Friday, July 28, 2017

BERHATI HATI BILA BERBICARA

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Dah lama tak beri pendapat sendiri.... Hari ni semacam free sikit sementelah en suami ke tournament chess.....so....saya nak ambik kesempatan untuk memberi pendapat sendiri.

Penulisan kali ni mungkin agak serious kerana saya benar2 maksudkannya.

Dalam segelintir masyarakat kita di zaman sekarang ni...
Kebanyakkannya dah open minded....
Contoh.... bagi saya yang masih belum di kurniakan cahaya mata [topik utama sebenarnya]....
ada lagi manusia yang budiman yang memahami....
Memberi kata-kata yang positif....
dan secara tak langsung
kita pun rasa sangat selesa dan senang menerima pendapat dan nasihat darinya......
Terima kasih kerana memahami....dan tidak jemu memberi kata2 semangat dan doa....
inilah manusia yang mengerti akan ketetapan Ilahi....qada' dan qadarNya.... 

Seorang penceramah pernah berkata seperti ini....
Kita boleh berfikiran positif KECUALI pada 2 perkara ini...iaitu...

i) hukum syariat yang wajib dijalankan
ii) tentang al-quran & sunnah

Ok...tak salah kalau kita nak positifkan diri kita menerima apa jua teguran kesalahan yang orang beri pada kita.....kecuali 2 perkara yang saya nyatakan di atas tu....

Honestly.....seperti sebelum2 nih....saya bukanlah jenis manusia yang akan meratap.....mudah tersinggung dan mudah tersentap pada sesuatu perkara especially bab anak. Sebab saya dah keluar dari fasa nak terasa terasa atau tersinggung nih....kalaupun ada yang bertanya....its ok pada saya.....saya boleh terima secara positif dan boleh tersenyum.....Alhamdulillah...Allah bagi kekuatan pada saya dan suami untuk berhadapan dengan situasi soalan2 sebegitu......sebab dah terbiasa selama 9 tahun perkahwinan kami. Dalam tempoh beberapa tahun ni jugaklah yang saya ok nya pun.....masa baru2 kawin dulu [mungkin kurang matang].....soalan ni agak sensitif pada saya....tapiii sekarang.....saya ok....InshaaAllah....=)))

Saya dah boleh terima hakikat....Setelah segala usaha dah dilakukan....namun secara jujurnya.... kami tidak pernah rasa letih untuk berusaha dan berdoa.....tak pernah.....dan semua tu hanya Allah je yang tahu... saya memang tak pernah share usaha2 saya dan suami [tak penting pada saya nak share hanya untuk proof kan yang saya dan suami ni tak ada apa2 masalah...biarlah menjadi simpanan kenangan pengalaman untuk saya dan suami yang masih dalam proses BERUSAHA & TAWAKAL =)))] cukup sekadar.... saya beritahu di sini...saya dan suami memang tiada apa-apa masalah....rezeki masih belum berpihak pada kami...InshaaAllah.....satu hari nanti atau........ Allah akan gantikan kepada yang lebih baik di sana...

Kami [saya dan suami] selalu berpesan pesan antara satu sama lain........kita kena selalu bersangka baik dengan Allah....jangan persoal kenapa dan mengapa...kerana Allah lebih tahu ketetapanNya yang bagaimana yang terbaik untuk setiap hamba2Nya.... sebagai manusia.....kita teruskan saja dengan kehidupan...mencari kebaikkan dan memperbetulkan kesilapan......

Tapiii...memang ada manusia yang tak senang duduk bila tgk orang lain bahagia..... dia akan mencari kekurangan orang tu untuk dibahankan dan secara tak langsung cuba nak sakitkan hati orang tersebut. Lepas tu....dia akan rasa puas hati.....dia sengaja provoke seolah2 terlalu happy bila mendengar perkhabaran pasangan yang baru menimang cahaya mata dan bakal menimang cahaya mata..... dengan luahan kata2 seolah untung sangatlah orang yang baru bersalin tu.....bestnyaa bagi yang sedang mengandung...beruntung bagi yang dah dapat sepasang anak lelaki dan perempuan.......untung dapat anak diusia yang masih muda dan di awal perkahwinan.....dan macam2 lagiii..... 

Saya.....terus tunduk ke bawah......dan kata pada diri sendiri.....tak pe...Allah ada bersama2 dengan orang yang bersabar.....dan tak tahu...kenapa untuk kali itu....walau cuba ditahan.....air mata saya jatuh jua...... bukan sedih sebab saya tak ada anak....bukan juga sedih dengan apa yang telah ditakdirkan pada saya....tapiiii saya sedih dengan sikap manusia yang seperti itu.......manusia yang mengaku...dia faham agama...tetapi...masih pertikaikan takdir Ilahi dan menjadikan ianya seolah senda gurauan untuk kepuasan hati sendiri.....
[ketika itu...cuba positifkan diri....mungkin dia tak sengaja......maafkan dia...maafkan diaa......]

Pesanan untuk insan yang ada sikap sedemikian dan
pandangan mereka kepada insan seperti kami......

Jangan suka mencari kelemahan / kekurangan orang untuk dijadikan sebagai satu kepuasan dalam hidup. Hidup kita tidak akan merasa puas dengan cara yang begitu.... dalam kelebihan awak...pasti ada kekurangannya....dan dalam kekurangan saya / dia pasti ada kelebihannya.

Allah jadikan kelebihan dan kekurangan itu untuk saling melengkapi....
Hidup tanpa ujian umpama hidup yang tanpa warna

Allah menguji kerana Allah sayang...jadi...jangan di tertawa atau diseloka pada orang yang sedang diuji. Kerana ujian kita belum tahu lagi bagaimana...

Hikmat yang Allah bagi pada setiap hambaNya juga berbeza....
Kita manusia harus perlu penuhi kehidupan ini dengan rasa redha & syukur....
bukan keluh kesah atau mudah mengalah dan kecewa...

Menangis itu bukan kerana terlalu sedih dengan tohmahan manusia dan hal2 dunia.......menangis itu salah satu cara meluahkan rasa.....kesal dengan fahaman mereka terhadap ketetapan Ilahi...dan selepas puas kita meluahkan rasa......kita akan terasa legaa.......dan selepas itu kita tarik nafas dalam2 dan hembuskan...ukirkan senyuman.... kembali meneruskan kehidupan seperti biasa.....=)))
[cakap dalam diri...semua manusia berbuat dosa...tak ketinggalan juga kita....jadi maafkan dia...hati akan jadi lebih tenang.....InshaaAllah]

Maka nikmat tuhan yang manakah yang hendak didustakan....kadang2 kebanyakkan antara pasangan senasib dengan saya.....

Allah kurniakan kepada kami pasangan yang sangat2 memahami.... sangat loving....daring dan caring.....

Ye...saya antara manusia yang diuji.....yang kelihatan kekurangan dalam sesebuah perkahwinan [pada pandangan mata sekalian manusia yang dikenali]..... pergi kemana2 masih berdua...sedangkan orang lain...dalam usia perkahwinan dah 9 tahun....anak dah berderet......

Tapiii saya bahagia dengan kehidupan saya dan suami....kalau saya ceritakan betapa manisnya kehidupan kami.....ada pulak yang rasa nak mual....ada yang mencebir bibir....tapiii itulah hakikat.....Allah datangkan kelebihan dalam perkahwinan saya dengan hadirnya suami yang sangat2 penyayang & memahami..... [dalam ujian....ada kemanisan yang Allah selitkan....syukur...]

Ayat paling win dari suami saya...
"tanpa saya...macam mana awak nak preggy....so..kita harung sama2 ujian ini..." tqqq suami....
Alhamdulillah.....alhamdulillah...alhmadulillah..

Dan saya mensyukuri nikmat yang Allah berikan kepada saya.....saya yakin....hikmahNya tidak ternilai......bila setiap kali diuji dengan sikap manusia yang tidak memahami erti qada' & qadar Ilahi.....doa dan tawakal saya semakin kuat.....kalau bukan rezeki saya di dunia untuk menjadi seorang ibu.....saya yakin...ada nikmat yang lebih besar Allah sediakan untuk saya di sana......
"kau tunggu"....=)))

Orang selalu berkata....Anak itu akan hadir dengan rezeki..
Benar....tapi.....rezeki itu milik Allah dan rezeki tidak pernah akan tersasar dari alamatnya.....
Tak ada anak tak bermakna tiada rezeki....
Rezeki itu Allah bagi dalam pelbagai bentuk....
Bahagia itu juga rezeki...
Tenang dan gembira itu juga rezeki...
Allah mudahkan segala urusan kita juga adalah rezeki.... 
Maka pertikaian yang bagaimana lagi yang manusia itu kehendaki untuk memuaskan hati mereka?

Benarlah.......kita kena senantiasa bersangka baik dan doa yang baik2...bersihkan hati....dan lebih utama sabar dan redha.....

Bermacam jenis soalan yang pernah saya hadap...
antaranya...

"tak ada anak...tak takut suami cari lain ke"

Saya hanya tersenyum [hambarrrr...]
Tapii saya jawab je lah dalam hati.....
Lelaki yang bernama suami....
Tak payah tunggu tak ada anak [sebagai alasan] untuk berkawin / cari lain..
Kalau dia nak...dia akan kawin jugak....kadang ada anak lebih dari sorang pun.....masih jugak berkawin lain.....dimana pula silapnya tuuu...
Jujur...saya tidak menolak poligami....dan jangan jadikan itu untuk kaitkan hal2 tak ada zuriat! 

Ada yang bertanya sampai ke tahap di luar kotak fikiran saya... 

"nanti dah tua...sapa nak jaga...."

Tak sampai hati pulak nak jawab depan dia....
cukup saya jawab di dalam hati...
Orang yang beranak ramai pun....belum tentu nanti anak2nya akan menjaganya bila dah tua.......kalau tak...tak terbinalah rumah kebajikan untuk orang2 tua.....jadi...jangan kita persoalkan aturan Ilahi......Allah yang menjaga hati setiap manusia.....

Allah ada dan Allah dah tetapkan yang terbaik untuk setiap hamba2NYA.... jadi jangan dipersoal tentang perkara yang akan datang....kerana kita sendiri tak tahu kita hidup sampai bila....mungkin esok atau setakat hari ini..... kalaupun dipanjangkan usia.....

Allah dah aturkan sebaik2Nya untuk kita kalau kita letakkan sepenuh keyakinan pada DIA... InshaaAllah.....

Saya ambil positif..... mungkin dia sangat prihatin dengan saya...... [sambil tersenyum pasrah]

Last but not least...

Bersangka baik je lah dengan sesiapa pun.... bersihkan hati dan jadikan Allah tempat mengadu yang utama kerana dengan DIA...kita pasti dapat ketenangan....keyakinan dan pedoman hidup....InshaaAllah....Allah tidak akan pernah jauh pada hambaNya yang bergantung harap padaNya.....

Mungkin semasa mereka mengeluarkan perkataan, mereka lupa tentang hakikat kehidupan yang ditetapkan sepenuhnya oleh Yang Maha Berkuasa.

Jadi....berhati2lah ketika berbicara....
mungkin...niat kita sekadar nak bergurau senda....
tetapi...cuba lihat dikeliling kita...tak semua manusia nasib sebaik kita....

Cukup setakat ini......kerana saya jarang sekali meluahkan apa yang dirasa.....
Manusia memang tidak akan terlepas dari melakukan dosa....termasuklah saya....
Jadi....hati ini sentiasa memaafkan....Alhamdulillah...
Moga Allah pelihara hati2 kita semua.....

Maaf andai ada tersalah bahasa....=))




Terima kasih kerana membaca entry ini!!