Wednesday, December 30, 2015

DIBERI PELUANG UNTUK MENJAGA ADAM IBRAHIM

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Pejam celik pejam celik, lagi 2 hari kita akan melangkah masuk ke tahun baru masihi 2016.
Terlalu cepat masa berlalu meninggalkan kita dengan kenangan suka dan duka.

Beberapa hari ni terasa kerinduan dengan si comel Adam Ibrahim setelah hampir 2 minggu saya menjaga Adam sementara nak mencari baby sitter baru. Sebelum ni Adam dijaga oleh emak saudara saya, tetapi disebabkan emak saudara perlu menjaga bapa saudara saya yang kini menjalani rawatan kanser perut di HKL, maka kakak saya perlu mencari pengasuh baru untuk Adam.

Di Ipoh, kakak saya dah siap call jiran sebelah rumah untuk menjaga Adam sementara saya ke pejabat. Sebelah pagi, sebelum ke tempat kerja, saya akan hantar Adam dan sebelah petang, kakak2 Adam [anak2 kakak saya] akan ambil Adam dari rumah jiran sebab saya kadang2 sampai agak lewat.

Pengalaman menjaga Adam adalah pengalaman yang sangat manis.... sebab si guni beras tu adalah budak comel yang paling baik dan tak banyak kerenah. Selain sangat aktif dan suka main....dia jarang menangis kecuali kalau nak susu je..... tidur dengan saya sepanjang saya menjaganya....2 kali jaga setiap malam....pukul 2.30 pagi dan pukul 6.00 pagi... wahhh best betul bila ada jam loceng yang comel nih....hehehe... kadang2 kalau Adam lewat bangun...saya akan kejutkan dia... dan automatik....dia akan tersenyum sebagai hadiah pagi yang paling indah untuk mak sedara dia nih...... kadang2 sebelum mandi.....en suami akan main dengan adam....memang mengekek dia gelak.....heheheee...

Baru2 ni badan Adam gatal2 dan ada bintik2 merah di seluruh kulit badannya. Masa balik kerja, saya dengar dia menangis dan mak dah siap buka baju dia... Ingatkan Adam nak tidur atau menyusu.... bila tgk..... ada banyak bintik2 merah kat kulit badan Adam....sambil tu dia menangis2 macam gatal sangat.


Bintik2 merah penuh satu badan...depan dan belakang....

Masa memula tgk....Rasa macam nak gugur jantung....risau sgt tgknya..... saya terus bgtahu kakak saya... Niat hati memang nak terus bawa ke emergency Pantai Putri.... saya sempat tanya pada kawan2 sekolah di group whatsapp untuk bg info klinik pakar kanak2 yang masih buka pada waktu2 begitu. Mujur salah seorang sahabat sekelas saya cepat bagi cadangan untuk bawa ke klinik pakar kanak2 di pekan Ipoh yang masih beroperasi sehingga jam 8.30 malam. Tq tq sangat immie.... memang dah tak boleh fikir apa dah....almaklumlah...saya tak ada pengalaman bawak baby ke klinik kanak2... memang tak tahu pun.....



Tak bertangguh, saya dan suami serta saya bawak Adam dan kakak sulung Adam ke klinik Dr Tang di Pekan Ipoh. Alhamdulillah, klinik masih buka....dan kakak Adam yang isi form untuk Adam....hehehe..dah cerdik anak saudara saya tu.

Bila jumpa Dr Tang....Dr check Adam...syukur Adam tak demam, dia sangat aktif bila Dr nak check dia....hahahahaa....rupanya Adam kena jangkitan virus persekitaran yang sapa sahaja boleh terkena tambahan pula kulit Adam sangat sensitif sejak lahir lagi....

Dr bagi ubat makan [utk tahan gatal] dan krim untuk sapu diseluruh badan. 2 Hari lagi kena follow up jumpa Dr. lagi.

Balik tu, dah bagi ubat dan susu, serta sapukan krim kat seluruh badan yang gatal2 tu, Adam tidur lena.... tak menangis pun malam2 kecuali bangun untuk menyusu sahaja.

Esoknya bgtahu dekat pengasuh Adam untuk jangan menggunakan apa2 sabun pun, gunakan krim yang diberikan oleh Dr dan makan ubat untuk tahan gatal.... [tak sangka pepagi dah mengadun baby kan.....hehehe....] memang banyak songeh budak gomok nih tauu.....janji Adam sihat....[sambil gurau2 dengan pengasuh Adam...]

Alhamdulillah.... selepas check up Dr utk kali ke 2...Dr Tang cakap ada improvement.... gatal2 dah mula kering. Dr bagi sabun dan continue dengan krim sapu. Lagi seminggu Adam kena datang klinik lagi untuk check up....




Beberapa hari ni...bintik2 merah dan mula kering dan hilang....syukur sangat2.... harap Adam terus sihat dan ceria sampai bila2...

hari Ahad lepas [27.12.2015] kakak saya bawak Adam balik sebab dah ada pengasuh yang nak menjaga Adam dan anak sedara lagi sorang. Kalau ikutkan hati...nak je suruh kakak saya tinggalkan sampai hujung tahun nih...nak saya jaga terus pun boleh...tapiii tak sesuai sebab kalau apa2 jadi....mesti kakak saya susah hati kat KL..macam baru2 ni terjadilah.....sampai nak balik malam tu jugak sebab risaukan anak dia.....harus lah risaukan.........kalau saya menangis terus....anak lelaki sorang pulak tu......huhuhuu.....

Sekarang dah terasa sunyi..... sampaikan en suami cakap..... nanti dah masuk rumah sendiri [InshaaAllah...siap sepenuhnya tahun depan], boleh lah kita jaga salah seorang anak2 sedara saya...tak kiralah kecil atau pun besar..janji diaorang nak tinggal dengan kitaorang...... hehehe...siapakah....tunggu jelah approve dari adik beradik saya....rasanya diaorang pun ok je.... sebab memahami kan....hehehe....


Sebelum balik...... snap satu picture budak tembun ni dengan uncle dia yang baru tahu nak dukung budak....bila dah start tahu dukung budak....dah rasa seronok pulak...sebab katanya macam pelok teddy bear....ahahahaa...sabar je lah......

Alhamdulillah...dapat pengalaman menjaga anak saudara sendiri dan terasa seronok pulak.... tak kira kecil atau besar..mereka semua adalah kesayangan saya......semoga semuanya menjadi anak2 yang soleh dan solehah di dunia dan diakhirat..... Allahumma Aminnn... =)))








Terima kasih kerana membaca entry ini =)))






















6 comments:

  1. kulit bayi memang sensitif sangat, comelnya anak buah tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang terkena virus persekitaran kata Dr.
      Terima kasih =)))

      Delete
  2. comel nya dia... geram tgk.. huhu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehee...tq kekda pun comel jugak.... =))

      Delete