Thursday, December 15, 2016

IPOH - KL - PJ - KLIA - KL - KLIA - PJ - IPOH [PART 2]

Sambungan dari entry sebelum nih.

Ipoh-Kl-Pj-Klia-Kl-Klia-Pj-Ipoh [Part 1]

Seawal jam 5.30 pagi saya dah bangun.....tujuan sebab nak iron baju...heheheee...
Selesai semua.....tok tek tok tek...dalam pkl 6.30 pagi jugak kitaorang gerak dari PJ ke Ampang. Mak mertua siap buatkan untuk kami juice apple + orange....katanya tak sempat nak buat breakfast....sempat buatkan juice blend je......adoiyaiiii......mak mertua saya nihhh.....sweet sangat lahh.......minum jugaklah segelas sorang.....walaupun sebenarnya...tak pernah dibuat subuh2 macam tu telan juice.....hehehe...nasib perut ok.....berkat air tangan mak mertua katanya.....hehehe...


Alhamdulillah....jalan sangat2 clear..... [mungkin sebab awal kot kitaorang keluar...mungkin....atau memang cuti sekolah....jalan tak jammed....entahlah...] kitaorang sampai dalam pkl 7.15 pagi macam tu....semuanya dah get ready...... en suami tolong turunkan bag dan semua barang yang nak dibawa....kumpulkan setempat.....dah check dah beg anak sedara saya...barang2 yang dia nak bawak...ingatkan banyak benda pada diaorang.....semua2 lah...dah macam mak nenek pulak.....hehehee....ye lah..kekadang diaorang pun terlepas pandang kan......Lagipun...penerbangan diaorang terus ke Madinah dan dari Madinah terus ke Makkah.... so...kena salin ihram kat Madinah.....jadinyaa.....kena bawa kain ihram dalam bag galas.....tu yang nak kena make sure betul2.....[saya memang agak mak mak nenek sikit kalau bab bab mcm tu......so...bertabah je lah ye anak2 berbuah....=)))))]

Dalam pkl 9.00 pagi macam tu....abang saya suruh saya dengan 2 orang anak sedara lelaki gerak dulu ke KLIA... untuk uruskan tentang pendaftaran dan nak wrap bag yang dibawa....Semua bag nak di wrap kecuali bag yang nak bawak ke seat..... sabar je lah.....

Sampai2 je.....kitaorang terus wrap bag..... lepas selesai wrap......baru je nak breakfast.... anak sedara perempuan [izzah] call kata dah sampai.....so...kitaorang terus pg dekat dia dan wrap bag yang dia bawak pulak...... nak buat pendaftaran....dokumentation tak ada.....ingatkan kat abang saya.......so...kami ni menunggu lah dia......sekali bila semua dah berkumpul kat situ..... dah settle semua bag yang nak di wrap.... terus pergi ke tempat pendaftaran TH travel.......memang tak ada apa2 dokumen.....semata pergi lapor diri je dulu dan ambik tag nama.....

Memang dugaan hebat dari Allah.....flight diaorang delay sehingga ke esok petang nya..... delay disebabkan kelewatan dalam penyelenggaraan pesawat khas yang membawa lebih kurang 500 jemaah pada hari tu.... kalau ikutkan waktu sebenar flight diaorang hari tu....pukul 5.30 petang......terus delay sehari...

Semua jemaah akan diberi bilik hotel sebelum flight esok untuk berehat.... yelah...ada yang datang dari Sabah dan Sarawak...Penang dan Pahang...semuanya datang dari jauh....dan pihak MAS bertanggungjawab menyediakan semua kemudahan2 tu.....


My tomey tomey dobot......
bertuah betul si comel nih.....kecil2 lagi dah dijemput menjadi tetamuNya.....


Kitaorang breakfast dulu sementara menunggu perkembangan terkini dari pihak TH Travel....kebetulan mak sedara dengan pak sedara pun ada hantar abang saya dan family....cuma kami datang berasingan......termasuklah kakak atas saya dan kakak yang sulung...... tapii diaorang balik dulu...sebab kakak sulung saya dalam kerja..... dan kakak atas saya ni nak bersiap untuk flight malam tu.....flight diaorang malam tu pukul 12.00 tgh malam.......tetiba rasa macam...ehhh....kenapa semua nak berjalan nih......huhuhuu.....rindu pulak nak naik kapal terbang......[tetiba....hahahaa...]

Bila semua dah beransur balik....tinggal lah saya dengan family abang saya........

Jadinya....kami perlu menunggu arahan dari TH Travel untuk mengetahui tempat penginapan dan dimaklumkan juga kepada jemaah...kupon makanan disediakan.

Sambil menanti...sambil semua jemaah membuat pendaftaran.

Kalau ikutkan abang saya....dia nak balik terus je ke Enstet....tapiii terlupa nak bawak kunci rumah.....pulakkk...... atas nasihat mak saya......[through phone] abang saya terus setuju nak tido je mana2 hotel yang disediakan oleh pihak MAS....



Seiring sejalan seia dan sekata....semoga kaki kita terus melangkah gagah..... sekalipun kita tersungkur di pertengahan jalan.....semoga kita mampu bangkit semula...mencari jalan yang lurus menuju redha Ilahi....
semoga kita terus melangkah.....dan melangkah.....dan bertemu di syurga Ilahi.....Allahumma Aminn....=))



Sementara menanti perkembangan terkini dari pihak MAS dan TH Travel.... kita round dulu dalam KLIA nih.....



Dengan anak sedara yang no 2 tetapi dia ni anak sulung abang saya......dah tinggi dari mak sedara......alhamdulillah.....kalau dulu....dia yang hantar saya dan suami....sanggup pulak tu nak ponteng sekolah.....sekarang....saya dan suami yang menghantar dia sekeluarga......tq Allah.....=)))

Sambil menunggu perkembangan dari MAS.... kebetulan mata abang saya dah semakin sakit.....lagi teruk dari sebelum....... gamaknya dah tak tahan sangat..... terus dia mintak en suami bawak kan dia ke klinik..... so...saya dengan anak2 sedara dan kakak ipar...menjadi penunggu setia dia KLIA tu.....nasiblah si kecil tu tak meragam......asyik tawaf tempat TH Travel ke tempat duduk......kat airport pulak tu....punyalah ramainyaa manusia.....adoiyaiii......bersabar je lah....

Dah di bawa ke klinik area Nilai.......Dr terus suruh pergi ke pakar mata. Katanya....mata abang saya mengalami luka teruk......adoiyaiii...... nak mencari pakar mata kat Nilai...memang pusing sana sini lah.....penyudahnya....diaorang cari klinik pakar mata yang paling hampir jugaklah....tak lah hampir sangat.....tapii kat Bangi.....hehehee...

Alhamdulillah.....dapat jumpa dengan dr pakar bedah mata terus..... Dah dapat rawatan.....terus ok katanya.....hehehe.....kalau lambat sikit....mata boleh rosak teruk...silap2 boleh buta.......Masa tu terus cakap kat kakak ipar....semua yang berlaku ni ada hikmahNya..... memudahkan urusan2 kita yang tak sempat kita settlekan sebelum nih......

Semua jemaah diberi kupon rm20 setiap sorang untuk lunch.... kami lunch di Secret recepi sambil menanti info seterusnya dari pihak TH Travel. Saya ambik yang bahagian abang saya punyaaa..... sebab diaorang makan kat luar.....hehehe...

Lewat 4.30 petang...kami diberitahu....bas telah tersedia menanti di tingkat 1 untuk membawa jemaah ke hotel yang disediakan.

Saya terus menghubungi abang saya dan memberitahu supaya dia terus sahaja ke hotel manakala...saya naik bas sekali dengan jemaah....heheheee....tak payah la diaorang nak patah balik belakang. Terus fefeeling jemaah sangat kannn......=)))

Dalam bas...baru lah rasa lega sikit....... masa tu terfikir ..... setiap apa yang Allah tetapkan pasti ada hikmahNya yang tidak terhingga.....pasti ada......jadi...kita sebagai hamba......perlu bersabar......dan berserah.....perancangan Allah itu sangat perfect.......percayalah.....

Namun....dalam keadaan itu.....saya kesian tengok makcik2 yang datang dari jauh..... mujur lah semua bagasi dah check in dulu....cumanya 8 bagasi abang saya tak di check in....special case katanya....esok baru check in....tak kisahlah tu......

Dalam jam 6.00 ptg macam tu......bas kitaorang sampai dulu ke hotel....masa tu....en suami dah sedia sampai ke hotel dengan abang saya......dia nampak saya dalam bas tu.....terus dia pg ke bas dan membantu anak2 sedara keluarkan semua bag.

Ni first time ada pengalaman macam nih....hehehe..... ada hikmahnya jugak kenapa kitaorang ambik cuti lama nih......rupanya nak tolong abang saya.....=)))



Sempat lagi bergambar kann.....hehehe....tu yang bestnyaaa...kalau berkumpul macam nih reramai.....=)))




Walaupun flight delay.....alhamdulillah.....dapat juga menceriakan suasana....... hehehe...


Sampai2 je.... pihak hotel terus menjemput semua jemaah hi-tea sekali dinner..... sementelah dah join sekali dengan jemaah......kami bayar berasingan untuk bahagian saya dan suami dan join sekali dengan family abang saya.

Sementelah kesemua jemaah ditempatkan di hotel berkenaan.....dah settle semua jumlah bilangan bilik.....entah kenapa...terus terfikir.... nak spend masa sekali dengan family abang saya kat hotel tu..... so...sebelum kitaorang gerak balik ke PJ....kitaorang tanya kat reception....kalau2 ada extra bilik untuk kitaorang je.....[yelah...kan dah ramai jemaah tu......] haruslah ada......sebab hotel tu besar ok....sediakan duit je lah eaaa.....heheheee..... ok.... siap tempah 1 bilik. Kengkonon nak reward kat diri sendiri la tuhh.......[ni semua bukan dalam plan.......ni semuaaa harung dan redah je......hahahaa....best jugak kalau selalu macam nih......hew hew hew....]

Kitaorang gerak balik ke PJ...sebab nak ambik bag semua tu....dah tak tentu hala dibuatnya.....penat ok...tunggu dari pagi sampai petang baru dapat tahu hotel.....sabar je lah..... itupun...masih banyak pesanan.....belikan sandal baru lah..... berus gigilah....memacam pesanan kannn......ikutkan je lah.....

Kitaorang balik PJ.... bawa mama keluar makan..... saya temankan mama je....manakala en suami siap makan lagi sepinggan nasi goreng....kemain sangat......

Kitaorang ajak mama join sekali tido kat hotel tu.....mama tak nak pulak......

Lewat jam 11 malam....lepas sembang2 dengan mama dan dah siap belikan pesanan2 diaorang tadi....kitaorang terus balik ke hotel.....memang nak rehat sangat2.....penat tu...tuhan je yang tahu.....kebetulan...kakak2 saya flight malam tu jugak....dalam pkl 12.00 tgh malam.....ada jugak terniat nak hantar diaorang.....kengkonon...salah satu reason tido kat hotel tu...sebab nak hantar kakak2 saya tu lah......agak dekat jugak lah kalau nak ke KLIA tu kan......rajin sangat lah tu.....sekali....en suami pun pengsan....dengan saya saya pun pengsan sama........anak2 sedara pun semua nya pengsan kat bilik masing2..... huhuhu....kita bye bye dari wasap je lah.......semoga mereka berdua selamat sampai ke destinasi.....aminnn....





Jumpa di next entry =))))



2 comments: