Tuesday, April 4, 2017

SUKA SUKI MENGOMEL

Assalammualaikum dan salam kasih sayang....

Alhamdulillah....dah masuk bulan April dan dah masuk Bulan Rejab.....Kurang 2 bulan je lagi kita akan bertemu dengan bulan yang penuh dengan kemuliaan iaitu bulan Ramadhan....

Semoga Allah panjangkan umur kita dan memberi peluang untuk kita bertemu dan memperbanyakkan amalan di bulan yang penuh rahmat...bulan Ramadhan....Allahumma Aminn...

Hari ni kakak sukasuki nak mengomel sikit kisah yang terjadi di bulan Mac.

Mac dah berlalu dengan pelbagai kenangan...
Dalam bulan ni...rasanya agak kepenatan jugaklah...sebab dalam bulan Mac ni....ada seminggu cuti persekolahan....tetiba kakak pun terjebak sama.....hehehe....

Memula hantar abang saya sekeluarga ke airport sebab dia dan family nak melancong....masa tu awal cuti persekolahan....so... memang masa on the way nak balik Ipoh...tempuh jem........pengalaman baru bagi saya dan suami [kereta bergerak perlahan di sepanjang perjalanan].... 6 jam berada di atas jalan raya [highway utara selatan]....dari KL ke Ipoh.....ya ampun...... serik pulak rasanya.....macam manalah yang duduk kat KL tu ya...hari2 tempuh jem sebegitu...... tabik spring toing toing kat korang.....sebab tahap kesabaran korang melebihi tahap kakak yang sekali sekala tempuh jem sebegitu..... kakak surrender ok.....

Minggu cuti sekolah jugaklah....kakak ke Cameron Highland....niat nak bawak mak dan abah dan Allah mudahkan segala-galanya.....alhamdulillah.....walaupun....memang terus serik nak pergi time cuti sekolah dah..... jalan nya jem......berjam jam pulak nak sampai ke satu satu destinasi......kami pulak menyibuk di kalangan family2 yang nak bawak anak2 mereka berjalan sempena cuti sekolah....hehehee.....ok..lepas ni....kakak tak ganggu dah ok....kecuali tetiba adik beradik pulak nak buat gathering...[yang tu harus menyibuk jugak.....=)))].

[ni kakak sengaja nak cerita...=)))]
Dalam pada saya berniat bawa mak dan abah cuti2 Malaysia je pun.....ada je suara2 sumbang yang bercakap......[kalau sekali dua kakak ok la lagii.....ni dah berkali2....] saya ni tukang bawak je....kos semua abang yang payung [motif cakap begitu????]............. excuse me [cameron je kot].......... macam2 manusia ni kannn.....[senyum je lahhh......]

Tarik nafas pepanjang.......positifkan diri.....sekurang2nya saya ada jugak tolong bawakkan mak & abah saya [seperti yg awak cakap lah....] Perkara tu macam boleh jadi bahan ketawa pulak.....

Agak keterlaluan jika semua benda yang kami ni ada.....nak di kaitkan dengan abang saya....dia pun ada isteri dan 5 orang anak yang bermacam2 peel dan permintaan ok......kalau bagai apa yang dikatakan tuuu.....bestlah....kitaorang semua tak payah kerja......tau2 setiap bulan duit masyuk je......[kalaulah semudah itu.......kan best.....]. Saya ada 5 orang adik beradik.....kekadang...kakak2 saya bawa mak abah jalan...kadang2 saya dan kadang2 abang saya...Rasanya perkara tu normal je pada setiap keluarga kan..... dan paling best....kadang2 kami gathering sama-sama...... tu pun still kata abang saya yang sponsor.....mungkin ada.........tapiii not always la awak............

Awak2 yang nak cakap begitu dan nak sibuk2 sangat pasal hal kami ni....sila berfikir dahulu sebelum bercakap ok........[ehhh tetiba jadi isu besar pulak pada orang lain....kenapa dan mengapa.....saya pun tak tahu lahhh........hahahaa]

Tapiiii saya syukur sangat2...sebab ada suami dan abang2 ipar serta kakak ipar yang memang rapat dan baik je dengan mak dan abah saya......=)))

Pesanan kakak pada mereka yang bercakap tuuuu..........tolong jangan underestimate orang......saya doakan semoga awak2 tu semua.... diluaskan lagi rezeki olehNya.....Allahumma Aminnn = ))))

Kita sambung cerita lagi.....penghujung cuti persekolahan.....kakak ke KL lagi....mujur pergi dan balik tak banyak kereta..... tujuan...nak hantar bibik dan ambil abang saya sekeluarga dari KLIA....dengar dia bercerita tentang negara Jepun....pengalaman dia dengan pengalaman orang lain haruslah berbeza...... tak reti pulak saya nak cerita.......yang pasti.....kami adik beradik dapat souvenir special daripada abang dan kakak ipar.....utk anak2 sedara yg lain...anak2 abang saya yang pilihkan......kebanyakkan anak2 sedara yang lain dapat souvenir dari Universal Studio Japan. Untuk orang lain.....rasanya abang saya tak beli kot.....katanyalah.....

Tapiii tapiii tapiii...kami2 ni...kalau ke mana2 pun....mak dan abah saya tak pernah walau sekali pun.....pesan apa2 suruh beli itu dan ini....never....[saja nak bgtahu je......=))))]

Tersuka dengan kata2 di bawah nih.....[untuk orang yang bagi saya annoying sangat dengan sikap2 mereka nih......] sebab annoying.....sebab dah terkena kat batang hidung sendiri.......

If you want to know the true state of a person's heart,
look at how he treats the rich & the poor.
That in itself speaks volumes!

- Mufti Ismail Menk


Pengajarannya..... jangan nampak2 kan sangat sikap dan perangai tu...kalaupun ada kepentingan untuk diri sendiri....sorok2 sikit ok...jangan sampai orang sekeliling perasan dengan sikap dan sifat awak tu.....[tanam gula batu kat atas bibir....ehhhh....]

Jangan underestimate orang...kalaupun pendapatan dia lebih rendah dari awak......kalau pun awak rasa dia tidak mampu menandingi awak........walaupun awak rasa dia tidak layak berada di sisi awakkkk dan awak rasa dia tak layak pun berada kat tempat awak......sila hormat dia sebagai manusia yang ada disekeliling awak.... dan sila sedar diri.....dunia ini tidak akan selalu adil dengan kita....dan nasib pula tidak akan selalu menyebelahi kita.........=)))

[saya tak pernah kisah pun benda2 macam nih....tapiii tolong jangan pandang rendah pada orang.....dan jangan kerana kita mahu dihormati...kita mahu diangkat2 sebagai manusia hebat....kita sanggup menggadaikan apa yang kita ada semata2 nak kejar nama di dunia.......Allahu....sedih saya dengan manusia yang begini....moga di beri hidayah Allah.....aminnn....]

Last but not least....Semoga kita mengambil iktibar dari pengalaman lepas.....harap dengan pengajaran yang ditujukkan kepada kita......mengajar kita untuk lebih menjadi yang terbaik.......Moga Allah menjaga hati2 kita dari terus alpa dan lalai dengan godaan harta dunia yang hanya sementara......yang pasti....bekalan yang kekal harus di jaga dan dipertingkatkan.....

Tinggalkan perkara buruk yang kita dah buat sebelum ni.....jom buka lembaran baru...supaya catatan kita di bulan Rejab ini dicatat dengan catatan kebaikkan......

Hello April.....

Dalam bulan April ni.....ada kenduri besar saudara mara iaitu kenduri kawin sepupu saya...
InshaaAllah.... akan berjumpa dengan sepupu sepapat dan saudara mara yang dekat dan yang jauh.......ada yang balik dan ada juga yang tak dapat balik.....Apa-apa pun...semoga majlis berjalan lancar.......Allahumma Aminn....ehhh....mak saudara yang buat kenduri saya pulak yang sibuk mencari baju bagai....ahahaha...


Semoga April lebih indah =))))


ehsan dari en google...tq





Terima kasih kerana membaca entry ini!!!

No comments:

Post a Comment