Wednesday, July 25, 2012

HAPPY BIRTHDAY TABBY!!!

Assalammualaikum dan salam ramadhan.

Hari ini, hari ke 4 kita berpuasa di dalam bulan yang penuh dengan kerahmatan dan kemuliaan dari Ilahi. Semoga segala amalan kita digandakan setiap hari.

Sekarang ni tengah seronok nak cerita pasal bucuk2 meoww meoww saya nih...

22 Julai 2010 - 22 Julai 2012 - Genaplah umur Tabby 2 tahun. Nak tahu mana saya tahu dia lahir pada tarikh tu.... ermmm... pastinya..di dalam birth certificate dia lahh [dah macam baby kan... ada birth certificate..nasib tak ada cop tapak kaki dia..kalau tak pasti lebih comeyyy....]

Tak sangka cepat sungguh masa berlalu. Kalau dulu tengok Tabby kecil je...asyik bermain je kejenye... pantang la nampak benda bergerak depan mata dia...mesti nak ditangkap dan menjadi bahan mainan dia.

Sekarang, Tabby dah besar.. dan sangat manja.

Sabtu lepas baru je mandikan dia... Ya Allah..baiknya.... tak macam kucing lain apabila dimandikan...pasti nak mencakau sana sini [tak semua..]. Tapi Tabby tak...dia hanya merelakan sahaja saya dan suami memandikannya. Adatlah kalau mulutnya tak berhenti mengiaowww...tapiii langsung tak mencakau... Lepas mandi, keringkan bulu Tabby dengan hair dryer.. dia pun redha je.....macam best je orang adun dia......hehehe...sayang Tabby.... ;)))).

Di usia 2 tahun ni... percaya atau tidak...kucing yang sangat baikk ni masih bermain... hehehe....Tabby paling suka bermain dengan kertas. Tak kira apa2 kertas sekalipun...book mark pun dia suka... tarik dengan gigi dia sampai dapat [saya selalu suruh dia tarik bookmark kat buku chess uncle dia tu.... sambil gelak jahat hehehehe...]... comel je Tabby ni...

Tabby nak ke pejabat...
Redha je lah ye Tabby...... nasib lah dapat pakcik dan makcik yang macam gini....
ahahaaaa....

Alhamdulillah....dah 2 tahun umur dia....happy birthday Tabby....[macam lah dia tahu membaca kan....ehhh sukahatilah......hahahaaa....]






Terima kasih kerana membaca entry ini =)))

Thursday, July 19, 2012

TAHNIAH SUAMI

Assalammualaikum dan salam mahabbah...

Syukur alhamdulillah... tahun ni sekali lagi suami saya menerima Anugerah. Kalau di tahun lepas, beliau menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2010, tahun ni en suami meneria Anugerah Bakti Tahun 2011.

Tahniah Tahniah dan Tahniah..... semoga terus berjaya dan berjaya dengan izinNya... amin...







Terima kasih kerana membaca entry ini =))


Monday, July 16, 2012

SAYA DAN TABBY

Salam ceria semuaa....

Entry kebosanan sebab roommate tak ada 2 hari sebab ada tournament chess..... hanya iringan doa agar suami mengecapi kejayaan demi kejayaan dan semoga impiannya tercapai....Allahuma Amin....

Tapiiii nasib baik ada Tabby sebagai peneman setia...hehehe....tapiii tapiii dan tapiiii saya kena jaga dia...bukan dia jaga saya....[ehhh apa merepek nih...hahaha]

Biasalah.....orang yang jarang mengadun makan minum kucing kan....haruslah ada rasa pelik sangat kan.....[tapiii tak le pelik sangat.....jaga makan minum dia je pun....sebab tak biasa buat.....jadi macam kekok sikit lah....]
En Tabby ni sekor kucing yang cerdik......mungkin sebab dia tahu....bukan orang yang biasa layan makan minum dia.....jadinya....dia cuba berinteraksi dengan saya dalam bahasa dia dan cara dia.....hehehe....[comel je tau anak berbulu nih.....]
Ceritanya begini......Makanan dia dah semakin sedikit...tak habis pun lagiii.......
perangai Tabby niii..dia cukup risau kalau makanan dalam bekas dia dah semakin sedikit. 
Kebetulan saya jenguk dia di luar.. rasa nak ketawa pun ada... sambil mengiawww...tangannya menguis2 makanannya yang berbalance di tepi2 bekasnya tu....sambil menguis..sambil mengiawww tengok muka saya.....Nak suruh saya tambah lagi makanan dia...selagi saya tak buat....selagi itu dia ulang benda yang sama.......MasyaAllah.... cerdiknya kucing saya ni....hehehee... [lepas nih makcik ajar macam mana nak cedok makanan sendiri tau......siap ajar basuh toilet tu sendiri.....boleh macam tu.....ahahahaaa......]
lebiuuuuu sangat...... boyfriend baru saya......en tabby.....



Aktiviti dia kalau keluar......meragut rumput perkara pertama yang dia akan buat.....dah macam kambing je tauu....hahahaaaa......
Janji awak sihat dan cerdas Tabby oii......





Terima kasih kerana membaca entry ini =))

Monday, July 9, 2012

PENJAGAAN SELEPAS PEMBEDAHAN PINTASAN JANTUNG [BYPASS]

Assalammualaikum...semoga apa yang baik yang dikongsikan mendapat manfaat kita bersama-sama...

Ya Allah...dari sehari ke sehari..saya nak postkan tentang bagaimana penjagaan orang selepas membuat pembedahan pintasan jantung [bypass]. Namun ada sahaja perkara lain yg saya dahulukan...

Kalau dikira-kirakan 19hb Julai 2012 ni..genaplah 4 bulan emak melakukan bypass. Syukur alhamdulillah... emak semakin beransur pulih. Dari sehari ke sehari perkembangan kesihatan emak semakin baik. Betul la kata orang..selepas pembedahan bypass...pesakit seolah mendapat jantung yang baru...tenaga mereka jauh lebih baik berbanding sebelum pembedahan. Namun itu adalah jalan terakhir bagi pesakit jantung yang mengalami "block". Risikonya teramatlah tinggi. Bagi saya yang melihat sendiri keadaan itu, rasanya tak sanggup lagii untuk menghadapinya utk kali kedua. Semoga Allah melindungi saya, suami, abah, adik beradik dan kita semua dari segala penyakit yang merbahaya dan memudaratkan... amin...
[ disini saya sharekan pengalaman ketika berlakunya serangan jantung ke atas emak pada awalnya CLICK HERE , kisah sebelum dan semasa pembedahan bypass CLICK HERE  dan suka duka ketika berada di wad CLICK HERE ]

Saya terdorong untuk menulis tentang penjagaan selepas pembedahan bypass ini adalah kerana... beberapa minggu sebelum emak melakukan pembedahan bypass...saya mencari maklumat mengenai penjagaan selepas pembedahan namun.... [mungkin atas alasan tak explore sehabis habisnya...] saya langsung tidak menjumpai apa-apa maklumat. Saya cuma bergantung kepada apa yang dijelaskan oleh doktor pada masa itu. Di entry ini... sedikit sebanyak boleh membantu orang diluar sana untuk mendapatkan sedikit maklumat.

Sebetulnya..bila tersentuh je bab mak saya ni... segala apa yang terjadi dari awal sampai akhir masih jelas terbayang saat-saat genting ketika saya hampir-hampir kehilangan emak... dan wajah2 insan yang telah pergi menemuiNya ketika saya masih sempat melihat wajah mereka di dalam ICU itu... Semoga roh mereka semua ditempatkan dikalangan hambaNya yang beriman. Al-Fatihah..

Baiklah...disini..saya nak share serba sedikit ttg pengalaman saya ketika menjaga emak saya selepas pembedahan. Walaupun tidak sepenuhnya...tetapi apa yang dijelaskan kepada saya sebelum emak dibenarkan keluar dari wad masih segar dalam ingatan saya dan semua itu saya jelaskan kepada abang saya. Emak duduk di rumah abang selepas dibenarkan keluar. Dan syukur...penjagaan rapi diberikan kepada emak.

Selepas pembedahan, pesakit akan ditempatkan di dalam ICU. Disitulah yang menyebabkan jantung saya senantiasa berdebar2. Kerana perkembangan pesakit turun dan naik. Ada ketikanya stable..dan ada ketikanya tak stable. Kerisauan akan lebih memuncak ketika emak berada di dalam wad ICU. Selagi tak dipindahkan ke wad biasa.Selagi itulah tak meyakinkan hati saya bahawa emak dah betul2 sihat.

Bagi kita yang beragama Islam..ketika ini..senantiasalah memberi semangat kepada pesakit selain perkara penting...berdoa dan terus berdoa kerana hanya Dia sahaja yang dapat membantu kita. Senantiasalah mengajar mereka [pesakit - kaum kerabat kita] berzikir dan terus berzikir...

Selepas keadaan pesakit dah betul2 stable.. barulah pesakit akan di pindah ke HDU. Walaubagaimana pun, ianya tidak menjamin akan 100% tahap kesihatan mereka itu stable. Ada juga yang dah ditempatkan di HDU tetapi akhirnya dipindahkan semula ke ICU kerana keadaan pesakit mula tidak stable.

Setelah doktor mengesahkan keadaan pesakit benar2 stable, dari segala sudut especially tekanan darah, barulah pesakit akan dipindahkan ke wad biasa.

Di wad biasa, pesakit akan menyedut satu gas [saya sendiri kurang pasti namanya] bagi membasmi kuman di dalam badan selama lebih kurang 10 minit setiap 1 jam. Masa tu emak memberitahu saya, dia sangat rimas dan rungsing. Jangan panik ya..sebab gas tu mengeluarkan asap yang banyak.... [sama seperti oksigen utk pesakit asma].

Di sini juga..pesakit memerlukan bantuan dari kita untuk menjaganya [seperti membantu mereka bangun, membawa mereka ke toilet, membetulkan hidangan] kerana pergerakkan pesakit sangat terbatas. Memang nurse ada dan sedia membantu...tapii jgn lah terlalu mengharapkan nurse..kerana mereka juga perlu menjaga ramai pesakit yang lain yang lebih memerlukan perkhidmatan mereka.  Tahap tekanan darah akan di check setiap 1 atau 2 jam sekali...sama ada pesakit demam atau tidak..atau tekanan darah itu naik atau turun. Semuanya akan direkod.

Pesakit sememangnya akan dijaga rapi. Dalam tempoh di wad.. pesakit akan dibawa untuk membuat fisioterapi. Mereka digalakkan untuk berjalan sendiri [walau terpaksa dipimpin] tetapi tidaklah secara paksaan..kalau pesakit masih lemah dan tak mampu berjalan.. nurse akan menolak mereka dengan welchair. Mereka melakukan fisioterapi setiap pagi selama berada di wad..[selalunya kurang seminggu la...mengikut tahap kesihatan pesakit]. Macam2 mereka lakukan seperti mengayuh basikal..berjalan dan sebagainya... bagi mengembalikan tenaga mereka dan mengembalikan keyakinan mereka selepas menjalani pembedahan. [pembedahan dari hujung kaki sampailah ke pangkal peha...dan dari dada hingga di atas pusat] -jgn risau..kerana dengan teknologi yang ada..pesakit kurang berasa sakit dibahagian pembedahan... sebab itulah mereka perlu dberi keyakinan utk berjalan dan bergerak...mengikut kemampuan dan kekuatan mereka bagi kelancaran peredaran darah mereka.



Pesakit juga akan diberi penanda aras tahap sedutan pernafasan mereka. Pesakit digalakkan untuk menyedut alat yang disediakan dan ditahap mana pernafasan mereka itu kalau boleh setiap jam. Tujuannya untuk mengembangkan paru2 dan penting juga untuk jantung mereka.

Pesakit juga akan diberi sesi kaunseling penjagaan selepas pembedahan. [Saya masuk sekali menemani emak dalam sesi kaunseling ini]

Barangan yang perlu disediakan untuk pesakit sebelum pembedahan

i. Kusyen kecil 4 segi [kalau boleh biarlah ada terasa berat sedikit bagi keselesaan pesakit untuk memeluknya dibahagian dada - pesakit tidak dibenarkan tidur mengiring kerana tulang [dibahagian paru2] masih belum bersambung sepenuhnya..dikuatiri tulang itu akan lari dari strukturnya yang sebenar. Lebih dari 2 bulan diperlukan [mengikut usia] untuk tulang itu bercantum kembali...jadii..selama itulah pesakit perlu tidur terlentang... timbul ketidakselesaan disitu...emak saya akan melapik bantal di bahagian tengkuknya dan tidur di atas sofa panjang bagi keselesaan dan sebab itulah pesakit sangat memerlukan kusyen kecil ini. Ibaratnya..selepas sahaja selesai pembedahan...kusyen ini adalah peneman setia mereka...ala-ala bantal busuk..hehehe


ii. Sarung kaki khas [medical compression stocking] selepas pembedahan bagi mengelakkan jangkitan kuman. - boleh didapati di mana2 farmasi.



iii. Persediaan awal, nurse pasti akan meminta waris yang terdekat untuk menyediakan baju yang berbutang di bahagian hadapan dan kain batik. -kalau boleh sehari 2 helai baju, 2 helai kain.

iv. Tisu kering dan tisu basah [utk khas perubatan].

v. 3 helai tuala l - setiap hari perlu diganti 3 helai tu. 1 utk mengelap badan, 1 lagi utk mengelap kesan jahitan di bahagian dada dan 1 helai lagi utk mengelap kesan jahitan di bahagian kaki. Tujuan nya utk mengelakkan jangkitan kuman dibawa ke jahitan yang lain.



Info yang saya dapat [serba sedikit yang masih saya ingat]

Sekiranya pesakit tinggal jauh dari hospital seperti Johor, Perak, Pahang dan sebagainya, kalau naik kereta untuk pulang dari hospital, perlu berhenti di beberapa perhentian. Dan pesakit perlu menyedut udara luar [hijau] utk kenyamanan dan kesihatan jantung. Pesakit juga berkemungkinan akan sering membuang air kecil kerana ubat yang dimakan tu memerlukan mereka untuk membuang kekotoran mungkin. Masa ni..pesakit perlu di pimpin untuk ke sana dan ke mari..kerana mereka belum cukup kuat utk bergerak sendirian.

Pastikan bantal senantiasa dibawa dan ditekapkan diatas dada..kerana tempoh untuk pemulihan tulang sepenuhnya mengambil masa 2 bulan. Itulah pentingnya penjangaan rapi.

Pesakit tidak dibenarkan pergi ke tempat2 sesak..seperti kenduri, shopping compleks, pasar dan sebagainya..ini bertujuan untuk mengelakkan jangkitan kuman di dalam jantung dan bahagian jahitan yang belum pulih sepenuhnya. Kalau berlaku infection...doktor kata agak susah untuk pulih... silap-silap kena buka jahitan...dan mungkin mengambil masa yang lama untuk pulih semula...Jadi..bagi sesiapa yang selsema, batuk atau demam...tolong jangan menghampiri pesakit ini. Kerana jika mereka dijangkiti keadaan mereka akan lebih teruk dari anda yang sakit selsema itu.

Bagi penjagaan pembedahan di bahagian dada pula.. pesakit tidak dibenarkan untuk mandi menggunakan cebok.. kerana...sekiranya tangan diangkat utk menyiram badan...takut nanti jahitan di bahagian dada akan terbuka dan tulang yang belum pulih sepenuhnya akan lari dari landasan yang sebenar..[kata pakar berkenaan..heheheee].

Pesakit tidak dibenarkan untuk mengangkat barangan yang berat malahan sepeket 1kg gula atau garam juga tidak dibenarnya. Ini adalah kerana keadaan tulang masih baru dan dalam proses pemulihan [*cantuman] sepenuhnya. Bukan setakat itu sahaja... pesakit juga tidak dibenarkan untuk mendukung bayi sekalipun.

*cantuman tulang - bila melakukan pembedahan bypass - tulang dibahagian paru-paru dipotong bagi memudahkan proses bypass di jantung. Walaupun doktor akan cantumkan semula dengan mengikatnya, namun ianya masih baru dan perlu dijaga rapi bagi mencantikkan semula cantuman tulang berkenaan

Senaman ringkas untuk pesakit selepas keluar dari wad

Satu buku akan diberi khas kepada setiap pesakit cara-cara senaman ringkas yang perlu dilakukan demi menjaga dan mengekalkan tahap kesihatan yang terbaik untuk pesakit.

Antaranya, sekiranya pesakit ingin menaiki tangga...perlu menaikinya secara perlahan2. Sekiranya duduk di rumah flat [yang tiada lift]. Pesakit digalakkan untuk berhenti setiap beberapa anak tangga mengikut tahap kemampuan pesakit itu sendiri. Jangan paksa diri untuk menaiki anak tangga sekiranya tidak mampu untuk melakukannya. Berhenti dan berehat. dan ambillah berapa masa yang diperlukan untuk mengembalikan tenaga. Kerana dalam tempoh 2 bulan ini...tahap kesihatan pesakit tidak pulih sepenuhnya.

Pesakit digalakkan untuk berjalan selama lebih kurang 10 minit mengikut tahap kemampuan sekalipun terpaksa dipimpin. Ini penting untuk mengembalikan semula energy pesakit.



Senaman ringkas tangan juga turut diajar oleh pakar kaunseling. Pastikan pesakit dan penjaga mengambil perhatian akan senaman2 yang diterangkan. Kerana setiap kesilapan senaman akan memudaartkan pesakit itu sendiri. Senaman tangan mestilah ke dalam [depaan tangan ke dalam bukan kebelakang]. Jika teknik yang dilakukan salah..akan mengakibatkan jahitan terkoyak dan tulang yang masih belum bercantum akan terkeluar dari landasan yang sebenar...dan mungkin akan memudaratkan pesakit.


Penjagaan Bekas Pembedahan/Jahitan

Selepas pesakit dibenarkan keluar, bekas pembedahan/jahitan di kaki dan dada, perlu dicuci di klinik/hospital yang berdekatan setiap hari. Bagi mengelakkan jangkitan kuman dan menyebabkan di bahagian jahitan itu bengkak.
Pengalaman: Jahitan di kaki emak saya terkena infection dan menyebabkan di bahagian jahitan bengkak. Syukur ianya tidak merebak ke merata tempat. Nasib baik abang saya segera membawa emak ke klinik berdekatan. Dan setelah menyapu krim yang diberikan khas utk pesakit jantung [selepas pembedahan], barulah bengkak di bahagian jahitan reda dan pulih sepenuhnya.

Penjagaan pemakanan bagi pesakit selepas pembedahan

Pesakit digalakkan untuk memakan makanan-makanan yang sihat dan tidak gatal. Seperti sayur, ikan stim, gulai rebusan [bukan gulai lemak dan sebagainya - kalau nak ambil hanya dalam kuantiti yang sangat sedikit]. Seeloknya digalakkan untuk makan quaker oat atau serat, elakkan mengambil makanan yang berminyak. Doktor menyarankan untuk menggunakan minyak matahari [itu yang terbaik] untuk menyediakan masakan yang bergoreng. Pengambilan buah-buahan seperti betik digalakkan bagi melancarkan pembuangan air besar. Ini bertujuan mengelakkan pesakit meneran...dan sekiranya sembelit...apabila pesakit meneran...dikhuatiri pesakit menggunakan tenaga dan tekanan di bahagian dada meningkat [ lebih kurang mcm tu lah penjelasan doktor]

Selama tempoh 2 bulan mak di rumah abang saya.. hari-hari mak makan makanan serat, buah-buahan, dan sehingga kini, mak dah jemu utk makan gulai asam [gulai rebusan dengan ikan] dan ikan stim [pelbagai cara dan bentuk kakak ipar saya masak...hehehe] Syukur..sekarang..mak dah semakin sihat.

Penjagaan pemakanan ini sangat penting..[kalau boleh rujuk kembali buku2 yang dibekalkan kepada pesakit-sebagai rujukan yang terbaik] kerana dikhuatiri tahap kolesterol jahat akan bertambah... jadii..elakkan dari memakan makanan yang berminyak dan makanan yang boleh meningkatkan tahap kolesterol jahat.... macam mak saya, beliau sangat suka makan lempeng pisang...jadi doktor suruh tukar kepada lempeng oat...[nak tak nak kena makan la jugak]. Ianya boleh didapati di farmasi2 terkenal. Selain...mereka juga dibenarkan untuk makan popiah basah [bukan yang goreng] dan putu mayum... yang lain... semuanya makanan yang sihat... penjagaan tahap kolesterol ni sangat penting...bertujuan semoga saluran ke jantung tidak tersumbat lagi....

AMARAN KERAS!!

Tolong jangan bagi pesakit makan ubat-ubatan yang disimpan sebelum melakukan pembedahan. [APA-APA SAHAJA UBATAN SEBELUM PEMBEDAHAN TIDAK DIBENARKAN!!!] seperti ubat gatal ke..uabat bengkak ke..ubat sakit perut ke... apa-apa sahaja ubatan.


Ubat yang dibekalkan oleh doktor SELEPAS pembedahan sudah memadai untuk pesakit.

Pengalaman:  kaki mak tiba-tiba sahaja bengkak. Mungkin sebab kurang bergerak. Dan dibahagian yang bengkak tu sakit. Disebab kan itu, mak masih menyimpan lagi segala ubatan sebelum pembedahan... dan nasib baik la...tinggal sebiji je. Lepas tu nasib baik jugak la... mak minta abang saya untuk menunjukkan ubat tersebut kepada doktor Rais. Tujuan abang saya berjumpa dengan Doktor Rais untuk bertanyakan kalau-kalau la doktor Rais ada ubat seperti itu lagi untuk menghilangkan bengkak sebab mak makan ubat tu sebelum ni berkesan. Doktor agak terkejut dan bertanyakan s/ada mak saya dah makan ke belum ubat tu. Abang saya jujur jawab belum. Doktor sendiri dengan tegasnya menyatakan pesakit yang sudah menjalani pembedahan bypass...JANGAN sesekali mengambil ubatan sebelum melakukan bypass...ia akan mengakibatkan pendarahan berlaku di dalam jantung dan boleh menyebabkan kematian. Syukur kerana Allah masih melindungi emak... segala ubat yang dibekalkan sudah memadai untuk memulihkan apa jua penyakit. Sekiranya pesakit masih mengalami sakit2...mereka digalakkan untuk ke hospital untuk mendapat rawatan yg selanjutnya dari doktor pakar yg merawat.

Itulah serba sedikit penjelasan saya melalui pengalaman saya menjaga emak saya. Untuk penjelasan yang lebih lanjut, eloklah di refer kepada doktor2 pakar yang berkenaan. Setiap pesakit akan merasai pengalaman yang berbeza-beza. 

Saya bukanlah doktor tetapi sekadar berkongsi pengalaman yang sedikit ini. Mana yang baik utk diikuti sebagai persediaan sama ada akan melalui pembedahan mahupun menjaga pesakit..maka inilah sedikit sebanyak yang dapat saya kongsikan berpandukan kepada nasihat doktor juga.

Selamat membaca dan salam sayang... ;)))






Monday, July 2, 2012

FAMILY TRIP TO JAKARTA-BANDUNG DAY 4

Salam sayang dari Bandung...

Hari ini, adalah hari terakhir kami berada di Kota Bandung. Seawal pagi lagi selepas sarapan, kami akan bergerak ke Jakarta untuk ke Tanah Abang. Kami bergerak dari Hotel jam 8.00 pagi memandangkan perjalanan mengambil masa selama 3 jam, jadi kami perlu keluar lebih awal untuk ke Tanah Abang.

Memandangkan saya kurang sihat pada hari ini..jadi mood untuk berjalan dan berbelanja terus menjadi kurang.. namun akan saya gagahkan juga....;)))

"Selamat Tinggal" kota Bandung yang memberi seribu kenangan buat kami sekeluarga.

Sepanjang perjalanan, di kiri kanan jalan, terlihat kehijauan tanah subur di Bandung. Aktiviti utama mereka adalah pertanian. Di kaki-kai bukit, ada yang menanam padi..[sangat kagum dengan kebolehan mereka].

Selama beberapa jam berada di dalam bas, saya terus sahaja terlena melayan kepala yang pening. Ada yang mengusik mengatakan saya "preggy" [owhh..kalau la betul....masalahnya tak....huhuhuhuu]... kami terpaksa menempuhi jammed di sepanjang perjalanan memasuki Kota Jakarta. Kenderaan berpusu-pusu memasuki kota yang sibuk itu. Kepadatan penduduk membuatkan jalanraya mereka sesak dengan kenderaan. Kota Jakarta sebuah kota yang besar kalau dibandingkan dengan di Kuala Lumpur.

Alhamdulillah...akhirnya kami diperkenalkan oleh bapak Irawan dengan kota Jakarta yang sangat membangun pesat. Sebuah kota yang sangat berbeza dengan di Bandung dimana penduduknya lebih mewah berbanding di Bandung. Hampir keseluruhan yang berada di atas jalan raya adalah kereta yang mewah. Tidak satupun terlihat di kelipan saya sebuah kereta kancil atau kelisa. Teksi mereka sahaja menggunakan kereta hyundai okeh... Tugu utama diperkenalkan oleh Pak Irawan kepada kami sebagai lambang "selamat datang" kepada pelancong atau sesiapa sahaja yang mengunjungi kota Jakarta. Di tugu itu sendiri ada menceritakan sejarahnya yang tersendiri...siap dengan keluasan dan kenapa ia dibahagikan kepada 4 penjuru dan sebagainya...[maaf ya..saya kurang memberi perhatian di atas penjelasan pak Irawan kerana ketidak sihatan saya...huhuhuhuuu]

Beberapa jam berada di dalam bas menempuhi jammed di kota besar Jakarta, akhirnya kami sampai ke Tamarin City [yang berhampiran dengan Pasar Tanah Abang]. Kami diberitahu oleh Pak Irawan bahawa, untuk ke Pasar Tanah Abang, keadaan jalanraya yang penuh sesak tidak mengizinkan kami kesana kerana takut masa tidak mencukupi untuk ke Lapangan terbang.

Kami berpusing-pusing di dalam Tamarin City mencari barang yang diingini, namun kesemuanya tidak memenuhi apa yang kami hajati. Akhirnya, saya dan kakak saya, mengambil keputusan untuk ke Pasar Tanah Abang dengan menaiki bajar... motor teksi. Terasa kelakar pun ada...saya dan kakak saya masih sempat ketawa-ketawa lagi. Tambang yang dikenakan Rp7,000. Kira ok la tu...hanya 10 minit perjalanan menempuh jammed yang teruk tu.


Tiba di Pasar Tanah Abang, terlalu lah ramainya manusia...sehinggakan kami terpaksa berjalan dari satu bangunan ke bangunan yang lain..naik satu tingkat ke satu tingkat yang lain untuk mencari apa yang kami ingini. Susah betul berkomunikasi dengan mereka kerana mereka [penjual] disana.. tidak memahami apa yang kami maksudkan...
"ibuk tahu ada kain pasang yang penuh dengan kerawang..."
"owhhh...di tingkat atas bukk..."
Bila naik di tingkat atas..dikatanya di bawah...
"bahan ya bukk... bahan di bangunan hujung sana bukkk..." [sebetulnya..mereka menggelarkan kain pasang yang tak siap menjadi baju sebagai "bahan"...

adoyaiii..akhirnya kakak saya dah tak larat untuk berjalan....dan saya sendiri yang dah tak sihat ni....terpaksa gagahkan diri untuk berjalan.

Sebetulnya, kakak saya tahu dimana butik yang hendak kami tujui...namun keadaan masa yang tidak mengizinkan..kami terpaksa berpatah balik ke Tamarin City..kerana takut apa-apa yang terjadi..kami jauh dari keluarga.

Dan akhirnya... tak ada apa yang dibeli di Jakarta. Saya [yang dah sememangnya tak sihat] terus menaiki bas dan duduk di dalam bas sambil menunggu emak...mak teh, kakak saya dan kakak ipar membeli barangan mereka.

Hampir 2 jam berada di Tamarin City, kami bergerak untuk menikmati makan tengah hari di kota Jakarta.


Selesai menikmati hidangan makan tengah hari, kami dibawa pula ke Menara Monas..antara tugu utama yang terkenal di Jakarta dimana di hujung menara Monas itu, disaluti dengan emas tulen.

 Setengah jam menempuh jammed, kami tiba di menara Monas. Sempat juga saya dan suami mengambil gambar kenangan. Cuaca yang teramat panas menyambut kedatangan akmi. Terdapat jualan2 di tepi2 jalan memasuki kawasan penggambaran menara. Namun saya masih berpuas hati kerana dapat bergambar kenangan di sana. 

Oleh kerana cuaca yang panas dan keadaan saya yang kurang sihat, tidak mengizinkan kami untuk naik ke menara Monas tersebut. Cukuplah melihatnya dari jarak yang jauh.


Setengah jam berada di Menara Monas, kami akhirnya dibawa ke Lapangan terbang Sukarno-Hatta. Kami perlu berada di sana 3 jam awal. Jadi bolehlah merehatkan diri disana. 

Bapak Irawan bersalaman dengan kami semua. Memohon kemaafan mana yang terkurang. Selama 4 hari bersama beliau, satu lagii kenangan indah terukir di memori kehidupan saya. Mengenali budaya yang berbeza sesungguhnya mengajar kita erti kematangan. Allah menyuruh kita melihat dan berfikir... jadi terdetik di hati saya...sesungguhnya..saya amat mensyukuri setiap apa yang Allah kurniakan kepada saya....saya mempelajari bahawa betapa Allah mengurniakan kesenangan kepada saya dan keluarga jika dibandingkan dengan mereka yang kurang bernasib baik yang telah Allah lihatkan dimata saya... berfikir dan terus berfikir... 

Sempat jugalah saya membeli belah apa yang tertinggal untuk kawan2 sekerja saya. Walaupun di airport, jualannya menggunakan Dollar...namun, ianya masih murah kalau dibandingkan di Malaysia. Saya sangat berpuas hati dengan apa yang saya beli di sana kerana kualitinya lebih terjamin berbanding dgn jualan di tepi kaki lima.

Di Sukaerno-Hatta Intanational Airport, Jakarta
 Kami menaiki pesawat lewat jam 6.30 petang.

