Friday, May 20, 2016

PEMBERIAN MAK MERTUA

Assalammualaikum dan salam kasih sayang
Sejak dua menjak ni cuaca dah mula kembali sejuk.....hujan sepanjang hari..... ada satu hari tu, hujan lebat dari siang sampai ke malam bawak ke esok paginya..... memang sejuk sesangat....best..... en suami siap boleh mandi hujan lagi.......disebabkan masa tu saya dah mandi...kalau tak....harus akan join sekaki mandi hujan......hahahaa....

Baru2 ni.....memang agak kerap jugak saya dan suami balik ke KL dan PJ.
Yang paling latest..... 14 & 15 hb Mei [Sabtu & Ahad] kitaorang stay kat KL untuk ambik mak dan abah balik....minggu sebelum tu, kitaorang hantar mak dan abah saya ke KL...minggu ni ambik bawak balik Ipoh. Keadaan abah tidak mengizinkan beliau utk naik train....dan kebetulan, adik beradik saya semuanya ada hal masa tu......kitaorang je yang ada masa free minggu tu......so...ok je lah......demi mak dan abah......tak kisahlah kan......dulu mereka yang mengadun kita....sekarang biarlah kita yang mengadun mereka yang dah banyak berjasa pada kita sampai hari ni......

Kalau ke KL....mesti akan ke PJ.... sebab bukannya dapat balik selalu kan....so..ambik kesempatan 2 minggu berturut turut kitaorang jumpa mama.......happy je saya tgk mama dapat jumpa anak menantu.....[ehhh perasan sangat yaaa.....hehehe....]

Setiap kali balik ke KL...sejak2 mama tahu rumah kitaorang dah siap dan dah dapat kunci.....setiap kali itulah......ada je barang yang mama bagi......semuanya barang2 yang masih baru dan tidak dipakai....disimpan rapi.....ok...yang ni saya akan buat special entry untuk rumahku syurgaku....inshaaAllah...

Saya dan suami plan....hari ahad tu nak balik awal...disebabkan sekarang ni dah masuk musim hujan.....suami takut nak drive.....jalan licin katanya....so...ikut kan jelah.....Sabtu, kitaorang dari Ipoh, terus ke PJ....jumpa mama....makan2 dengan mama....terus balik KL.... tgh2 jalan nak ke KL....tetiba ada bunyi HP....saya tgk suami...suami tgk saya....rupanya hp mama tertinggal dalam kete.....mama yang call pun.....hehehee......esok jelah kita hantar hp tuuu.....

Pepagi Ahad tu memang plan nak breakfast dengan mama dan pakcik.
Sekali sampai je rumah.....ada gotong royong bersihkan kawasan kat rumah pakcik....so..kita keluar dengan mama je lahhh.....

Sementara nak tunggu mama bersiap..... mama ajak masuk bilik....ingatkan apa lah.....sekali...mama bagi 2 bentuk cincin pada saya suruh saya try......try je ok....saya try je lah.....[dah suruh try kann.....sebab masa tu terfikir....mama baru beli cincin baru ke pun......hahahaa] lepas tu....terus mama cakap...ambiklah.....untuk lia....dua2 mama bagi kat lia........dah pulakkkk......terus mama suruh saya pakai........rupanya saiz jari mama sama dengan saiz jari saya......ngam ngam je lah cincin tu kat jari saya.......=))))

Tak pasal2 dapat 2 bentuk cincin dari mama......mashaaAllah...



Yang ada batu hijau tu.....mama tempah kat bandung.......dari toko emas....sedara mara diaorang jugak......
Katanya...satu hari nanti nak bawak kitaorang pergi ke Bandung berjumpa dengan sedara mara kat sana.....InshaaAllah...ada kesempatan nanti lah.....
Suka berganda jugaklah.....sebab saya memang suka cincin batu color2 nih.......pengumpul jugaklah....akan pakai ikut tema baju....kemain kan.......hehehe

Mama bgtahu kat saya & suami........Batu tu....batu zamrud katanya......tempah dari tahun 80 an....[ehh saya kecik cenonet lagi time tu] .....memang saja tempah katanya.....jarang sangat2 pakai cincin tu......so...dah ada menantu.....dia bagi kat menantu suruh pakai pelasah katanya.....

Yang lagi satu tu......emas yang ditempah di kelantan......saja2 suka nak tempah katanya..... dan baru pakai sekali dua je.....lepas tu simpan....sebab ada yang lain katanya lah....
kalau tak nak...... mama suruh saya lebur kan aje dan buat cincin ikut kesukaan saya.....memang takkkk laaaaa......pemberian mama kot....=)))

Rasa terkejut jugak...sebab lately ni memang banyak mama bagi barang kat saya......kalau saya menolak...saya takut mama kecil hati....jadinya.....orang yang tak berapa suka barang kemas ni....kena ambik jugaklah demi menjaga hati mama......tulus ikhlas menerima pemberian mama walaupun rasanya....saya tak layak untuk dapat benda2 mahal macam tu......sebab saya rasa saya bukan menantu yang baik yang sentiasa ada di waktu sukar dan susah mama.......huhuhuu....

Saya terus sarung yang ada batu2 banyak tu.....yang ditempah khas di kelantan katanya.......yang satu lagi simpan dalam beg....sebab dah jenis tak suka pakai barang kemas banyak2 nih....dia lain macam sikit.....ahahaa.....pakai pun ikut keperluan je lah......

Sekali mama tegur kata....saya pakai cincin tu cantik......bila tanya satu lagi.....terus cakap simpan dalam beg...nanti bila pg kerja.... pakai baju hijau....boleh matching dengan cincin batu hijau tu.......hehehe.....

Dah selesai makan2 dengan mama.....terus balik rumah..... mama suruh minum nescafe dulu....sebab menantu suka dengan nescafe yang mama buat tu....... tak nak susahkan mama lagi.....terus cakap nak balik KL...sebab nak terus gerak balik Ipoh....
Masa sampai ke rumah abang...terus tunjuk kat mak dan abah......masa tu kakak ipar pun ada....kakak ipar pun tgk sekali........ sebelum ni....mak pernah nak hadiahkan saya cincin dan gelang [katanya sebab saya dgn suami selalu je ada bila mak perlukan kami utk kemana mana......ewahhh mak nih....bg orang teremosi pulak.....ikhlas lillahita'ala untuk makkk....dan yang sedia ada pun.....saya jarang2 pakai.....] tapiiii.......saya banyak kali menolak......hehehe...al maklumlah kan......tak gemor sangat..... sekali...mak mertua yang bagi........kena jugak sarung...........mak saya terus gelakkan saya.......mak kata.....pakai....jgn tak pakai...mak mertua dah bagi.....ikhlas......kena pakai......
baiklahhhh.......

Apa2 pun....alhamdulillah....syukur sangat2......rezeki yang tak terduga......
Mood: bersyukur dan tersangat happy.......
Itulah yang dikatakan....dalam ujian ada berjuta hikmahNya.......terima kasih Allah...=))





Terima kasih kerana membaca entry ini =)))









No comments:

Post a Comment