Thursday, June 1, 2017

SUAMI TERKENA LELAH

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.
Hari ni nak cerita tentang en suami saya yang terkena lelah...

10 Mei 2017 - Rabu [Wesak Day]

En suami saya tetiba je kena lelah.
Punca....dia allergic kacang.

Masa kursus [dekat Jabatan dia lahhh], penceramah sediakan kacang cap ibu jari..di setiap meja....[kemain sangat kann]

Penceramah dan kacang tu tak salah...orang yang makan tu salah...hehehee.....

Dia pi tonggang serbuk yang kat dalam kulit tu ke dalam mulut....[gamaknya....layan sangat makan kacang tu.....sbb en suami saya memang suka peanut....tak tahu lah kenapa....ahahaaaa...] sekali serbuk tu terus masuk ke dalam kerongkong dia...terus rasa gatai.....

So..malam tu dia dah mengadu dengan saya... tekak dia sakit.....ada lah batuk2 sikit.....

Pagi tu....elok nak keluar breakfast....kengkonon nak breakfast sekali dengan kakak saya nih.....kitaorang janji nak terus jumpa di Coffee Bean je....

Masa nak on the way ke sana..... en suami saya diam je...lepas tu nampak macam dia bernafas kuat sambil bawak kete.......[ya ampunnnnn....]

Saya tanya dia banyak2 kali....awak ok ke ni.......dan berapa banyak kali saya tanya....jawapannya....saya ok.....

Elok tiba di Kinta City......saya nampak macm dia memang tak ok....
saya tanya....awak susah nak bernafas ke....
terus dia cakap haah....

Terus tukar tempat duduk....saya terus bawak suami ke klinik berhampiran.

Hari2 cuti macam tu...masih ramai orang....so..terpaksa menunggu agak lama la jugak.
Memang nampak en suami saya susah nak bernafas......kejap kejap dia bangun.....lepas tu duduk balik.....nampak macam terseksa pulak.....

Dalam hati tak berhenti mohon pada tuhan agar DIA permudahkan urusan kami.... tak lama nama suami dipanggil.... nak cakap dengan doktor pun susah...tersekat2 suara dia....

Ini first time selama hampir 9 tahun berkawin saya berhadapan dengan situasi macam gitu.....sebelum2 ni en suami tak pernah kena lelah ke penat ke sampai macam tu sekali.
So...honestly...terus bgtahu doctor.... this is my first experience untuk orang lelah nih....

Doctor bgtahu....kalau perkara ni terjadi lagi....terus minta pada nurse untuk ambil nab.....mana2 klinik atau hospital.......terus akan bagi masuk untuk case emergency macam nih...... takut oksigen tak sampai ke kepala....patient boleh pengsan atau takut jadi lebih teruk lagi.....alhamdulillah....tak jadi apa2.....

En suami terus ambik nab untuk setengah jam tak silap saya lah....lepas tu baru dia rasa lega dan boleh bernafas seperti sediakala......cuma dia pening....

Dah selesai ambik nab, Dr check balik.....katanya allergic atau alahan terhadap makanan setelah bermacam2 soalan Dr tu kaji selidik kat en suami saya......=)))

Memang sehari suntuk tak kemana....kitaorang melepak kat mybaiti jannati je lahh......

Alhamdulillah....sekarang dah semakin sihat...harap perkara macam tu tak berulang lagi.....

Siap pesan kat dia.....kalau ada orang hidang kacang cap ibu jari tangan ke...cap ibu jari kaki ke.... apa2 jenis lah......jangan nak ngengada makan......[dah macam ada anak 8 tahun pesan2 macam gitu kannnnnn.....]

Tak ada lah info apa pun pasal lelah nih....tapiii so far....memang nampak en suami kena lelah sebab alahan pada kacang.....sebab dia main dengan kucing....selalu bersihkan kandang kucing semuanya....tak de apa2 pulak...siap minum ais bagai.....alhamdulillah still ok lagi.

Saya ada je anak2 sedara yang pengidap penyakit asma nih.....tapiiii saya tak pernah berhadapan dengan kes emergency macam gitu....selalunya...anak abang saya memang dah ada diaorang punya ubat.... baru tak baru lah.....anak kakak yang sulung pun ada terkena lelah nih......tapiiii tak pulak saya ikut sampai ke klinik sebab nak ambik nab ni....pasal tu saya tak tahu boleh dibenarkan masuk kalau kes2 emergency macam tu.....so..ini pengalaman........ alhamdulillah....





Terima kasih kerana membaca entry ini!

2 comments: