Wednesday, April 27, 2016

UJIAN ALLAH : SUAMI KEMALANGAN

"Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga,
padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan)
seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu sebelum kamu?
Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit,
serta digoncangkan (dengan ancaman bahaya musuh)
sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya:
"Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?"
Ketahuilah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat
(asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah)"


-Al Baqarah : 214

Alhamdulillah.... Allah menguji saya & suami lagi.
Hari Sabtu 23 April 2016 jam 7.11 petang, suami saya terlibat dalam kemalangan di flyover Jalan Sultan Nazrin Shah.

Setelah sekian lama Allah tidak menurunkan hujan rahmatNya, Alhamdulillah.....hari Sabtu, petang tu, hujan turun selebat2nya di area Ipoh dan kawasan2 sewaktu dengannya.

As usual, selesai uruskan segala urusan2 saya dan mak, lepas solat semua, suami terus keluar dengan kete saya ke Limau Bali [tempat kebiasaan dia main chess]. Rasanya sekarang ni, suami saya dah kurangkan aktiviti beliau di Limau Bali tu..... pegi pun cuma seminggu 2 kali atau sekali je pun.... kalau tak hari Sabtu, hari Ahad mesti dia akan ke sana.

Kebetulan, masa tu, rumah penuh la dengan adik beradik yang balik kecuali kakak sulung dan abang saya yg tak balik.
Saya dok sibuk main dengan Adam masa tu.
Sekali en suami call, bgtahu yang dia xcident [sambil suara dia macam tersekat2].

Bila dengar macam tu....haruslah saya terkejut yang memang tak tahu nak cakap macam mana dah..... yang paling risau sangat.....mestilah keadaan suami saya....dia kata dia ok....cuma kete saya habis renyuk di bahagian depan.... sebab suami saya langgar belakang. Tak kisahlah sapa salah sapa betul.... yang penting, saya nak suami saya selamat....dan tak berlengah apa.... saya, kakak saya dan anak sedara saya Ican terus ke tempat kejadian. Almaklumlah kan.....kakak saya tu pulak pakar ttg insurance dan claim nih..... so...nak manage tol truck, report polis semua tu......... dia tahulah procedure tu....

Masa tgh nak bersiap ringkas nak ke tempat kejadian, saya istighfar banyak2 (hati berdebar debar).....dan terus cakap kat diri
"aku redha dengan ujianMu ini Allah.....pasti ada kebaikkan di dalam ujianMu ini......tenangkan hatiku...... moga ENGKAU permudahkan segala2nya urusan kami"
Saya tarik nafas dalam2 dan hembuskan...terus ukirkan senyuman..... (tujuan...nak redakan kerisauan saya).

Sepanjang jalan, saya beristighfar.....dan alhamdulillah, Allah mudahkan perjalanan kami untuk sampai ke tempat kejadian. Jalan tak jammed masa tu, sebab ada yang mengawal lalu lintas........nampak en suami saya tgh tunggu kami. First sekali saya tanya en suami....dia ok ke tak.....katanya dadanya sakit sebab terkena hentakan di stering kete..... dan 2 jari di kedua belah tangan tak boleh bergerak...macam cramp.... tengkuk dia sakit macam terkena hentakan.....saya ajak ke hospital....katanya nak settlekan dulu laporan polis semua tu....

Kakak saya uruskan ttg tol truck semua......tak jumpa pun dengan pemandu kete yang en suami langgar tu.....tahu pun dari en suami...katanya pemandu dia wanita india..... bila suami tanya dia kenapa dia berhenti di sebelah kanan jalan, dia kalihkan ke lain....katanya...tunggu dia call bos dia..... mungkin masa tu tgh gementar......rasa kita kalau tetiba orang langgar kita dr belakang...mesti terkejut kan..... ok faham je lah kat situ....yang penting saya nak suami saya juga selamat.......

Apa yang penting jugak, suami sempat ambik gambar lesen kete pemandu, roadtax kete dia...dan gambar kete yang kedua2 kete pun renyuk...kete saya renyuk di bahagian depan...memang teruk lah kan.....kete dia jugak renyuk di bahagian belakang... teruk jugaklah...... sebab suami kata....hentakkan kuat...... brek tak makan.....sebab masa tu jalan licin......suami tak perasan kete tu berhenti sebab pemandu kete tak bagi apa2 signal....lagi....dia berhenti di laluan laju.....

Benda dah jadi....tak boleh nak kata apa....marah pun tak guna.... biar Polis tentukan nanti....

Dah settle urusan dengan tol truck semua, kami terus ke balai.... tak nak tanya lebih2 kat suami...sebab dia tak boleh nak cakap banyak.....dada dia terasa pedih katanya.....

Kami ke Polis Central kat Pekan Ipoh tu....buat report semua.....sementara nak tunggu giliran...[orang ramai.....kebetulan banyak kemalangan hari tu...mungkin sebab jalan licin.....] sempat saya belikan air mineral dan bagi suami minum untuk redakan gementar dia....saya tahu suami terkejut....sebab muka dia pucat..... saya minta dia istighfar dan selawat nabi 3 kali dan kemudian minum......mungkin dengan izin Allah.....gementar tu akan hilang...... Dah buat laporan semua.....suami kena saman rm300. Redha je lah.....sebab dalam Undang2 Jalan Raya....sesiapa sahaja langgar belakang kecuali kereta di hadapan reverse, mesti kesalahan tu pada yang melanggar di belakang....... ok.... itu Undang2.....terima je lah.........yang penting sekarang....suami saya selamat.....itu yang saya harapkan.....

Masa buat report tu pun....suami cakap tergagap2...dia tahan sakit kat dada dia yang terhentak tu. Tu pun nasiblah pakai safety belt....kalau tak pakai harus lagi teruk.....[kete saya tak ada airbag....kete lama yang dah lebih 10 tahun sy pakai......kete tu beli masa saya keje swasta lagi....]

Dah selesai urusan report semua, kakak saya uruskan dengan orang tol truck yang kebetulan panel insurance kete saya tu...... dah tahu hantar ke bengkel mana semua.....kad pun dah ambik dan semua maklumat kakak saya dah ambik lah..... terus kakak saya hantar saya dan suami ke hospital untuk buat rawatan sebab suami tak tahan dah....sakit sangat katanya...... ok...saya masih berharap agar suami saya tak apa2......yakin dan terus yakin....

Di hari yang sama juga ada kejadian yang mengejutkan..... salah seorang pegawai yang pernah berkhidmat di Jabatan saya yang baru je tak sampai 2 tahun di tukarkan kerana naik pangkat, terlibat dalam kemalangan ngeri.....suaminya meninggal di tempat kejadian, manakala beliau, emak suaminya dan 2 anak perempuannya kritikal.....anak kecil [anak lelakinya] selamat.

Masa tu hati dan perasaan saya becampur2....sedih...kesian...gementar...takut......dan macam2 perasaan bermain di minda saya. Sebab berita tu saya terima serentak dengan berita kemalangan suami saya nih....... tuhan je yang tahu perasaan saya....

Alhamdulillah....Allah permudahkan urusan saya dan suami.....[walaupun banyak kes2 kemalangan masa tu....... dan Dr agak sibuk masa tu......sempat jugak saya sembang dengan MA yang bertugas...katanya start petang tu...memang banyak terima kes2 kemalangan........Allahu akbar]. Selepas dapat tahu keputusan xtray......ucapan syukur tak henti dari lidah saya..... hati terus rasa lapang...... tiada yang serius...... sakit dada suami tu akibat hentakan dan mungkin ada bengkak sedikit.....tetapi tak ada patah atau apa2 yang teruk [sebab pakai safety belt....kalau tak.... harus lebih teruk dari itu.....kata Dr] sakit dan pedih di bahagian dada akan pulih dalam masa beberapa hari.....jari jemari yang tak boleh gerak di kedua2 belah tangan disebabkan hentakkan di tengkuk...juga akan pulih dalam masa beberapa hari....alhamdulillah....

On the way nak ambik ubat, ternampak kelibat kak mimi....saya tahu kak mimi kakak ipar kepada pegawai yang terlibat dalam kemalangan tu....kebetulan ambulance dari Slim River baru je sampai....kak mimi baru turun dari ambulance.....dalam tu anak sedara dia yang terlibat dalam kemalangan tu.....kritikal katanya....saya terus peluk kak mimi yang tgh menangis masa tu...... tak tertahan hati...melihat tubuh kecil anak perempuan Pn Rafidah di penuhi dengan wayar di sana sini....[kejadian 24 tahun lepas kembali terimbas di minda saya..... di situlah saya menangis dan terus terduduk.....melihat keadaan mak dan abah yang terlibat dalam kemalangan....keadaan mak abah masa tu sangat kritikal.....dan alhamdulillah......Allah masih beri peluang kepada saya untuk mempunyai emak dan abah lagi......tapiiii....nasib saya dan nasib anak kecil yang sedang bertarung nyawa ini berbeza.......Allah memberi ujian yang Maha hebat pada mereka.......] Anak kecil itu bernafas hanya menggunakan bantuan pernafasan...keadaannya kritikal...... kak mimi sempat tanya kenapa saya berada di hospital ketika tu....sempat cerita ringkas...tapiii cerita saya tak penting untuk kak mimi tahu sebenarnya.... sebab ujian saya tidak sehebat ujian mereka sekeluarga....... moga Allah memberi ketabahan kepada keluarganya.....

Lewat jam 11.00 malam....selesai segala urusan.

Alhamdulillah......semangat suami dah kembali pulih.....masih ada keberanian utk memandu....
Syukur kerana Allah mudahkan segala urusan2 kami.....

Ini pengajaran dan pengalaman yang bermakna bagi kami....
Lepas ni kena lebih berhati2 dalam pemanduan....
Positifkan diri.....PASTI ada hikmaNya pada setiap kejadian....

Kami lebih sabar, redha dan tenang.....
Bila ditimpa ujian........tidak henti lidah berzikir dan beristighfar....
tidak henti hati merintih dan berharap pada pertolongan Allah...
Memang tak ada siapa yang mampu memberikan kekuatan melainkan DIA....
Suami audit dirinya sendiri.....sebelum ke tempat yang nak di tuju....
adakah dia dah jalankan tanggungjawabnya.....iaitu solat....
masa tu suami terfikir..... sekurang2nya..kalau Allah tarik nyawa dia pada ketika itu..... dia dah solat......
sampai macam tu kami boleh berfikir......betapa takutnya dengan kekuasan Allah....takut nak hadapi hari akan datang....takut untuk hadapai ujianNya.....

Hati lebih dekat denganNya.....dan sehingga kini.....
DIA yang selalu berada di hadapan pada setiap keputusan dan perkara2 yang hendak dilakukan....
DIA yang UTAMA....
InshaaAllah...

Doakan agar suami saya beransur pulih sepenuhnya.....
Semoga Allah melindungi perjalanan hidup kita semua.....Allahumma Aminn....




Terima kasih kerana membaca entry ini



No comments:

Post a Comment