Tuesday, May 10, 2016

PERIHAL DI KAUNTER BAS EKSPRESS

Hari ni baru ada feel nak cerita perihal di kaunter bas ekspress

Selasa 26 April 2016, seawal 8.45 pagi, saya dan suami nak ke KL.

Memula decide nak naik train ETS je.... sekali bila pegi ke ETS, staff di kaunter kata, untuk hari tu...sehari suntuk train tak jalan disebabkan ada train yang tergelincir dari landasan. Semua perjalanan di batalkan.... [Ehh kerap beno jd mcm2 nya.... baru2 ni bertembung dgn train KTM kan.... dah nk jadi ye dakk... nk buat mcm mana kannn...)

So..kitaorang terus cari alternative lain.... terus ke Hentian Aman Jaya untuk naik bas. Setelah kesekian lamanya tak naik bas ke KL....last naik bas yoyo dengan tujuan nak terus ke KLIA sambil dalam hati tak sabo nak pg melancong kan....tuuu feel dia lain...tapiii tetap naik bas jugak kan....hehehe.... dah lama la pulak tak ada feel macam tu....rindu pulak nak naik bas yoyo.....huhuhu...[buat masa ni stop dulu kot....banyak urusan lain yang nk diselesaikan.....bertabahlah....]. Tapiii naik bas ke KL pun excited jugakkk....heheee.... 

Sampai2 je kitaorang terus ke kaunter tiket bas nih.... [tak nak sebut nama.....]
Memang dah lama tak ke KL naik bas...zaman2 belum kawin dulu selalu je naik bas....dah kawin ni...nak ke KL mesti naik kete sebab banyak tempat nak di tuju sebenarnya. Ini kali kita naik bas pulakkk....untuk tujuan tertentu....=)))

Masa sampai ke kaunter tu....adalah kaunter tiket2 yang lain dok panggil2 pelanggan untuk beli tiket diaorang. Tapiii first choice kitaorang adalah bas ni lah kannn. Selalu dulu..kalau ke KL mesti naik bas nih.

Kaunter tu pulak kebetulan tutup sementara. So...kitaorang tunggu sekejap. Dalam 5 minit macam tu...seorang staff wanita sampai. Dia on sekejap komputer dia.......yang kitaorang ni masih tercangok berdiri kat depan kaunter tu bagi masa staff tu tarik nafas dia.....hehehe....

Tak lama lepas tu...dia pandang kat kitaorang sambil buat isyarat kepala.....isyarat kepala ok....bukan bercakap pun.....[ok.... tak pe lagi....]

En suami terus tanya...

"Tiket nak ke KL pukul 9.30 pagi ada tak....?"

"_______"
[ntah apa dia cakap...saya pun tak dengar....]

"nak 2 ye.....ke KL"
terus je en suami cakap macam tu...ntah apa suami saya dengar pun ntah la kan......ahahahaa
tetiba je orang tua tu pun......terus macam nak ambil wallet dalam poket dia.

"TIKET PUKUL 11.00 PAGI"
sekali dia keluar suara kuat dia ok...sambil dengan muka2 masam mencuka dia tuuu....adoiyaiii.....

"Owh ye ke.... tak pe lah.... terima kasih..."
Masih maintain suara suami saya.....nasib dia tu penyabar....

Sebelum beredar..

"Ehhh...kenapa awak ni SOMBONG sangat haaa...."
sempat jugaklah saya cakap kat dia....nak sambung lagiiiii sekali en suami terus tarik tangan saya pergi jauh sikit dari situ.
mungkin sebab dia tahu..isteri dia kalau bab macam tu sangat2 outspoken.

Kalau ikutkan hati...memang nak je saya bahasakan dia terus......

Sometimes.... kita kena hormat orang yang datang ke kaunter kita... lainlah kalau yang datang tu berkurang ajar dengan awakkk...marah2...tu pun kena ada cara nak redakan keadaan....

Time saya dan suami ke kaunter dia..memang tak ada orang...lengang mak enon tempat tu.....tak sibuk pun....
kalau ada masalah lain sekalipun....takkan awak nak lepaskan pada pelanggan......buatnya.....pelanggan pun ada masalah dan serabut macam awak.....tak ke bergaduh jugak korang kat situ.....

Setiap pekerjaan kita ada etika nya....so..jaga lah etika kita sewaktu bekerja....
Saya memang pantang tengok orang2 yang sombong macam tu......

Saya faham...dia bersuara kuat sebab cermin tu membataskan pendengaran orang luar dengan orang yang dalam kaunter....persekitaran yang agak bising dengan segala muzik pun salah satu punca tak dengar apa yang dia cakap....

Tapiiii......perlukah awak buat2 muka macam meluat sangat sebab tak dengar cakap awak sebelum tu......

Kadang2 kita tak tahu siapa pun pelanggan kita....
Contoh.... masa saya nak beli tiket Train ETS [bukan hari yang sama lahh....]... memang ramai sangat orang masa tu....
Dalam kelompok yang ramai tu....saya terperasan ada seorang Dato ni, beliau seorang ahli parlimen dan agak lantang berbicara.... saya kenal Dato tu.... sebab Dato tu ayah kepada kawan sekelas saya dulu.....
Beliau tak menggunakan kuasa beliau pun untuk potong line orang... sebaliknya....bersama2 dengan kami semua tunggu no giliran untuk ke kaunter nak beli tiket train.....

Soooo...kalaulah si staff ni tadi berkasar macam tu dekat orang2 seperti itu...yang dia jugak tak kenal bahawa orang tu "somebody".... rasa2...apa tindakan Dato tu tadi...... sooo..be nice to everybody...tak kiralah dia tu siapa......miskin ke kaya ke....ternama ke.....tak ternama ke...cantik ke hodoh ke...bagilah layanan sama rata ok......

Senang je...kalau awak senyum sikit pun tak pe....sekurang2 nampak budi pekerti awak tu....

Kalau awak baik dengan orang.....orang akan baik dengan awak...tapiiii kalau awak buat sekupang dua je kat orang....orang pulak akan pandang awak tu 1 sen je tauuu......

Memang spoiled betoiii lah dia tuuu.....

Kaunter lain dok terjerit2 panggil pelanggan suruh beli tiket depe....yang awak tu just duduk je kat kaunter, tunggu orang datang tanya...tiket pkl 11 ada ke tak de....tiket pukul 1 ada ke tak de.... senang kan kerja uolls...tak payah cari customers.....customer yang cari uolls... sebab syarikat bas tu dah establish kan.... so...perlukah bersikap demikian [kadang2 yang menjatuhkan sesebuah syarikat tu.....orang2 yang mcm ni lah...... sebab kaunter hadapan...dia yang bawak nama syarikat tu.......-nampak tak kemarahan kakak.....]

Mana pulak budi bahasa awak....tak ada senyuman....tak tanya pun pelanggan yang datang ke kaunter awak.... dengan muka mencukanya.....lagiii orang beli tiket...bukan guna duit awak....cuma perlukan perkhidmatan awak je untuk tengokkan samaada tiket tu ada ke tidak pada masa tu..... Kalaulah boleh beli online memang dah lama beli dahh [keee memang ada.....saya je yang tak tauuu] tak payah nak hadap wajah awak dan perangai awak yang main bagi isyarat2 kepala tuu.....lepas ni datang kat dia...bagi isyarat kepala je.... mungkin bahasa itu yang dia faham kot........ehhh kan dah merepekkk......aishhhh....]


Satu lagi pengajaran buat diri saya..... =)))




Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

4 comments:

  1. TERIMA KASIH KERANA PERKONGSIAN NI

    ReplyDelete
  2. byk sykt bas yg besar2 dah boleh beli online macam transnasional, plusliner, yg merah tu apa ke namanya. beli je online. nyampah depa jaga kaunter ni kengkadang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ni mmg beli online je kekda.... Mmg nyampah tgk perangai mcm tu...

      Delete