Tuesday, March 21, 2017

BAD SERVICE DI TESCO EXTRA AMPANG KL

Jumaat 17 March 2017.

Lepas maghrib, en suami saya ajak keluar mencari cable telephone yang kami lupa nak bawak..... nak cari yang memurah sajalah.....so...kita ke Tesco Extra Ampang.....itu yang paling dekat dengan rumah abang saya.

Memang masa kitaorang sampai tu....memang ramai sangat manusia.....yelah...dalam tu besarkan..memacam ada...dengan kedai makan dan macam2 lah.....ada banyak kiosk2 yang buka kat luar tu.....so...macam2 pilihan...kebetulan nya lagiii...kakak ipar kirim beli memory card camera.....nasiblah ada kiosk yang masih buka dan dengan mudah je...kitaorang dapat benda yang diingini.

Lepas tu kami masuk ke dalam Tesco tu untuk mencari cable phone.

Nak beli cable murah je pun.....sebab memang dah ada.....cuma tak bawa...dan ni boleh je buat spare kat dalam travel bag kami.......Alhamdulillah.....cable tu ada.......harga rm9.90.....memang murah lah harga dia......tapiii tak boleh lawan harga di DIY lah....rm5 pun dah boleh dapat.....=))).....ehhh kira ok lah ada kann.. Kami nak beli 2 sebab anak sedara saya nak 1. Beria lah benda tu letak dalam cermin dan berkunci.. So...kita bersangka baik saja lah.....mungkin sebab dah banyak stock ni kena curi.....so..better diaorang letak dalam cermin yang berkunci....lebih selamat.....

15 minit kami menunggu...akhirnya sampailah security yang pegang kunci tu.....

Kita fahamlah...lambat sikit sebab memang ramai orang masa tu......so... security pun bukalah kunci tu.......kita ambik 2.......masa ni ok lagi....

Lepas tu suami saya bawak cable tu ke kaunter nak test...boleh guna ke tidak....

Masa tu staff yang jaga bahagian tu..... dengan muka yang agak sombong.....cakap....kena bayar dulu then baru boleh testing...... en suami kata....tak boleh guna nanti macam mana..... dia jawab...ini procedure.... kena ikutlah.....[jawab tu dengan mimik muka yang agak kasar dan sombong.....] ok fine...procedure tu kita boleh ikut....because its procedure..........[semua tempat pun ada procedure...ok faham....] tapiiii staff tu apa masalahnyaaa......PMS kah...??

Suami saya bawak ke kaunter bayaran......mujur kat kaunter tak ramai orang sebab banyak kaunter yang buka.......dah pulak cashier tu scan harga tu rm18 satu cable.... en suami cakap....kenapa harga dia rm36 nih [sebab beli 2], harga kat sini rm9.90 je..... cashier tu terus suruh ke customer service counter yang dekat sebelah tu je.....Cashier tu pun PMS jugak ok.......[pelik....staff2 perempuan kat Tesco Extra Ampang ni.....hari berkenaan semuanya PMS kah???? hangin tak tentu hala....]

Bila ke Customer service..... en suami tunjuk resit dan bgtahulah pasal harga tu..... sekali staff tu terus cakap...

"apa bukti nya yang en. kata harga dia rm9.90...
tunjuk kat saya...mana....?"
ewahhh.....ayat tu dah betul...tapiiii kasar dan dengan wajah yang menjengkelkan......
Menyampah pulak tengok adab dia dengan customer begitu.

Saya ada kat situ....tapiii nasib baik lah mood saya pun ok...saya tak campur sangat urusan en suami saya tu....sebab saya jaga oyyim. Kalau tidak.....nak je saya ajar dia berbudi bahasa.....bukan nak marah....nak tegur......

Suami tak kata apa.....just tunjuk kotak tu...terang2 ada harga rm9.90 kot.....agaknya dia pun tak koser nak jawab...dah ko tanya macam kurang ajar sangat......

Suami saya bukan seorang yang cepat melenting....Nasib awak tu dapat customer mcm en suami saya....kalau saya.....harus kena tegur kejap2 tu.....

Terus dia terdiam.....dan ubah harga...pulangkan balik duit yang dah terlebih bayar...... tak pandang pun muka....dan tak kata apa... tq ke maaf ke.....ok fine.....sebab benda tu murah....tak pe lah awak buat macam tu ok.......attitude agak kurang sopan untuk seorang customer service......

Dalam hati saya terus cakap...."adoiyaiii....sebabkan benda 10 ringgit je kot......."
 
Suami terus ke tempat testing tadi....... [actually.... malas sebenarnya nak ke sana ke mari semata2 benda macam tu......tapiiii disebabkan dia agak geram jugak dengan sikap staff tadi......sengaja dia pergi jugak........]

Jumpa balik staff perempuan yang PMS tu...... terus dia suruh2 suami saya cuba kat satu tempat tu....bila en suami kata tak de wayar yang boleh test pun........dengan wajah yang tak puas hati dia pergi tengok...kot2 en suami saya ni menipu...... Tengok memang betul tak de....dah termalu2...barulah dia cuba.....ehhhh....awak ni dah kenapa ye....??

Kebetulan masa saya di kaunter tgh menunggu suami saya dengan anak saudara saya buat test cable tu..... ada sorang customer mat saleh nih.....complain pasal harga jugaklah....siap dia bawak tanda harga tu...... rasanya dia beli toys...kat display tulis harga lain.....bila bayar harga dia lagi mahal..... so...sama nasib lah jugak dgn en suami saya....

Masa dia bagi kat staff dan explain.....staff tu tak percaya....[ok...tu procedure kerja dia....kena tgk dan semak betul2 baru boleh ubah]... tapiii dengan muka masam nya...... tak senyum langsung....... terus dia suruh customer tu tunjuk tempat tu.....Bila balik ke kaunter......tgk2 mat saleh tu betul.....dia dengan tak senyum...dengan muka masam....macam hapa je....terus tekan komputer dia tu kuat2....lepas tu bagi duit kat customer tu.... saya ni memerhati je....customer mat saleh tu mengeleng2 kepala sambil tersenyum tgk akan perangai dia.....Terus kakak gigih nak masukkan dalam blog nih.......macam nak buat complain pulak......semua staff di Tesco Extra Ampang ni akan stress kalau customer ramai kot....so..harap Tesco Extra Ampang ni boleh tukar kan diaoramg ke Department lain atau bg course Public Relation kat staff diaorang nih..........adab & etika kerja tu kena jagalahh....

Sepatutnya diaorang lebih bersedia sebab rasanya Tesco Extra nih memang selalunya ramai pelanggan......ni bukan kali pertama saya ke situ....... memang setiap kali pergi..memang ramai je orang....sekali sekala saya balik ke KL....dan ke Tesco tu...... sekali macam tu pulak diaorang punya service.....sabar je lah....

Harap lepas ni kalau ke situ lagiii......semua staff dia lebih mesra alam.....tak de nak meroyan ke...nak PMS ke....kalau PMS pun....pepandailah control emosi awak tu.......sebab itu skop tugas awak....

Haishhhh....dah kakak membebel pasal benda2 macam nih...... belum lagi diaorang tu kena paksa kerja di Indon ke.....Vietnam ke...Thailand ke.....sebab saya rasa di negara2 begitu......diaorang lebih menghargai pekerjaan diaorang berbanding kita yang terasa mudah nak dapat kerja [padahal.......]

Terima kasih kerana membaca entry ini !!!

1 comment: