Wednesday, August 30, 2017

SALAM KEMERDEKAAN & SALAM AIDILADHA

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Alhamdulillah.... dah sampai ke penghujung Ogos dan kita akan menyambut hari kemerdekaan yang ke 60 negara. Sambung menyambung pula dengan sambutan hari kebesaran untuk seluruh umat islam iaitu Hari Raya Aidiladha 1438h.

Bulan Ogos yang penuh dengan ujian dan dugaan. 
Namun di dalamnya pasti ada kemanisan. Kadang saya tersenyum dalam tangisan....ada tawa disetiap kepahitan yang dirasa.... Untuk semua perasaan itu.... disebaliknya.... terselindung hikmahNya yang tiada ternilai....Tuhan.....bersyukur hamba untuk setiap ujian.....hanya DIA yang tahu kemanisannya.........alhamdulillah...

ehsan google

Bulan Ogos juga bulan kemerdekaan yang ke 60 tahun negara. 

Merdeka!! Merdeka!! Merdeka!!

Ayuh merdekakan minda kita dari jajahan anasir yang membawa kebinasaan...jangan dibangga dengan jajahan luar kerana tercapainya merdeka dari tertumpahnya darah perwira yang mempertahankan negara dari ancaman musuh. 
Jom muhasabah diri!

Minggu ni cuti sambung menyambung. Banyak masa akan diluangkan dirumah untuk menjaga abah yang tak sihat. Mungkin..inilah peluang dan ruang untuk kita berbakti kepadanya dengan sisa usia anugerah dariNya. 

ehsan google

Awal September, hari kebesaran untuk seluruh umat islam. Iaitu Hari Raya korban. 

Tanya diri....apakah pengorbanan kita disepanjang usia kita. Kadang2 kita rasa pengorbanan yang kita lakukan itu hanya sekecil cuma........tetapi besar nilainya disisi Ilahi dan begitulah sebaliknya....Walau besar atau kecil pengorbanan kita....terus muhasabah diri untuk memperbaiki diri agar menjadi yang terbaik. 

Allah menceritakan kisah korban ini di dalam al-quran sebagai bukti kebesaranNya. Ujian yang hebat Allah turunkan kepada hambaNya dan di akhirnya....atas kepatuhan akan perintah Allah.....Allah gantikan ujian itu dengan kebaikkan yang tidak pernah terjangkau oleh akal kita. Itulah kekuasaan Ilahi yang tiada tandinganNya....jadi.... yakinlah dengan janji Ilahi...kalau bukan di dunia ganjarannya.....harus yakin....pasti di akhirat....maka...nikmat di akhirat yang kekal abadi itulah yang sebaiknya.....

Last but not least...
Salam kemerdekaan dan salam aidiladha...
Semoga kebaikkan demi kebaikkan mengiringi langkah kita....
Doakan semoga abah saya sihat seperti sediakala....Allahumma Aminnn.....





Terima kasih kerana membaca entry ini!




No comments:

Post a Comment