Thursday, January 23, 2014

RESEPI AISKRIM TANPA TELUR

Hari ni memang bersemangat waja nak share resepi.
Yang penting semua resepi yang saya share ni sangatlah simple dan mudah di buat.
Bahan-bahannya juga mudah diperolehi.

Okey kali ni nak share resepi aiskrim. Merata-rata sekarang ni orang dok membuat aiskrim mengikut resepi2 yang mudah dan simple...soo..tak terlepaslah makcik yang agak rajin ni kan...[perkataan yang berlawanan dengna rajin tu la kannn....hehehe]

Jom jenguk resepi yang mudah lagi senang ni...

AISKRIM

Bahan-bahannya:

1 tin susu cair [saya guna jenama ideal]
1/2 tin susu pekat - kurangkan pun tak pe..sebab nanti aiskrim tu terlalu manis la pulak..dah spoil rasanya]
1 sudu kecil esin vanilla [saya guna yang serbuk..tapii kalau dapat yang original paste vanilla..mmg sangat harum semerbakkk....]
1 sudu besar ovellet [pastikan cari yang halal... saya guna brand nona]


Bahan untuk perasa:

Terserahlah kepada yang empunya diri... saya guna 3 perasa
Oreo
[dibuang krimnya..pertama kali buat..saya campurkan sekali cream..mak aiii..mmg manis sampai terpejam2 mata makannya okeh....so...dah insaf dahhh...saya buang krim dan blend biskut oreonya sahaja]

kacang
[saya blend kasar kacang yang dah siap beli kat kedai...orang rajin mmg mcm tu kann...]

jagung
[beli jagung segera dalam tin tu dan ambik jagungnya di kisar kasar]
kalau tak pun..boleh je guna emulco

cara-cara membuatnya:

Campurkan semua bahan2 diatas dan mixerkan selama lebih kurang 40 hingga 45 minit.

Bila semuanya dah sebati dan adunan tu dah jadi pekat dan nampak mcm krim, asing-asingkan adunan tu ke dalam bekas2 yang lain mengikut berapa perasa yang anda ingini.

Macam saya buat 3 perasa..maksudnya..saya asingkan kepada 3 bekas dan campurkan semua bahan-bahan perasa itu. Kemudian haruslah dikacau rata agar perasa tu sebati dengan bancuhan tu tadi kan..

Dah campur2 semua..masukkanlah ke dalam bekas..

Saya asing-asingkan bekas sebab tak nak ada tercampur rasa...ikut pada diri sendiri la ye... sebab mulut sendiri yang nak makan kan.... hehehee...[owhhh ayat tu agak kasar...bukan salah saya..salah jemari saya nih....hahahaaa...]

Ok..bila dah masukkan dalam bekas satu persatu..terpulanglah..kalau nak campur kan coklat chip ke...kismis ke atau apa2 saja la..campurkan dulu ye....kemudian sejuk bekukan ke dalam peti ais. Tunggu lah dengan sabarnya sehingga aiskrim anda membeku dengan jayanya...

Ok.. bila dah beku....apalagii...teruslah rasa...mesti berbangga dengan hasil sendiri kannn...makan aiskrim sambil tersengih sengih kannnn....


 
Perasa Oreo kegemaran anak2 saudara saya


 
 Perasa kacang..kegemaran emak dan en suami saya



Perasa jagung..kegemaran saya...





Jemput makan semuaaaa....


Selamat mencuba ;)))))


Nota kaki: dalam resepi aiskrim ni..kebanyakkannya menggunakan sebiji telur..tapii saya tak suka telur..apatah lagii telur tu mentah2...rasanya tak sesuai untuk emak dan abah saya... rasanya masih sedap... mungkin kalau taruh telur..aiskrim ni lebih lebih halus....boleh je kalau nak cuba taruh telur....




Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

MINI DONUT YANG SIMPLE

Hari ni saya baik hati nak kongsikan resepi-resepi simple mimple saya kepada sahabat2 saya.

Boleh dikatakan..kesemua resepi yang saya kongsikan ini...semuanya telah saya cuba dengan berjayanya..hehehe... Jadi pada sesiapa yang agak kemalasan seperti saya.. boleh lah cuba resepi mudah lagi senang ni untuk dijamukan kepada insan2 yang tersayang di hujung minggu...

Dengan baik hatinya...[baik lah sangat kannnn] saya nak sharekan resepi MINI DONUT

Bahan-bahannya:

500g tepung gandum/tepung berprotein tinggi
1 paket yis segera /mauripan [11g]
1 sudu marjerin [tak payah banyak pun tak pe]
2 sudu besar gula pasir
2 sudu besar susu tepung /susu pekat manis
1/2 sudu kecil garam
190ml-200ml air suam bergantung kepada kualiti tepung
Gula icing [nak senang..blander je gula kasar tu sampai halus ok...]


Cara-cara membuatnya:

Memula sekali... sediakan bekas yang agak besar. Tuangkan air suam.

Masukkan yis segera/mauripan, gula pasir dan susu.

Biarkan selama 10 minit [sehingga yis itu berbuih buih]

Dalam bekas yang lain [yang agak besar jugak dan pastikan bersih...itu yang utama..kebersihan haruslah dijaga okehhhh] ayakkan tepung dan garam serta campurkan marjerin tadi sehingga sebati dengan tepung.

Kemudian..masukkan yis yang dah berbuih buih tadi ke dalam adunan tepung tadi dan terus gaul sebati sehingga adunan menjadi kenyal dan tidak melekat di sudu/senduk yang digunakan.

Bila adunan dah kenyal..ulilah dengan tangan sehingga menjadi doh. Uli dan terus uli sehingga kita rasa doh tu nampak tak terlalu lembik [kalau lembik..boleh tambahkan tepung...sedikit] dan tak terlalu keras..just nice je. Lepas tu rehatkan doh selama lebih kurang 5-10 minit.

Bila dah nampak doh tu macam naik cantikkk je...[saiz doh tu akan nampak lebih besar dari tadi yang lepas kita uli tuuu] bila kita pegang doh tu rasa macam alahai..lembut sangat dan gebu pulak tuuu.... rasa mcm nak ngap je kann... hehehe...

Ok masa ni..ambik segenggam doh tu dan uli dengan kayu penguli tu..atau senang guna botol je..janganlah di uli rata sampai nipis..ala-ala kadar je... lepas tu dengan menggunakan acuan donut... bentuklah satu persatu sehinggalah selesai okeh... kalau tak ada acuan... boleh terus bentukkan bulat2 ikut suka hati nenek moyang kucing anda je la ekkk....



Dough Roller
[ehsan dari en google]

 
Ehsan dari en google

Acuan donut ni ada yang plastik punya...ada saiz besar dan saiz kecik ikut suka la.. tak mahal pun..kat kedai runcit pun ada jual. Emak saya siap ada yang tembaga punya..sangatlah turun temurun kan.....heheheee...

Beberapa minit tu kita akan nampak doh tu akan mengembang dan ringan dan nampak lebih gebus gedebus...tapii janganlah di biar lama sangat..kang yis dia dah matii...haruslah menyesal tak sudah2 kann...



Beginilah rupanya doh yang di acu acu...memula dia lepek...lepas tu dia akan naik mcm nii bergantung kepada ketebalan doh kita tu la kan... mcm saya dah terbuat tebal sikit... pasal tu la naik mendadak mcm ni... hehehe..

Selesai..boleh terus sahaja digoreng dengan api yang perlahan. Dan hasilnya...tidaklah menghampakan.... hehehe...

Bolehlah diayak gula icing atas donut yang dah selamat digoreng itu... dan bolehlah dihidangkan...



Inilah hasilnyaaa..... rasa seronok sangat bila sekali buat terus terus jadi... Tambah pulak tu bila ramai orang kat rumah yang menikmati masakan kita ni kan... terus macam ternaik2 kening saya tgk sekali hidang terus habis... hehehe dan yang penting ada suara2 yang merdu [kalau puji la....hahahaa] kata...

"sedappp la..nanti buat lagiiii"

terus tersenyum simpul mati okeh.....

Soo..selamat mencuba.... ;))))))





Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

KEK BUTTER KLASIK

Assalammualaikum...salam ceria... salam kasih sayang..

Hari ni saya nak share satu lagi resepi...[ayat ni mcm lah banyak sangat resepi saya share kat sini...hehehe]..iaitu..KEK BUTTER KLASIK...kenapa klasik..sebab ianya menggunakan bahan2 yang sangat-sangat mudah dan senang diperolehi... Kek ini juga paling digemari oleh keluarga saya dan kucing-kucing saya jugak...[erkkkkk.... hahahaaa].

Bila setiap kali buat kek ni dan saya bagi sedara mara..rakan taulan rasa... pasti mereka akan bertanyakan mengenai resepi kek ni... apa yang sedap sangat tu ntah la kann..yang pasti resepinya sangat simple..dan rasanya agak klasik... [kot kot la kannn.... jgn percaya okeh... semuanya terpulang pada lidah memasing ye....]...yang pentinggg..saya akan buat dengan penuh dan sepenuh kasih sayang okehhh....

Sejujurnya..saya memang bukanlah pakar dalam memasak... nak menggoreng ikan pun failed apatah nak masak lebih dari itu... kecualilah kalau nak goreng telor tu kan...mmg la master.... tapii sekali telur tu meletup dalam kuali...mmg saya akan terus larii....sebelum lariii... masih sempat padamkan api dapur dulu...dan biarkan aja telur tu dalam kuali tu sampai ada org yang baik hati bersihkannya... haaaa...tu la perangai buruk saya.... hahahaa...

Oleh kerana nak menutup perangai buruk ituuu...baik saya cuba buat sesuatu yang baikkk kan...masak kek tak perlu guna minyak dan menggoreng kan...soo selamat sikit.... hehehehe...

Alhamdulillah...hasilnya..sangat2 membuatkan hidung saya terkembang semerbak..perasan bila org puji kata sedapp... [sangatlah keperasanan minah ni kannnn....]

Ok..jangan nak banyak cite...[seperti biasa..makcik ni mmg suka sangat bercerita kannn....hehehe] Jom kita tgk bahan-bahannya okeh...

Bahan-bahannya:

5 biji telur saiz A - Pastikan basuh dulu ye telur tu..
180 gm gula kastor
200 gm tepung naik sendiri
[kalau guna tepung gandum tambahkan dengan 3/4 sudu baking powder]
250 gm butter
1/2 sudu esin vanilla

cara-caranya:

Leserkan mulut dia tu loyang dengan saki baki butter dan alaskan dengan baking powder paper.

Panaskan oven pada suhu 170c selama 15 minit [mengikut oven memasing ye...]

Pukul butter dan gula menggunakan mixer..bila dah nampak sebati tu... naikkan kelajuan sehingga gula betul2 dah sebati dengan butter

Kemudian bila dah sebati tu masukkan telur satu persatu [masa ni perlahankanlah mixer] sehinggalah habis 5 biji telur kemudian naikkkan sikit kelajuan mixer sehingga adunan tu betul2 sebati. [telur tu kalau boleh pecahkan dalam bekas yang berasingan...kang dapat telur busuk kang...hancur semua bancuhan....saya hanya boleh kata kesian....hehehe]

Masukkan esin vanilla dan pukul lagi.

Last sekali... masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kali ni tak payah guna mixer...guna cara kaup balik je..kaup balik guna spatula...senduk ke..sudit pun boleh..hehehe

ok..kat step nih..kalau rasa nak tambah coklat chip ke kismis ke...boleh lah berbuat demikian ye...

Ok..kat step ni pulakkk...terpulang..kalau rasa nak kek butter kosong je... boleh terus masukkan ke dalam loyang dan bakar...tapiii kalau macam nak buat pelangi ke... boleh asingkan adunan ke beberapa bahagian kemudian..di bahagian2 tu..letakkanlah apa-apa color yang korang nak ye...tak kira la..nak color merah ke..hitam ke... putih ke[ada ke pun...] atau apa2 color la...lepas tu masukkan satu persatu color2 tu...

kalau tak nak pun... bahagikan je la kepada 2 bahagian... seperti yang biasa orang yang rajin mcm saya buat ni kan.... satu bahagian saya campurkan dengan satu sudu besar serbuk koko..dan satu lagi kosong kan aja...

saya masukkan selang seli....dengan letakannya bertingkat2..sebab adunan ni kalau masuk je dalam oven dia akan cair dan sendiri akan pergi ke kedudukan mereka masing2..tak payah ajar..depe pun tahu tempat depe kat mana kannn.... hahahaa....

soo..bakar lah sehingga masak....bergantung kepada oven memasing la ye...maintain je guna suhu 170c...



bancuhan yang dah ready nak di masukkan ke dalam oven...





Oleh kerana dah tak sabar nak tgk hasilnya..saya dah potong kek tu dulu lepas tu baru teringat nak ambik gambar...





Inilah hasilnya...sangat yummy...yummy... kegemaran keluarga dan kucing2 kesayangan saya... yang tersangat suka dgn butter kek ni adalah en suami saya... kalau nak tahu sedap ke tak...sila tanya pada en suami saya okeh.... hehehe...[gurau je...]


Selamat mencuba... ;))))))





Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

Monday, January 13, 2014

KESUNYIAN

Assalammualaikum dan salam 11 Rabiulawal 1435.
Okey.. terus sahaja kepada topik...[dah tak larat nak berleter panjang dah...hehehe]

Sejak akhir2 ni terus terasa sangat lah kesunyian..[tak tau la kenapa..habaq sikit nih...kengkonon mcm nak mengadu pulakkk....].

Dari semenjak mendapat tahu sahabat saya Sya meninggal dunia secara mengejut [itu janji Ilahi kepadanya] saya terus terfikir betapa hidup ini sebenarnya sangatlah singkat... kematian itu sebenarnya terlalu hampir dengan kita. Pelbagai persoalan bermain difikiran...

adakah cukup amalan2 ku didunia ini... anytime je Allah boleh ambik nyawa kita..tak kira masa dan tempat...tak kira walau apa keadaan sekalipun..kalau dah sampai janjiNya untuk mengambil kita kepadaNya..maka tidak akan terlewat walau sesaat pun. MasyaAllah... takut dan hati terus berasa takut. Perasaan terasa sangat berdebar2 bila setiap kali mata nak terlena...Adakah aku akan masih bernyawa esok... Betul setiap insan pasti akan merasai kematian... tapiii persoalannya...adakah amalan ku cukup untuk ku bawa bersama-sama...adakah amalan yang ku lakukan akan membantu meringankan bebananku disana..siapakah yang akan mendoakan kesejahteraanku disana....[ya Allah... takutnya.....hmmmmm...fikir dan terus berfikir sehingga tiba2 dada pun menjadi sesak...adoyaiiiii]

Tambahan lah pulak tu...berita kematian demi kematian menujah ke gegendang telinga... sehingga bila tengok astro oasis pun...[tetiba suka tengok rancangan Pencetus Ummah] ada jugak menceritakan mengenai alam barzakh.... ya Allah..takutnya..semuanya tu terkesan dihati saya... [pendapat saya...bagus betul kalau diteruskan rancangan2 seperti itu....sedikit sebanyak...[pada sayalah..banyakkkkkk...] akan memberi impak positif kepada penonton..especially orang2 seperti saya nih.... hehee....[banyak dosakan..mestilah takut kan...siapa yang tak de dosa....tipuuuuu laaaaa kannnnnnn]]

Okeyyy..cara-cara nak releasekan kesunyian ini.... bergurau2 dengan en hubby...

Memanglah terasa...sebabnya...sebulan lebih anak2 sedara saya duduk kat rumah....tiap2 hari...mesti akan sebut nama Yasmin....arrissa...meh makan.....nak rasa acu buat ini tak.... ermmm dan macam2 lagi testimoni yang acu mereka buat nak test cara masakannya...especially dessertlah kan...nak masak gulai kari memang tak lah kan..... heheheee...[gelak jahat okeyyyy]..dan mereka sangat setia merasai semua masakan acu mereka ini.... dan confirm..mmg tak berani kata tak sedappp...ngeeeee...[senyum mulut henyot....senyum jahatttt]...

Dah cukup sebulan setengah mereka bercuti di kampung...tiba masanya untuk mereka kembali kepada ibu ayah mereka.... nak mulakan persekolahan... last day cuti tu pulak mak dengan abah pulak terus ke kl... pergi rumah kakak sulung saya...soo bila saya balik je rumah dari kerja...sunyi sepiiiii..... Ya Allah...stress nyaa.... terus jadi macam alooo sedihnya.... beginikah rasa kesunyian tanpa mereka2 disisi... tetiba terus jadi orang beremosi.... tambah dengan garam gulanya.... semasa duduk berdua di rumah...[mmg tak la nak pg dapur sensorang kan.... gilee..kalau menjerit... 60 saat baru en suami sampai ke dapur tu dari depan... hahahaa... tetiba merepek nih.....haissshhhh]..tetiba en suami pulak demam terukkk.. soo..sayalah menjadi nursenya... dah tu en suami pun asyik tido je lah kannnn.....100x rasa sunyiiilah jawapannya...ambik kucing2 sekalian masuk..utk redakan rasa sunyi ituuu.... kalau nak tahuuu..kucing2 itu semuanya jenis senyappp tahap dewa dewi okeh..main pun senyap2 jee...tak delah nak mengeooowwww bagai....cuma suara saya je nyaringggg panggil2 nama mereka2 itu...

Soo..bila en suami demam...kerisauan saya melampau ke ganda infinity.... yelahkan... sesungguhnya segala apa yang bermain difikiran adalah...saya takut kehilangannya..... huhuhuuuu....so..sayapun ambik la cuti untuk menjaganya....kebetulan en suami dapat mc.. dah la pulak...disebabkan kesunyian ni kan... setiap beberapa jam..saya akan cakap kat en suami yang sedang nyenyak tido tu... "awak dah makan ubat takkk..."..kang lagi sejam..tanya lagiii.."awak dah makan ubat ke belum...." sejam lepas tu..."awak..bangun...solattt...." hahahaaaa...memang tak senang hidup lah en suami kalau nurse ni yang jaga..... sampai saya sendiri dengan rasa tak bersalah...terus cakap.."awak...esok saya nak kerja tauuu.... bosan lah duduk rumah...kang awak tak sihat2 terus stress dengan sayaa...." hahahaa.. dan dengan rela hati..en suami pun cakap..."esok awak kerja lahhh...saya cuti lagi esok..nak tidoooo nak rehatt..." [okeh..ayat itu memang macam memerli saya...macam je tauuuu....eh tak...mmg betul perli....haishhhhh]..

Bila bukak je hp..mula la search macam2 benda...nak shopping laa... baca blog2 pasal jalan2 la.... tiba2 terjumpa pulak blog cerita sedih.... dah matiii mood kat situ....dalam hati terus cakap "menyesal betul baca..." terus kesat2 air mata... tetiba pulak si penulis cerita pasal kematian....matii lagiii....[cerita kematian itu sangat terkesan di hati saya....huhuhuu...] terus tutup hp..main game..tapii fikiran ligat berfikir apa yang ditulis oleh si penulis itu tadi.... huuuuuu sedihhhhh..... kenapakah lately ini saya terlalu sensitif...mudah merasa sunyi...adakah giliran saya pula akan tiba.... kita kena selalu bersedia kan..... semoga Allah menerima segala amalan2 saya didunia ini..semoga Allah menerima segala doa2 saya untuk masuk ke syurgaNya..... aminnn...aminn...aminnn...

Alhamdulillah..beberapa hari ni...mak abah pun dah balik dari kl kan.. so..hati mula rasa rasional sikit... kurang dah moody... kurang stress kurang emosional.... hehehee... haiyoooo..melayani perasaan tak tentu hala la pulak...tetiba je...mungkin faktor usia kott... [nampak sangatlah dah semakin berumur kannn.... tapiii harap..biarlah perasaan itu membawa saya ke arah kebaikkan.... aminnnn....tapiii rasanya..mmg faktor umur laaa.... arggggg...memang...tak syak lagiiii... hahahaaa]...

Dan semakin saya membaca kalam Ilahi...semakin hati menjadi tenang...semakin diri terasa dekat kepadaNya...apa-apa pun kembalilah kepadaNya... DIA yang mampu memberi ketenangan kepada kita... syukur padaMu Ya Allah...


Nota kaki: apa yg diluahkan diatas itu adalah perasaan saya... dan pengakhirannya...itulah sepatutnya yang kita amalkan... jangan ikut sangat emosi yang tak tentu hala tu okeyyy....
[nasihat utk diri sendiri...ntah hapa2 je merepek hari nih....]






Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

Friday, January 3, 2014

PERGINYA SEORANG SAHABAT

Assalammualaikum dan salam 1 Rabi'ul Awal 1435h..salam jumaat penghulu segala hari.

Cepat masa berlalu meninggalkan kita. Segala kisah suka dan duka telah kita lalui sekaligus menjadikan kita seorang hamba yang hebat.

Saya senantiasa berharap agar sahabat yang saya anggap seperti adik..menjadi insan yang tabah dan hebat. Allah memberikan ujian..untuk menguatkan lagi tahap keimanan kita kepadaNya. Yakin dan sabar dengan takdirNya kerana disetiap apa yang ditetapkan..akan didatangkan dengan seribu kebaikkan yang tidak terkira..

Tanggal 30hb Disember 2013 - Hati agak terkejut menerima perkhabaran seorang sahabat sekuliah saya telah dijemput oleh yang Maha Pencipta.

"Innalillahiwainailahirojiun"

Allah tidak akan melewatkan walau sesaat bila tiba saat dan masa utk kita kembali kepadaNya.

Walaupun hati masih dalam keadaan terkejut menerima perkhabaran itu..namun akal yang waras memberitahu bahawa... setiap yang hidup pasti akan mati. Namun bila saya teringatkan isterinya yang juga sahabat saya dan anaknya yang baru berusia 4/5 bulan... air mata mula mengalir... di dalam hati terus berdoa dan berdoa agar ida kuat menghadapi ujian yang hebat ini. Hati akan terus berdoa dan berdoa agar permata dan amanah yang ditinggalkan dapat dididik sehingga menjadi anak yang soleh. Kerana itulah harta yang amat beharga yang ditinggalkan oleh Allahyarham Syaniza Jamaluddin, sahabat saya.

Kami adalah sahabat sekuliah yang sangat rapat..sekepala..sering bergurau senda..usik mengusik.. berlawan-lawan mulut dengan kata-kata dan selalunya kami yang wanita di dalam kelas yang menjadi mangsa kepada geng2 budak lelaki di dalam kelas kuliah. Bila teringat kembali..mesti akan terukir senyuman kerana sejujurnya..kenangan ketika belajar...menghadiri kelas..ketika peperiksaan...segalanya indah... dan ianya kini kembali terbayang di kotak fikiran.. Rasa ingin kembali ke zaman itu... zaman yang ceria..zaman utk mengenal diri... mengenal betapa dunia ini sebenarnya penuh dengan cabaran..namun... ianya juga zaman utk mengenal sahabat yang sejati. MasyaAllah... indahnya ketika itu.. Sya mengenali ida di institusi itu. Masih terbayang jelas dimata saya bagaimana mereka berdua malu-malu kucing untuk berkenalan namun masih menjaga batas2 sebagai seorang mukmin... alhamdulillah... mereka memang pasangan yang paling sepadan...dan saya suka melihat keperibadian mereka yang tahu batasan yang sepatutnya.

Selepas tamat belajar..masing-masing membawa haluan sendiri..ada yang sambung ijazah dan ada juga yang terus bekerja. Masing-masing sibuk dengan urusan masing-masing sehingga kami jarang berhubung diantara satu sama lain. Perkhabaran kami hanya diketahui melalui sahabat-sahabat yang terdekat yang masih berhubung..itu pun hanya beberapa orang je.....dan yang pasti saya dengan sahabat saya intan dan amir serta hadi masih berhubung diantara satu sama lain...dan merekalah secara tidak langsung mengetahui lokasi2 sahabat2 yang lain. Sehinggalah saya ingin mendirikan rumahtangga... Seolah mengetahui perkhabaran berita daripada sahabat yang masih berhubung... Allahyarham Sya menghubungi saya... terus sahaja saya menjemputnya dengan ida yang pada ketika itu rupanya mereka masih bersama dan berkawan..masyaAllah..kuat betul jodoh mereka... Kami pada ketika itu sempat bergurau senda...[seperti zaman ketika belajar... Allahyarham Sya seorang yang sangat ceria..kalau ada masalah..dia susah nak ceritakan kepada rakan yang lain walaupun kami mmg rapat].

Selepas beberapa tahun tak jumpa...akhirnya di hari persandingan saya... beberapa orang sahabat saya ni datang memeriahkan lagi majlis persandingan saya. Ya Allah..hanya ENGKAU yang tahu betapa diri ini terasa sangat dihargai dgn kehadiran mereka..betapa kuatnya persahabatan kami. Selepas habis majlis.. saya keluar sebentar dengan suami saya untuk settlekan beberapa hal untuk majlis makan malamnya. Kakak saya menghubungi saya dan mengatakan seorang sahabat saya datang. Lantas..en suami memandu pulang ke rumah untuk bertemu dengan sahabat yang dimaksudkan. Bila melihat Allahyarham Sya setia menanti kami dibawah khemah...hati mula rasa terharu... Allahyarham sudi datang walaupun katanya dia kerja disebelah pagii dan terus ke rumah saya dari KL untuk memenuhi jemputan walaupun terlewat. Pada saya..ingatannya itu sudah cukup memadai dan lebih rasa terharu apabila dia datang juga untuk meraikan saya da suami... [tiba-tiba hati jadi sebak...] Beliau memberi sekotak hadiah..katanya pemberian istimewa drpd dia dan ida... Kami berbual macam biasa..gelak dan ketawa...almaklumlah..kami dah lama tak jumpa... Sya di jemput untuk menjamu selera sekali dengan keluarga saya dan kami berbual sama-sama seolah satu keluarga... [Ya Allah..semuanya terimbas kembali jelas di kotak fikiran saya...]

Selepas itu..beberapa tahun kami tidak berhubung sehinggalah terciptanya Facebook..[atau mungkin saya yang lewat mengetahui ttg perhubungan alam maya nih]. Kami sahabat-sahabat bertemu kembali di dalam Facebook dan pada ketika itu kami mula berhubung diantara satu sama lain termasuklah Allahyarham Sya. Seperti biasa..mereka masih dengan perangai lama..suka mengusik walaupun masing2 [apabila bertemu di Facebook] kebanyakkannya sudah mempunyai keluarga sendiri..] namun mereka masih mereka yang dahulu.... terubat kerinduan di zaman belajar...Meor, Sya, Hadi, Caen, Din dan semuanya yang tak dapat saya sebutkan satu per satu disini.

Tahun 2012 - ketika saya sibuk menguruskan mak yang kritikal di IJN.. kembali sahaja dari KL.. saya menerima sekeping kad jemputan yang elok di letakkan di dalam pos box saya. Nama mereka berdua tertera di atas kad tersebut. Hati terus mengucapkan rasa syukur..benar..jodoh mereka sangat kuat... dan akhirnya..mereka bersatu sebagai pasangan suami isteri... syukur padaMu Ya Allah... lantas..saya terus menghubungi no yang tertera...bercakap sendiri dengan bakal pengantin...kedengaran suara ida yang ceria..almaklumlah...bakal raja sehari... dan hati terus bertekad utk pergi ke majlis mereka.

Sekembalinya saya dari Jakarta... kesihatan saya dan suami tidak mengizinkan kami untuk ke mana-mana majlis kerana kelesuan dan kekurangan air dalam badan..namun hati tetap bertekad untuk ke majlis mereka.. dapat berjumpa pun jadilah..kerana ida dan Sya adalah insan yang baik dengan saya..yang pernah berkongsi suka dan duka bersama... saya harus kuatkan semangat untuk pergi... dan dengan kerelaan suami sendiri..dia membawa saya ke majlis mereka... Syukur Ya Allah..kerana akhirnya mereka bersatu... doa yang indah dan yang terbaik untuk mereka berdua...dan rupanya keinginan yang kuat untuk ke majlis mereka itu adalah hari terakhir untuk saya bersua muka dgn Allahyarham Sya... kelihatan wajahnya yang ceria...sempat juga Allayarham mengusik saya...pendek katanya....namun saya tak pernah pun ambil hati dengan gurauannya..namapun gurau kan... itulah ungkapan yang selalu terkeluar dari mulut arwah nak mengusik saya....

Setahun perkahwinan mereka..akhirnya mereka dikurniakan cahaya mata yang sangat comel... [perkembangan mereka dikongsikan di dalam laman sosial Facebook]. Sangat comel..secomel mama dan papanya... Saya tumpang gembira...dan dapat merasai kegembiraan dan keterujaan mereka.. insan yang saya kenal dari bujang sehingga ada baby...

Saya menerima sms daripada ida menjemput saya dan suami ke majlis aqiqah baby comelnya... namun...atas urusan keluarga..saya tidak dapat menghadirkan diri... Bila difikirkan kembali...rasa ralat pulak sebab tak dapat memenuhi undangan..namun itulah janji Ilahi..kerana urusan yang sememangnya tidak dapat dielakkan...

Malam 30hb Disember 2013..saya menerima perkhabaran dari sahabat saya intan melalui msg di dalam fb mengatakan sahabat saya telah pergi buat selama-lamanya... untuk confirm betul2 dari apa yang saya baca..saya terus menghubungi ida..dan ternyata... itulah kenyataan yang perlu kami semua terima..Sya telah pergi untuk selama-lamanya pada jam 6.30 petang akibat serangan jantung.

Entah kenapa..hati tiba-tiba rasa sebak... hikmahNya terus sahaja jelas kelihatan bilamana..perginya seorang sahabat...maka terserlahlah betapa kesemua sahabat2 yang lain terlalu mengambil berat diantara satu sama lain... dan di situ barulah kami mendapat no telefon masing-masing untuk memudahkan kami berhubung. Kesemua sahabat yang berada di KL..menziarahi jenazah di HKL..manakala sahabat yang berada di sini...menziarahi jenazah di sini dan mengiringinya hingga ke kubur... Saya dan suami sempat melihat jenazah Sya untuk kali terakhir...

Damailah engkau disana wahai sahabat... sesungguhnya engkau disayangi oleh Ilahi dan kerana itu engkau antara yang terawal dijemput untuk menemuiNya... Pergimu meninggalkan isteri serta permata cinta yang comel. Pergimu meninggalkan kenangan yang indah bersama sahabat2 yang lain sehinggakan sahabat2mu merasai kehilanganmu.

Semoga ida tabah melalui hari2 yang mendatang....didiklah permata cinta yang ditinggalkan supaya menjadi anak yang soleh..walaupun anak kecil itu masih belum mengenali siapa papanya..tetapi... yakinlah... perancangan Ilahi lebih teratur dan teliti bersama cinta dan kasih sayangNya. Redhalah dalam menerima takdir hidup kita yag penuh dengan cobaan dan dugaan. Ida adalah insan yang teristimewa dan kuat untuk memikul ujian dan dugaan ini. Berat mata memandang..berat lagi bahu yang memikul....doa yang terbaik hanya untuk ida... percayalah..kesedihan akan terubat apabila melihat anak kecil itu membesar dengan sempurna hasil daripada limpahan kasih sayang dari mamanya...

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohmu wahai sahabat... semoga dirimu ditempatkan dikalangan para solihin dan hamba-hambaNya yang beriman..Semoga syurgalah tempatmu wahai sahabat.......



Terima kasih kerana membaca entry ini.