Wednesday, February 10, 2016

SUKASUKI CUTI 4 HARI

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Alhamdulillah....setelah cuti 4 hari lamanya....hari ni dah kembali bekerja....
Cuti panjang kali nih.....semua adik beradik kecuali kakak saya..... tak balik....sebab sebelum tu dah balik.....

First day cuti...hari Sabtu tu....saya demam.....kes tak lain...berjangkit dengan en suami la...apa lagi kan..... macam rugi je demam hari cuti nih.....sabar je lah kan.....Cecepat makan ubat...sebab en selsema dah cuba nak berdamping...... makan ubat selsema hospital...memang terus wengggg kepala...ngantuknya sehari suntuk.....nak nak pulak...sabtu tu memang cuaca mendung dan best je.....sooo...sabtu tu memang hari tidur saya.....hehehee

Alhamdulillah....cuma sehari je rasa tak sihat....esoknya dan hari2 seterusnya dah rasa ok...



Hari Ahad.....adalah hari berdating dengan en suami.....jalan2 pg aeon Klebang je pun....sambil berdating.....sembang2 dengan en suami..... kitaorang pg makan ke chicken rice shop.... tempat tu open je....... tengah2 nak tunggu makanan sampai ke meja....dok belek2 hp....sekali terpandang macam ada orang lambai2 kat luar.....saya betulkan pandangan saya 10 saat...sebab kalau nak tahu.....orang rabun ni...macam nak kena tgk elok2.....betul ke orang tu lambai pada kita...kalau lambai pada orang lain buat malu je kan.....hahahahaa.....10 saat macam ter blurrr sekejap.....macam kenai.......sekali en suami cakap kat saya....kawan awak ke tu........ehhh...terus bangun keluar pg pada naniiiii kawan sekolah saya......Ya Allah...rindunyaaaa...... last jumpa masa pg kenduri kawin adik nani beberapa tahun lepas....lepas tu kita hye hye dalam whatsapp dan fb saja...... Nani yang masih maintain comellll dengan anak2 dia yang comel macam dia jugakkkk...... sembang sekejap je.....Dah rezeki nak jumpa kan......happy sangat.....harap lepas nih...kalau terserempak lagiii.....boleh pg minum2 pulakkk....bolehlah sembang2 lama sikit....hehehe...harap terserempak je lah.....kalau plan bagai memang selalunya masing2 ada hal.....selalunya saya lah tu kann.....hehee



Kakak saya masak laksa mee...makanan orang utara belah2 Pantai Remis sana nun..... mee yang macam spaghetti tu.....di rebus dan dimakan bersama dengan sup dan sambal tumis udang serta sayur kacang panjang dan lobak masin yang di potong dan di tumis ringkas.....ehhh layan sangatlah makan dia......hehehe...



Petang tu jugakkkk....saya terlebih rajin....saya buat kuih onde onde....orang kita panggil kuih buah melaka....ehhh senang sangat buatnya....... nanti saya share resepi.....

Hari Isnin tu pulak.....kesibukkan mengemas rumah......memang jadi bibik sepenuh masa hari tu..... lepas kemas rumah.....terus kemas kandang Tabby......kutip segala permainan2 dia yang kitaorang beli yang dah tak berpakai2..... sayang lah pulak nak buang sebab masih elok...cuma tak dijaga je......en suami bahagian berus memberus....cuci toilet budak2 tu......saya...kemas2 kandang depe....cuci2 apa yang patut...keringkan dan letakkan di satu tempat..... terus nampak tersusun rapi.....terus rasa plan nak beli itu dan ini lagiii utk bebudak tu......hehehee.....kucing2 saya pun happy je tgk kandang depe dah bersih dan harummm.....=)))



Lewat tengah hari dah selesai semua kerja....bertungkus lumus bersihkan semuanya...... saya dan en suami terus keluar lunch....kali ni teringin pulak nak makan laksa telur goreng bersarang.... so..dating lagi berduaan..... ramai jugak orang time mcm tu......Tengah dok tunggu en suami order makanan....datang la sorang ni menegur saya......ehhhh....jumpa pulak kawan sekuliahhhh...geng masa muda belia dulu.....amirrr..........hahahaaa.....katanya dah tegur en suami saya...tapiii en suami macam tak kenal je...... [tu memang......en suami tak kan kenal sesiapa yang mmg dia jaranggggg jumpa......].

Amir duduk dengan kitaorang sambil bersembang2 macam2 benda.... best pulak....sebab dah lama tak jumpa.....kagum dengan kejayaan kawan saya tu...... dah ada business sendiri.....seronok dengar kejayaan kawan2.....Tapii tak boleh nak duduk lama lagiii..kalau ikutkan nak sembang banyak benda lagiii....disebabkan orang dah ramai sampaikan tak cukup tempat duduk.....jadinya...terpaksalah kami beredar...... InshaaAllah...ada rezeki boleh jumpa lagiii....no phone pun dah dapat.....hehee....



Lepas tu saya dengan en suami ke Tutti Frutti.... ntah kenapa lepas baik demam macam kemaruk nak makan itu ini....hehehe....tapiii tak best sangat...sebab semua perasa yang manis2.... tak ada yang masam2...kalau masam masam sikit barulah ok.....tak ada rezeki la tu....makan pun macam terpaksa telan je....=))))

Malam tu pulak ada jemputan kawin dari keluarga sepupu mak saya kat Meru. Katanya kenduri kawin tu jemputan hanya utk keluarga sahaja.... kira ok lah tu...kebetulan kakak saya pulak balik ke Teluk Intan.....so..saya dgn en suami la yang kena bawak emak dan abah ke kenduri tu....

Makanya...berjumpalah kami dengan sedara mara...tu pun ada jugaklah sepupu2 yang tak boleh nak datang sebab masing2 ada yang balik kampung belah suami dan isteri memasing.....jumpa mana yang ada je lah....tapiii itu pun best...... dapat sembang2 dengan pakcik dan makcik serta sepupu2 yang ada....


Harus ada gambar KAMI.....=)))


Dengan anak sepupu saya...kira anak sedara jugak lah nih...comel sangat nihhhh.....


Dengan sepupu saya


Simple but very nice.....saya suka kenduri yang macam gini.....bersederhana....


dengan sedara mara

Keseluruhannya.....saya suka sangat2 majlis simple macam tu....tak perlu nak membazir utk pelamin bagai....... majlisnya sangat simple...pengantin sama2 menyambut tetamu bersama kedua ibu dan bapanya.....dah ramai tetamu [sedara mara] yang dah duduk kat tempat masing2...[sebab buat kat dewan] pengantin terus masuk dan duduk makan beradap sahaja.....diteruskan dengan bacaan doa....dan tetamu dijemput makan...... ehhhh....suka lah macam tu...simple but very nice...... tetamu pun tak sampai 200 orang..tetapi ada macam2 jenis makanan yang di jamu.....sedap dan sangat menarik......macam2 makanan ada...... ni first time saya pg ke majlis perkahwinan yang simple tapiii sangat menarik........ dan sangat kagummmm dengan kesederhanaan yang susah kita nak jumpa dalam zaman sekarang nih.....

Kitaorang balik selepas majlis selesai....sebab mak pun jarang jumpa dengan sepupu2nya...so..kita bagi peluang lah...tambah adik beradik mak pun ada yang datang.....memang rancak lah diaorang bersembang.....

Last day cuti.... pepagi en suami dah ajak keluar.... kitaorang breakfast kat coffee bean....dah lama tak pekena kopi....so...kita pekenalah kopi pepagi tu....nak ajak mak dan abah keluar.....malas katanya....so....mak abah kasi chance kitaorang berdating puas2....hehehee.....




Kopi dengan fresh milk.....kalau minum susu campur dengan kopi saya sukaaa......kalau susu saja....saya tak sukaaa.....sebab tu kurang kalsium......sebab tu kaki selalu cramp......hehehe.....

Sempat jugaklah buat window shopping kat aeon Kinta City.....apalagi kalau bukan jalan cari kedai buku......best sangat dapat tgk barang2 yang kita suka kan....akhirnya....jumpa jugak dengan barang yang saya nakkkk.....hehehe....alhamdulillah...

Petang tu...en suami hantar mak ke rumah mak sedara saya...nak tgk ayah ali yang ada balik bercuti.....

Malam...kitaorang pg ambik mak kat rumah mak sedara saya tu ...sempat jugaklah kami bersembang....alhamdulillah...kelihatan ayah ali saya semakin sihat dan bertenaga setelah melakukan chemotherapy [makan ubat] dan effect nya...kaki ayah ali bengkak tapiiii selera makan bertambah...harap ayah ali terus kuat dan pulih seperti sediakala... Malam tu sebelum balik ke rumah...bawak mak minum kopi kat kedai mamak sambil bersembang sembang dengan mak......

Begitulah kisah 4 hari cuti2 chinese new year.....






















Terima kasih kerana membaca entry ini =))))




No comments:

Post a Comment