"Selamat tinggal kota Jakarta"

Tiba di Kuala Lumpur International Airport tepat jam 10.15 malam. Dan tiba di rumahku syurgaku tepat jam 3.00pagi. Ya Allah...syukurnya kerana kami telah sampai di bumi yang indah ini... namun...masih rasa berseronok untuk bershopping lagii kerana itu adalah hobi saya...dan hobi semua wanita [mungkin...] hehehe...

itulah serba sedikit coretan kenangan ketika percutian kami sekeluarga...  ;))))




FAMILY TRIP TO JAKARTA-BANDUNG DAY 3

Alhamdulillah... kami sekeluarga nampak ceria dan bersemangat untuk meneruskan perjalanan kami di Kota Bandung. Kami bersarapan di hotel menikmati masakan orang indonesia. Masih sempat bergambar bersama-sama di sekitar hotel.

tempat ambil wuduk

Tepat jam 9.00 pagi -  kami dibawa ke Rumah Mode Factory Outlet untuk membeli belah di sana. Tempat dan barangan yang dijual di Rumah Mode sangat eksklusif. Ada jugalah beberapa helai baju dan blaus saya dan kakak2 saya borong. Kebanyakkannya kakak2 dan abang saya memborong utk anak2 mereka. 
Masih sempat mengambil gambar kenangan di Rumah Mode [kerana tempatnya sangat nyaman dan menarik]. En suami, abang saya dan pak Irawan sempat mengopi di Java Bean [kalau kat sini Coffee Bean..standard nya lah...]. Apa yang menariknya di sana...setiap secawan kopi akan dihidangkan sekali dengan 2 ketul biskut yang sangat lazat... dan kopinya sangat enak diminum.. Kerana kelazatan biskutnya, kami semua sempat memborong banyak biskut di Java Bean. Dan ternyata, harganya tersangatlah murah.... habis biskut kami borong disana...hehehe....

barangan yang dijual di rumah mode ;))

kami sekeluarga... family trip..sangat BEST!!
Lepaking di Java Beans

Hampir satu setengah jam berada di rumah Mode, kami akhirnya dibawa ke Trans Studio. Bas menghantar mak, mak teh dan ayah ali ke Pasar Baru kerana mereka tidak sesuai untuk ke Trans Studio, jadi mereka memilih untuk ke Pasar Baru untuk berbelanja ribuan rupiah yang masih ada. Manakala abah pula akan mengikut Pak Irawan dan Pak Muniadi serta Pak Budi round kota Bandung.

Setengah jam perjalanan..akhirnya kami tiba di Trans Studio. Dari kejauhan lagi dah ternampak lambang Trans Studio dan jeritan manusia2 yang menaiki ala-ala roller coaster. Kesemua anak2 saudara saya dah teruja untuk masuk ke Trans Studio. Kami dibawa oleh pak Irawan untuk mengambil tiket. [Untuk makluman semua, di Trans Studio..semuanya perlu menggunakan kad (yang disediakan). Kita perlu Top Up kad tersebut untuk membeli tiket, membeli makanan atau membeli apa sahaja barangan di dalam kedai2 dalam Trans Studio]. Disebabkan pakej ini termasuk sekali dengan harga tiket masuk ke Trans Studio..jadi..segala-galanya diuruskan oleh Pak Irawan. Beliau hanya top up utk harga masuk ke Trans Studio sahaja...selebihnya..kalau kita nak berbelanja di dalam sana...top up sendiri okeh... hehehe...satu keluarga satu kad...

Dari jauh dah nampak ni...
budak-budaklah yang paling seronok sekali

Selesai mengenai pas masuk..dan kami pun dah dapat kad masing-masing...jam pun dah menunjukkan ke angka 12 tengahari, apalagi...abang saya pun ajak nyum nyum la... hehehe... ok.. Trans Studio ini terletak di dalam shopping kompleks. Di dalam shopping compleks ini terdapat banyak restoran2 fast food seperti Pizza Hut, KFC, A & W, Coffee Bean dan macam2 lagi... At last kami decide utk makan di Pizza Hut.. menurut kata abang saya yang dah pernah sampai ke Bandung ni...Pizzanya bukan seperti pizza di sini yang sebijik2 mengikut ala2 barat...Pizza di sana lebih kepada resepi mereka sendiri. 
Kami sebulat suara bersetuju untuk makan di Pizza Hut. Meja yang panjang disediakan untuk kami sekeluarga. Kami memesan Pizza Black Pepper 3 (L) dan air jus [disana terdapat bermacam-macam jenis jus..yang tak ada di dalam menu pizza hut di sini...sangat special okeh....;)))]. Apa yang menariknya, pelayan2 di sana tersangatlah menghormati pelanggan. Dari pemerhatian saya, mereka sangat lemah lembut dan menghormati siapa sahaja pelanggan yang masuk ke Restoran mereka [baik kami mahupun orang di sana]. Jadi..saya sarankan..sesiapa pelayan yang agak2 tak suka nak melayan pelanggan [di sini], sila pergi bekursus di sana bagaimana untuk menjadi pelayan yang menghormati pelanggan... [banyak kali terkena dengan pelayan Pizza Hut yang agak sombong di sini...huhuhuu].

Memang benar kata abang saya, Pizza disana jauh lebih sedap berbanding disini...[alamak rindu pulak nak makan pizza hut disana...]. Sedar tak sedar..2 ketul jugaklah saya habiskan... hehehe... dan ternyata...kesemua pizza habis dimakan oleh kaum kerabat kami..baik kecil mahupun yang besar....

Perut dah kenyang... anak2 sedara baik yang kecil mahupun yang besar dah tak sabar nak masuk ke dalam Trans Studio. Akhirnya, kami bergerak masuk ke dalam Trans Studio menggunakan pas yang diberi kepada kami. 

Trans Studio - adalah taman tema tertutup [seperti di Genting Highland] yang menyediakan pelbagai jenis mainan, theater, pertunjukan kereta berhias [ala-ala disneyland tu...] serta pelbagai pertunjukan lagi... Walaupun ianya tidaklah sebesar Everland atau Disneyland atau out door di Genting..namun...pada pendapat saya... persembahan yang di tunjukkan kepada pengunjung tidak lah menghampakan...malahan kami berhibur ketika berada disana. Terdapat permainan yang menarik dari yang kecil sampailah ke dewasa . Ada rumah hantu, dinosaur dan macam2 lagilah persembahan menarik yang terdapat disana. Anak2 saudara saya ceria bermain bersama-sama dan pastinya mereka bergembira ketika berada di sana.[saya pun tidak melepaskan peluang untuk bermain dan enjoy bersama-sama mereka...hehehee...]

betul2 kat depan pintu masuk
persembahan yang sangat best!!!!
terdapat juga permainan yang sangat mencabar...yang saya sendiri pun tak berani nak naik
pertunjukkan kereta berhias...

Hampir 4 jam berada di sana, kami akhirnya berkumpul ditempat yang dijanjikan [dihadapan mall Trans Studio]. Pn Dianaa menghubungi Pak Irawan yang juga dah sedia menanti kami. Tepat jam 5.00 petang, kami bergerak untuk ke Pasar Baru untuk mengambil mak, mak teh dan ayah ali. Keadaan jalan yang agak sesak. Jammed di mana-mana. Akhirnya mak, mak teh dan ayah ali telah selamat naik ke dalam bas...dengan hasil pembelian mereka...[wow... memang banyak betul mereka shopping.....]

Kami di bawa ke salah sebuah Restoran untuk makan malam, tak silap saya, nama restoran tu ialah Prahoe Restoran. Selain makanan yang dah tersedia di hidang untuk kami, kami turut memesan minum jus kelapa jeruk parut dan jus strawberry yang sangat sedap...[tak boleh nak dapat kat sini...]. Kami menjamu selera dengan berseleranya. Tambahan diluar hari pulak hujan... bertambah berselera la kami sekeluarga menjamu selera.

ok..ambik semua pencicahnya ya ibuk dan bapak.... ;)))
Es kelapa jeruk parut dan jus strawberry

Hampir sejam kami menjamu selera, akhirnya kami dibawa balik ke hotel untuk berehat. Morning call esok pagi adalah pada jam 6.00 pagi. Kerana esok pagi kami perlu bergerak awal untuk ke Jakarta.

Aktiviti malam -  Saya, en suami dan kakak2 saya keluar untuk membeli belah kali terakhir utk trip kali ni di Kota Bandung. Cadangnya nak ke Sogo, kerana dari hotel ke Sogo, tidaklah begitu jauh. Tapi akhirnya kami decide nak ke Brand United Factory Outlet manakala abg ipar, mak teh dan 3 orang hero (anak sedara lelaki) pergi merehatkan badan di reflexology...[murah ok...2 jam = RM21..ruginyaa tak dapat dapat buat reflexology kat sana....].
Kami berjalan kaki di dalam kedinginan malam dengan kesesakan jalanraya yang tak pernah henti. Setibanya di Brand United Factory Outlet, hanya kami sahaja pelanggan terakhir di sana. [di sana kedai2 tutup pada jam 9.30 malam...]. Barangannya agak limited tetapi masih berkualiti yang baik. Sempat jugalah saya membeli t-shirt berjenama sama seperti en suami. ;))).

Habis bershopping di sana, kami jalan ke sebuah kedai [ala-ala seven eleven la yg buka 24 jam]. Disana, kami sempat memborong maggie mee perasa bawang dan macam-macam perasa yang tak akan dapat di Malaysia dengan harga yang sangat murah. Banyak juga lah saya dan kakak2 saya memborong. Jumlah keseluruhan hanya RM14 = Rp42,000 [padahal barang yang dibeli tu sangatlah banyakkk....kalau kat sini rasanya dah lebih dari RM30 tu....]. Selepas puas memborong, kami berjalan kaki pula ke Restoran Pak Chi Met [hanya berseberangan dengan hotel kami]. Disana untuk kali yang terakhir di trip ini, saya, kakak2 saya dan en suami menikmati taufu dan tempe goreng serta Jus Avocado, Jus Guava dan Jus Strawberry yang sangat2 sedap [aduhaiiii... rindu pulak dengan jus2 terbaik disana]. Harganya tersangatlah murah dan berbaloi yang tidak mungkin kita dapat di sini.

 Kami melepak di kedai sehingga jam 11.30 malam dan kemudian, kami balik ke hotel untuk projek yang terakhir iaitu mengemas barangan yang dibeli...huhuhuuu....

Rupanya dalam tak sedar, banyak jugak barangan yang saya beli..tetapi masih rasa ada yang tak cukup...sooo...kita cukupkan dengan bershopping di Tanah Abang, Jakarta esok yaa.... Selamat malam dunia!!!!