Monday, March 21, 2016

MUSIM PANAS KERING

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Sepanjang 2 minggu yang agak sibuk....memang tak sempat nak update blog.
Hari ni curi masa sedikit nak update.....
Banyak benda yang nak di share di sini.....nanti ada kesempatan saya akan share di blog kesayangan saya nih.....almaklumlah.....2 minggu sibuk dengan macam2 hal...nak tengok whatsapp pun tak sempat.....balik rumah...dah kepenatan.....ditambah dengan cuaca yang sangat2 panas sekarang ni.....ada juga beberapa tempat Allah limpahkan hujan rahmatNya....namun di tempat saya....tiada hujan....cuma panas kering..... inilah ujianNya yang perlu kita lalui....sebagai peringatan......panas di dunia ini tak sama panasnya di akhirat...kalau di dunia Allah uji dengan kepanasan sebegitu ada yang mengeluh.....di sana nanti.....keluhan yang bagaimana nak kita luahkan.....Allahuakbar...
Apa-apa pun semoga kita semua tabah menghadapai ujianNya ini.....

Ipoh termasuk dalam senarai gelombang panas yang mencatatkan suhu yang tertinggi dan mampu menyebabkan stroke haba.
Jadinya.....jagalah kesihatan kita ya....amalkan apa yang dianjurkan di bawah ini:-



Ehsan daripada Kementerian Kesiahatan Malaysia

Bukan setakat manusia sahaja yang terasa kepanasannya....ini termasuklah haiwan peliharaan saya....iaitu kucing2 kesayangan.

Cara yang en suami buat, [disebabkan kucing2 saya kandangnya di luar ruang porch dapur belakang rumah- bahang kepanasan tu jelas terasa] suami saya beli ais batu banyak2....dan letakkan di bawah kandang depe semua selain.......letakkan air sejuk di dalam bekas besar bagi mengekalkan kelembapan suhu di sekitar kandang tersebut......dan alhamdulillah...mereka boleh tidur dengan lenanya seperti ada aircond kat bawah tu.....hehehe....kalau kita manusia pun boleh terkena strok haba....apatah lagi haiwan.....tambahan kucing saya duduk di dalam kandang dan tak boleh nak cari tempat yang sejuk..... itu cara yang paling berkesan...setiap 2 jam...en suami akan tukar ais batu yang dah cair tu..... kesian kat kucing2 saya tu.

So...kita yang manusia nih....jagalah kesihatan...kalau boleh elakkan dari pergi ke tempat2 awam....dan melakukan aktiviti2 luar [selain shopping di shopping mall....ahahahaaaa...]....strok haba akan menyerang secara mengejut.....benda ni pernah terjadi pada en suami saya 2 tahun lepas....akibat terlalu panas dalam badan dan kurang minum air masak [masa tu bln puasa]...en suami tiba2 pengsan....nasib ada nurse yang kebetulan ada di situ membantu en suami dengan menggunakan air dan di lapkan di seluruh sendi2 termasuk muka suami saya......
saya ceritakan disini: Hyperthermia Oh Hyperthermia

Kucing saya Tabby pun pernah kena stroke haba nih.....air liurnya meleleh dengan banyaknya dan anak matanya menjadi halus....... nasib tindakan en suami menghalakan aircond terus kepada tabby...sedikit sebanyak membantu Tabby untuk redakan kepanasan dalam badan dia.....
saya ceritakan disini: My Cat Tabby Terkena Heat Stroke

Pengalaman2 inilah yang sangat berguna yang menjadi iktibar kepada kami...... dan saya share pada anda semua agar kita boleh berjaga2 sebelum terkena.....



Ehsan dari en google

Di cuaca panas ni jugak....banyaklah haiwan2 halus seperti nyamuk ni mencari tempat2 sejuk dan lembap..... ianya bahaya juga kepada kesihatan kita....dan kerana nyamuk inilah salah satu penyebabnya kakak saya admitted minggu lepas. beberapa hari demam akhirnya kena admitted jugak......Penuh bintik2 merah keluar....kakak saya ni cerah orangnya...jadinya...bintik2 tu kelihatan jelas sangat.....adoiyaiii......

Semalam.... Kesihatan buat pemeriksaan di persekitaran kawasan perumahan saya....bukan rumah saya je yang kena.....rumah jiran tetangga pun terkena sama...yelah..kadang2 rumah kita tak ada air takungan....dah dikatakan nyamuk...haruslah terbang ke sana ke mari kan.....kata pegawai kesihatan tu...naymuk aedes ni membiak di air yang bersih...bukan di longkang2..... kadang2 kat dalam kolah air...kat dalam takungan air toilet tu......so...pemeriksaan kat rumah saya...haruslah tak ada apa2kan...walaupun kitaorang bela kucing kebersihan di tempat anak2 berbulu menjadi keutamaan.......
Petang dalam pkl 6.30 mcm tu.....Kesihatan buat fogging di kawasan perumahan saya.....tak tahu lah keberkesanannya...sebab...malam tadi......dekat 20 ekor nyamuk saya dapat tangkap...tetiba jadi mosquito hunter pulak saya dan en suami....ahahahaaa.....dah tak tahan sangat.....kitaorang sembur ridsect....[kalau boleh nak elak dari sembur ridsect tu].....ate dah banyak sangat......memang berterabur nyamuk jatuh...... rasa2 fogging tu berkesan ke tidak....haishhhhh...... masa fogging tu kelam kabut jugaklah masukkan kucing2 semua ke dalam bilik....muka kucing2 saya pun macam pelik je....tambah dengar bunyi mesin fogging yang kuat tu....dengan asapnya lagiii.....yang paling kesian Musashi....[kucing putih]....terus berlari masuk dalam rumah....dia terkejut tgk asap yang banyak.......terus letak dia dalam bilik air....ahahaaa..... kesian...kalau saya dan suami tak ada...memang naya kucing2 saya tu.......huhuhuu.....

Last but not least...jom kita jaga kesihatan di cuaca yang panas ni..... semoga Allah limpahkan hujan rahmatNya bagi menyejukkan bumiNya ini.....



Terima kasih kerana membaca entry ini

1 comment:

  1. sini boleh dikatakan tetiap ptg ujan. tp bila ujan lagi la haba panas naik dan lagi lah panas bila malam.
    ekon mmg sentiasa la pasang. ni dlm opis pun rasa panas.. huwaaa...

    ReplyDelete