Friday, October 28, 2016

TERKENA GASTRIC LAGI

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Salam jumuah mubarakah..... hari ni cuaca hujan di tempat kerja saya......nyaman dan damai.....hati ada rasa sayu namun...tetap bersyukur dengan hujan rahmat yang Allah turunkan untuk sekalian makhluk.....semoga hujan rahmat ini memberi manfaat kepada sekalian alam......

Alhamdulillah.... kerana Allah sayang....DIA bagi sakit kepada saya. Positifkan diri.....selama ni Allah bagi nikmat sihat......sekarang Allah hadiahkan dengan sakit sebagai jentikan kasih sayangNya pada hambaNya yang hina ini.....ada hikmahnya yang tidak terhingga......kerana ini...saya perlu berhati2 menjaga waktu pemakanan saya...

Dah bertahun tahun saya tak kena gastric.... tetiba Ahad lepas...penyakit tu datang balik menjengah saya.... rindu sangat gamaknya.....hahaha....

Agak teruk jugaklah dia melepaskan rindu pada saya..... rasa berputar seluruh alam... sebenarnya...Peyakit ni memang dah ada......tapiiiii dah lama tak kena.........masa saya kena tu.......saya masih bekerja di syarikat swasta...........masa tu memang tak sempat nak makan pun sebab agak sibuk uruskan itu ini......... kadang2 ambik lunch pun pukul 3.00 / 4.00 ptg..... salah sendiri jugak sebab tak aware dengan benda2 penting macam tu..... bila diingat2 balik....patutlah dulu kurus.....ahahahaa..... ehhh tapi sekarang tak kurus pun kenaaa......Masa kena tu memang agak teruk jugaklah.... dannnn...banyak kali kena pulak tu....

Tapiiii banyak kali yang berlaku tu sebelum kawin....lebih2 masa dekat2 nak kawin....sibuk dgn kerja lagiii dan sibuk dengan persiapan kawin lagi....memang masa tu kelam kabut dibuatnya.....

Dah 8 tahun kawin.... ni baru kena balik....memang kerisauan sungguh tgk muka suami.....hehehehee.... tak berhenti henti ajak pg hospital....kemain nak ke hospital terus.,..... bukan nak bawak ke klinik....sabar je lah.....ahahaa...

Kena pada hari Ahad [23.10.2016]..... kebetulan malam tu tak ambik dinner.....dan hari Ahad tu ambik lunch lambat....dalam pukul 2.30pm baru lunch.... kemain pulak masa lunch tu....berselera sangat saya makan..... sekali dalam pkl 4.30pm.... habis terkeluar balik semua....

Kalau ingatkan balik...rasa cuak jugak lah.... takut kena serangan jantung ke apa...sebab berpeluh satu badan macam mandi pulak.... suami saya dah risau macam hapa je....dia tahu nak bawak saya ke hospital je....ye lah...itulah tempat yang boleh menyelamatkan pesakit....hehehe...

Saya mintak dia ambik kan saya gula2....nasib memang kat rumah sentiasa ada.....[sebab saya takut saya hypo....sebab tekak saya rasa kering.....bibir semua kering....] sambil tu suami picit telapak kaki saya utk redakan pening kepala saya....dia tak picit kepala tauuuuu..dia picit telapak kaki saya.....[dia pernah belajar benda apa ntah terms dia tu......] memang berkesan..... dalam beberapa minit lepas tu...utk kali kedua....semua terkeluar lagi... baru rasa lega....saya jeram kepala... kaki dan tangan.....rasa selesa dari tadi...dan tak berpeluh dah......alhamdulillah..

Malam tu...dah rasa ok sangat dari siang.....makan porridge dan minum air 100 plus..... rasa lega....baru boleh sembang2 dan gelak2 dengan suami....hehehe...

But still....beberapa hari ni....kena ambik breakfast yang memang bukan rutin harian saya.....saya tak ambik breakfast sebelum ni....tapiii beberapa hari ni.....kalau perut kosong je.....mesti kepala saya berpusing2.... bukan sikit2 punya pusing.....perut masuk angin.

Saya tak ke klinik pun...sebab tahu....memang terkena gastrik..... mmg pernah berlaku sebelum ni...walaupun dah lama...tapiii..... ni lah rasanya dulu pun..... cumanya...dulu kerap berlaku.....harap sekarang tak lah kerap.....huhuhu....seksa pulak rasanya bila dah berumur penyakit tu datang balik......

Memula ambik breakfast.... memang perut saya memulas macam hapa je.... sebab terkejut kot...pepagi perut kosong minta diisi.... benda yang bukan rutin.....awal pagi dah makan....harus lah perut pun terkejut....memang boleh dengar perut saya berbunyi2 masa nak proses makanan tu...... sakitnya....tuhan je yang tahuu..... dah 5 hari ni....dia dah ok..... pagiii...kena makan....selang 2 jam....makan lagiii..... [rutin ni memang Dr pernah ajar saya dulu.....dan alhamdulillah.....saya pulih sepenuhnya masa tu lah.......hehehe...sampaikan dalam hand bag pun ada biskut.....sebab memang tak boleh bagi perut kosong.....kalau kosong sikit...dia punya angin...berpusing2 dalam perut maca puting beliung.......uwaaaaa....]

Alhamdulillah.... sekarang ni.......pepagi lagiiii...dalam kete on the way nak ke tempat kerja.....saya dah makan roti....kebetulannya pulak....dalam 3 minggu ni...en suami saya hantar dan ambik saya.....[kete satu lagi dah dijual....dan kebetulan pulak....ada kerja2 pemasangan kat my baiti jannati...so..suami kena ulang alik buka dan kunci my baiti jannati utk kerja2 tu.....so...3 minggu ni agak sibuk sikit]

Perlahan2....ikut step pemakanan yang betul.....perut dah ok banyakkk.....

Saya amalkan minum vitagen 
Roti sentiasa ada dekat saya....selang 2 jam... [perut automatik akan rasa beragin minta diisi...]
Dah tak ambik kafein untuk beberapa hari ni...[uwaaa....kegemaran tuu...]
saya gantikan dengan horlick..... [bijirin horlick dan minuman horlick]
banyakkan makan sayuran dan buah buahan...
minum air masak bebanyak....[walaupun sebenarnya...saya tak suka air kosong]

Setakat ni....itu yang saya amalkan...dan hari ke 5 ni...perut dah sangat2 ok.....alhamdulillah.
Harap dapat sembuh sepenuhnya..... =)))




Terima kasih kerana membaca entry ini =))




No comments:

Post a Comment