Friday, March 25, 2016

BEGITULAH MANUSIA

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Alhamdulillah.....petang semalam Allah melimpahkan hujan rahmatNya. Hujan selebat lebatnya....terasa sejuk di malam hari dan rasa nyaman lagi segar di pagi hari. Dah beberapa bulan tak merasai nikmat sebegitu..... syukur kerana Allah masih mendengar doa2 kita dengan melimpahi rahmatNya itu.....

Ok...jom berbalik pada tajuk diatas,

Kita sebagai manusia tidak pernah lari dari kesilapan.. sebab...kita bukan manusia yang dilahirkan sempurna.
Saya dan anda pasti melakukan perkara yang sama berulang ulang kali tanpa kita sedari.
Benar...kita tidak pernah terlepas dari melakukan kesilapan...namun...adalah lebih baik jika kita memperbaiki kesilapan tersebut.

Dalam hidup...kita tidak boleh lari dan PASTI pernah terasa hati dengan tindakan manusia kepada kita... tiba satu saat..... .saya ambil langkah.....untuk melupakan saja...dan terus berjalan melangkah ke hadapan mengejar impian di hati.....mencari kebaikkan2 untuk diisi sebagai bekalan yg kekal abadi....mungkin meningkatnya umur maka kematangan fikiran tu dah menebal.....kalau dulu suka sentap...sekarang boleh tersenyum je menahan sabar.....hehehehee....macam tu la contohnya.........aura positif tu lebih banyak mendampingi diri kalau kita nak kan yang terbaik untuk diri dan hati kita.....

Ada ketika..sesekali terdetik juga di hati saya...kenapa perlu kita mengulangi perbuatan buruk orang pada kita.....dan dilakukan kepada orang lain.... dalam erti kata lain..... balas membalas....

Kalau kita rasa sakitnya hati bila orang buat sesuatu perkara yang kita harapkan ianya adalah utk kita tetapi tidak...... kenapa bila kita dah mendapat nikmat tersebut, kita nak buat perkara yang sama kepada orang lain pulak..... pelik kan....maksudnya....bila kita sakit hati orang buat benda tak elok pada kita....kita pulak nak balas balik pada orang lain....ehhh......kenapa mcm tu eh... betul kita akan dapat kepuasan tetapi kepuasan yang sekejap.....dan impak yang besar pada diri sendiri..... [harus orang pun akan menjauhkan diri dari kita kannn....]

Yang terkena tu pulak.......Dari sudut positif kita boleh beranggapan.... mungkin dia tak sengaja...kalau saya ada perangai buruk saya......orang lain pun harus ada jugak kann.......ok fine.... boleh tersenyum semula.

Bila kita cuba nak berbaik dan berbudi bahasa dengan orang yang pernah tak sukakan kita......dan di balas dengan ala kadar....... seolah bermain tarik tali......sebenarnya ianya adalah sesuatu yang sangat2 memenatkan...bila kita cuba berbuat baik...namun semua tu macam tak penting lagi pada dia....di akhirnya...biarlah dia dengan cara dia...dan saya dengan cara saya....doakan yang terbaik sajalah untuk dia..... kita tak dapat jumpa di dunia....moga kita dapat berjumpa di syurga.....mana tahu...dia antara insan yang akan mendoakan kita untuk ke syurgaNya......InshaaAllah.....

Jenuh jugak memujuk hati agar senantiasa bersangka baik....

Ada juga dikalangannya.....bila kita berbuat baik dengan dia.....tak kisahlah dengan cara bagaimana sekalipun..... membantu dengan niat ikhlas lah sebenarnya...tapiii di akhirnya.....di cop sebagai orang yang tak patut ada dalam listing orang2 yang dia suka [actually tak minta pun untuk di suka...tapiii jangan sampai orang tu perasan tindakan kita yang dibuat secara terang terangan...] maka....apakah langkah yang patut kita ambik...... seharusnyalah mendoakan kesejahteraan dia...agar Allah memberi hidayah kepadanya..... Jujurnya tak mintak untuk dibalas budi pun...... sebab dah dikatakan ikhlas lillahita'ala........cuma satuuuu je yang saya minta.......tolonglah jaga hati orang yang saya sayang....iaitu ibu bapa saya......itu sudah memadai...... nak suka atau tak suka pada seseorang........itu hak kita....tapiii sebagai manusia....harus ada sikap hormat....maka...hormatilah insan2 yang hampir dengan saya nih......

