Thursday, January 23, 2014

KEK BUTTER KLASIK

Assalammualaikum...salam ceria... salam kasih sayang..

Hari ni saya nak share satu lagi resepi...[ayat ni mcm lah banyak sangat resepi saya share kat sini...hehehe]..iaitu..KEK BUTTER KLASIK...kenapa klasik..sebab ianya menggunakan bahan2 yang sangat-sangat mudah dan senang diperolehi... Kek ini juga paling digemari oleh keluarga saya dan kucing-kucing saya jugak...[erkkkkk.... hahahaaa].

Bila setiap kali buat kek ni dan saya bagi sedara mara..rakan taulan rasa... pasti mereka akan bertanyakan mengenai resepi kek ni... apa yang sedap sangat tu ntah la kann..yang pasti resepinya sangat simple..dan rasanya agak klasik... [kot kot la kannn.... jgn percaya okeh... semuanya terpulang pada lidah memasing ye....]...yang pentinggg..saya akan buat dengan penuh dan sepenuh kasih sayang okehhh....

Sejujurnya..saya memang bukanlah pakar dalam memasak... nak menggoreng ikan pun failed apatah nak masak lebih dari itu... kecualilah kalau nak goreng telor tu kan...mmg la master.... tapii sekali telur tu meletup dalam kuali...mmg saya akan terus larii....sebelum lariii... masih sempat padamkan api dapur dulu...dan biarkan aja telur tu dalam kuali tu sampai ada org yang baik hati bersihkannya... haaaa...tu la perangai buruk saya.... hahahaa...

Oleh kerana nak menutup perangai buruk ituuu...baik saya cuba buat sesuatu yang baikkk kan...masak kek tak perlu guna minyak dan menggoreng kan...soo selamat sikit.... hehehehe...

Alhamdulillah...hasilnya..sangat2 membuatkan hidung saya terkembang semerbak..perasan bila org puji kata sedapp... [sangatlah keperasanan minah ni kannnn....]

Ok..jangan nak banyak cite...[seperti biasa..makcik ni mmg suka sangat bercerita kannn....hehehe] Jom kita tgk bahan-bahannya okeh...

Bahan-bahannya:

5 biji telur saiz A - Pastikan basuh dulu ye telur tu..
180 gm gula kastor
200 gm tepung naik sendiri
[kalau guna tepung gandum tambahkan dengan 3/4 sudu baking powder]
250 gm butter
1/2 sudu esin vanilla

cara-caranya:

Leserkan mulut dia tu loyang dengan saki baki butter dan alaskan dengan baking paper.

Panaskan oven pada suhu 170c selama 15 minit [mengikut oven memasing ye...]

Pukul butter dan gula menggunakan mixer..bila dah nampak sebati tu... naikkan kelajuan sehingga gula betul2 dah sebati dengan butter

Kemudian bila dah sebati tu masukkan telur satu persatu [masa ni perlahankanlah mixer] sehinggalah habis 5 biji telur kemudian naikkkan sikit kelajuan mixer sehingga adunan tu betul2 sebati. [telur tu kalau boleh pecahkan dalam bekas yang berasingan...kang dapat telur busuk kang...hancur semua bancuhan....saya hanya boleh kata kesian....hehehe]

Masukkan esin vanilla dan pukul lagi.

Last sekali... masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kali ni tak payah guna mixer...guna cara kaup balik je..kaup balik guna spatula...senduk ke..sudit pun boleh..hehehe

ok..kat step nih..kalau rasa nak tambah coklat chip ke kismis ke...boleh lah berbuat demikian ye...

Ok..kat step ni pulakkk...terpulang..kalau rasa nak kek butter kosong je... boleh terus masukkan ke dalam loyang dan bakar...tapiii kalau macam nak buat pelangi ke... boleh asingkan adunan ke beberapa bahagian kemudian..di bahagian2 tu..letakkanlah apa-apa color yang korang nak ye...tak kira la..nak color merah ke..hitam ke... putih ke[ada ke pun...] atau apa2 color la...lepas tu masukkan satu persatu color2 tu...

kalau tak nak pun... bahagikan je la kepada 2 bahagian... seperti yang biasa orang yang rajin mcm saya buat ni kan.... satu bahagian saya campurkan dengan satu sudu besar serbuk koko..dan satu lagi kosong kan aja...

saya masukkan selang seli....dengan letakannya bertingkat2..sebab adunan ni kalau masuk je dalam oven dia akan cair dan sendiri akan pergi ke kedudukan mereka masing2..tak payah ajar..depe pun tahu tempat depe kat mana kannn.... hahahaa....

soo..bakar lah sehingga masak....bergantung kepada oven memasing la ye...maintain je guna suhu 170c...



bancuhan yang dah ready nak di masukkan ke dalam oven...





Oleh kerana dah tak sabar nak tgk hasilnya..saya dah potong kek tu dulu lepas tu baru teringat nak ambik gambar...





Inilah hasilnya...sangat yummy...yummy... kegemaran keluarga dan kucing2 kesayangan saya... yang tersangat suka dgn butter kek ni adalah en suami saya... kalau nak tahu sedap ke tak...sila tanya pada en suami saya okeh.... hehehe...[gurau je...]


Selamat mencuba... ;))))))





Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

No comments:

Post a Comment