Tuesday, August 30, 2016

KE KEBUN ARWAH OPAH

Assalammualaikum dan salam kasih sayang.

Hari ni kita ambik mood nak cerita tentang aktiviti sedara mara mengambil buah buahan di kebun dot dot arwah opah di kampung halaman saya....hehehe.. [kenapa dot dot...sebab ada beberapa pokok je pun.....syukur juga ada... dari tak ada.....]

Sebelum2 ni..kalau teringin nak makan rambutan....saya beli je kat pakcik opis saya tu.....pakcik tu jual rambutan...1 plastik penuhhh....rm3 je.....tak payah nak gaduh2 dengan nyamuk bagai semata-mata nak ambik rambutan je pun.....selang 2 hari saya mesti beli at least 3 plastik kat pakcik tu.....hehehe....tapiiii apa yang saya nak ceritakan.....family values tu yang penting yang tak akan kita dapat kat mana-mana.

Lately nih hampir setiap minggu saya dan keluarga akan ke Ipoh - KL - Ipoh... [entry ni akan saya ceritakan selepas2 nih ok...]

Jadinya...kebetulan minggu tu kami tak ke KL...so....kebetulan ayah sedara balik ke Ipoh dan menjenguk ke kampung...

Sebelum ni sepupu kitaorang ada call bgtahu pokok rambutan gading kat depan rumah dia dah berbuah lebat dan dah masak ranum [tu lah sepokok yang ada pun....hehehee...tapiiii lebatnyaaaaa...tuhan je yang tahuuu.....] kebetulan pulak masa tu saya cuti.....so...saya dengan kakak dan emak, kami bertiga terus ke rumah mak sedara.... ambiklah rambutan kuning tu....orang panggil rambutan gading...... ya Allah...masa ambik tu..... bergaduh2 dengan nyamuk.....hehehe....[kelakar pun ada..banyak menampar nyamuk dari ambik buah rambutan okkk....] seminggu kesan gigitan nyamuk tu tak hilang2....sabar je lahhh......tapiiii apa yang penting...besttt.....sebab sambil ambil rambutan...sambil bersembang.......dapat lah sekotak sederhana...... saya makan pun...adalah beberapa biji je....



nampak tak.....pokoknya rendang ya amat......tapiiii buahnya sangat2 lah lebatnya.....rezeki di kongsi bersama....rambutan pun seronok nak berbuah dan berbuah byk2....


20 Ogos 2016-Sabtu

Petang - ayah sedara call saya... bgtahu saya... buah-buahan semuanya dah masak.....
So..petang tu jugak saya dengan kakak saya masuk ke kampung sambil melihat2 buah buahan yang semuanya memang dah masak dan banyak.....seronok pulak tengok merimbun2 buah rambutan, dokong, cempedak dan langsat. Bestnyaaaaa......



Pokok langsat...abah saya yang tanam.... bapa saudara kata langsat ni manis.....banyak pulak tu buahnya.....tapiiii tinggi sangat....tak ada galah nak ambik.....huhuhuu....





Pokok dokong ni arwah opah yang tanam....buahnya lebat dan manis..... masa petik buah ni...dah macam petik buah anggur.....[ehhh macam pernah petik anggur pulakkk........ahahahaaa.....]



Buah cempedak di luar pagar....... humboiiii...banyaknya cempedak ni berbuah......tapiii tak masak ranum lagiiii.......

Tak de rezeki nak ambik buah petang tu sebab hari tetiba hujan.

Sempatlah share gambar2 pokok2 yang lebat berbuah kat dalam wasap group sepupu...kemain semuanya macam teruja...hehehe....sebab memasing tak tahu pun pokok2 kat kebun belakang rumah opah dah berbuah..... [sepupu yang duduk dekat dengan rumah arwah opah pun idak nak bgtahu pun...senyap je.....sebab ada sepupu kitaorang yang pernah bertanya......s/ada pokok rambutan belakang rumah arwah opah dah berbuah ke belum......tak tau samaada dia perasan ke idak soalan tu.....dia senyap je....... adoyaiiii....kita anggap baik2 ajalah ekkk.......mungkin dia tak perasan...tak ada masa dan sebagai bagainya..... hehehee]

Malam tu.... plan dengan sepupu kitaorang.....esok paginya nak kait rambutan dan dokong yang sememangnya lebat berbuah. Kalau tunggu next week......Takut di makan monyet pulak katanya....hewhewhew......Tau tau mak mak sedara nak join sama....wahhh meriah lah sikit kan....


21 Ogos 2016 [Ahad]

Seawal pagi....dah janji dengan sepupu kat kedai makan....kita ambil sarapan dulu...sembang2 dah terlajak ke pukul 10.00 pagi....lepas tu baru gerak ke kampung. Berkumpul kat belakang rumah arwah opah.

Jom tengok gambar2 yang sempat saya ambil.



gunting buah lupa nak bawak....kita guna gunting ikan je tauuu.....ahahaa.....



Teruja sangat dua orang makcik nih nak ambik buah dokong....hehehe...



Suami sapa la nih ekkk.....



oleh kerana pokok dokong dengan pokok rambutan sebelah menyebelah.....lepas ambik dokong...kita kait rambutan pulakk....



maskot pokok rambutan niii.....hehehee

Belakang tu...sepupu kitaorang yang duduk dekat dgn rumah arwah opah.....bila dia dengar kitaorang riuh rendah ambik buah.....dia pun datang siap bawak galah panjang lagiii.....bahagiaaa je rasanya bila ada orang tolong kaitkan buah rambutan....hehehe



Kalau lagi ramai....lagi meriah....lagi best rasanya nih....



memula panjat pakai tangga je....sambil petik buah dokong...mak saudara saya niihh....
nasiblah ada tangga....tq to bapa saudara yang pinjamkan tangga ni utk kitaorang.



Dah habis panjat pokok dokong.....beralih ke pokok rambutan pulak...ada ke panjat pokok pakai kasut....sabar je lah.......



Nampak tuuu...dua beranak panjat pokok dokong......sayaaa....mmg tak lah......tak berani panjat pokok.....

Meriah sungguh bila berkumpul macam ni....silap banyak...sebab tak teringat nak berkelah kat situ....kalau tak...just tapau nasi lemak dan beli air semua...dah boleh berkelah ramai2 kat bawah pokok rambutan....memang terbaik sangat2....

Actually...kat rumah saya pun ada pokok rambutan dan memang lebat sangat buahnya....setiap kali ke KL...mesti mak akan kait rambutan atau petik je....sebab rendang...dan bahagi bahagikan kepada 3 plastik.....untuk abang dan kakak2 saya kat KL...tak habis pun kitaorang makan dengan sepokok tu.....alhamdulillah...memang pokok tu keluarkan buah yang lebat.....sebab sesiapa nak je...mak akan bagi....atau sapa je datang rumah....mak mesti jamu dan bagi buah rambutan tu.......

Cumanya.....yang nak sangat ke kampung tu...... kita nak menghargai masa yang berkualiti bersama2 dengan sedara mara yang memang jarang2 sekali berjumpa. Bila sekali berjumpa...memang best dan meriah sangat2.....

Lagiiii...buah buahan yang kitaorang kait dan ambil tu....kita bahagi2kan kepada sepupu2 yang lain yang ada kat KL...semuanya [yang bertanya] dapat lah merasa sebiji dua..... hasil tanaman arwah opah dan arwah bapa saudara.... kitaorang dapatlah seplastik je.....tu pun dah memadai....sebab saya tak boleh makan rambutan banyak2....sebab tak tahan.....batukkk....



Hasil yang kami dapat untuk dibahagi bahagikan kepada sepupu sepapat yang berada di kl



Dah lama tak cium bau unggun api......hehehee....statement tu mmg tak boleh blaaa....
tapiiii betul...saya rindu dengan suasana seperti ini......huhuhu



bakar pokok2 parasit....



suasana halaman belakang rumah arwah opah.....suasana ni dah lama ditinggalkan...dan saya betul2 rindu dengan suasana yang nyaman sebegini.....tetiba rindu arwah opah dan arwah bapa2 saudara saya.... Kalau dulu... bila tiba musim buah macam ni.... semua adik beradik mak berkumpul...sekali dengan kitaorang para sepupu sepapat semuanya ada...... memang best dan meriah sangat2..... sekarang....nak dapat peluang macam tu....memang susah....masing2 dah ada tanggungjawab masing2.



emak saudara bahagi bahagikan ikut sama rata.

Sebelum2 ni pun jarang dapat merasa buah2an nih [mungkin di makan monyet kot....hahahaa.....]. Ni kali dapat tgk buah yang banyak.....alhamdulillah.....merasa jugak kutip buah sambil bergelak ketawa dengan saudara mara.....sangat best.....kalau boleh.....panjang umur dan ada rezeki kami....boleh la repeat tahun depan...kali ni bolehlah ajak sepupu dan saudara mara yang lain meramaikan lagi.....mesti lagii meriah.....

Rezeki kongsi bersama2 kannn.......sebab kami tak ada pokok rambutan keliling rumah yang boleh ambil berbakul bakul.....hehehee.....harapkan sepokok rendang je kat dapur rumah..... nasib ada kebun dot dot peninggalan arwah opah.....nasib lahhh ada mak saudara dan bapak saudara yang ingat kat anak2 sedara...hewhewhew



Sebelum balik....kita ambik gambar kenangan......harap tahun depan dapat berkumpul lebih ramai lagiii...



dengan sepupu....rakan sepermainan masa kecik2 dulu....disini tempat kami main nyorok2...berlari ke sana dan kemari....ya Allah...rindu sangat dengan kenangan sebegitu......
Semoga rumah arwah opah terus kukuh untuk diperlihatkan kepada generasi yang akan datang.... [anak cucu kami lah kan......]



Last but not least belanja satu gambar kami berdua.....setelah penat mengambil buah...kita bercanda di atas rumput.......nasiblah tak hujan....kalau tak.....harus tak merasa ambik gambar macam nih....sebab.....ada pacat lahhhh.......ohh tidak.....
Fefeeling kuch kuch ho ta hei...hehehe...


Ok.... jumpa di next entry ya.....




Terima kasih kerana membaca entry ini =)))



Tuesday, August 23, 2016

TERBUKU DI HATI

Syukur padaNya kerana hari ini.....
kita mampu bernafas menghirup udaraNya yang segar....
hadiah yang tidak ternilai dariNya.....
syukur padaMU Ya Rabb....
kerana meminjamkan kehidupan yang sementara....
menganugerahkan kepada kami untuk
 melihat dan menikmati serta merasai detik dan waktu di duniaMU ini....
namun tidak tahu sampai bila......

Hati tiba2 sayu....
Hebat benar ujian Ilahi pada kami kali ini....
Yang menguji kekuatan hati dan sanubari.....
Sesuatu yang tidak pernah terjangkau oleh akal dan fikiran yang ianya akan terjadi...
maka...demikianlah takdir Ilahi....walau pedih...walau perit.....perlu di tempuhi jua...

Raut wajah yang manis ku ukirkan....agar tidak tergambar kesedihan
Jauh di sudut hati....aku merintih dan menangis sendirian.....
Persoalan demi persoalan menerpa di lautan sanubari.....
berat sungguh ujianMU ini Ya Allah...
Namun.....ada suara yang berbisik perlahan....
Allah sayang...maka Allah menguji hambaNya mengikut tahap kemampuannya....
Dia mampu mengambil ujian ini.....itulah janji ikrar dia pada Ilahi sebelum dia lahir ke dunia ini....

Perlahan.....aku mengusap wajah....
terus yakin.....ini semua jentikan kasih sayang Ilahi kepada kami....
menguji tahap kecintaan kami padaNya....
Kata cinta dan sayang pada DIA.....bila DIA bagi ujian...... kenapa perlu bertanya kenapa???
Buktikanlah kecintaan dengan redha padaNya....usaha keranaNya.....tawakal kepadaNya....yang penting.....yakini DIA.....
DIA yang memberi ujian....DIA juga yang akan memberi jalan keluar...
DIA yang memberi kesakitan....DIA juga yang akan memberi kesembuhan...
DIA yang memberi kesempitan....DIA jugalah yang akan melapangkan....
Hanya padaNYA kami berserah diri...

Kami ambil ujian ini dengan penuh redha padaMU...
Ada hikmahMU yang tersembunyi didalamnya....
aku yakin dengan ketetapanNya....

Dalam kedinginan malam....
ku tadahkan kedua tangan....
mengadap RabullIzzati.....
memohon ketenangan buat diri ku...untuk dia yang ku sayang dan untuk keluargaku....
agar kami kuat menghadapi ujian....
redha menerima segala ketetapan....

Kuatkan semangatnya Ya Allah.....kuatkan hatinya Ya Rahman.....
Yakini dia akan kekuasaanMu ya Rahim.....
Mungkin....ini bahagian dia.....bahagian dan nasibku nanti...belum tahu lagiii...
Apa yang aku harapkan...
agar dia terus kuatkan semangatnya dan bertahan demi insan2 yang menyayanginya....
aku dan keluargaku.....amat2 menyayanginya.....jujur lillahitaala....



Sehingga tiada lagi air mata yang mampu ku tadahkan....
seolah hati pula tiada perasaan....
melainkan.....
bangkit...memberi semangat kepadanya...agar dia kuat...kuat dan terus bertahan...

Semoga Allah memberi ketenangan kepada jiwa2 yang sedang diuji....
satukan hati2 kami dalam rahmat dan kasih sayangMU Ya Aziz..


Wednesday, August 3, 2016

SPAGHETTI BOLOGNESE SIMPLE


Hye...
Hari ni nak share resepi spaghetti bolognese simple dari saya.



Kisahnya, raya ke 6, saya masih bercuti dan tetiba mood kerajinan datang. Masa tu memang terlebih rajin kengkonon nak jadi suri rumah paling mithali nak masakkan untuk en suami hehehe [setahun sekali masak okkk takk....mithali sangatlahhh]...padahal en suami pun sama terjebak cuti sekali dengan saya.... so..nak tunjuk skill masak la konon.....[ehhh beria sangatlah semua nak bgtahu kan....masak pun masakan yang paling senang dalam dunia.......[sambil gelak2 kecik] ]

Sebelum2 ni pernah masak [spaghetti melayu style] .....memang marbeles kata en suami....so..oleh kerana terperasan lebih...jadinya....isteri terlebih rajin masak lah spaghetti nih sekali lagi....gigih la isteri beli barang2 yang diperlukan sambil di temani suami [romantik sangat....haih....ngengada.....]

Ni resepi simple dari saya

Bahan-bahan semuanya main agak2 je tauuu.....
kalau rasa tak cukup boleh lah tambah....kalau rasa banyak...boleh la kurangkan.....

Bahan-bahannya

Sepeket spaghetti [saya guna brand Kimball]
1 peket daging lembu cincang / mincemeat [saya beli jenama ramly] - saya basuh daging tu dan tapis
1 botol besar prego [traditional flavor]


[kredit : google image]

1 tin mushroom [saya guna ayam brand] -basuh dan belah dua ke empat ke ikut suka lah



Kredit: Google image

3 biji tomato - dipotong dadu [nak kurang pun boleh nak tambah pun boleh]
Sedikit Ikan bilis - dikisar halus
Kalau malas, boleh guna je
*1 kiub ikan bilis
* ada setengah tu taruh kiub daging sebab guna daging cincang tu kan, saya tak nak guna...sebab nantiiii...lagi kuat bau lembu.....[itu hidung dan rasa di lidah saya....hidung & deria rasa orang saya tak tauuuu.....nak guna pun boleh....hewhewhew]

Garam / gula secukup rasa
Sedikit minyak masak
[saya guna minyak jagung, sebab tak ada minyak zaitun...kesian tauu...lupa nak beli]


Bahan-bahan untuk dikisar halus/ditumbuk

4 biji bawang kecil [nak guna bawang besar pun boleh]
5 ulas bawang putih
5 biji cili padi
[Nak pedas boleh tambah/nak kurang pedas boleh kurangkan]

Cara2 menyediakannya

Panaskan air dalam periuk dan masukkan sesudu kecil minyak masak / olive oil dan secubit garam ke dalam air dan masak hingga mendidih

Kemudian masukkan tangan spaghetti dalam air yang mendidih, tunggu hingga spaghetti lembut, kemudian basuh dengan air lalu je dan makan tapiskan spaghetti tadi dan ketepikan.

Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Jangan taruh banyak sangat minyak...agak2 dengan bahan yang dikisar tadi je sebab nak goreng daging cincang tu kan.....masa menggoreng tu...daging tu sendiri akan keluarkan minyak.

Bila minyak dah panas, masukkan bahan2 yang dikisar tadi, bila agak2 nak garing, masukkan daging dan gorengkan sehingga daging betul2 masak.

Bila daging agak2 dah garing tu masukkan cendawan dan kacau rata.Dalam 3 minit macam tu, masukkan prego. Tambah air setengah botol prego tu dan tuang ke dalam kuali. Biar menggelegak. Sambil2 tu kacau lah bagi rata.

Masukkan hirisan tomato dan kiub ikan bilis. Kacau rata.

Dalam 5-6 minit macam tu, dah boleh tutup api dan tuangkan ke dalam mulut mangkuk.

Dah boleh dihidangkan dan sedia untuk di makan nyum nyum nyum.

Oh ya...kalau rasa tu macam tak cukup masin...barulah masukkan garam dan gula...kalau dah cukup rasa tak payah taruh garam / gula sebab kiub ikan bilis tu sendiri dah cukup rasanya.



Tak ada pulak daun parsley untuk hiasan....hehehe....

Yang ni memang rasa lidah orang melayu jugaklah....sebab ada pedas2 sikit...alah...tak lah hebat sangat.....taruh cili padi je kalau nak pedas.....hehehee....yang penting habis dan en suami yang tak suka spaghetti pun kata sedap dan makan bertambah tambah.....[kalau dia tak suka....nak ambik hati...mesti rasa sepinggan je...lepas tu dah lah kan.....ni boleh tambah lagi dan lagi.....] =)))



Selamat mencuba.....mudah dan ringkas.




Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

Tuesday, August 2, 2016

KISAH SI PENJUAL TAUHU



 
 
Kredit : Image [google search]


Ada seorang penjual tauhu yang setiap hari dia menjual dagangannya ke pasar. Untuk sampai ke pasar, beliau perlu menaiki kenderaan awam. Manakala untuk sampai ke jalan raya, dia perlu melalui pematang sawah.

Setiap pagi dia selalu berdoa kepada tuhan agar dagangannya habis di jual.

Begitulah setiap hari, sebelum berangkat keluar rumah, berdoa terlebih dahulu dan pulang sebelah petang, dagangannya selalu habis.

Suatu hari, ketika dia melalui sawah hendak menuju jalan raya untuk naik kenderaan awam, tiba2 dia terjatuh ke dalam sawah. Habis semua tauhu jatuh ke sawah, hancur dan berselerak. Bukan sahaja untuk dijual, modal pun habis.

Dia mengeluh kepada tuhan, bahkan menyalahkan tuhan, mengapa dia diberi cubaan seperti ini? Padahal dia selalu berdoa setiap pagi.

Akhirnya, dia pun pulang tidak jadi meniaga hari itu.


 
Kredit: Image [google search]

Dua jam kemudian, dia mendengar khabar, bahawa kenderaan yang hendak dinaikinya setiap hari pada pagi berkenaan telah jatuh ke dalam gaung. Semua penumpangnya tekorban. Hanya dia satu-satunya bakal penumpang yang selamat, semuanya adalah disebabkan tauhunya yang jatuh ke sawah sehingga beliau tidak jadi untuk berniaga pada hari itu dan membawa semua tauhu2nya yang sudah rosak dan kemek kembali semula ke rumahnya.

Pada sebelah petang, ada seorang penternak itik telah mencari dia dan hendak membeli tauhu untuk makanan itik tetapi yang anehnya penternak itik itu mencari tauhu yang rosak /hancur kerana ia hanya untuk di campurkan dan dimakan oleh itik sahaja. Spontan, penternak itu menangis kerana tauhunya yang rosak itu dibeli semua oleh penternak itik itu.


 
Kredit: Image [google search]



Pengajaran dari kisah diatas

Doa tidak semestinya dimakbulkan mengikut permintaan kita, tetapi kadangkala, Allah menggantikannya dengan sesuatu yang jauh lebih baik daripada apa yang dipinta.

Allah mengetahui keperluan kita berbanding dengan diri kita sendiri.
Kerana itu, janganlah jemu berdoa juga janganlah sekali mengeluh apalagi mengutuk!

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Tuhan mengetahui, sedang manusia tidak mengetahui"
[Al-Baqarah: 216]

"Jika tuhan menjawab doamu,
DIA sedang menambahkan imanmu.
Jika DIA menundanya,
DIA sedang menambahkan kesabaranmu.
Jika DIA tidak menjawab doamu,
DIA sedang mempersiapkan yang terbaik untukmu".




Nota kaki:
Copy paste daripada group whatsapp sepupu....
Moga kita semua mendapat manfaat dan iktibar daripada kisah yang saya kongsikan itu....




Terima kasih kerana membaca entry ini =)))