Thursday, December 31, 2015

BALIK KL & PJ

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Baru2 ni ada cuti 4 hari sambungan cuti Maulidur Rasul dan Cuti hari Krismas terus sambung ke sabtu & Ahad. [ni cerita minggu lepas...baru ada feel nak update....hehehe.....]

Memang tak de plan apa-apa pun nak kemana-mana. Plan nya nak jaga Adam sahaja. Kebetulan kakak saya balik time tu. Dan tak semena-mena, mak mertua call suruh balik PJ. Katanya ada urusan yang nak di selesaikan....so.. kami pun plan nak balik PJ hari Jumaat tu...lepas kakak saya sampai dari KL naik train ETS.

Kebetulan pulak, bapa saudara saya di masukkan sekali lagi ke Hospital Ampang dan berkait pulak kakak ipar yang selamat bersalin anak ke 5 mereka di Prince Court.... so..berkait dan kait itu.... maka, kami pun ke KL dan bawa mak saya sekali.... sebab nak tgk cucu baru dan adik ipar yang admitted.

Benar, perancangan Allah itu sangat teratur dan sempurna. Perfect...

Kami bergerak ke KL dalam jam 11.00 pagi, hari Jumaat. Masa tu dah bajet jalan mesti dah clear. Memang benarlah andaian itu, kami ke kl dengan santainya. Abah tak ikut, tinggal dengan kakak2 saya..hehehe..

Jam 2.00pm macam tu kami dah sampai KL...sebab berhenti makan....terus ke rumah abang saya hantar mak ke sana. Kebetulan kakak ipar dah discharge pulak masa tu....kalau tak..... nak jugak saya merasa ke Prince Court tu.....hehehe.....Memang masa tu tak sabar nak tgk baby baru....Sangat sangat comel.... semua baby dalam dunia ni comel2 belaka kan..ahli syurga....

Lepas tu terus gerak ke PJ rumah mak mertua. Elok sampai mama tak de pulak... keluar beli makanan katanya..... so...masa tu en suami terus decide nak ke KLCC...jalan2 cuci mata... punyalah susah nak dapat parking, dah dapat jauh la pulak...hehehe.... elok kitaorang masuk je....memang penuh sangat dengan manusia.....ok... air cond pun dah tak rasa....masa tu dah rasa rimas ya amat..... terus keluar dan balik ke PJ semula.... masa tu mama call dan bagitahu mama dah ada kat rumah.

Dah sampai rumah mama di PJ- Lepas solat semua..kitaorang keluar ke Jaya Store...teman mama cari barang dan minum2 di Starbuck. Kebetulan cuaca pun hujan selebat lebatnya.

Sembang2 dengan mama spent masa dengan mama.... macam2 ceritera...hehehe.... lewat jam 8.00pm kitaorang balik. Masa nak balik, pakcik siap ambik kan kitaorang rambutan [dah siap kait] dengan limau bali yang ditanam tumbuh dengan subur kat depan rumah.



Posing dgn mama kat Jaya Store PJ

Minum2 hot chocolate di Starbuck

Kitaorang gerak balik ke KL semula. Ingat nak ajak anak2 sedara keluar makan...teringin nak makan pulut mangga..... sekali abang saya suruh tunggu dia sebab nak keluar makan sekali.

Abang saya suruh naik kete dia sekali...dan bawak kitaorang pg makan kat Wangsa Grill by Chef Zubir. First time saya dan en asben makan kat situ....mmg sedap dan terbaik...



Esoknya, memang tak ada plan nak kemana-mana...cuma nak ke hospital tengok bapa saudara saya.

Lepas breakfast...layan my domei2 Muhammad Umar....sementara nak tunggu masa lawatan kat Hospital Ampang yang bermula jam 12.30 tgh hari. Masa tu abang saya kat rumah jadi mr mama..... masa tu dia terfikir2 nak masak apa utk kakak ipar yang dalam pantang....saya terus cakap...masak ikan steam....terus abang sy suruh bibik keluarkan ikan dan potong halia banyak2....bawang putih.....dan bawang merah...wahhh tak sabar nya nak lunch..... Untuk pengetahuan...abang saya memang pandai memasak...dan masakannya...mmg first class...lazat sgt.....nak harapkan adik dia yang tgh menulis nih..... memang tak lah.....ahahahaaa....sabar je lah kan...[nyorok belakang pintu....]..tapiii adik beradik saya semuanya master di dapur.... saya...boleh masak dessert je lahhh....ahahaa...ehh kira ok lah tu kannn.....

Kami ke Hospital dengan mak dan ambil sekali mak saudara yang balik sekejap utk masakkan bubur utk ayah ali... sampai2 terus dapat masuk. Eh.....ok jugak Hospital Ampang nih..... kemudahan yang sangat eklusif jugaklah berbanding dengan hospital kerajaan yang lain. Mungkin sebab baru.....Tempatnya pun sangat selesa. Tak kisah lah kan....janji pesakit dapat rawatan yang terbaik dari Dr.

So, dapatlah kami berjumpa dengan bapa saudara saya. Sepatutnya discharge hari tu jugak...tapi disebabkan demam yang berterusan dari malam tadi, terpaksa Dr tahan wad dan dalam pemantauan. Harap ayah ali saya cepat sihat dan diberi kekuatan berganda oleh Yang Maha Penyembuh. Sempat jugak bergurau senda dengan ayah ali saya tu..... namun..jauh disudut hati.... memang tak tertahan hati....nak menangis...sedih dan tak sangka ayah ali yang jarang sakit...tetiba terlantar di Hospital....AllahuAkbar.....

Abang saya hantar whatsapp kata makanan dah ready utk lunch....so...kitaorang balik..tapii mak dan kebetulan kakak saya yang sulung pun ada sekali...diaorang balik lewat sikit sbb nak teman mak saudara saya kat hospital.

Lepas solat...kami lunch sama-sama dengan keluarga abang saya....memang terbaik masakan abang saya..... suami isteri pandai masak....kakak ipar saya pun sangat pandai memasak especially nasi ayam....mmg terbaik......dulu kakak ipar selalu masakkan utk mak ikan steam masa mak lepas bypass...saya tumpang 2 kaki je..... hehehee....berselera kitaorang makan.


Sebelum di steam kan.....nampak tak banyaknya halia disitu....hehehe..Gambar selepas tak sempat nak snap...sebab dah tak sabar nak makan....sedappp ok...

Lepas lunch kitaorang rest sekejap. Ingat nak balik awal....lps solat en suami terlajak tido sampai pkl 5.00pm mcm tu....hahaha..sabar je lah [kenyang sangat tuu...]..... kitaorang bersiap semua konon nak balik. Sekali en suami ajak ke KLCC katanya nak ke kinokuniya..... memang jenis yang suka membaca nih.....pantang la nampak kedai buku...adoiyaii.....nak pg jugak2.... kitaorang ajak anak2 abang saya keluar sekali sebab nak makan terus. Memang teringin sangat nak makan pulut mangga tu kan...so..memang rezeki kitaorang...makan hidang sekali dengan dessert..pulut mangga...hehehe...


Pulut mangga ni mmg sangat sedap dan terbaik

Lepas tu terus ke KLCC... dah ke kedai buku Kinokuniya.... anak sedara nak makan ice cream Jipangi.... dan saya pun tak pernah rasa..... kitaorang jalan kaki dr KLCC ke Avenue K... dan terus beli ice cream Jipangi....ehhh..lain macam sangat bentuk ice cream tu...dah dah..jangan nak fikir benda lain..... Ada sijil pengesahan halal...dan dengan yakin...kami pun sama2 makan.....memang sedap ice cream tu......semua ambik perasa vanilla. Satu RM6 untuk junior punya.


Selalu datang ke KLCC idak perasan yg kita blh nampak bangunan KLCC tu.....kali ni datang baru perasan dan rasa jakun sekejap....hehehe....anak2 sedara saya pun baru perasan benda tu.... =))


Dengan anak2 sedara..... sepanjang kon tu ada ice cream....memang sedap...

Dah puas menjelajah KLCC...kitaorang gerak semula balik ke rumah abang saya....solat terus dan barulah gerak balik ke Ipoh. Mak tinggal kat KL nak tolong jaga baby domei Muhammad Umar.... Ahad baru balik ikut sepupu saya [anak ayah ali].

On the way nak balik....memang jalan ke arah Selatan...sangat2 sesak.... nasiblah tak plan nak ke KL hari Sabtu.... kalau tak mmg naya...jalan nak ke Utara....memang lengang....hehehe...dan kerana tak banyak kereta itulah...tiba di Tapah....en asben terus diam....termasuklah saya...macam ada sesuatu menumpang kami.... masa tu dah rasa lain macam je....dada saya berdebar kencang masa tu..... bukan takut tp macam nak marah benda yang mengganggu perjalanan kami tu...... terus baca surah al-fatihah dan ayat kursi.... tak lama lepas tu terus rasa ok.... kami saling berpandangan.... sebab tu...saya tak suka travel memalam...bukan kali ni je.... beberapa kali dah terkena...ada sekali tu......benda tu siap tolong bercakapkan utk saya lagiiii...sampai asben saya cepuk muka saya sebab cakap benda yang bukan2.........sabar je lah...sebab masa tu saya lost.......mamai kerana penat....lepas balik kerja terus travel ke KL.....huhuhu.....sekali tu...ada benda menolak bangku saya beberapa kali......dah lama tak travel memalam niii......tu yang rindu kat kitaorang kot.....ahahahaaa....ehhh...jangan nak merepek lagilah...hope tak nak jumpa makhluk jahat tu lagiii......

Kitaorang tak berhenti pun.... sampai Ipoh jam 11.30 malam...anak2 sedara di rumah dah siap tunggu kitaorang lagi.....alhamdulillah...Allah melindungi perjalanan kami.

Dah siap basuh kaki semua...barulah saya pegang Adam....rindu si guni beras tu.....

Keesokkan harinya....bawak anak2 saudara saya keluar makan lagi ice cream Jipangi di Aeon Klebang. Upah sebab jaga kucing2 notty saya....heheheee...



Kali ni try perasa coklat.....kurang sedap....vanilla sangat sedap...=))

Manakala kakak2 saya sibuk masak2 di dapur...macam2 masakan diaorang masak [kan dah kata diaorang master sgt kat dapur tu.....]..... saya..... lepas balik dr Aeon Klebang terus rehat dalam bilik.....berlatih nak jadi permaisuri katanya....hahahaa....[keluar tanduk jahat....] Layan Adam sebelum si guni beras tu balik KL...huhuhu..... lepas diaorang semua balik.... memang rasa sunyi sepi rumah..... rindu pulak nak main dgn Adam....

Malam..kemas rumah sampai berpeluh2 dibuatnya [hilang terus feeling permaisuri....terus rasa mcm si bawang putih pulak.....ahahaha...] lepas tu......terus layan cite hindustan..... ingat nak tungggu mak sampai dr KL...rupanya....dah lena di buai mimpi...pkl berapa mak sampai pun saya tak sedar..tau tau dah pagi..... kena pg opis......pandang kiri kanan...macam pelik....rupanya jam loceng dah balik KL....huhuhuu....nasib en suami baik hati....nak hanta saya.....terus senyum sampai ke telinga......

Tulah cerita 4 hari bercuti.... kalau tak balik KL...mesti balik PJ.... itulah kampung saya sekarang...... =))













Terima kasih kerana membaca entry ini =)))


1 comment: