Monday, October 26, 2015

SELAMA - JURU - KUALA KURAU - IPOH - KL

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Semoga hari2 kita disinari barakah Ilahi.
Alhamdulillah....kita dah berada pada 13 Muharram 1437.
Semoga pada tahun baru ini.... kita akan menjadi lebih baik dari yang sebelum...InshaaAllah.

Setelah hampir 2 minggu tak menjenguk ke blog.... hari ni baru ada feel nak menulis.

Ni cerita 2 minggu lepas.

13/10/2015 [Selasa] - Saya dan en suami ambil cuti nak teman kakak saya buat post visit di Selama. Nak ke Selama tu sebenarnya agak jauh dan risau jugak kakak saya nak drive sensorang.

So... saya dgn en suami pun decide lah nak teman kakak saya nih....dapat jugak saya mencuci mata...hehehe..... saja suka suki je pun...

Seawal pagi kitaorang dah keluar rumah dan menuju ke Selama.

Perjalanan ambik masa lebih kurang 2 jam jugaklah nak sampai ke sana. Memang tak berani nak bagi kakak saya tu drive sensorang sebab jalannya sunyi...kalau jadi apa2...memang agak susah sikit nak minta bantuan kan.....

Dalam pukul 10.45 pagi macam tu kitaorang dah sampai ke Selama. Kakak saya buat post visit adalah dalam 15 minit je....yang lebihnya....masa banyak habis di jalan....Sempat lah jugak saya mengimbau balik kenangan selama berada di Selama.... masa tu gelak2 dengan en suami bila singgah di satu pasaraya nih..... masa tu.....beli barang pun nak sedih kan.....sabar je lah..... sebab memang tak biasa tinggal jauh2 dari en suami....siap kena perli2 lagi dgn en suami......haishhh.... ngengada lah...tak payah ingat....hehehe....



Wefie dgn en suami...wajahku yang tembun bagaikan di taruh baking powder....uwaaa.....
Masa inilah mengimbau kenangan disini.....ahahaha....



Wefie lagiii sebelum meneruskan perjalanan ke Juru....

Ok..next destination kitaorang cadang nak terus ke Juru.....dah lama tak lunch ikan bawal goreng rangup tu....alang2 dah ke sana...tak sampai sejam je lagi nak sampai ke Juru tuu.... makanya...kami bertiga pun berpakat nak terus lunch di Juru...yeay....

Sampai dalam jam 12.00 tengah hari macam tu...memang time yang tepat lah....untuk kita terus lunch. Pelanggan pun dah ramai masa tu.... kalau datang lambat sikit...harus tinggal ikan goreng je kot... tapii masa kitaorang sampai tu....lauk pauk nya banyak lagiii.... so..boleh pilih la...nak kari ikan sembilang ke.....sayur semua tu....dan haruslah menu utama yang menjadi pilihan semua....ikan bawal gorengnya dengan cicah kicap.

Saya just ambik nasi separuh, taruh kuah kari dan seekor ikan bawal goreng..... memang terbaik...dah memadai utk mengenyangkan perut masa tu.....alhamdulillah...



Inilah tujuan nya ke Juru ni.....ikan bawal goreng rangup.....ehehee....



Cicah dengan sambal kicap pekat yang pedas nih.



hasil laut tangkapan kakak saya di dalam periuk kedai nih.....ehehehee....



Jemput makan....makanan yang simple...tapiii....sangat menyelerakan....

Layan makan semua dah dekat sejam.... dah siap solat semua....kitaorang gerak ke Kuala Kurau.

Memula lalu dulu Tanjung Piandang. So...sempatlah kakak saya singgah buat post visit kat sana... 10 minit je kan... lepas tu terus ke Kuala Kurau.

Selesai kakak saya buat post visit, kitaorang pergi ke kilang buat telor masin yang biasa kitaorang pergi tu.... Kali ni mak dia pulak yang jaga.... biasalah orang2 tua dulu2...memang peramah....hehehe...



Wefie lagi di kilang telor masin....pun boleh lahhh.....ahahahaa



Kebanyakkan pekerja....majoritinya melayu.... ramah dan mesra....orang2 kampung ni jugak kata owner kilang nih.....berbangsa cina...tetapi sangat baik dan peramah.



telor2 itik



pemilihan sebelum di masinkan.....hehehe



Yang ni dah ada orang tempah.



6 kotak ni kitaorang punya..







Sempatlah ambik gambar aunty ni ikat kotak telor masin nih....

Selesai membeli semua pesanan2 orang..... kitaorang singgah kat jeti tempat berlabuhnya sampan2 nelayan untuk berehat. So...kebetulan ada satu sampan nelayan kat situ tgh berlabuh.....kitaorang ambik kesempatan utk berposing kat situ......adoyai.....namapun laut kan....haruslah panas.....tapiii nak posing punya pasal.....ku redahkan jua....hehehe...



menikmati view yang sangat indah dan mempersonakan.



candid....masa ni tgh gayat nak naik jeti nih.....kakak saya siap pakai heel lagi....kau mampu....sabar je lah....hehehehe....



dan akhirnya berjaya jugak.....ahahaha



harus ada gambar berduaan.....walaupun terik mentari...ku gagahi jua...hahahaaa......caittt...

Kitaorang teruskan lagi perjalanan untuk singgah ke pejabat pos Kuala Kangsar.
Pukul 5 petang kitaorang sampai dan kakak saya selesaikan segala urusannya.....terus balik ke Ipoh.
Kami selamat sampai Ipoh dalam pukul 6.00 petang.

Dah selesai bersihkan badan semua....rehat sekejap..... lepas tu buat perkara yang paling malas sekali...iaitu kemas baju dalam beg nak ke KL pulak malam tu jugak.....

En suami sibuk uruskan budak2 berbulu..... manakala saya sibuk iron baju dan kemas baju....

Lepas isya' kitaorang gerak ke KL pulak....bawak mak dan abah ke rumah abang saya sebab abah ada appointment di IJN.

Sepanjang perjalanan tu memang hujan lebat sangat2....

Alhamdulillah....sampai KL jam 11.30 malam.

Duduk sembang2 dengan abang saya....lepas tu dah tak larat....letak je kepala...terus la bermimipi indah di KL pulakkkk.....



Esok cerita di KL pulak..... =)))


 
Terima kasih kerana membaca entry ini =)))


3 comments:

  1. Tengok banyak post sukasuki alia kamal..eh eh... di kampung saya ni..@Kuala Kurau
    eh eh lagi..rupaya alia dan kamal ...si kamal rakan kerja saya.
    untuk telur masin boleh hubungi saya jika nak 0125672154-Diana @ Ipoh dan di mana jua..hehe

    ReplyDelete