Tuesday, August 30, 2016

KE KEBUN ARWAH OPAH

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Hari ni kita ambik mood nak cerita tentang aktiviti sedara mara mengambil buah buahan di kebun dot dot arwah opah di kampung halaman saya....hehehe.. [kenapa dot dot...sebab ada beberapa pokok je pun.....syukur juga ada... dari tak ada.....]

Sebelum2 ni..kalau teringin nak makan rambutan....saya beli je kat pakcik opis saya tu.....pakcik tu jual rambutan...1 plastik penuhhh....rm3 je.....tak payah nak gaduh2 dengan nyamuk bagai semata-mata nak ambik rambutan je pun.....selang 2 hari saya mesti beli at least 3 plastik kat pakcik tu.....hehehe....tapiiii apa yang saya nak ceritakan.....family values tu yang penting yang tak akan kita dapat kat mana-mana.

Lately nih hampir setiap minggu saya dan keluarga akan ke Ipoh - KL - Ipoh... [entry ni akan saya ceritakan selepas2 nih ok...]

Jadinya...kebetulan minggu tu kami tak ke KL...so....kebetulan ayah sedara balik ke Ipoh dan menjenguk ke kampung...

Sebelum ni sepupu kitaorang ada call bgtahu pokok rambutan gading kat depan rumah dia dah berbuah lebat dan dah masak ranum [tu lah sepokok yang ada pun....hehehee...tapiiii lebatnyaaaaa...tuhan je yang tahuuu.....] kebetulan pulak masa tu saya cuti.....so...saya dengan kakak dan emak, kami bertiga terus ke rumah mak sedara.... ambiklah rambutan kuning tu....orang panggil rambutan gading...... ya Allah...masa ambik tu..... bergaduh2 dengan nyamuk.....hehehe....[kelakar pun ada..banyak menampar nyamuk dari ambik buah rambutan okkk....] seminggu kesan gigitan nyamuk tu tak hilang2....sabar je lahhh......tapiiii apa yang penting...besttt.....sebab sambil ambil rambutan...sambil bersembang.......dapat lah sekotak sederhana...... saya makan pun...adalah beberapa biji je....



nampak tak.....pokoknya rendang ya amat......tapiiii buahnya sangat2 lah lebatnya.....rezeki di kongsi bersama....rambutan pun seronok nak berbuah dan berbuah byk2....


20 Ogos 2016-Sabtu

Petang - ayah sedara call saya... bgtahu saya... buah-buahan semuanya dah masak.....
So..petang tu jugak saya dengan kakak saya masuk ke kampung sambil melihat2 buah buahan yang semuanya memang dah masak dan banyak.....seronok pulak tengok merimbun2 buah rambutan, dokong, cempedak dan langsat. Bestnyaaaaa......



Pokok langsat...abah saya yang tanam.... bapa saudara kata langsat ni manis.....banyak pulak tu buahnya.....tapiiii tinggi sangat....tak ada galah nak ambik.....huhuhuu....





Pokok dokong ni arwah opah yang tanam....buahnya lebat dan manis..... masa petik buah ni...dah macam petik buah anggur.....[ehhh macam pernah petik anggur pulakkk........ahahahaaa.....]



Buah cempedak di luar pagar....... humboiiii...banyaknya cempedak ni berbuah......tapiii tak masak ranum lagiiii.......

Tak de rezeki nak ambik buah petang tu sebab hari tetiba hujan.

Sempatlah share gambar2 pokok2 yang lebat berbuah kat dalam wasap group sepupu...kemain semuanya macam teruja...hehehe....sebab memasing tak tahu pun pokok2 kat kebun belakang rumah opah dah berbuah..... [sepupu yang duduk dekat dengan rumah arwah opah pun idak nak bgtahu pun...senyap je.....sebab ada sepupu kitaorang yang pernah bertanya......s/ada pokok rambutan belakang rumah arwah opah dah berbuah ke belum......tak tau samaada dia perasan ke idak soalan tu.....dia senyap je....... adoyaiiii....kita anggap baik2 ajalah ekkk.......mungkin dia tak perasan...tak ada masa dan sebagai bagainya..... hehehee]

Malam tu.... plan dengan sepupu kitaorang.....esok paginya nak kait rambutan dan dokong yang sememangnya lebat berbuah. Kalau tunggu next week......Takut di makan monyet pulak katanya....hewhewhew......Tau tau mak mak sedara nak join sama....wahhh meriah lah sikit kan....


21 Ogos 2016 [Ahad]

Seawal pagi....dah janji dengan sepupu kat kedai makan....kita ambil sarapan dulu...sembang2 dah terlajak ke pukul 10.00 pagi....lepas tu baru gerak ke kampung. Berkumpul kat belakang rumah arwah opah.

Jom tengok gambar2 yang sempat saya ambil.



gunting buah lupa nak bawak....kita guna gunting ikan je tauuu.....ahahaa.....



Teruja sangat dua orang makcik nih nak ambik buah dokong....hehehe...



