Friday, September 4, 2015

PERKONGSIAN

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Salam Jumuah mubarakah.

Jom kita baca surah al-kahfi =))

Hari ni nak berkongsi sesuatu yang indah sebagai pengajaran dan peringatan kepada diri sendiri dan mungkin juga sahabat yang membaca.

Pernah tak pada satu-satu masa....bila kita menyoal sesuatu perkara di dalam hati tentang agama Allah atau sesuatu hukum... Allah menjawabnya di dalam al-quranNya. Maksudnya Allah memberi jawapan itu kepada kita melalui pembacaan kita di dalam al-quran dengan maksudnya yang disoal tadi secara tak sengaja.

Saya rasa ramai yang pernah mengalaminya....dan PASTI bagi sesiapa yang mengalaminya....akan terus merasa sebak, insaf dan syukur serta pelbagai lagi perasaan yang tak mampu nak digambarkan.

Sebenarnya...hampir setiap hari...terasa sangat rindu untuk menjejaki kota Haramain....setiap detik berada di sana menjadi memori yang sangat indah untuk saya....kadangkala...bila mengingati....air mata pasti akan hadir....kalau dulu...saya selalu soalkan..kenapa ye...bila orang dah pergi Mekkah...mesti akan rindu nak ke sana kembali......dan sekarang.....perasaan itulah yang sedang saya alami....

Semoga Allah menjemput saya dan keluarga kembali ke kota yang penuh kedamaian itu.....aminn...

Disana... diri akan terasa sangat dekat denganNya. Seolah....setiap permintaan itu di makbulkan sekejap itu juga. Contoh.... saya mohon agar Allah memberi dan membuka ruang untuk saya dan mak bersolat menampakkan kaabah di satu saf yang penuh, sekelip mata Allah hadirkan seorang hamba Allah...lalu memanggil saya dan mak untuk duduk di sebelahnya dimana ruangnya memang cukup utk saya dan mak.

Subhanallah.... permintaan demi permintaan saya di makbulkan ketika berada disana...sehingga tak tahu bagaimana nak ungkapkan betapa bersyukurnya saya......dan disetiap masa.....memang diri terasa begitu hampir denganNya....hati senantiasa tenang dan redha. Disana...saya merasakan setiap urusan itu dipermudahkan....saya tak nampak apa-apa kekurangan walaupun sebesar zarah....itulah hakikatnya....sebab...dari awal...saya mohon pada Allah, agar memperlihatkan kepada saya setiap apa yang dipandang oleh pandangan mata saya di sana....semuanya indah. Subhanallah...itulah hakikatnya.....='))

Disini, kita kembali kepada tugasan kita. Kesibukkan menguruskan hal2 duniawi kadang-kadang membuatkan kita terlewat untuk solat, kalau nak solat pun nak cepat2 habis...sebab kejar masa. Ada ketika langsung tak menyentuh Al-Quran pun sebab dah penat bekerja sehari suntuk. Solat pun kat hujung waktu, kadang-kadang tak sempat nak berdoa pun. Bila dah sedih atau dalam kesusahan baru nak ingat Allah.....
Itulah realitinya. Saya mengakui kekurangan diri itu sehingga kita merasa sangat jauh dengan Allah.

Ada ketika, bila kita membaca kalam Ilahi...kita kadang-kadang baca..tetapi tidak memahaminya.
Alhamdulillah...mungkin dah sedar dengan kesilapan diri, saya cuba meluangkan masa dan mendisiplinkan diri...selesai solat maghrib atau isya' terus baca al-quran.....dapat baca beberapa baris pun jadilah..... Sekarang nih saya baca tafsir, bagi memahami apa yang saya baca. Itupun kadang-kadang baca dan faham maksud tetapi tak mendalaminya.... betapa lemahnya saya sebagai hambaNya......

Entah kenapa... ketika membaca surah Taha سورة طه
Seperti yang saya katakan tadi..membaca hanya sekadar membaca tetapi tidak memahami walaupun selepas membaca maksud dari satu ayat ke ayat seterusnya.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ َ

طٰهٰ َ
ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‏ َ
2. Kami tidak menurunkan Al-Qur’an ini kepadamu agar kamu menjadi susah;

إِلاَّ تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى
3. tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah)

تَنْزيلاً مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَ السَّماواتِ الْعُلى‏ َ
4. yaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi

الرَّحْمٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‏ َ
5. (Yaitu) Tuhan Yang Maha Pengasih, yang bersemayam di atas ‘Arasy.

لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَما فِي الْأَرْضِ وَما بَيْنَهُما وَما تَحْتَ الثَّرى‏
6. Kepunyaan-Nya-lah semua yang ada di langit dan di bumi, serta semua yang di antara keduanya dan semua yang tersembunyi di bawah tanah.

وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى‏
7. Dan jika kamu mengeraskan ucapanmu, maka sesungguhnya Dia mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi

ٱللهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ َ
8. Dialah Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia, Dia mempunyai al-Asmâ’ al-Husnâ (nama-nama yang terbaik).

Sehinggalah ke ayat 113, tiba-tiba hati saya terdetik...
[selalunya....memang suka menyoal sendiri di dalam hati......manusia tu penuh dengan kelemahan.....nak tahu jawapan tu segerakan......itulah realitinya.....]

Soalan saya di dalam hati: Bagaimana Nabi Muhammad saw menerima wahyu daripada Malaikat Jibril dan bagaimana Nabi boleh menghafal senaskah al-quran nih.....

[Ya Allah....sampai kesitu sekali persoalan di naluri saya sedangkan saya bukan tak tahu.... Setiap nabi diberi mukjizat oleh Allah...jadinya tidak mustahil seorang Nabi yang diangkat sebagai kekasihNya dapat menghafaz Al-Quran..... tiada yang mustahil ttg kekuasaan Allah......]
saya baca ayat seterusnya....dan beberapa saat, Allah menjawab persoalan saya.....subhanallah....



Subhanallah.... Allah menjawab persoalan yang bermain di sudut hati dan naluri saya. Penjelasan dengan ayat dan tafsirnya seolah membuatkan saya rasa terlalu dekat dengan Nya.... Ye... tiada yang paling hampir dengan kita kecuali Allah.....
Terus saya sujud syukur....

Syukur kerana tiada benda lain yang memberi jawapan yang mungkin akan menyimpang akidah saya.... betapa Allah menyayangi hamba-hambaNya..... DIA mendengar setiap apa yang kita fikirkan...Sebenarnya tiba-tiba sahaja persoalan tu hadir...saya sendiri macam pelik.... namun .....itulah cara Allah menghapuskan kesedihan saya sebenarnya..... kerinduan untuk merasai nikmat seperti itu akhirnya terlerai juga dengan hanya satu persoalan dan sepotong ayat..... [hmmm....kesat air mata jap....]

Dan perkara yang sama berulang-ulang selepas itu...dimana setiap persoalan saya dijawab dengan ayat2 suciNya....alhamdulillah.....sebenarnya saya rasa nikmat sangat...... tak tahu nak ungkapkan macam mana..... lepas satu per satu persoalan saya terjawab.....saya terus bgtahu en suami saya sambil menitik nitik air mata saya.... sehingga en suami usap kepala saya..... yeee....saya rindu untuk menghadapi situasi itu......walaupun masih belum ada peluang lagi untuk ke sana.....perasaan yang sama yang saya alami disana...Allah berikannya kepada saya disini......alhamdulillah.

Benarlah....senantiasalah berpandukan kepada al-quran dan sunnah..... InshaaAllah hidup kita akan selari pada jalan yang benar....


Syukur juga....[mungkin saya tidak pernah cerita di blog ini].....
Allah hadirkan seorang insan untuk memberi panduan kepada kami suami dan isteri pada bulan ramadhan yang lepas. Mungkin sebelum tu saya dan suami pernah berniat, untuk solat sunat tarawih di masjid2 yang berbeza...nak menikmati keadaan solat sunat terawih pada imam yang berbeza di berlainan masjid. Alhamdulillah...ianya dimakbulkan Allah...walaupun di pengakhiran Ramadhan itu keadaan kesihatan saya terganggu.........namun tetap bersyukur...sekurang2 nya....saya dan suami dapat merealisasikan hajat yang terpendam.

Selain nak bersolat di masjid yang berbeza, saya dan suami juga berhajat nak sedaya upaya menggandakan jariah. Tapiii bagaimana?

Itulah Allah hadirkan seorang insan untuk memudahkan urusan kami....walaupun berhubung melalui alam maya....namun caranya sangat berkesan....bagaimana......kita amalkanlah #tamakpahala inshaaAllah.......dengan cara bagaimanapun.....tapiii niat kita ikhlas.....Allah akan mudahkan segalanya....bukan hanya dilakukan pada bulan ramadhan sahaja..... di bulan2 yang lain pun kita boleh lakukan..... yang penting niat kita ikhlas. Alhamdulillah.


p/s: Tujuan bercerita bukan untuk menabur riak.... sebaliknya...ambillah walau satu ungkapan sekalipun sebagai pendorong untuk kita melakukan kebaikkan.... bila kita ingat Allah...maka Allah akan berlipat kali ganda akan berada hampir dengan kita..... bila kita berniat sesuatu yang baik.....InshaaAllah....Allah akan permudahkan segalanya..... yang baik kita kongsikan bersama ya..... =)))







Terima kasih kerana membaca entry ini =))

No comments:

Post a Comment