Selagi kita bernyawa...selagi itu kita akan bertemu dengan pelbagai jenis ragam manusia..... baik yang dekat mahupun yang jauh....yang kita kenal mahupun tak kenal...... kadang2 kita berasa penat dan lelah untuk melayan kerenah manusia nih....... Namun satu perkara yang perlu kita ingat...... bila kita rasa penat dengan ragam manusia yang sedikit disekeliling kita......Ingatlah bahawa Nabi Muhammad saw yang diangkat sebagai kekasih Ilahi juga diberi ujian demi ujian menghadapi musuh2 agama yang tidak pernah sekali mengeluh atau merasa penat dengan umatnya yang pelbagai ini......Baginda sering diuji...sehingga ada yang melemparkan najis padanya....namun....masih baginda membalasnya dengan bunga...... namun....kita tidak pernah diuji seberat itu..... maka....bersyukurlah dengan ujian yang sedikit ini.......Itulah kekuatan saya untuk berhadapan dengan manusia yang bermacam2 ragam ini.....

Pada mereka yang ada perasaan benci pada saya atau kepada insan2 yang hampir disekeliling saya.... silakan dan teruskan membenci selagi perasaan itu mampu duduk di dalam lubuk hati....jika terasa bosan...dia mungkin akan lupakan perasaan benci itu [hopefully lah kan...]..saya hanya mampu berdoa agar Allah menyucikan hati2 kita dan memberi hidayahNya kepada kita semua....... saya doakan kebaikkan demi kebaikkan mengiringi langkah dia yang membenci dan kita semua...... Allahumma Aminn....

Pesanan pada diri sendiri untuk redakan hati apabila pernah diperlakukan seolah saya ni tak ada hati & perasaan.....

Wahai jiwa yang diuji......wahai hati yang tersentuh......tenanglah.....
Melangkahlah ke hadapan.....mencari maksud2 tentang kehidupan ini.....teruslah berusaha tanpa henti...... semoga ada sinar dari Ilahi..... andai tiada rezeki ku di dunia ini untuk menikmati apa yang mereka disekelilingku nikmati......saya redha dengan ketetapan Ilahi...... Tapiii bagi yang pernah mengalami..... dan bakal mengalaminya keindahan anugerahNya itu......please....please dan please... ....tolong jangan memandang sepi orang seperti kami walau alasan ingin menjaga hati.......untuk menjaga hati...bukan begitu caranya........kerana 7 tahun saya dan dia berkongsi apa yang dihadapi........harus dia pun lebih memahami...suka dan duka di kongsi bersama.....namun.....lebih perit untuk beberapa bulan dilakukan seperti ini.....kerana mungkin itulah dikatakan permainan emosi......perasaan yang mungkin tersentuh sedikit........kerana dia bukan orang lain di hati...... kalau orang lain....mungkin saya tak terasa seperti ini.....siapa dia.........biarlah ianya rahsia di hati ini.......Sebenarnya saya tak pernah rasa sesedih ini........syukur masih ada orang sekeliling disisi yang senantiasa positif terhadap diri ini......syukur pada Mu Ilahi.....semoga keimanan tidak terpesong dihati.....aku masih tanamkan redha padaMu ya Ilahi......PASTI ada yang terbaik buatku nanti.....walau bukan diduniaMu ini.......
Cuba positifkan diri.......mungkin dia ada alasannya tersendiri yang saya juga tidak pasti........biarkanlah.....=))))

Begitulah manusia....

Mungkin saya juga ada silapnya......andai ada kesilapannya.....moga Allah memberi jalan petunjuk kepada saya.....semoga ianya dapat diperbaki.....kerana saya tak nak menjadi manusia yang dibenci.... moga yang keruh menjadi jernih.......ini cuma luahan rasa...yang dah lama terpendam di hati......

Seperti yang katakan diawal tadi..... kita ni manusia...tak terlepas dari kesilapan....saya dan anda pasti akan melakukan kesilapan yang sama berulang ulang......namun......saya bukan manusia pendendam......

Kadang2 kita tidak sedar...apa yang kita buat....menyakiti hati orang lain....
kadang2 secara tak sengaja dan dengan sengaja kita terasa hati dengan tindakan orang sekeliling kita......
Kadang2 Allah turunkan ujian ini untuk kita nikmati manisnya hikmah ujianNya itu.....
Memaafkan lebih mendamaikan dan menenangkan jiwa....InshaaAllah....tiada dendam...cuma luahan......=)))

Moga kebaikkan demi kebaikkan mengiringi langkah saya..... dia dan kita semua......semoga ikatan ukhwah terus terjalin sehingga ke syurgaNya....
 
Allahumma Aminnn....=)))

"Jadikan Allah swt sebagai kawan baikmu, tempat untuk kamu mengadu.....
kerana DIA tidak akan menilai mu seperti manusia menilai mu....."






Terima kasih kerana membaca entry ini =))