Friday, July 29, 2016

CERITERA RAYA 2016 PART 3

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Masih dengan ceritera raya keluarga saya.

Raya ke 3, menu raya ke 3 kami adalah nasi briyani ayam yang kami order dari Restoran Pakeeza. Lebih kurang 50 orang makan. Manalah tahu kot kot sepupu sepapat yang lain pulak nak datang ke rumah kan....so..kita bersedia dulu lah..... kalau tak ada yang datang....... hidangan tu akan jadi hidangan kami sekeluarga lah kan... yang penting sedap dan menyelerakan.

Kebetulan hari tu mak sedara saya ada buat open house. Saya dengan mak tak turut serta...kami jaga rumah...mana lah tau kot2 ada yang nak datang ke rumah tetiba tak ada orang......hehehe.....[sebenonya....mak saya tak berapa sihat....dan saya pulak nak ambik peluang nak rehat......alasan sangat lahhh...hehehe] Sambil duduk kat rumah......sambil jaga Adam.... =)))

Petang tu.....tetiba sedara belah abah saya call.....kata.... diaorang dah siap masak....tunggu kitaorang sampai je......terus kakak saya suruh kitaorang semua bersiap.....kitaorang ke Kuala Kangsar Bandar Di Raja....yehaaa...jom keluar beraya sekeluarga......hehehe...





Sebelum pergi beraya..kita bergambar dulu



KAMI empat beradik perempuan =)))

Masa nak pergi tu, kitaorang ikut jalan lama....tengok jalan ke Ipoh kemain jammed.... semalam nya....mak sedara kata..kat highway...area terowong manora tu kemain jammed....so...masa tu terfikir2...balik ni nak ikut manalah agaknya....jalan lama ke highway.....Tunggu masa nak balik karang baru fikir lahhh....

Bila masuk je kawasan kampung halaman abah...terasa sangat2 mendamaikan.....seronok rasanya....bila kitaorang sampai2 je..... terus disambut dengan keriuhan suara sepupu2 kitaorang.....terasa macam rombongan pengantin pulak.....hehehe...adoyai....

Jom tengok gambar2 beraya hari ke 3 kami sekeluarga.



Dah macam kenduri...bila sekeluarga pergi beraya rumah sedara mara kan.... kita bersantai santai sambil menikmati hidangan yang sangat marbeles.....
semuanya kuih2 tradisional......



Terasa nikmat sangat bila kami dijamu dengan kuih limas dan jongkong.......kata kakak sepupu.... memang semata2 buat untuk kami sekeluarga menikmati rasa masakan limas dan jongkong beliau.......memang sangat sangat terbaik. kuih limas tu.....ada taruh kurma....dan rasa dia manis2 buah....Jongkong dan limas hidangan yang cepat habis...ada setengah dari anak2 sedara saya tak pernah pun makan kuih jongkong tu....so...bila dah sekali rasa..semuanya asyikkk makan kuih tu......

Selain Jongkong dan limas...kakak2 sepupu hidangkan kami laksa kuala yang sangat marbeles ok.... sedap sangat2....ada teh tarik....dan macam2 lagi lah.......sangat2 terbaik...





Yang terlebih bestnya.....dapat makan buah rambutan dan langsat.....memang menikmati sangatlah.....hehehe...dengan muka yang tak berapa nak malu..... mintak bawak balik sebakul....yang tukang mintak tu saya lah tu.....ahahaha...

Selain dapat buah langsat dan rambutan...kitaorang dibekalkan dengan buah mangga yang sangat manis...semuanya hasil tanaman sendiri di belakang rumah katanya......bestnyaaaaa.......

Perut dah kenyang...hati terus jadi riang....hahahaa..... terus berposing kat halaman rumah sepupu....suasana kampung yang sangat mempesonakan.....
layankan aje lah...



Ambik feel suasana kampung yang damai



Semuanya jadi macam ting tong sangat...hehehe



macam macam gaya dan aksi....



Semuanya sibuk nak bergambar...laki perempuan kaki posing...



ala-ala klasik sangat lah tu kononnya....hehehe



Gambar kami anak beranak sekeluarga....semuanya pun sangat2 sporting.....=)))

Lepas maghrib, kitaorang gerak balik ke Ipoh semula.....nak check plus traffic....masa tu line internet sangat2 lah slow nya.....terus ikut jalan lama.....memang mendapat sangat lah......2 jam mengharung jammed baru sampai ke Ipoh......adoiyaiiii.....memang kena sabar banyak...sebab ramai yang ikut jalan lama masa tu...manakala...abang dan abang ipar saya ikut highway......diaorang kata jalan clear.....dan cepat je sampai rumah.....

Kebanyakkannya dah gerak balik ke arah selatan hari Jumaat tu....termasuklah abang saya dan kakak saya yang sulung....yang akan balik malam tu jugak.

Sempatlah kitaorang sekeluarga sembang sambil makan2 sebelum kakak dan abang saya gerak balik ke KL. Yang terpaling bestnya..........abang saya bagi duit raya kat kitaorang semua adik beradik.....seronoknyaaaaa....bila dah berusia macam nih......dapat duit raya....rasa macam dapat emas seketoiii....[selalu kita yang keluar duit bg orang duit raya....inikali kita pulak yang dapat.....memang lain lah perasaan tu......hehehe]

Rumah semakin terasa lengang dari keriuhan suara anak2 sedara.....
Syukur...kerana kami mengukir kenangan yang indah di hari raya ni..... =)))



Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

No comments:

Post a Comment