Suami sapa la nih ekkk.....



oleh kerana pokok dokong dengan pokok rambutan sebelah menyebelah.....lepas ambik dokong...kita kait rambutan pulakk....



maskot pokok rambutan niii.....hehehee

Belakang tu...sepupu kitaorang yang duduk dekat dgn rumah arwah opah.....bila dia dengar kitaorang riuh rendah ambik buah.....dia pun datang siap bawak galah panjang lagiii.....bahagiaaa je rasanya bila ada orang tolong kaitkan buah rambutan....hehehe



Kalau lagi ramai....lagi meriah....lagi best rasanya nih....



memula panjat pakai tangga je....sambil petik buah dokong...mak saudara saya niihh....
nasiblah ada tangga....tq to bapa saudara yang pinjamkan tangga ni utk kitaorang.



Dah habis panjat pokok dokong.....beralih ke pokok rambutan pulak...ada ke panjat pokok pakai kasut....sabar je lah.......



Nampak tuuu...dua beranak panjat pokok dokong......sayaaa....mmg tak lah......tak berani panjat pokok.....

Meriah sungguh bila berkumpul macam ni....silap banyak...sebab tak teringat nak berkelah kat situ....kalau tak...just tapau nasi lemak dan beli air semua...dah boleh berkelah ramai2 kat bawah pokok rambutan....memang terbaik sangat2....

Actually...kat rumah saya pun ada pokok rambutan dan memang lebat sangat buahnya....setiap kali ke KL...mesti mak akan kait rambutan atau petik je....sebab rendang...dan bahagi bahagikan kepada 3 plastik.....untuk abang dan kakak2 saya kat KL...tak habis pun kitaorang makan dengan sepokok tu.....alhamdulillah...memang pokok tu keluarkan buah yang lebat.....sebab sesiapa nak je...mak akan bagi....atau sapa je datang rumah....mak mesti jamu dan bagi buah rambutan tu.......

Cumanya.....yang nak sangat ke kampung tu...... kita nak menghargai masa yang berkualiti bersama2 dengan sedara mara yang memang jarang2 sekali berjumpa. Bila sekali berjumpa...memang best dan meriah sangat2.....

Lagiiii...buah buahan yang kitaorang kait dan ambil tu....kita bahagi2kan kepada sepupu2 yang lain yang ada kat KL...semuanya [yang bertanya] dapat lah merasa sebiji dua..... hasil tanaman arwah opah dan arwah bapa saudara.... kitaorang dapatlah seplastik je.....tu pun dah memadai....sebab saya tak boleh makan rambutan banyak2....sebab tak tahan.....batukkk....



Hasil yang kami dapat untuk dibahagi bahagikan kepada sepupu sepapat yang berada di kl



Dah lama tak cium bau unggun api......hehehee....statement tu mmg tak boleh blaaa....
tapiiii betul...saya rindu dengan suasana seperti ini......huhuhu



bakar pokok2 parasit....



suasana halaman belakang rumah arwah opah.....suasana ni dah lama ditinggalkan...dan saya betul2 rindu dengan suasana yang nyaman sebegini.....tetiba rindu arwah opah dan arwah bapa2 saudara saya.... Kalau dulu... bila tiba musim buah macam ni.... semua adik beradik mak berkumpul...sekali dengan kitaorang para sepupu sepapat semuanya ada...... memang best dan meriah sangat2..... sekarang....nak dapat peluang macam tu....memang susah....masing2 dah ada tanggungjawab masing2.



emak saudara bahagi bahagikan ikut sama rata.

Sebelum2 ni pun jarang dapat merasa buah2an nih [mungkin di makan monyet kot....hahahaa.....]. Ni kali dapat tgk buah yang banyak.....alhamdulillah.....merasa jugak kutip buah sambil bergelak ketawa dengan saudara mara.....sangat best.....kalau boleh.....panjang umur dan ada rezeki kami....boleh la repeat tahun depan...kali ni bolehlah ajak sepupu dan saudara mara yang lain meramaikan lagi.....mesti lagii meriah.....

Rezeki kongsi bersama2 kannn.......sebab kami tak ada pokok rambutan keliling rumah yang boleh ambil berbakul bakul.....hehehee.....harapkan sepokok rendang je kat dapur rumah..... nasib ada kebun dot dot peninggalan arwah opah.....nasib lahhh ada mak saudara dan bapak saudara yang ingat kat anak2 sedara...hewhewhew



Sebelum balik....kita ambik gambar kenangan......harap tahun depan dapat berkumpul lebih ramai lagiii...



dengan sepupu....rakan sepermainan masa kecik2 dulu....disini tempat kami main nyorok2...berlari ke sana dan kemari....ya Allah...rindu sangat dengan kenangan sebegitu......
Semoga rumah arwah opah terus kukuh untuk diperlihatkan kepada generasi yang akan datang.... [anak cucu kami lah kan......]



Last but not least belanja satu gambar kami berdua.....setelah penat mengambil buah...kita bercanda di atas rumput.......nasiblah tak hujan....kalau tak.....harus tak merasa ambik gambar macam nih....sebab.....ada pacat lahhhh.......ohh tidak.....
Fefeeling kuch kuch ho ta hei...hehehe...


Ok.... jumpa di next entry ya.....




Terima kasih kerana membaca entry ini =)))



2 comments:

  1. Woww meriahnya ,,,,,sweet posing dalam kebun tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau lagi ramai lagi meriah....
      tq kak hanem....saja gedik santai....hehehe...=)))

      Delete