Monday, October 10, 2016

SALAM TAKZIAH BUAT KAK LINDA

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Beberapa minggu tak menulis....hari ni tetiba up entry berita sedih.

Sebelum sebelum ni pernah saya katakan....tahun ni adalah tahun ujian buat kami sekeluarga. Macam2 ujian yang Allah berikan....namun....harus positif...kerana dalam ujian...ada kebaikkan2 dariNya...yakin yakin dan terus yakin....senantiasa bersangka baik dengan takdir Ilahi.....InshaaAllah....


5 Oktober 2016 - Rabu
Jam 4.00 petang.


Lately ni agak jarang saya buka fb...lebih kepada Instagram tapiii tak la macam addicted sangat nak tgk sampai 24 jam....cuma sesekali......lagipun....sekarang ni agak sibuk dengan kerja + tempahan quilling dan cookies.

Sekali sekali buka fb....terlihat ada post dari abang assim (arwah) tapiii tulisan bahasa arab. Memang abang Assim jarang2 sekali post apa2 pun kat fb dia..... so...saya agak2 masa tu...mungkin adalah sahabatnya yang menyapanya di wall fb sebab jarang bersiaran kan.... ok...masa tu scroll je lah....idak le menyibuk buka wall dia....

Lepas maghrib...terima pangilan daripada kak mira [kakak angkat saya aka ex boss saya yang dah macam kakak sendiri] Pun...sebenarnya kak mira ni jarang call selalu wasap je..... dalam hati dah terdetik...ni mesti ada yang tak kena..... sekali...kak mira kata...

"kak mira ada berita buruk nak bgtahu kat lia......" terus menyirap darah......takut nak dengar berita buruk tu....

"abang assim...suami kak linda dah meninggal dunia pukul 4.00 petang tadi....."

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

Lepas habis bercakap dengan kak mira....dah tahu bila dan dimana jenazah akan dikebumikan.....terus termenung seketika.....suami yang kebetulan ada kat sebelah bertanya...terus tersedar balik....dan bgtahu kat dia perkhabaran yang sedih tu....

Saya terus bukak wall abang assim......Allahuakhbar..... pukul 12.30 tgh hari....arwah ada post mengenai event yang akan diadakan di Islamic Art Museum [yang dibawah selenggaraan arwah].....dan pukul 4.00 petang.....sahabat2nya post kat wall arwah mengenai kematiannya.......Allah Allah...
Abang Assim meninggal kerana serangan jantung. Pembuluh darahnya pecah.....Allahu Akhbar...

Hati terus berdetak detik......nak call kak linda ke tak nak....macam2 yang saya fikirkan....at last...saya tak call [sebenarnya.....hati meronta2 nak call kak linda.....tapiiii saya terpaksa faham....sebenarnya..banyak urusan2 yang perlu kak linda settle memandangkan abang Assim adalah warganegara Jordan.... maka...keluarga perlu berurusan dengan kedutaan Jordan terlebih dahulu sebelum mendapat kebenaran kebumi disini....] hanya berdoa agar Allah memudahkan urusan kak linda sekeluarga dan memberi kekuatan kepadanya untuk menghadapi ujian hebat ni......naluri wanita saya terus menangis dan sedih mengenangkan kak linda...

Saya terus mengira waktu....agak2 jenazah sampai pukul berapa [jenazah meninggal di Hospital Tawakkal KL....dan jenazah akan di kebumikan di Ipoh, berdekatan dengan rumah ayah kak linda].....sampailah bila bangun je subuh tu...terus call kak mira..... tapiii tak berjawab.....terus message.... masih tak berjawab.... Dalam pukul 7.30 pagi macam tu....kak mira call balik kata jenazah dah selamat dikebumikan sejurus selepas solat subuh tadi...

Kami terus ke rumah ayah kak linda...... dari kejauhan dah nampak kak linda [bertelekung] sedang berdakapan dengan sorang makcik...mungkin jiran yang datang berziarah.....masa sampai tu....kak linda dah nampak saya dan suami....dari jauh lagiii kak linda dah menangis dan datang pada saya dan kami berpelukkan......rindu.....sedih.....semuanya ada bercampur campur.....

"Lia....abang assim dah tak de lia......abang assim dah tinggalkan kak linda......" itulah ungkapan kak linda dalam sendu....Allah....

Bertahun tak jumpa kakak saya tu.....atas alasan kesibukkan kami yang membataskan kami untuk berjumpa......dan hari ni....saya jumpa kak linda dengan melihat kesedihannya.....Ya Allah.....

Saya tahu kak linda saya kuat.....saya tahu dia wanita yang hebat yang diujiNya dengan pelbagai jenis ujian demi ujian......air mata gugur juga......Allahuakhbar.....ketika ni pun saya masih bersedih.....

Setiap orang ada bahagian ujianNya...bahagian saya tak tahu lagi......

Hari ni saya masih teringatkan kak linda......rasa nak duduk dengan dia setiap waktu dan saat......nak pujuk dia....nak redakan hati dia....tapiii saya sendiri tak kuat.......
Saya nak bagi kak linda ruang dan masa untuk beliau reda.....saya faham perasaan dia....saya cukup faham...

Allah mengambil hambaNya yang DIA sayang......arwah abang assim seorang yang sangat2 soft spoken....

Pertama kali kak linda jumpa arwah abang assim...saya yang teman kak linda....sweet sangat sebab dua2nya sangat2 soft spoken.....memang sesuai berdua.... jodoh mereka kuat. Akhirnya....kak linda tetap memilih abang Assim untuk menjadi pasangan hidupnya....seorang warga Jordan yang menghabiskan masternya disini dan bertugas juga disini......

Kenangan demi kenangan hadir dalam fikiran...semuanya mengenai kak linda.....

Kalau dahulu... kak linda menjaga mak nya yang lumpuh keseluruhan badan ..... beberapa tahun selepas berkahwin kak linda kehilangan ibundanya yang tersayang.....kali ni Allah uji kak linda lagi....kehilangan insan yang paling dicintainya.....

Moga Allah memberi kekuatan, ketenangan dan kesabaran yang tinggi kepada kak linda. Doa saya senantiasa mengiringi perjalanan kak linda.

Memandangkan kak linda dah mengambil keputusan untuk tinggal di Ipoh..... InshaaAllah...saya akan luangkan masa masa saya untuk berjumpa dengan kak linda.....

Untuk arwah abang Assim Qisho... Moga rohnya ditempatkan dikalangan hamba2Nya yang beriman. Semoga arwah di tempatkan di taman taman syurgaNya....kerana itulah tempat yang selayak untuknya...... Insan yang selama hidupnya sangat low profile....sangat humble....sangat cool dan sangat penyayang. Walaupun saya mengenali arwah melalui kak linda.... namun....saya sangat selesa dengan arwah yang mudah tersenyum dan peramah.......Semoga cinta kak linda dan abang assim bersatu di dalam syurgaNya....Allahumma Aminn.....


Terima kasih kerana membaca entry ini

2 comments: