Tuesday, September 29, 2015

AIDILADHA 2015 - PART 1 - PJ - ENSTEK - BBQ

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Wahhhh dah hampir 2 minggu tak menjengguk blog....sibuk dengan segala bagai tempahan quilling dan kerja....Alhamdulillah....untuk tempahan quilling bulan September....dah disiapkan dengan jayanya... InshaaAllah...ada kelainan pada tempahan kali nih...nanti saya akan kongsikan di entry yang akan datang.

Rasanya belum terlambat untuk saya mengucapkan
SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA
Semoga kita semua senantiasa berada dalam dakapan kasih sayang Ilahi dan dalam perlindunganNya.... Aminn...

Alhamdulillah...apa yang dirancang segalanya berjalan dengan lancar.

Memang dari awal lagi...kami sekeluarga plan nak beraya di rumah abang di Bandar Enstek Nilai, Negeri 9. Udah jadi orang nogori la pulak abang saya tu....hehehe...

Mak dan abah awal2 dah ke rumah abang saya.....

Tapi gathering kali nih..salah sorang dari kakak saya tak dapat nak join sebab en suaminya tak dapat cuti...biasalah...kerja bank...memang susah sikit nak cuti....maka bekorbanlah kakak saya beraya di Teluk Intan sambil melihat gambar2 yang kami whatsapp kat family group.....hehehe....

Sementelah dah plan nya nak beraya ke arah sana..... maka, saya dan en suami pun plan la jugak nak singgah ke rumah mertua saya pada hari raya tu.... dan terus ke Enstek....sebab abang saya nak adakan bbq pada sebelah malam tu.... kiranya....nak gathering sekeluarga sambil ber bbq.

Oleh kerana en suami saya berpuasa sunat hari Arafah pada hari rabu tu....dan nak jadikan cerita dia pening la pulak sebelah petang tu....maka...terpaksalah balik rumah mertua saya pagi hari raya tu....kalau tak malam tu jugak nak calooo dari Ipoh ke PJ.... Nampaknya tak ada rezeki kat situ.

Kitaorang bergerak dari Ipoh pukul 9 pagi selepas en suami dah selesai uruskan anak2 berbulu.... dan sampai ke PJ dah dekat tengah hari. Kebetulan mertua saya ada buat korban seekor lembu, di masjid Cheras, dan diaorang ada di masjid sampai tengah hari, maka en suami pun bawak kereta santai je lah.... elok sampai....mama dah ada kat rumah tgh tunggu kitaorang....yeay.....

Ya Allah...mama masak rendang ayam sekuali besauuu untuk kitaorang...katanya dah lama tak masak rendang.....sekali buat banyak2...sehari suntuk masak.....katanya masak special untuk anak menantu.....hehehee....kitaorang makan rendang dan lemang dengan agak berseleranya.....hehehe.... siap tapau bawak balik lagi.....

Lepas sembang2 dengan mama dan pakcik.... mama ajak en suami ke Masjid kat Cheras untuk ambik daging korban.
Mama dapat lebih kurang dalam 10-14 kilo daging korban...tak silap saya lah...

Lepas tu terus mama ajak pg minum2 kat Jaya Mall PJ. Dah sampai ke sana....saya pun carilah bahan2 nak buat agar2 cendol untuk mama dan pakcik..

Kitaorang minum kat Starbuck sambil bersembang2...bergelak ketawa....lama la jugak..... lepas tu baru teringat daging ada kat dalam kete.....hehehe...terus balik...

Saya terus masak agar2 cendol sambil mama teman saya kat dapur...sambil sembang2 dengan mama.... katanya lenkali kalau datang KL...nak ajak kitaorang pergi ke rumah lagisatu kat Sentul...katanya rumah tu dah fully furnish..... InshaaAllah..... kalau ada rezeki...boleh la ke sana.....

Selesai masak agar2...en suami terus suruh saya bersiap sebab kitaorang kena gerak ke Nilai....hari pun dah agak lewat.

Tapiii...sebelum balik....saya cakap kat mama nak ambik gambar sekeluarga...kecuali abang ipar dengan keluarganya...diaorang tak balik..... so..kami berempat orang je lah.....mujur la balik...kalau tak harus mama bosan....katanya kak Sharon dengan anak2nya balik esok [Jumaat].... memang tak ada rezeki nak jumpa lah nampak gayanya.....yelah..nak berulang alik..Nilai ke PJ...PJ ke Nilai...memang en suami tak nak lah.....selalunya bila stay kat kl....memang hari2 boleh berulang alik ke PJ.....



mama & me

mak & anak
sama-sama sporting =))

Dah ambik gambar semua....tetiba rasa sedih pulak nak tinggalkan mama dengan pakcik.... Dalam pukul 6.30 petang, kitaorang gerak ke Enstek, rumah abang saya.

Memang tak pernah drive sampai ke Nilai.....melainkan abang saya yang bawak kitaorang.
Ikut arah ke KLIA jelah..sebab rumah abang saya dekat sangat dengan KLIA dan Mitsui.

Alhamdulillah....dengan jasa baik en google map yang dah upgrade service dia...akhirnya kami sampai ke rumah abang saya di Bandar Enstek dengan jayanya...sampai ke pintu pagar rumah abg saya en google map bawak.....ahahaha....

Tengah dalam perjalanan tu berkali2 mak dengan abang dengan anak sedara call...tanya kat mana...kat mana...haishhhhh.....diaorang mengusik saya dengan en suami kata bbq dah habis.....mesti sampai2 terus tido je..perut dah kenyang katanya....sabar je lah.... dengan nada selamba mamba saya......saya just cakap...ok la....tak pe....habis pun tak pe....ahahaha.....dalam hati tuhan je tahu betapa geramnya saya.....sabar je lahhh.......apasal tak tunggu.....sangat lahhh......[sambil buat muka selamba kat en suami.......]

Elok je kitaorang sampai...semua adik beradik, anak saudara semua dan sorang sepupu saya tengah tunggu kitaorang dan terus start membakar daging, ayam, kambing, jagung dan tomato..... [hahahaaa...kannn...... mesti tunggu princess sampai baru boleh mula........perasan nak mam kannn.....] wahhh meriah dan happening sangat.... sambil makan...sambil bersembang....sambil bergurau senda.......

Rendang - abang dengan kakak ipar yang masak.....

semuanya dah ready utk dibakar....

Sepupu aka chef utk malam nih...

hungry boys....hehehehe

rendang ayam mak mertua menjadi hidangan juga utk malam tu....tq mama =))

baby Adam bam bam bam....


keluarga kakak sulung saya

harus ada gambar makcik nih.....hehehe

Lewat malam baru habis ber bbq....lepas tu sesi bersembang2 dengan adik beradik dan emak saya di ruang porch rumah abang saya sambil menikmati suasana malam yang sangat mempesonakan....eheheheee...

Alhamdulillah.... rasanya raya haji ni lah baru rasa nikmat berhari raya....sebabnya.... raya aidilfitri lepas.... saya tak berapa sihat....dan tak sentuh pun baju raya sedondon dengan en suami....hehehe... lagiii....macam2 perkara berlaku....


Esok ada agenda lain yang dah abang saya plan untuk kitaorang....so... esok saya sambung cerita lagi....hehehe....




Nota kaki:
Kemain ada part by part....ahahaha.... alhamdulillah....sebab setiap kali ada family gathering....mesti akan rasa sangat seronok dan banyak kisahnya...... =)))










Terima kasih kerana membaca entry ini =))


No comments:

Post a Comment