Thursday, May 17, 2018

MARHABAN YA RAMADHAN 1439

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Kita dah pun memasuki bulan yang penuh keberkatan....iaitu bulan Ramadhan....


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertakwa”
 (QS. Al Baqarah: 183)

Ramadhan melatih kita akan banyak perkara.... bukan sahaja menahan lapar dan dahaga, sebaliknya....melatih mata untuk melihat segala kebaikkan atau menundukkan pandangan.
Ramadhan juga melatih mulut untuk menuturkan perkataan yang baik atau lebih baik berdiam. Selain Ramadhan juga melatih telinga kita untuk mendengar yang baik2 atau pun berpaling pergi.

Ramadhan juga adalan bulan penyucian jiwa.... di bulan ini, Allah melipat gandakan setiap amalan kebaikkan kita. Maka rebutlah peluang yang terbuka luas ini. 

Dalam bulan ini juga....Allah menurunkan Al-Quran dan dalam bulan ini juga terdapatnya satu malam yang sangat istimewa yang dipanggil malam lailatul qadar..... maka...meriahkanlah malam2 kita dengan ayat2 suciNYA dan carilah lailatul qadar.....semoga kita bertemu dengannya.....dan semoga ayat2 al quran yang kita baca dan segala amalan2 kita ini membantu meringankan bebanan kita disana nanti.....wallahualam...

Selamat berpuasa buat semua....tingkatkan taqwa di bulan mulia ini  =))







Terima kasih kerana membaca entry ini! 




1 comment: