Thursday, January 12, 2017

SUKASUKI SHARE PENGALAMAN =)))

Nampak tak tajuk kat atas tu...
Tak tahulah....masuk je tahun 2017 ni...memacam pulak nak tulis....hahaha....

Hari ni macam tergerak hati nak berkongsi pengalaman.....bagaimana saya berusaha sedaya upaya nak menjaga aurat saya....walaupun tidaklah begitu sempurna dan masih ada banyak kekurangan sana sini.....janji usaha tu ada..... cuba nak berubah perlahan lahan......yang penting harus istiqamah.....terus nak jadi baik dan baik....pelan pelan kayuh ok.....doakan yang terbaik untuk saya.....ni just nak share tentang aurat....salah satu daripada yang utama yang perlu di jaga rapi oleh kaum wanita menurut islam......=))))

Pengalaman....

Sebelum ke umrah....
saya memang tak benar2 faham tentang aurat wanita....saya mengaku.....
pemahaman saya ialah.....kita perlu menutup aurat kita.....iaitu rambut dan tidak berpakaian menjolok mata......[itu yang saya tahu dan faham....] Tetapi ......rupanya.....aurat wanita hanyalah wajah dan tapak tangan sahaja...selebihnya perlu dijaga dan ditutup dari pandangan yang bukan mahram kita....
Saya dengar ceramah yang diberi oleh ustaz dan ustazah ketika saya berada di tanah haramain...

Bila kat sana...memang kemain menjaga aurat......sebab set dalam otak...kat sana nak buat ibadat....memang nak kejar pahala dan nak buat banyak2 amal ibadat.....itulah tujuan dan harapan saya ke sana....

Bila dah balik umrah......
Saya mula terlupa untuk menjaga aurat saya....
saya lalai....mungkin juga terlupa...kerana environment saya yang tidak mendorong saya ke arah itu....
[ni exclusively kakak mengaku....bukan buka aib sendiri...tapiiii ni pengalaman saya....]

Beberapa bulan jugaklah...selepas balik dari umrah....saya abaikan aurat saya....[abaikan bukan bermakna saya membuka aurat saya...tetapi....tidak ada kesempurnaan dalam menjaga aurat tu.....=))]

Alhamdulillah.....saya ada kawan yang selalu ingatkan kawan2 dia tentang aurat.....
Ada satu post beliau dalam fb....saya ingat lagi la....dia post ada cartoon wanita [dah lama la tapiii...] yang menyatakan tentang aurat wanita....dan dari situ...terbuka hati untuk istiqamah menutup lengan dan jaga aurat saya.....alhamdulillah..... Allah jugalah yang gerakkan hati saya untuk berubah....[dengan hanya melihat gambarajah cartoon tu je.....]
Memula...saya pakai stokin.......itu pun ada yang tegur....
"amboiiii ustazah...dah pakai stokin...."
kemain kannn....tapiii saya ok je bab tegur2 macam tu....biasalah...permulaan.....memang begitu...sebab kalau dulu kita kemain la bergaya sakan [tak la sakan sangat.....bukan lawa sangat pun....perasan je lebih...].....sekarang...kita cuba kurangkan....[bukan bermakna bila dah nak berubah....kita abaikan penampilan diri.....bukannn......cuma kurangkan sikit supaya tak nampak menonjol sgt......zaman tu dah berlalu....heheheee...] tapiiii saya akui.....saya berubah tu perlahan2.......try dulu pakai stokin.....lepas tu sarung lengan........saya cuba labuhkan tudung saya walaupun masih ada nampak bahu saya.....sebab saya juga baru tahu....bahu untuk kaum wanita itu juga aurat....so..kena turunkan tudung tu menutupi bahu........[pelan2 kakak cuba ok] dan ada baju2 saya yang mana dah tak sesuai tu...saya ketepikan...tapiii ada la jugakkkk...yang saya pakai.....[pelan pelan kan saya kata tadiii....faham takkkk.....hehehehee....]. Saya cuba nak pakai jubah atau dress.....lama-lama bila tgk jubah dan dress tu.....saya jemu......so...ubah....pakai baju yang berfesyen.....tapiii masih jaga aurat saya.....dan ada ketikanya.....saya akui....dalam nak berubah nih.....memang banyak sangat2 ujiannya....teringin nak pakai macam tu.....macam ni.....sebab saya ni jenis yang suka perasan nak cantik........[sangat...]

Pengalaman memula pakai sarung lengan tu...... masa buat umrah...memang langsung tak ada masalah....... pakailah seharian pun..... tapiii bila dah balik sini.....saya pakai masa ke tempat kerja....tetiba tangan saya naik gatai2..... rupanya kain tu tak sesuai dengan kulit saya.....dengan cuaca kat sini....[kemain sangat syaitan nirrajimmm menggoda saya.....] terus campak ke tepi...... tapiii disebabkan bertekad....nak berubah..... saya beli sekali gedabak...macam2 color..... cotton punya.... bila pakai.......longgar...sebab lengan saya kecik...... kannnn.....bila nak jadi baik ni....memang seronok betul dengar godaan syaithonnnn......hahahaa........ lepas tu....dah rasa rugi beli.......saya ambik inisiatif lain.....saya mintak kawan saya jahitkan seinci dari lebar sarung lengan saya tu supaya bila saya pakai tak longgar.....then...bila dah pakai.........terus rasa selesa......... alhamdulillah sehingga kini....kalau tak pakai.......saya akan rasa lain......sama jugak dengan stokin........

Saya selalu berdoa dan berdoa.....semoga akhlak saya juga terpelihara....saya nak istiqamah....saya nak berubah.....walaupun hakikatnya...perangai tuuuu......memang agak susah jugaklah nak berubah.....tapiiiii satu cara......saya belajar untuk berdiam..... cuba menjarakkan diri saya kalau ada yang saya rasa dia tak suka kat saya......kalau kita rasa dia tak sesuai dengan kita....macam tak sekepala lah.....so..dari saya dan dia sakit hati....baik kita ambik step ke belakang dan diam......berkawan tetap akan kawan...tapiiii tak melampau lampau........tu yang saya buat lah.....kadang2...kita kena didik hati kita.....pasti ada sebab orang tak suka kita.....so... cuba perbaiki diri dari semasa ke semasa......=)))) [ok ni dah masuk bab lain.....tetiba....]

Alhamdulillah...sekarang masih tengah berusaha untuk istiqamah menjaga aurat.....penampilan dan perangai saya....

kadang2.... bila kita cuba nak ubah orang.....kita nak nasihat orang.....kita dahulu kena berubah....kita dahulu kena istiqamah....kita yang kena tunjukkan akhlak yang baik.........

Dan bila kita dah berjaya menempuhi semua tu......kita tak boleh nak tarik orang lain dengan secepat mungkin untuk berubah.....sedangkan...untuk tempoh kita nak berubah tu pun mengambil masa yang agak panjang........ banyak ujian2nya walau hanya tentang satu bab iaitu aurat....belum masuk bab bab lain.....

Berapa banyak tentera syaithonnn nirrajim tu yang datang menggoda.....once bila kita ada niat nak berubah dan tgh berusaha ke arah kebaikkan tu......Ketua general syaithonnn yang akan datang menghampiri kita [hahaha]..... banyak godaan2 nya....kalau kita tak kuat.....mungkin kita juga akan berhenti usaha kita tu di pertengahan jalan......

Bila saya cuba nak berubah......saya sendiri menghadapi dugaan2 tu....so..saya amat amat faham dengan situasi tu.....[mungkin ada orang yang mudah menerima untuk berubah......]

Kadang2...nak keluar rumah...nak ke kedai sekejap pun....mana mungkin kita beria ia nak pakai sarung lengan kan.....stokin......so...apa alternatifnya......cardigan panjang saya sentiasa ada tergantung untuk saya capai untuk kes2 yang sebegitu....paling kurang....cardigan tu boleh menutupi pergelangan tangan kita.....dan melepasi pinggul kita......kasut.....saya akan pakai kasut sarung yang ringkas.....atau sediakan stokin kat dalam kete.......InshaaAllah.....sedikit demi sedikit....kita akan terbiasa begitu.......yang ada anak....mana nak kisahkan anak lagi.....kita kena faham dulu bagaimana situasi kita yang tak ada anak pun macam payah kan....apatah lagiii yang dah ada anak....kadang2 tudung pun diaorang tak sempat nak betulkan.......so...sila faham.....jangan mendesak.....siapa yang tak nak ke arah kebaikkan......

Saya cukup tak suka bila kita cuba nak mengajak kearah kebaikkan....
Dalam pada masa yang sama...kita memburuk burukkan orang lain....kita seolah memaksa orang untuk ikut cakap kita....

Contoh.....

Dalam nak berdakwah....kita burukkan orang yang tak pakai tudung..... yang tak sempurna pakaiannya..... keluarkan status yang mengata orang2 yang tidak sempurna penutupan auratnya..... mengeluarkan perkataan yang tidak sepatutnya.....

Mungkin apa yang dia cuba sampaikan tu adalah betul dan ada faktanya..... tetapi...cara penyampaian dia tu tidak menepati pandangan orang yang membaca......[betul kita kena berani menegur...tetapi....menegur itu ada caranya....]

Salah satu punca untuk saya berubah....hanya dengan melihat cartoon dakwah yang kawan saya share...tanpa memburuk burukkan orang lain dan tak ada caption pun....dia sekadar share untuk renungan sahabat2nya.......saya nak berubah sebab diri saya....sebab saya takut balasan tuhan.....saya nak jaga aurat saya.....wanita antara yang mudah untuk masuk ke syurga.....tetapi......ramai dikalangan wanita yang menjadi penghuni neraka........nak kejar syurga....kenalah berusaha dan istiqamah.....

Jadi....saya rasa tak perlu nak keluarkan statement yang mencemuh dan memburuk burukkan orang lain.....awak sendiri dulupun tak sempurna.....awak dulupun nak berubah mengambil masa yang sangat lama....dan awak juga berubah bukan atas desakan sesiapa.....bukan sebab paksaan....sebab utama kerana hidayah Allah telah sampai pada awak.......dan siapa kita untuk menjatuhkan hukuman pada orang lain........ahli agama yang bertauliah pun ada mengatakan.....bila kita dah menasihati secara berhemah.....memberi panduan dan tunjuk ajar......namun masih tidak berjaya.......berdoalah secara senyap...agar sahabat kita yang mana tidak sempurna auratnya untuk di beri hidayah agar Allah buka pintu hatinya untuk berubah......doalah yang terbaik...
bukankah kita juga perlu menjaga hubungan sesama Allah dan hubungan sesama manusia......

Kita tidak tahu pengakhiran hidup kita macam mana....
ada yang permulaannya baik dan pengakhirannya buruk [nauzubillh]
ada permulaannya buruk dan pengakhirannya baik.....
dan ada permulaannya baik dan pengakhirannya juga baik.....

Semuanya atas rahmat Allah....kita nak masuk syurga pun atas rahmat Allah.....

saya kurang setuju...bila acapkali kesilapan2 yang sahabat kita pernah lakukan....secara terang...kita tegur dia di hadapan kawan2 kita...... seolah memalukan dia.....komen seolah kita pandai sangat tentang agama.....mungkin betul tindakan kita...tetapi...cara tu salah....

menegur jangan sampai memalukan.....tegurlah dalam message....supaya dia sendiri tak malu dengan statement dia....bila kita jaga aib orang.....Allah akan pelihara aib kita.....

Sama juga kalau kita nak berdakwah nak mengajak ke arah kebaikkan....
nak share sesuatu statement....just share....tak perlu ada rumusan dari kita sendiri....nak tambah2......
share je lah.....awak tak payah nak bagi conclusion awak sendiri yang nak sakitkan hati sapa-sapa.........dah terang2 dalam stetement tu dah tulis.....dan yang menulis artikel yang awak nak share tu ahli agama yang bertauliah yang awak percayai....awak yakin...maka...kalau awak rasa sesuai awak just share sebagai info berguna kepada sahabat2 awak....

Disebalik detik hati manusia...Allah saja yang tahu segala...mungkin terdetik kat hati dia......dia nak berubah....[kita tak tahu impian dan harapan orang......] kat situ je pun kita dah dapat pahala......mungkin dia perlukan masa yang sesuai......

Kita ni pendosa yang selalu je berbuat dosa..........kita bukan maksum.....

Setiap orang akan melakukan kesilapan.....setiap orang ada dosa yang di pikul....sama seperti diri kita sendiri.... tak ada yang sempurna...

Honestly....bila kita istiqamah nak berubah.....Allah akan bagi pandangan yang indah pada kita bila kita melihat sahabat kita bertudung labuh......dan secara peribadi...saya memasang impian untuk mengikut jejak langkahnya...... tapiii...saya akui kekurangan saya.....saya belum sepenuhnya bersedia....nak buat secara perlahan lahan....inshaaAllah....biar penampilan selari dengan akhlak saya.....itu yang saya harapkan...yang penting....nak berubah bukan sebab nak nampak cantik pada pandangan manusia....tetapi....nak nampak cantik dan nak dapat pahala dari Ilahi......

Jom berubah kepada kebaikkan...semoga kita dapat bertemu dalam syurga Ilahi.....

Allahumma amin.....


Kadang-kadang, Tuhan itu ada banyak cara untuk cuit dan jentik kita.
Agar kita tidak terus mengelamun di dunia dan sedar bahawa kita masih belum ada di syurga.
Selagi kita belum ada disitu, selagi itulah kita tidak sepatutnya berhenti berusaha.
Memang betullah kita tidak akan tahu siapa yang akan masuk syurga sesungguhnya. Tetapi kita boleh tahu dan nampak siapa yang sedang berusaha untuk memasuki syurga
~Aku Chenta ALLAH~



Kredit: Bahagian Dakwah JAKIM
(saya cuba cari balik cartoon yang menggerakkan hati saya untuk berubah tu....tapiii tak jumpa....)






Terima kasih kerana membaca entry ini!

1 comment: