Tuesday, October 27, 2015

KE KL HANTAR MAK DAN ABAH

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Hari ni sambungan dari entry sebelum nih.

14/10/2015 - Rabu

Alhamdulillah...bangun je pagi....dah 1 Muharram 1437 hijrah. Awal Muharram di KL....Alhamdulillah. Terasa sangat segar setelah dapat melelapkan mata semalaman.

Memang tak ada agenda apa-apa pun hari ni..... yang pasti...hari ni kena balik Ipoh segera...sebab en suami ada meeting malam nanti pkl 8.30 malam katanya.

Sebenarnya memang tak ada plan pun nak ke KL ni.....mula asalnya....mak dengan abah nak ke KL dengan ETS sahaja...tapiii en suami pulak rasa kesian sebab mak ngan abah dah berumur...jadi rasa susah hati pulak nak lepaskan mak ngan abah berdua naik train...lainlah kalau ada anak saudara temankan..... so...kami bersetuju nak hantar mak ngan abah ke KL.... hari Isnin malam baru en suami bgtahu...so...mana yang baik...i follow je....lgpun untuk mak ngan abah.....tak kisah susah mcm mana pun.....mereka berdua harus diberi keutamaan.....

Abah saya ada appointment dengan Dr di IJN hari khamis tu 15/10/2015.... tak tahu sama ada Dr. proceed utk buat angioplasty atau apanya... harap biarlah abah ke IJN dengan sihat....dan balik pun dalam keadaan yg lebih sihat.....aminnn...

Ok sambung cerita di pagi 1 Muharram...

Pagi ni abang saya ajak breakfast di O'Briens di Great Eastern Mall Ampang.
Pepagi dah pekena kopi nya yang sangat best.....dah rasa addicted pulak dgn kopi dia.....



set yang abang saya dgn kakak ipar saya pilih ni memang sedap dan terbaik...tak tahu la pulak apa nama set nih....tapii seriously memang sedap....hehehe....
setiap hidangannnya...mesti ada potato chip....



Kopi nya yang super sedap......abang saya siap beli biji kopi nih dan buat sendiri di rumah dia.....



my only brother and sister in law....



dan harus ada gambar si penulis yang gedik.....jemput minum kopi.....
selalu minum kopi che nah je kat rumah kannn.....=)))

Ok..pada yang tak tahu..... O'Briens ni dapat pensijilan halal JAKIM ya..... ada sijil JAKIM di pamerkan di cafe ini.

Dah selesai breakfast, kami jalan2 kat dalam shopping mall tu....nak mencari tongkat abah....so...kitaorang masuk ke dalam outlet jual barangan sukan....dan beli hiking stick adjustable punya.

Memula tertanya2...apasal la abang saya suruh pilihkan hiking stick nih.....rupanya....ringan, senang dan mudah dibawa. Memudahkan abah saya.....




Ehsan gambar dari: Google

Beginilah rupanya hiking stick yang abang saya belikan tu....lepas ni kalo nak mendaki bukit yang tinggi dan tak berapa nak tinggi....boleh pinjam abah sy punya.......saya cakap mcm ni kat abang saya....terus kena jeggil dgn dia......ahahahaa.......terus kena julur lidah dgn saya.....bweeekkkk... en suami jadi tukang gelakkk.....ahahaha

Lepas tu kami jalan2 lagi dalam mall tu tgk barang2 rumah..... macam2 lah barang2 yang best yang terlintas di fikiran...... abang saya cakap...mark siap2 dalam wishlist........cehhhh....mark je pun...ingatkan suruh booking....ahahahaa..... tak kisah...janji dah ada dalam listing......[sambil dalam otak dah siap ada calculator.... + - % x = $$]

Abang saya bawak kitaorang ke rumah baru dia Infiniti dekat dengan Wangsa Walk tak silap saya..... nak tunjuk kat en suami saya rumah baru dia yang dijangka siap tahun 2017. Saya dah tengok dah sebelum nih..... tapiii best jugak...dapat tgk rumah contoh.....ok..ambik gambar siap2...simpan dalam wishlist saya.....ahahaha....

Dah tengah hari baru sampai rumah..... en suami cadang nak terus balik lepas solat zohor. Tapiii abang saya suruh kitaorang lunch dulu. Lepas tu pekena kopi secawan. Kebetulan kakak saya ada datang bawak Adam yang bam bam bam....main dgn budak gemokk tu...cium dia puas2.....rinduuu....huhuhu....





Kita minum kopi O'briens di rumah je lah.....hehehehe....
abang saya buatkan utk kitaorang....terus request nak mesin tuu...... ahahahaaa.....tak payah pg kopi bean dan stabak lagiiii...... =)))

Lepas zohor dan lepas lunch...kami gerak ke PJ...singgah rumah mak mertua sebelum terus balik ke Ipoh. Memang selalunya akan begitulah....kalau ke KL...harus ke rumah mertua....satu jalan nak balik ke Ipoh.....atau...dari Ipoh ke PJ dulu kemudian ke KL...balik tu singgah lagi ke PJ....ikut mana yang senang.

Dah sampai PJ...sembang2 dengan mama.....

Mama bagi en suami saya bag Samsonite. Kat PJ memang ada butik2 barang2 berjenama nih.... katanya saja jalan2 ke butik tu....lepas tu tertarik dengan beg sandang tu....terus belikan untuk anak kesayangan.....katanya.....hahaha..

Saya dengan en suami just lepak2 kat rumah mak mertua saya tu sambil tgk2 burung dan ikan.....nak rehat sebelum gerak ke Ipoh. Mak mertua ajak makan....tapii dah kenyang....memang dah tak ada ruang nak masuk dah....hehehe....

Tiba-tiba mama datang pada saya dan bagi saya seutas jam. Katanya saja2 beli untuk menantu..... terkejut la jugak masa tu..... sebenarnya....mama memang selalu bagi saya barang....seperti sebelum ni...ada je lah barang yang mama nak bagi kat saya.....sampaikan kalau mama beli perfume pun....mesti mama akan belikan satu untuk saya......katanya lagi....pakai pelasah jam tu hari2...saya terima dengan hati yang sangat happy.... mama bagi jam tu dalam kotak habib jewels....masa tu dalam fikiran saya....mungkin kotak tu kecik sikit dari kotak jam....agaknya lah.....hehehe.... so..saya pun dengan happynya...ambil la kotak tu....bila saya keluarkan bantal kecik yang khas utk jam dari kotak tu..... terus nampak seutas rantai tangan emas dibawah bantal kecil tu. Agak terkejut jugak bila dikatakan yang itu juga untuk saya...... masyaAllah.....tak tahu nak kata apa..... Allah je tahu perasaan saya masa tu. Walaupun saya ni bukanlah peminat emas.....yang suka nak pakai emas sana sini mcam mummy jarum tu hehehee........ tapiii pemberian itu sangat bermakna pada saya.

Setiap apa yang org2 tersayang bagi pada saya ianya memang akan menjadi benda yang paling saya sayang......

Saya sangat sangat menghargai pemberian itu namun pelbagai persoalan bermain diminda saya sehingga saya merasakan...layakkah saya menerima barang semahal itu.........Pertama...ianya dari emak mertua saya...
Kedua....layakkah saya memiliki barang tersebut......
Ketiga....apakah kebaikkan yang saya dah buat sehingga saya dapat barang2 semahal itu daripada mertua saya.....
Keempat....saya bukan menantu yang baik...yang selalu akan ada di samping mertua saya..... hanya sekadar berkongsi cerita di corong telefon sahaja....itupun kadang2....

Sepanjang jalan ke Ipoh...bermacam2 persoalan bermain di minda saya....ini kali ke 3 saya menerima hadiah semahal itu....pertamanya, sepasang brooch bertahtakan berlian kesayangan mertua saya [saya sayang nak pakai....] kedua... sebentuk cincin...juga bertahtakan berlian.....dan ini yang ketiga...sekaligus 2 sekali utk saya....

Alhamdulillah...

Namun.....en suami meredakan hati saya......katanya.....itulah rezeki dari Allah....buat hambaNya.....layak tidak layak...sebenarnya bukanlah perhitungan kita.......kelayakkan untuk masuk ke syurga dan neraka juga di dalam perhitungan dan ketentuan Allah.... ini rezeki dariNya.... dan Allah menggerakkan hati ibunya untuk memberi kepada saya.....dan itulah bahagian saya......jadi..bersyukurlah dengan pemberianNya...tambahan....ibu mertua saya tak ada anak perempuan......
memang saya bersyukur sangat......sangat sangat....



Alhamdulillah....kejutan dari ibu mertua saya.....

Sepanjang jalan ke Ipoh kami ditemani oleh hujan yang agak lebat.
Alhamdulillah...lewat jam 7.30 malam....kami selamat sampai ke Ipoh.
Lepas solat isya'...suami terus ke meetingnya.....

Saya...sibuk berwhasapp dengan group adik beradik saya ttg pemberian mertua saya tu.....share happiness dengan diaorang....memang terkejut siput saya dibuatnya....

Alhamdulillah...semua rezeki itu datangnya dari Allah.

Kata suami saya....ni permulaan rezeki untuk tahun baru 1437 hijrah....alhamdulillah...semoga Allah terus murahkan rezeki kita semua..

Itulah perjalanan kami untuk 2 hari.....memang penat... namun disebalik kepayahan itu....ada hikmahNya yang tidak ternilai.....

Alhamdulillah.


Nota kaki:

saya just share happiness saya.....tak ada riak sekalipun nak menunjuk2....senantiasa bersyukur dengan kurniaanNya... Menulis dan share kegembiraan disini adalah untuk tatapan dan catatan peribadi saya....untuk saya selak semula helaian demi helaian kenangan2 saya di setiap hembusan nafas yang sementara kuniaanNya....

InshaaAllah....semoga Allah membantu saya dalam menjaga hati saya.....=))




Terima kasih kerana membaca entry ini =))



2 comments: