suka dan duka yang terjadi
Semuanya umpama angin yang sepoi sepoi bahasa..... damai dan tenang
dan sesekali ribut datang melanda
kemudian..ianya tenang kembali... itulah aturan Ilahi....
Jika kita memahami hukumnya alam...
maka disitu kita nampak kebesaran Ilahi...


Saat pertamakali diijabkabul sebagai suami dan isteri...
terus saya bertekad untuk menjadi yang terbaik...
Namun ada ketika...manusia itu suka mengikut hawa dan nafsu.... dan kemudian tergelincir jua...
Benarlah...Allah menjadikan setiap pasangan itu untuk saling lengkap melengkapi...
Dia melengkapi segala kekurangan saya...dan begitulah sebaliknya
Kelebihannya menutupi kekurangan saya....alhamdulillah


Disaat saya menjadi racun....dialah penawar bisanya...
Disaat saya menjadi madu...
dia akan meneguk madunya...
Disaat hati resah dan gelisah...dialah penyejuknya...


Pernikahan ini bukan semata menjadikan hubungan itu halal....
Pernikahan [dalam pemahaman saya] menyedarkan betapa iman dan taqwa itu penting
bagi membina sesuatu mahligai yang bertemankan BarakahNya...
Permulaan bagi saya mengenal ertinya tanggungjawab sebagai ISTERI
Iman dan taqwa itulah yang akan membentuk akhlak & aqidah kita...
Iman dan taqwa itu juga mengajar untuk saya menjadi isteri yang taat setia pada perintahNya....
dan Iman dan Taqwa itu yang mengajar saya untuk meletakkan Allah ditempat utama...
kemudian Rasul, dan seterusnya dia...sang suami....


Pernikahan itulah permulaan warkah ceritera cinta kehidupan berdua....
Tulisan perjalanan cerita kehidupan bersuami isteri.
lembaran demi lembaran dan di setiap helaian
mempunyai ceritera yang berbeza...


Perkahwinan ini bukan hanya sekadar untuk mendapat nikmat di dunia....
tetapi sebenarnya nikmat akhirat itu lebih penting dari segalanya....
Biarlah mahligai itu tidak cantik di pandangan mata kasar orang lain...
namun dari pandangan halus kita...ianya sangat indah....
kerana kita sama-sama sedang berusaha untuk membina mahligai yang lebih indah di sana....
Kita sama-sama sedang berusaha untuk menjadi penghuni mahligai itu....


Saya cuma ada awak untuk bercerita dan meluahkan....
Permulaan saat perkahwinan itu...
awaklah sahabat dan awaklah teman seumur hidup saya.....
Untuk meluahkan...untuk bergurau senda....untuk memberontak....
untuk bermanja.... untuk mengadu damba dan untuk menunjukkan kenakalan dan kedegilan....
Disetiap kesukaran....disetiap kegembiraan....
semuanya bersama awakkk..... disisi awak.....
Kita bersama-sama berlumba-lumba untuk mencari kebaikkan....
Kita bersama-sama menghargai kebaikan dan menghormati perbezaan....


Perkahwinan ini adalah tentang pembelajaran dan saling menghormati...
Setiap hari kita mempelajari sesuatu untuk menjadi yang terbaik...
Hari demi hari....kita belajar sesuatu yang baru....
hari demi hari...kita semakin matang....
menjadikan apa yang terkebelakang itu satu pengalaman dan pengajaran...
Sehingga kita nampak perubahan ketara dari zaman dahulu dan kini...
Itulah manisnya nikmat Ar Rahman Ar Rahim
jika kita senantiasa yakin denganNya


Perkahwinan ini juga mengenai hati...
Disaat si isteri sibuk mengira kekurangan diri....
si suami menutupi pandangan isteri dengan cerita2 indahnya sabar
sehingga si isteri berasa sangat kerdil jika dibandingkan dengan
wanita2 solehah jaminan syurga di zaman Rasulullah
sehingga si isteri berusaha mengejar solehah.....
dan si suami tidak jemu menjadi pengajar dan pembimbingnya....


Kita bukan asalnya dari yang soleh dan solehah...
Untuk mendapat suami yang soleh....
Si isteri harus berusaha utk menjadi solehah...
Untuk mendapat suami yang romantik...
Si isteri haruslah menjadi romantik juga....
untuk mendapat keserasian...
Jangan kita berselindung di balik tabir kepuraan...
dan akhirnya bila melihat kebenarannya..
itulah yang dikatakan kemusnahan...
sebaliknya...tunjukkanlah kebenaran dahulu...
andai ada kekurangan....dia menerimanya....
dan disitu akan kita dapat keserasian dan kebahagiaan


Alhamdulillah....walaupun saya bukanlah
seperti wanita2 hebat...
Tidak semulia dan sesetia khadijah...yang senantiasa ada di samping Rasullullah
sedia bekorban demi agama Allah..
Saya bukan sebaik dan setabah Fatimah.....yang tabah dan sabar dengan kehidupannya.....
Saya juga tidak sekuat Maryam
yang sentiasa redha walaupun dihina dan di herdik
semata-mata kerana menjalankan perintah Allah....
dan saya bukanlah setaqwa dan secerdik Aisyah....
yang mampu membuatkan suami tersenyum sepanjang masa.....


Namun...saya cuba untuk menjadi seperti srikandi2 Islam ini..
dengan mengambil semampu boleh
ketabahan..kekuatan....ketaqwaan.....kematangan....redha
dan belajar bagaimana untuk menjadi semanja dan secerdiknya Aisyah sebagai seorang isteri kesayangan Nabi yang sentiasa menenangkan....


Perjalanan kita masih jauh untuk melayari bahtera ini...
dibandingkan mereka yang jauh lebih matang dari kita....
rasanya..kita baru sahaja nak memulakan pelayaran
yang mana mungkin di tengah2 pelayaran kita.... akan ada ombak dan badai
yang akan memukul bahtera yang dikemudi...
Maka disitu Allah menguji kekuatan seorang ketua dalam mengemudi bahteranya itu...
InshaaAllah.... hanya dengan keizinnanNya....dan berpandukan kepada kalam dan ilmu sebagai bekalan kita ketika belayar.....
dengan sepenuh keyakinan kita kepadaNya
Harapan yang sangat tinggi agar kita dapat berlabuh di pelabuhan impian setiap pasangan......
[hanya dengan izinNya...InshaaAllah]


Semoga perjalanan hidup kita bertemankan barakahNya....
Dan semoga kita terus bercinta hingga ke syurga...


Aminnn...


Selamat ulangtahun perkahwinan yang ke 7
~Alia Shaari~


Hari ni sporting sikit....nak share gambar-gambar perkahwinan kami 7 tahun yang lepas....sekarang dah jadi pengantin purba....... =))



Majlis nikah malam 22 Ogos 2008 buat dirumah sahaja....
ni atas permintaan saya sendiri....
sebab kebetulan tarikh tu memang ramai yang menikah... tok kadi pun terus setuju....
tok kadi tu kenalan rapat keluarga.... haruslah sporting....=)))


Alhamdulillah....dengan sekali lafaz.....
encik tu sah menjadi belahan jiwa saya.... fidduniaya walakhirah
InshaaAllah.....





Persandingan di rumah saya...majlis yang sangat sederhana dan pelamin yang sgt simple....
alhamdulillah



Ada majlis ringkas di sebelah malam...so...decide nak potong kek...
kalau ingatkan balik....rasanya tak payah potong2 kek ni pun tak pe....Tak teringat masa nih nak buat siang je kan senang......
tapiii masa nih katanya ada majlis ringkas...so teruskan je lah......hehehe

Bila tgk gambar ni....terus cakap dalam hati.....ehhh kurus cekedingnya en suami saya nihhhhh.....sekarang dah ada muscle satu di depan...... ahahahahaaa....adoyaiiii....



Seronok sangat buka hadiah2 dari kengkawan saya &suami...
kengkawan mak dan abah..... alhamdulillah.... terima kasih pada yang memberi
7 tahun yang lepas yaa..... percayalah...semua kad2 tu masih tersimpan rapi kat dalam
laci peribadi saya..... =))





Alhamdulillah....esoknya persandingan di sebelah suami..
kuning diraja katanya.... bertemakan songket....
ni permintaan emak mertua saya....=))

Doakan perkahwinan ini kekal hingga ke jannatulfirdausi....Aminn...


Terima kasih kerana membaca entry ini... =))

6 comments:

  1. ALhamdulillah tahniah kak lia. Happy annivesary. MOga kekal hingga ke Jannah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahumma Aminn..
      Terima kasih Eka.... =))

      Delete
  2. Happy annivesary,,,wajah pengantin sampai sekarang tak berubah langsung,,,maintain je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak hanem..... =))) [terus perasan sambil tersenyum simpul] hehehehee

      Delete
  3. kita kawen tahun sama.. pastu pelamin akk pun lebih kurang camtu lah.. cuma kerusi tu lain.. akak amik jenis kerusi cleopatra ke apa ntah namanya tu.
    Zaman tu masih tak ramai ber dress bagai kan. Skrg seme pun kawen ber dress.
    :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke [sambil buat muka excited].....
      nanti kekda share gambar kawin plishhhhh.....
      kerr lia tak habis tgk blog akak lagiii.....hehehe...
      haah...zaman tu songket dgn lace yang famous pun...
      dress nih semua tak wujud lagi....=)))

      Delete